XC40 EV i Sandvika storsenter ulykken. (Første tråd)

Startet av Electric cars in Norway, torsdag 26. september 2024, klokken 12:13

« forrige - neste »

hELgenen

Sitat fra: turfsurf på onsdag 24. september 2025, klokken 05:19Etter den siste artikkelen så synes det ikke å være tvil om at noe er veldig feil i Volvoen, uansett om det var fører som trykket på gassen eller om det var teknisk feil. At bilen akselererer uten registrert vekt i førersetet og at airbag ikke ble utløst er jo helt på trynet.

Har ment det hele tiden. Volvo er helt på bærtur med sine bortforklaringer.

Orla Pedersen

Sitat fra: turfsurf på mandag 25. august 2025, klokken 18:04Kanskje Sandvika er Volvos Bermuda triangel...

Måske.. Hvordan man end søger, så er der ikke muligt at finde tilfælde af "selvkørende" xc40 i Danmark.

Og det er ikke fordi xc40 ikke findes på vejene i Danmark.
Mvh
Orla Pedersen

Orla Pedersen

Sitat fra: turfsurf på onsdag 24. september 2025, klokken 05:19Etter den siste artikkelen så synes det ikke å være tvil om at noe er veldig feil i Volvoen, uansett om det var fører som trykket på gassen eller om det var teknisk feil. At bilen akselererer uten registrert vekt i førersetet og at airbag ikke ble utløst er jo helt på trynet.

Omkring "registreret vægt", så ved jeg at når jeg, stående uden for bilen, lægger min flade hånd på førersædet og læner mig, (vejer 60 kg.), ind over sædet for at nå ting i boksen mellem sæderne, SÅ reagerer bilen på samme måde som hvis jeg sætter mig ind i bilen. Altså den viser sig klar til at køre, (radio, navigation og infoskærm bag rattet starter op). Om bilen rent faktisk kan sættes "i gear" i den situation ved jeg ikke da jeg anser at det ville være et tåbeligt eksperiment at udføre.

Det jeg vil sige med ovenstående er, at det måske slet ikke er umuligt at føre en xc40 fra passagersædet, med blot ét ben over midterkonsollen og en håndflade på førersædet.

Hvorvidt det er en klog og sikker konstruktion skal jeg ikke kloge i, dette er blot observationer fra en, der faktisk har en xc40, og har lidt erfaring med hvordan den i praksis fungerer.
Mvh
Orla Pedersen

daktari

Eksempelet over viser også at sjåføren fortsatt kan ha kommet borti gassen. I krasjtidspunktet var kanskje vekten i førersetet lav.
Så beviser ikke eksperimentet om signalene faktisk fanges opp av bilens computer, og eventuelt hva computeren bruker den signalene til.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA