XC40 EV i Sandvika storsenter ulykken. (Første tråd)

Startet av Electric cars in Norway, torsdag 26. september 2024, klokken 12:13

« forrige - neste »

automat

Hvor relevant er er skadestatestikk for historiske Volvoer? Det er jo en helt annen produsent enn dagens Volvo. Hvor mye av den gamle Volvo-kulturen har overlevd, og hvor mye blir styrt fra Kina? Kanskje statistikkfor Geely vil være mer relevant?

Hvis man i det heletatt kan få noe fornuftig ut av slike tall.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

turfsurf

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 24. juli 2025, klokken 01:52I tillegg er jo bilene gamle, siden det nesten ikke er solgt Suzuki på en evighet. Bilene er dermed ofte uten viktig sikkerhetsutstyr...sånn i tillegg til at mange Suzukier er lette blikkbokser. Volvo, derimot, har alltid hatt sikkerhet som det viktigste.
Suzuki Across (tvilling til RAV4) solgte en del, Suzuki registrerte vel rundt omkring 8-900 biler i 23 og 24. Er verken blikkboks eller usikker vil jeg påstå.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Marsto

#407
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 24. juli 2025, klokken 01:43Forskjellen på statistikkene er at den HelgeNen refererer til er amerikanere. Amerikanere er mindre intelligente enn nordmenn. Hele 20% kan ikke lese. De lever i sine egne bobler, og leser bøker mens de kjører i 140km/t på amerikanske motorveier...før de kjører inn i en amerikansk postbil med motorstopp.

I Norge er man mer pliktoppfyllende og lovlydige, og mer opplyste, så en vet ulemper med autopilot. I tillegg får en svært sjeldent hastigheten nødvendig for å miste livet i en ulykke i en Model Y i Norge. Bare sånn hvis jeg skal gjette.

Det blir vel ganske håpløst å finne et godt argument til dette innlegget. Hadde vært fint om du kan kildehenvise noen påstander her. Jeg har vært i USA hvert eneste år de siste 40 årene og og det skal vel godt gjøres å finne steder som har bedre veier og bedre biler enn akkurat i USA. Absolutt alt som påstås her er uten tvil de merkeligste påstandene jeg har lest noen gang, så jeg tror ganske enkelt det hadde vært best om du tok en tur over dammen for å gjøre deg bedre kjent med de som bor her, fra vest til øst, syd til nord, og samtidig legge ut på en skikkelig "roadtrip" over kontinentet i en ekte amerikaner.     
Think City 2010 mod. Li-Ion, Farge: City Citrus
VW e-up 2016 mod. Farge: Blueberry Metallic.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Marsto på fredag 25. juli 2025, klokken 01:49
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 24. juli 2025, klokken 01:43Forskjellen på statistikkene er at den HelgeNen refererer til er amerikanere. Amerikanere er mindre intelligente enn nordmenn. Hele 20% kan ikke lese. De lever i sine egne bobler, og leser bøker mens de kjører i 140km/t på amerikanske motorveier...før de kjører inn i en amerikansk postbil med motorstopp.

I Norge er man mer pliktoppfyllende og lovlydige, og mer opplyste, så en vet ulemper med autopilot. I tillegg får en svært sjeldent hastigheten nødvendig for å miste livet i en ulykke i en Model Y i Norge. Bare sånn hvis jeg skal gjette.

Det blir vel ganske håpløst å finne et godt argument til dette innlegget. Hadde vært fint om du kan kildehenvise noen påstander her. Jeg har vært i USA hvert eneste år de siste 40 årene og og det skal vel godt gjøres å finne steder som har bedre veier og bedre biler enn akkurat i USA. Absolutt alt som påstås her er uten tvil de merkeligste påstandene jeg har lest noen gang, så jeg tror ganske enkelt det hadde vært best om du tok en tur over dammen for å gjøre deg bedre kjent med de som bor her, fra vest til øst, syd til nord, og samtidig legge ut på en skikkelig "roadtrip" over kontinentet i en ekte amerikaner.     


Flott jeg kan lage en rekord for deg.
I norske og amerikanske media har en gang på gang fått se at amerikanerne ikke forstår at de må følge med på veien når de har på FSD / Autopilot. De får det ikke inn i hodene at det er selvkjøringsnivå 2, som betyr at de ikke kan lese bøker. Særlig for noen år siden var det utrolig mange som braste inn i andre med autopilot på.

Jeg har og vært i USA, og der var den store diskusjonen om de kunne kreve skuddsikkert glass i kontorbygget ettersom folk hadde skutt inn vinduene når de kjørte forbi. Fartsskiltene var for øvrig og pepret. Kommer sikkert an på hvor i USA en ferdes.

Poenget mitt var at Teslaer egentlig er enormt sikre biler. Du har gjerne sett han som prøvde å ta livet av seg selv og hele familien ved å kjøre utenfor et stup? Dessverre eller heldigvis for han så overlevde hele familien, siden han kjørte Tesla Model Y. Sikkert litt kjipt å møte familien etterpå, for han.

På tross av enormt sikker bil klarer amerikanerne å få Tesla til å være den farligste bilen på amerikanske veier, med flest dødsfall.

Og 40% av amerikanerne synes fortsatt at Trum gjør en flott jobb.
Tesla Model Y                         2021-

turfsurf

Kan jo ikke generalisere "amerikanere". Det blir som å si "europeere".

Og det har da vært nok autopilot krasj her i Norge også. Grunnet lavere fart og andre begrensninger på autopilot har det ikke ført til dødsfall. Med 60 ganger så stor befolkning er det ikke rart det skjer litt mere ulykker der.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

Sitat fra: turfsurf på lørdag 02. august 2025, klokken 08:32Kan jo ikke generalisere "amerikanere". Det blir som å si "europeere".

Og det har da vært nok autopilot krasj her i Norge også. Grunnet lavere fart og andre begrensninger på autopilot har det ikke ført til dødsfall. Med 60 ganger så stor befolkning er det ikke rart det skjer litt mere ulykker der.

En kan jo argumentere med at en er ekstra dust om du mot fabrikantens anbefaling sitter og ser på Harry Potter i 135 km/t enn 5km/t.

Dødsraten sier antall dødsfall per kjørt kilometer, ikke antall totalt. Dermed er antallet i befolkningen uvesentlig.
Tesla Model Y                         2021-

turfsurf

Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 02. august 2025, klokken 18:36Dødsraten sier antall dødsfall per kjørt kilometer, ikke antall totalt. Dermed er antallet i befolkningen uvesentlig.
Ja, selvfølgelig. Men poenget her var at man ikke kan generalisere og si "amerikanere". For alt vi vet kan alle dødsfallene ha skjedd bare i Florida og California.

Norge er ikke veldig likt USA mtp på veier og trafikk.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

#412
Tror dere Volvo har merket det i salgstallene etter XC40 ulykkene?
Man kan vel ikke som selskap få dårligere reklame.......Så har det slått ut i salgstallene?

EDIT :

https://www.motor.no/aktuelt/tunge-tider-for-volvo/320508

Ja - det har gått ut over salget :

"Tallene fra Norge har akkurat samme tendens. For halvåret er det riktignok levert 5396 nye biler, en tilbakegang på én prosent, men det er i et marked som har steget med 23 prosent, ifølge tall fra Opplysningrådet for veitrafikken. Her er elbilandelen 86 prosent."

Så markedet opp 23% - Volvo ned 1 prosent......

turfsurf

#413
EX40 og EX90 er på hhv 6. og 9. plass i Q3 salget, så tror ikke de har tapt så mye på det. Noe vil det selvfølgelig være, men eksakte tall er jo umulig å finne ut av.

Edit:
 At Volvo har gått mot markedet kan jo like godt komme av at de kun har en relativt ny modell, EX90, og det er i en høy prisklasse.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Sitat fra: turfsurf på søndag 03. august 2025, klokken 09:22EX40 og EX90 er på hhv 6. og 9. plass i Q3 salget, så tror ikke de har tapt så mye på det. Noe vil det selvfølgelig være, men eksakte tall er jo umulig å finne ut av.

Edit:
 At Volvo har gått mot markedet kan jo like godt komme av at de kun har en relativt ny modell, EX90, og det er i en høy prisklasse.

EX90 er det jo trolig lavt volum på - men om Volvo har gått ned 1 prosent i et stigende marked (opp 23%) - så må de jo ha tapt markedsandeler.

Synes Volvo har vært ekstremt passive mhp både håndtering av Sandvika ulykken - men også i media generelt er de liksom ikke tilstede. Polestar er mye,mye mer aktive. Mulig det bare er meg - men Volvo er liksom helt "dødt" om dagen......

Ingeniøren

2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og integrerte solceller på taket

hELgenen

Sitat fra: Ingeniøren på søndag 03. august 2025, klokken 18:19Sitte rolig i båten er vel strategien de kjører...

Jeg tror de sliter økonomisk samtidig som de ikke forstår hvor fort et godt rykte kan gå tapt. Volvo er kanskje ett av selskapene som går dukken de neste 4 år?

Contango

10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på søndag 03. august 2025, klokken 09:30EX90 er det jo trolig lavt volum på - men om Volvo har gått ned 1 prosent i et stigende marked (opp 23%) - så må de jo ha tapt markedsandeler.

Klart de har tapt markedsandeler, men at årsaken er disse ulykkene vet man jo ikke. Heller modellutvalget. De mangler jo en bil i "smørøyet", EX60.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Oddaa

Sitat fra: turfsurf på mandag 04. august 2025, klokken 05:23
Sitat fra: hELgenen på søndag 03. august 2025, klokken 09:30EX90 er det jo trolig lavt volum på - men om Volvo har gått ned 1 prosent i et stigende marked (opp 23%) - så må de jo ha tapt markedsandeler.

Klart de har tapt markedsandeler, men at årsaken er disse ulykkene vet man jo ikke. Heller modellutvalget. De mangler jo en bil i "smørøyet", EX60.

Nettopp, de mangler EX60 og EX40 er utdatert. EX90 er for dyr for mange, og EX30 er for trang for mange. Har ingen tro på at ulykkene synes signifikant i salgstallene.
2025 EX30 Twin Performance
2023 iX xDrive40

Ex 2021 XC40 P8
Ex 2017 e-Golf

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA