Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla superchargers - ønsker og forslag

Startet av kjølholdt, tirsdag 01. januar 2013, klokken 21:04

« forrige - neste »

geear

Lysebotn er nok relativt dårlig business, den tid det bare er åpent der halve året. Tviler på du får en Tesla supercharger-lokasjon der, iallfall.

Hva er det du er usikker på med Bilkraft/Lyse sine ladere på Sinnes? Ingen problemer med de, annet enn dårlig planlagt (plassert på altfor trangt sted, som gjør at man ikke får utnyttet alle lademulighetene samtidig).

Er vel ca. fem mil fra Bygland til Rysstad, fem over heia og så tre mil ned til Lysebotn, og fire kanskje, opp igjen og ned til Sinnes? 17 mil. Du bruker mye opp på Setesdalsheia, men du kjører så godt som "gratis" de siste par milene nedover, og fra Suleskard og ned til Lysebotn vil du sikkert også gå i pluss. Opp igjen er selvfølgelig verre, men tipper den turen der går greit omtrent uansett type Model 3. Men kommer også an på hvor mye strøm du starter med på Bygland. Sjekk evt. A better route planner. Er du bekymret så går det også an å fylle på litt på en av Recharge sine 50 kW hurtigladere på Rysstad, før du legger i vei over heia.

T1nT1n

#766
Ja, jeg tror du kan ha rett i det - selv om det alltid er mange som har parkert ved restauranten for å gå til Kjerag. Jeg vurderte å ta ruta rundt og gå på ferja - da sier de noe om å ha 30cm klaring? Jeg bor i Kristiansand så tenkte å ta 80% eller så i Sinnes eller reise til Bygland og så til Sinnes. Godt å høre at Billkraft-ladere er gode der. Takk for det. Jeg tror ikke det blir noe problem da. Jeg er ny på elektrisk - lader hjemme og på SC så langt, så var ikke sikker på hvilken ladeport jeg kan bruke med de som aldri har blitt ladet på en annen ladestasjon - men det ser ut til at de har Type 2 og CCS og jeg kan dra med dem. Også og registrert med ladebrikke nå

geear

Model 3 har europeisk standard for hurtiglading, altså CCS, så det er den samme som omtrent alt som selges av elbiler i Norge i dag har, så det går bra. Type 2 er mye tregere enn CCS, så det bruker du kun hvis du uansett står parkert et sted det er lademulighet, eller skal stå over natta for eksempel. Det må du ofte ha med egen kabel for (som du fikk med da du kjøpte bilen). CCS er alltid med kabel, som på supercharger, bare plugge rett i bilen.

Det skal være 200 kW lader på Sinnes nå, pluss 2 stk 50 kW, så du bør velge 200 kW om den er ledig.

Var ikke klar over at det var krav til 30 cm bakkeklaring på ferja, det er det i praksis svært få personbiler som har. Har faktisk hatt en plan om å ta den på vei til hytta, så da ryker den planen. Har kun tatt den med sykkel før, og tenkte ikke akkurat på bakkeklaring...

T1nT1n

Takk for forklaringen, nå kan jeg være sikker på at det ordner seg. Fergeinformasjonen jeg fikk ser ut til å være for Combi-fergen. Med litt søk fant jeg dette:
https://www.visitnorway.com/places-to-go/fjord-norway/the-stavanger-region/listings-stavanger/combi-ferry-lysebotn-forsand-lauvvik/182792/

Så personen som fortalte meg har kanskje ikke all informasjonen.
Jeg er sikker på at det er en vanlig ferge (for biler) som også går.

geear

Det er den der som er den vanlige rutebåten, var den jeg tenkte å ta (og har tatt med sykkel). Skal være veldig billig med elbil. Det andre er vel Fjordcruise eller noe, koster nok mye mer.

geear

#770
Ny E39:

 [ You are not allowed to view this attachment ]  

Fra https://www.bygg.no/omega-holtan-har-signert-kontrakt-med-implenia-stangeland/1489445!/?fbclid=IwAR24OLRpg1o238LH3inxWrN1yHso4flKq16fzwRPyRYOHOUCpGF9e8y7PRg

Flott at Lyngdal er bygget ut så mye som den er, men ser ut som den brått blir lite aktuell når den nye veien er klar om 3,5 år. Godt fem minutter i 110, eller sikkert 15 minutter via Lyngdal, enten man tar gamle E39 eller Rv43, omvei på ti minutter for å kjøre til SuC. Verre enn Holmestrand. Får håpe Tesla får det med seg og planlegger en ny SuC langs nye E39.

Per-Torben

Jeg føler der er på høy tid å få noen flere SuC i Østerdalen. Kjører man mellom Tr.heim og Oslo er det ca 8 SuC i Gudbrandsdalen og 2 i Østerdalen (som er raskere å kjøre). Spesielt Alvdal er mye utsatt for ladekø i feriene og kunne virkelig trengt en avlastning.

Lynet

Hanestad er perfekt. Midt mellom Oslo og Trondheim. God plass og mat å få kjøpt.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: geear på fredag 21. januar 2022, klokken 15:27
Model 3 har europeisk standard for hurtiglading, altså CCS, så det er den samme som omtrent alt som selges av elbiler i Norge i dag har, så det går bra. Type 2 er mye tregere enn CCS, så det bruker du kun hvis du uansett står parkert et sted det er lademulighet, eller skal stå over natta for eksempel. Det må du ofte ha med egen kabel for (som du fikk med da du kjøpte bilen). CCS er alltid med kabel, som på supercharger, bare plugge rett i bilen.

Det skal være 200 kW lader på Sinnes nå, pluss 2 stk 50 kW, så du bør velge 200 kW om den er ledig.

Var ikke klar over at det var krav til 30 cm bakkeklaring på ferja, det er det i praksis svært få personbiler som har. Har faktisk hatt en plan om å ta den på vei til hytta, så da ryker den planen. Har kun tatt den med sykkel før, og tenkte ikke akkurat på bakkeklaring...

Dersom en kommer over med noen som helst bobil (med eksospotte og det hele), så virker det veldig rart om en ikke skal kunne komme over med en Tesla Model Y. Mener jeg har sett mange "vanlige" biler derfra. Nesten ingen biler uten luftfjører har 30cm klaring...kanskje det gjelder om du har 4m akselavstand...
Tesla Model Y                         2021-

Handyman

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 31. januar 2022, klokken 16:02
....Nesten ingen biler uten luftfjører har 30cm klaring...
Finnes det i det hele tatt "normale" personbiler med 30cm bakkeklaring (med eller uten luftfjæring)??
30cm er MYYYE. Noen som har eksempler?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

jlan

I Sør-Norge begynner det nå å bli så god dekning at det bør være rom for å tilrettelegge litt bedre for de vinterstengte strekningene. Valdresflya, Sognefjellet, Suleskard, Imingfjell m.f.l. Ikke nødvendigvis at SuC behøver å ligge på en vinterstengt strekning, men gjerne på hver side. F.eks Vågå, Beitostølen, Sogndal, Rysstad, Rjukan.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Andrewas

Sitat fra: Handyman på mandag 31. januar 2022, klokken 16:09
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 31. januar 2022, klokken 16:02
....Nesten ingen biler uten luftfjører har 30cm klaring...
Finnes det i det hele tatt "normale" personbiler med 30cm bakkeklaring (med eller uten luftfjæring)??
30cm er MYYYE. Noen som har eksempler?

Kjørte med denne ferga sommeren 21 med vår model S. Absolutt ingen problemer. Eksotisk å rygge ombord i en liten katamaran med plass til ca 8 biler. Bare husk å bestille plass på forhånd. Mye billigere også enn "turistferga" som også går på strekningen. Tror vi betalte ca 250kr for bil med 3 pers. Turistferga skulle ha ca 1000kr mer for samme turen og ville også brukt myyye lengre tid (katamaran som fosser av gårde VS gammal ferge)
2013 Sig #174 Model S P85+ Pearl White m alt uten ekstra barneseter.
2023 Model X Plaid

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Handyman på mandag 31. januar 2022, klokken 16:09
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 31. januar 2022, klokken 16:02
....Nesten ingen biler uten luftfjører har 30cm klaring...
Finnes det i det hele tatt "normale" personbiler med 30cm bakkeklaring (med eller uten luftfjæring)??
30cm er MYYYE. Noen som har eksempler?

UAZ 469 f.eks... :-) 30cm...det er høyt...
Tesla Model Y                         2021-

Handyman

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 31. januar 2022, klokken 23:46
Sitat fra: Handyman på mandag 31. januar 2022, klokken 16:09
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 31. januar 2022, klokken 16:02
....Nesten ingen biler uten luftfjører har 30cm klaring...
Finnes det i det hele tatt "normale" personbiler med 30cm bakkeklaring (med eller uten luftfjæring)??
30cm er MYYYE. Noen som har eksempler?
"vanlig personbil" ;-)

UAZ 469 f.eks... :-) 30cm...det er høyt...
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

masus

Gi oss en SuC på nordsiden av Sognefjorden!
Kommer du over Vikafjellet fra Voss og skal videre via Luster og over Sognefjellet mot Jotunheimen f.eks.
Da snakker vi 300 Km og to heftige fjelloverganger mellom Voss - Sjåk. Skulle hatt en SuC på strekket Hella-Leikanger-Sogndal-Hafslo-Gaupne-Skjolden ett sted..

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA