Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla superchargers - ønsker og forslag

Startet av kjølholdt, tirsdag 01. januar 2013, klokken 21:04

« forrige - neste »

alb92

Sitat fra: Simen1 på tirsdag 05. januar 2021, klokken 16:04
I Nordland har det dukket opp et punkt i Ørnes (langs kystriksvegen, nært Glomfjord og Svartisen). På svensk side har den i Abisko blitt flyttet til Riskgrensen.

Evenes har forsvunnet, og Reine har kommet. Skulle kanskje vært en lader i mellom Svolvær og Innhavet/Setermoen (neste ladere i begge retninger). Går nok for fleste biler, men må nok lade ganske så fullt. Hadde også vært fint om denne laderen var også på vei til Vesterålen.

Ser mange byer skal få. Skulle ønske det gjalt Tromsø også. Hvis man skal en tur innom Tromsø i fra distriktene, så er Setermoen litt i lengste laget får å kunne kjøre Tromsø tur/retur, spesielt på vinter eller om man skal gjøre noe småkjøring inne i byen.

Ellemelle

Sitat fra: Simen1 på tirsdag 05. januar 2021, klokken 16:04
Sitat fra: Ellemelle på mandag 04. januar 2021, klokken 13:46Er ikke så kjent der oppe, men den må vel litt lengre nord for å slippe å sette opp en ekstra SuC i retning mot Kautokeino? Kolari kanskje?
Da må de ta seg en omvei innom Karesuvanto. Det blir liksom feil uansett hvordan man legger den der.
Kolari-Kautokeino direkte er ca 230 km, det bør alle Tesla klare med god margin.
Pello-Kautokeino derimot er ca 300 km. Det er litt i lengste laget for de med de minste batteriene.

Selvfølgelig bra med flere ladere langs veien, men da blir det nesten feil uansett hvor de plasseres, som du sier.

Simen1

Sitat fra: alb92 på tirsdag 05. januar 2021, klokken 20:12Ser mange byer skal få. Skulle ønske det gjalt Tromsø også. Hvis man skal en tur innom Tromsø i fra distriktene, så er Setermoen litt i lengste laget får å kunne kjøre Tromsø tur/retur, spesielt på vinter eller om man skal gjøre noe småkjøring inne i byen.
Tromsø er ikke en by man passerer i hast på vei til noe annet. Det er først og fremst en destinasjon for de fleste reisende og da mener jeg saktelading er riktigere behov å dekke. Det finnes en del muligheter for det rundt om kring på kjøpesentre og hoteller, men det kan og bør selvsagt bli flere. Skal det bli superlader her i området så håper jeg den havner i Nordkjosbotn.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

alb92

Sitat fra: Simen1 på onsdag 06. januar 2021, klokken 13:23
Sitat fra: alb92 på tirsdag 05. januar 2021, klokken 20:12Ser mange byer skal få. Skulle ønske det gjalt Tromsø også. Hvis man skal en tur innom Tromsø i fra distriktene, så er Setermoen litt i lengste laget får å kunne kjøre Tromsø tur/retur, spesielt på vinter eller om man skal gjøre noe småkjøring inne i byen.
Tromsø er ikke en by man passerer i hast på vei til noe annet. Det er først og fremst en destinasjon for de fleste reisende og da mener jeg saktelading er riktigere behov å dekke. Det finnes en del muligheter for det rundt om kring på kjøpesentre og hoteller, men det kan og bør selvsagt bli flere. Skal det bli superlader her i området så håper jeg den havner i Nordkjosbotn.

Det er vel ikke Stavanger, Bodø, osv, og den som bygges i Oslo er ikke påtenkt folk som kjører igjennom Oslo.

Enig om Nordkjosbotn.

Før denne updaten, så var mine ønsker, i rekkefølge, Nordkjosbotn, Tromsø (trenger ikke hvis Nordkjosbotn kommer), Leknes (fornøyd med Reine), Sortland.

Stig-Arne

Sitat fra: alb92 på onsdag 06. januar 2021, klokken 16:39
Sitat fra: Simen1 på onsdag 06. januar 2021, klokken 13:23
Sitat fra: alb92 på tirsdag 05. januar 2021, klokken 20:12Ser mange byer skal få. Skulle ønske det gjalt Tromsø også. Hvis man skal en tur innom Tromsø i fra distriktene, så er Setermoen litt i lengste laget får å kunne kjøre Tromsø tur/retur, spesielt på vinter eller om man skal gjøre noe småkjøring inne i byen.
Tromsø er ikke en by man passerer i hast på vei til noe annet. Det er først og fremst en destinasjon for de fleste reisende og da mener jeg saktelading er riktigere behov å dekke. Det finnes en del muligheter for det rundt om kring på kjøpesentre og hoteller, men det kan og bør selvsagt bli flere. Skal det bli superlader her i området så håper jeg den havner i Nordkjosbotn.

Det er vel ikke Stavanger, Bodø, osv, og den som bygges i Oslo er ikke påtenkt folk som kjører igjennom Oslo.

Enig om Nordkjosbotn.

Før denne updaten, så var mine ønsker, i rekkefølge, Nordkjosbotn, Tromsø (trenger ikke hvis Nordkjosbotn kommer), Leknes (fornøyd med Reine), Sortland.

Sortland er jo forsåvidt OK, men Gullesfjorden er betydelig bedre. Knutepunkt for både Lofoten og Vesterålen. Ifra Sortland så er det 13 mil til Andenes, 94 Km til Bø, 81 km til Svolvær. Så med en SuC der, så rekker man absolutt alle ytterkanter i Vesterålen og uten problemer til Svolvær.

Håper de får opp en der, men er tydeligvis ikke bare enkelt.

Kim-

2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Leafy

Sitat fra: Kim- på onsdag 06. januar 2021, klokken 23:38
Gi meg en lader på Geilo  :)

Enig, Geilo er et uland når det gjelder ladeinfrastruktur...
Tesla Model Y Performance m/EAP. Mottatt 12.22
Tesla Model 3 Long Range MIC. Mottatt 09.21
Tesla Model X 100D 7-seter m/alt. Mottatt 23.05.19 - Solgt!
Audi e-tron Limited Typhoon Grey. Mottatt 18.03.19 - Solgt!
Tesla Model S 75D m/alt. Mottatt 16.10.17 - Solgt!
Tesla Model X 90D 7-seter m/alt. Mottatt 10.10.16 - Solgt!
VW e-Golf m/VP og alt utstyr. Mottatt 28.05.15 - Solgt!
Nissan Leaf m/solcelle. Mottatt 15.11.11 - Solgt!

Ellemelle

Kan nesten garantere at Tesla har prøvd å finne noe i Geilo uten suksess. Ser ikke helt hvem som skulle være interessert i å gi bort tomteplass der for å trekke til seg ekstra kunder. Det er for trangt i bygda.

Regner derfor med at det kommer en lader i Rødberg, slik at Numedalen får tilstrekkelig dekning.
Lampeland - Maurset er 205 km, og det blir for langt.

alb92

Sitat fra: Stig-Arne på onsdag 06. januar 2021, klokken 18:28

Sortland er jo forsåvidt OK, men Gullesfjorden er betydelig bedre. Knutepunkt for både Lofoten og Vesterålen. Ifra Sortland så er det 13 mil til Andenes, 94 Km til Bø, 81 km til Svolvær. Så med en SuC der, så rekker man absolutt alle ytterkanter i Vesterålen og uten problemer til Svolvær.

Håper de får opp en der, men er tydeligvis ikke bare enkelt.

Gyllesfjord er fint plassert, men elendig med fasiliteter.

Stig-Arne

Sitat fra: alb92 på torsdag 07. januar 2021, klokken 09:31
Sitat fra: Stig-Arne på onsdag 06. januar 2021, klokken 18:28

Sortland er jo forsåvidt OK, men Gullesfjorden er betydelig bedre. Knutepunkt for både Lofoten og Vesterålen. Ifra Sortland så er det 13 mil til Andenes, 94 Km til Bø, 81 km til Svolvær. Så med en SuC der, så rekker man absolutt alle ytterkanter i Vesterålen og uten problemer til Svolvær.

Håper de får opp en der, men er tydeligvis ikke bare enkelt.

Gyllesfjord er fint plassert, men elendig med fasiliteter.
Ikke nødvendigvis, har Gullesfjord Camping der.
Problemet der er strømtilførsel.
Men skal man være oppe ved kontrollstasjonen, så er det mindre.


Men mener Tesla i det tilfelle bør etablere der selv i mangel på fasiliteter

kodax

Med så mye underholdning i bilen, så mangler det vel egentlig bare at de bygger inn kaffemaskin og dass i SuC :)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Leafy

Sitat fra: Ellemelle på torsdag 07. januar 2021, klokken 01:28
Kan nesten garantere at Tesla har prøvd å finne noe i Geilo uten suksess. Ser ikke helt hvem som skulle være interessert i å gi bort tomteplass der for å trekke til seg ekstra kunder. Det er for trangt i bygda.


På baksiden / nedsiden av Highland Lodge er det plenty av plass og sentralt ift. alt Geilo sentrum har å by på.
Tesla Model Y Performance m/EAP. Mottatt 12.22
Tesla Model 3 Long Range MIC. Mottatt 09.21
Tesla Model X 100D 7-seter m/alt. Mottatt 23.05.19 - Solgt!
Audi e-tron Limited Typhoon Grey. Mottatt 18.03.19 - Solgt!
Tesla Model S 75D m/alt. Mottatt 16.10.17 - Solgt!
Tesla Model X 90D 7-seter m/alt. Mottatt 10.10.16 - Solgt!
VW e-Golf m/VP og alt utstyr. Mottatt 28.05.15 - Solgt!
Nissan Leaf m/solcelle. Mottatt 15.11.11 - Solgt!

jlan

Sitat fra: Ellemelle på torsdag 07. januar 2021, klokken 01:28
Regner derfor med at det kommer en lader i Rødberg, slik at Numedalen får tilstrekkelig dekning.
Helst litt lenger vest - så den dekker Geilo-Imingfjell- Rjukan også.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Ellemelle


T1nT1n

#764
Hadde vært fint med en superlader på eller i nærheten av Lysebotn. Usikker på om det i Sinnes fra Billkraft er bra. Kommer fra Bygland blir det litt nervøst og har lett fot mot Lysebotn (jeg er relativt fersk på Electric og min M3 så noen ganger usikker på hvor mye jeg kan presse den :)  )

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA