XC40 EV i Sandvika storsenter ulykken. (Første tråd)

Startet av Electric cars in Norway, torsdag 26. september 2024, klokken 12:13

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Er det ikke sånn med Black Box at det kun viser hvordan bilen har oppfattet og registrert input?
Dersom en sjekker en Black Box på en Tesla Model S som kjører rett inn i en postbil med motorstopp på motorveien i USA - vil ikke Black Box da si: "det fantes ingen postbil på motorveien", mens nesen på Teslaen står dypt inni postbilen.

På samme måte - hvis en bil har økt hastigheten så har vel bilen oppfattet situasjon slik at gasspedalen er trykket inn, og da vil jo black box og registrere at pedalen er trykket inn. Det er vel ikke noen flere sensorer som faktisk registrerer om det var noe gale med den første sensoren? Eller om sensoren ikke har kommet ut når en løftet foten?

Blir vel som å spørre en jeger som nettopp skjøt jaktkameraten sin: Hva så du? Jeg så en rød elg. Og så går du inn i Black Box-minnet, og der kan du tydelig se at han på det tidspunktet han skjøt hadde oppfattet en rød elg. Så da kan en i hvert fall ikke skylde på han. Da var det en rød elg.
Tesla Model Y                         2021-

turfsurf

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 18. juli 2025, klokken 12:21På samme måte - hvis en bil har økt hastigheten så har vel bilen oppfattet situasjon slik at gasspedalen er trykket inn, og da vil jo black box og registrere at pedalen er trykket inn. Det er vel ikke noen flere sensorer som faktisk registrerer om det var noe gale med den første sensoren? Eller om sensoren ikke har kommet ut når en løftet foten?
Det er ikke bare en sensor på gasspedalen (eller andre kritiske funksjoner).
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Contango

Fenomenet med biler som plutselig aksellerer av seg selv har eksistert i veldig mange år. Også lenge før elbiler og i mange flere land enn bare Norge. Det har vært undersøkelser og rettssaker, og noen ganger har det også vært grunnlag for å kunne mistenke at biler i alle fall har akselerert i noen grad uten førerinput. At fabrikantene har mye erfaring både på fenomenet og hvordan adressere det gjør at jeg tror de nok har sørget for ganske mye datainput/registrering. Det skal i størst mulig grad holde i eksvs amerikanske rettssaler som pga juryordningen er særdeles uforutsigbare.
Sånn apropos - Toyota skulle komme med "steer by wire" på elbilene sine. Men de har da ikke det ennå? Hva skjedde der? På de bilene måtte de i alle fall hatt sensorer herfra til månen, for det ville bare ta 10 minutter før første påstand om "selvkjøring i grøfta" ville komme.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

What-a-watt

SitatJeg kjenner godt til denne typen brytere. Det er alltid en teoretisk sjanse for at de selv har flyttet på seg (0,00000001%), men hvor kostnadseffektivt og sikkerhetsfremmende er det å fokusere på bryterne istedenfor pilotenes mentale helse og eventuelle sikkerhetstiltak for å gjøre det vanskeligere for én pilot å sabotere i cockpit?

Off topic: Glipp i konstruksjonen: Det burde ikke være mulig å slå av Fuel Shutoff Valve når flyet har forlatt bakken. Det finnes ingen situasjon hvor noe slikt skal være nødvendig, og den brukes bare for å stoppe motorene etter at flyet har parkert. Det finnes en mengde sensorer og systemer som kun har som oppgave å hindre pilotfeil. Så hvorfor ikke denne?

daktari

Sitat fra: What-a-watt på lørdag 19. juli 2025, klokken 10:34
SitatJeg kjenner godt til denne typen brytere. Det er alltid en teoretisk sjanse for at de selv har flyttet på seg (0,00000001%), men hvor kostnadseffektivt og sikkerhetsfremmende er det å fokusere på bryterne istedenfor pilotenes mentale helse og eventuelle sikkerhetstiltak for å gjøre det vanskeligere for én pilot å sabotere i cockpit?

Off topic: Glipp i konstruksjonen: Det burde ikke være mulig å slå av Fuel Shutoff Valve når flyet har forlatt bakken. Det finnes ingen situasjon hvor noe slikt skal være nødvendig, og den brukes bare for å stoppe motorene etter at flyet har parkert. Det finnes en mengde sensorer og systemer som kun har som oppgave å hindre pilotfeil. Så hvorfor ikke denne?
Du må kunne skru av ved brann. Hvis de får feilmelding på motor så bruker de den bryteren på å restarte en motor.
Men bryteren er laget slik at du må dra og flytte, da den har en lås. Så er det spekulasjoner om det nedstrøms for bryteren ikke mulig å stoppe motor på noen måte, hvis ikke bryteren er i korrekt posisjon. Om det stemmer vet bare sw-ingeniørene som kjenner maskinen.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Contango

Sitat fra: daktari på lørdag 19. juli 2025, klokken 11:08[Om det stemmer vet bare sw-ingeniørene som kjenner maskinen.
Nei, det er ikke riktig. Pilotene får grundig opplæring i flyets systemer. Jeg kjenner ikke fuelsystemet på denne typen fly, men normalt sett styrer fuel shut off valve bryteren en solenoid som stenger ventilen for fuel til motoren. Det er ikke med overlegg designet "hemmelige" softwarefunksjoner i fly som vil kunne styre den solenoiden.

Grunnen til at det er så usannsynlig at dette ikke er menneskelig input er:
- at det skjedde i et veldig smalt tidsvindu etter avgang og før flyet hadde nok høyde/tid til restart. Altså på maksimalt verst tidspunkt.
- at det skjedde med begge bryterne, og at bryterne ble flyttet konsistent med måten et menneske ville gjort det på.
- at bryterne har nettopp den konstruksjonen Daktari beskriver.
- og ikke minst at den ene piloten spurte den andre hvorfor vedkommende hadde flyttet bryterne. Det er en direkte beskyldning og ikke et undrende spørsmål om hvorfor de gikk i "off" eller "hva skjedde med de?". Og spesielt dersom det er andrepiloten som sier det til kapteinen. At en 2P vil beskylde en kaptein for noe sånt er temmelig far-fetched dersom ikke vedkommende på en eller annen måte hadde observert det (eller, ganske usannsynlig, selv har gjort det og legger skylden på den andre). Det er litt skriverier om kapteinen. Ugift, passet på sine foreldre, moren døde, lite sosial etc. Men her beveger jeg meg over i udokumentert territorie.

Det er alltid klokt å vente på den endelige rapporten før man trekker for bastante konklusjoner. Men det tar gjerne lang tid. I mellomtiden bør man starte arbeidet med å adressere den mest sannsynlige årsaken og ikke den årsaken man helst ville ønsket.

Det er interessant å følge debatten og se hvordan mange kommentatorer i sosiale medier ganske tydelig ønsker at dette er en Boeing feil. Det er kulturelt veldig stigmatiserende med psykiske lidelser.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

Marsto

Garantert utenfor sporet for diskusjonen om hvorfor Volvo XC40-ev har så mange ulykker og en dødsulykke når det diskuteres fly ulykker.
Jeg er spent på om der er mulig å finne en konklusjon som forklarer hva har skjedd og hvorfor. Volvo er selvfølgelig part i alle sakene om ulykkene og vil nok ikke komme med uttalelser om deres bilmodeller, uansett modell, bortsett fra offentlige tilbakekallelser.     
Think City 2010 mod. Li-Ion, Farge: City Citrus
VW e-up 2016 mod. Farge: Blueberry Metallic.

turfsurf

Tja, vet vi at XC40 har så mange ulykker? Gruppert etter alder på fører og antall kjørte km i året, skiller den seg signifikant ut?
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

#398
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 22. juli 2025, klokken 08:19Tja, vet vi at XC40 har så mange ulykker? Gruppert etter alder på fører og antall kjørte km i året, skiller den seg signifikant ut?

Sånn uten å justere for noen ting, heller ikke gjennomsnittsalder på bilparkene, snittalder og kjønn på sjåfør, så ser i hvertfall Volvo ut til å være trygg i Norge fortsatt.... bare sånn helt generelt...

Bør nok ikke gi en 15 år gammel Suzuki til guttungen...
Tesla Model Y                         2021-

turfsurf

i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Rosstopher

Sitat fra: turfsurf på onsdag 23. juli 2025, klokken 08:49
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 23. juli 2025, klokken 00:43Bør nok ikke gi en 15 år gammel Suzuki til guttungen...
Snittalderen på Suzukieiere tilsier vel og at det ikke blir gjort.

https://www.bilnorge.no/bilverden-forbrukertips/sa-gammel-er-bilkunden/603797

Ja, Suzuki har klart de eldste kundene og ligger på topp på ulykkesstatistikken. Mulig en sammenheng der. Volvo derimot har eldre kunder enn snittet og ligger likevel lavt på ulykkesstatistikken.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler og diverse kjøretøy

hELgenen

Sitat fra: Rosstopher på onsdag 23. juli 2025, klokken 09:28
Sitat fra: turfsurf på onsdag 23. juli 2025, klokken 08:49
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 23. juli 2025, klokken 00:43Bør nok ikke gi en 15 år gammel Suzuki til guttungen...
Snittalderen på Suzukieiere tilsier vel og at det ikke blir gjort.

https://www.bilnorge.no/bilverden-forbrukertips/sa-gammel-er-bilkunden/603797

Ja, Suzuki har klart de eldste kundene og ligger på topp på ulykkesstatistikken. Mulig en sammenheng der. Volvo derimot har eldre kunder enn snittet og ligger likevel lavt på ulykkesstatistikken.

Hvor er statistikken som sier at Suzuki ligger på topp?

Et google søk ga meg faktisk Tesla :

https://www.motor.no/bilhold-bilokonomi-forsikring/disse-bilmerkene-krasjer-mest/119285

https://www.motor.no/aktuelt/tesla-og-kia-pa-dodsulykke-toppen/296495

Rosstopher

Sitat fra: hELgenen på onsdag 23. juli 2025, klokken 10:01
Sitat fra: Rosstopher på onsdag 23. juli 2025, klokken 09:28
Sitat fra: turfsurf på onsdag 23. juli 2025, klokken 08:49
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 23. juli 2025, klokken 00:43Bør nok ikke gi en 15 år gammel Suzuki til guttungen...
Snittalderen på Suzukieiere tilsier vel og at det ikke blir gjort.

https://www.bilnorge.no/bilverden-forbrukertips/sa-gammel-er-bilkunden/603797

Ja, Suzuki har klart de eldste kundene og ligger på topp på ulykkesstatistikken. Mulig en sammenheng der. Volvo derimot har eldre kunder enn snittet og ligger likevel lavt på ulykkesstatistikken.

Hvor er statistikken som sier at Suzuki ligger på topp?

Et google søk ga meg faktisk Tesla :

https://www.motor.no/bilhold-bilokonomi-forsikring/disse-bilmerkene-krasjer-mest/119285

https://www.motor.no/aktuelt/tesla-og-kia-pa-dodsulykke-toppen/296495


Det var basert på ToWalkOrDrive sin tabell på forrige side.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler og diverse kjøretøy

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Rosstopher på onsdag 23. juli 2025, klokken 10:08
Sitat fra: hELgenen på onsdag 23. juli 2025, klokken 10:01
Sitat fra: Rosstopher på onsdag 23. juli 2025, klokken 09:28
Sitat fra: turfsurf på onsdag 23. juli 2025, klokken 08:49
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 23. juli 2025, klokken 00:43Bør nok ikke gi en 15 år gammel Suzuki til guttungen...
Snittalderen på Suzukieiere tilsier vel og at det ikke blir gjort.

https://www.bilnorge.no/bilverden-forbrukertips/sa-gammel-er-bilkunden/603797

Ja, Suzuki har klart de eldste kundene og ligger på topp på ulykkesstatistikken. Mulig en sammenheng der. Volvo derimot har eldre kunder enn snittet og ligger likevel lavt på ulykkesstatistikken.

Hvor er statistikken som sier at Suzuki ligger på topp?

Et google søk ga meg faktisk Tesla :

https://www.motor.no/bilhold-bilokonomi-forsikring/disse-bilmerkene-krasjer-mest/119285

https://www.motor.no/aktuelt/tesla-og-kia-pa-dodsulykke-toppen/296495


Det var basert på ToWalkOrDrive sin tabell på forrige side.

Forskjellen på statistikkene er at den HelgeNen refererer til er amerikanere. Amerikanere er mindre intelligente enn nordmenn. Hele 20% kan ikke lese. De lever i sine egne bobler, og leser bøker mens de kjører i 140km/t på amerikanske motorveier...før de kjører inn i en amerikansk postbil med motorstopp.

I Norge er man mer pliktoppfyllende og lovlydige, og mer opplyste, så en vet ulemper med autopilot. I tillegg får en svært sjeldent hastigheten nødvendig for å miste livet i en ulykke i en Model Y i Norge. Bare sånn hvis jeg skal gjette.
Tesla Model Y                         2021-

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Rosstopher på onsdag 23. juli 2025, klokken 09:28
Sitat fra: turfsurf på onsdag 23. juli 2025, klokken 08:49
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 23. juli 2025, klokken 00:43Bør nok ikke gi en 15 år gammel Suzuki til guttungen...
Snittalderen på Suzukieiere tilsier vel og at det ikke blir gjort.

https://www.bilnorge.no/bilverden-forbrukertips/sa-gammel-er-bilkunden/603797

Ja, Suzuki har klart de eldste kundene og ligger på topp på ulykkesstatistikken. Mulig en sammenheng der. Volvo derimot har eldre kunder enn snittet og ligger likevel lavt på ulykkesstatistikken.

Ser at mennene som kjører Suzuki er hele 67 år i snitt, 11 år eldre enn Volvo-menn.
Sikkert mange av disse som havner i ulykke pga illebefinnende / medisinering, og tåler en ulykke dårligere enn yngre.
I tillegg er jo bilene gamle, siden det nesten ikke er solgt Suzuki på en evighet. Bilene er dermed ofte uten viktig sikkerhetsutstyr...sånn i tillegg til at mange Suzukier er lette blikkbokser. Volvo, derimot, har alltid hatt sikkerhet som det viktigste.
Tesla Model Y                         2021-

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA