XC40 EV i Sandvika storsenter ulykken. (Første tråd)

Startet av Electric cars in Norway, torsdag 26. september 2024, klokken 12:13

« forrige - neste »

Marsto

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 01. august 2025, klokken 23:54
Sitat fra: Marsto på fredag 25. juli 2025, klokken 01:49
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 24. juli 2025, klokken 01:43Forskjellen på statistikkene er at den HelgeNen refererer til er amerikanere. Amerikanere er mindre intelligente enn nordmenn. Hele 20% kan ikke lese. De lever i sine egne bobler, og leser bøker mens de kjører i 140km/t på amerikanske motorveier...før de kjører inn i en amerikansk postbil med motorstopp.

I Norge er man mer pliktoppfyllende og lovlydige, og mer opplyste, så en vet ulemper med autopilot. I tillegg får en svært sjeldent hastigheten nødvendig for å miste livet i en ulykke i en Model Y i Norge. Bare sånn hvis jeg skal gjette.

Det blir vel ganske håpløst å finne et godt argument til dette innlegget. Hadde vært fint om du kan kildehenvise noen påstander her. Jeg har vært i USA hvert eneste år de siste 40 årene og og det skal vel godt gjøres å finne steder som har bedre veier og bedre biler enn akkurat i USA. Absolutt alt som påstås her er uten tvil de merkeligste påstandene jeg har lest noen gang, så jeg tror ganske enkelt det hadde vært best om du tok en tur over dammen for å gjøre deg bedre kjent med de som bor her, fra vest til øst, syd til nord, og samtidig legge ut på en skikkelig "roadtrip" over kontinentet i en ekte amerikaner.     

Flott jeg kan lage en rekord for deg.
I norske og amerikanske media har en gang på gang fått se at amerikanerne ikke forstår at de må følge med på veien når de har på FSD / Autopilot. De får det ikke inn i hodene at det er selvkjøringsnivå 2, som betyr at de ikke kan lese bøker. Særlig for noen år siden var det utrolig mange som braste inn i andre med autopilot på.

Jeg har og vært i USA, og der var den store diskusjonen om de kunne kreve skuddsikkert glass i kontorbygget ettersom folk hadde skutt inn vinduene når de kjørte forbi. Fartsskiltene var for øvrig og pepret. Kommer sikkert an på hvor i USA en ferdes.

Poenget mitt var at Teslaer egentlig er enormt sikre biler. Du har gjerne sett han som prøvde å ta livet av seg selv og hele familien ved å kjøre utenfor et stup? Dessverre eller heldigvis for han så overlevde hele familien, siden han kjørte Tesla Model Y. Sikkert litt kjipt å møte familien etterpå, for han.

På tross av enormt sikker bil klarer amerikanerne å få Tesla til å være den farligste bilen på amerikanske veier, med flest dødsfall.

Og 40% av amerikanerne synes fortsatt at Trum gjør en flott jobb.
Det er vel en selvfølge at statistikk i politikken i USA varierer mye når det stort sett er kun 2 partier å stemme på. Da slår prosentene ut dramatisk begge veier på hver eneste meningsmåling. Jeg forstår godt poenget ditt med at Tesla er sikre biler. Den er jo selvfølgelig veldig sikker å kjøre, men den store forskjellen er at en tur med en Tesla i USA kan være veldig lang. Det er ikke uvanlig å jobbpendle over 40 km en vei, hver dag til jobb. Det er helt vanlig at veiene er separerte og det vil si at motgående kjørefelter kan fysisk være langt fra hverandre. Det er i seg selv en stor sikkerhet, men det er mye lettere å ta det for gitt at en selvkjørende bil fixer det meste når all trafikk går i samme retning. Dette selvkjøringsprinsippet startet vel når bilene kom med Adaptiv Cruise Control. Jeg husker godt tilbake i 2014 når bilen jeg kjørte på Interstate 10 i California hadde denne funksjonen. Bilen bremset og ga gass helt selvstendig avhengig av hva den observerte lenger frem. Nå, 11 år senere er utviklingen gått raskt og sikkert litt for raskt.

Når det gjelder lesekunnskaper står det ikke så bra til her på berget heller, skjønner du.
Ifølge Dysleksi Norge har så mange som 20% av de som går ut av skolen generelle lesevansker. Dette er over en million nordmenn. 50% av de som står utenfor arbeidslivet, har lesevansker. 
Think City 2010 mod. Li-Ion, Farge: City Citrus
VW e-up 2016 mod. Farge: Blueberry Metallic.

elektrolars

Har vanskelig for å tro at dette er en "konspirasjon" fra Volvo eller myndighetenes side, som jeg oppfatter at enkelte mener. Skulle gjerne lest rapporten fra Simco, noen som har en link?

Ingeniøren

Det baller på seg med saker. Her er det og vann/fuktighet inne i bildet som vi har sett i flere saker. Her er det og en oppgående dame i sin beste alder og ikke en gamlings med stiv rygg og koordinerings problemer...

https://www.motor.no/aktuelt/volvo-xc40-totalvrak-etter-plutselig-akselerasjon/325565
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og integrerte solceller på taket

RJK

Sitat fra: elektrolars på onsdag 20. august 2025, klokken 11:34Har vanskelig for å tro at dette er en "konspirasjon" fra Volvo eller myndighetenes side, som jeg oppfatter at enkelte mener. Skulle gjerne lest rapporten fra Simco, noen som har en link?
Ingen som sier det er noen konspirasjon. Bare at Vegvesenet ikke har undersøkt godt nok, og stoler for mye på Volvo, som man må anta har en fordel av å dytte skyld på brukeren fremfor å sjekke skikkelig når de ikke finner noe direkte åpenlyst feil.

Her burde begge parter sjekket nøyere, men først og fremst Vegvesenet har et selvstendig ansvar for å undersøke på egenhånd!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

hELgenen

Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 20. august 2025, klokken 15:21Det baller på seg med saker. Her er det og vann/fuktighet inne i bildet som vi har sett i flere saker.

https://www.motor.no/aktuelt/volvo-xc40-totalvrak-etter-plutselig-akselerasjon/325565

Har sagt deg før og gjentar for n'nte gang at Volvo ødelegger for seg selv her. Alle historiene er ikke fake news om noen som vil unnskylde seg selv for å ha  trykket på feil pedal. Det er Volvo som har vært for passive her. En kan gjerne skylde på SVV,men det er Volvo som burde hatt egen interesse av å se på sakene. De stikker hodet i sanden og vil miste kunder. Jeg tror merkenavnet er ødelagt til evig tid. Mulig de går konkurs før saken er ferdig i retten også.

Contango

10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

Ingeniøren

Og i mens sitter Statens Vegvesen med hendene i fanget og ikke gjør noe - hvor er de i denne saken ?

Ser de klør seg i hode over hvordan de skal handtere skjermbruk i bilen, men der handler det vel om å lage et regelverk som skal gi mest mulig bot inntekter til staten og ikke bedre sikkerheten. Om de virkelig mener noe er det vel en smal sak for bilprodusenten å legge inn en funksjon som gjør at du f.eks må stoppe bilen før du legger inn en adresse mens det er ok å starte vindusvisker når du kjører. Man diskuterer hvor stor boten skal være, ikke å pålegge produsenten å bygge det inn i bilen, der det ikke er noen grunn til at Norge skal skille seg ut. Mao standard der nødvendig.

Statens Vegvesen - supperåd !
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og integrerte solceller på taket

daktari

Volvo hat jo tatt fullt ansvar etter 2 uhell med XC90 hybrid i USA. Full tilbakekalling. Så de har åpenbart evnen til å ta ansvar.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Driver2

Data systemene i biler er sikkert ikke gode til å takle "bit flips" eller single event upset som det også kalles.  https://m.youtube.com/watch?v=AaZ_RSt0KP8&pp=0gcJCRsBo7VqN5tD

hELgenen

Sitat fra: daktari på torsdag 21. august 2025, klokken 19:32Volvo hat jo tatt fullt ansvar etter 2 uhell med XC90 hybrid i USA. Full tilbakekalling. Så de har åpenbart evnen til å ta ansvar.

Men de har ikke løftet en ekstra finger mhp sandvika ulykken eller andre tilsvarende uhell kunder har opplevd. Hadde jeg vært direktør for selskapet så hadde jeg tatt meg tid til å lese gjennom de mange historiene og kanskje snakket med noen av de involverte også for å danne meg et bilde av hva vi snakker om her. Selv er jeg 100% sikker i min sak om at både Sandvika ulykken og en del av de andre ulykkene skyldes feil med bilen - 100% sikker. Bakgrunnen for det er enkelt menneskene bak - ikke bare ett menneske, men flere, som jeg finner så troverdige at det oppleves klin umulig å hevde at bilen har en skjult feil. Med tanke på antallet ulykker og nesten ulykker er det jo egentlig helt utrolig at Volvo ikke selv har valgt å bruke energi på å undersøke dette.

Volvo sin "goodwill" ligger i sikkerheten - ikke å dele ut nye biler til kunder som opplever uhell - men følge opp enhver statistikk og enhver ulykke for å undersøke om det er noe å lære der. Dette var selve DNA'et til Volvo - nemlig at kjøpte man Volvo så visste man at de som lagde den har  arbeidet iherdig med å gjøre bilen så sikker som mulig. Dette var bilen man kjøpte om man satte familien foran alt - slik er det bare ikke lenger. Vil man ha driftsikkerhet kjøper man Lexus - vil man ha sikkerhet...hva kjøper man da?

daktari

Hva vet du om statistikken om antall "tråkket på feil pedal", "satte i feil gir" som ender med krasj, blant alle biler i Norge, vs EX40 sin andel av disse feilene?

Og hvorfor mener du Volvo ikke har undersøkt? Den aktuelle krasje  er jo demontert i småbiter.

100% sikker er mye...

Mine I-Pace videoer

hELgenen

Sitat fra: daktari på fredag 22. august 2025, klokken 08:15Hva vet du om statistikken om antall "tråkket på feil pedal", "satte i feil gir" som ender med krasj, blant alle biler i Norge, vs EX40 sin andel av disse feilene?

Og hvorfor mener du Volvo ikke har undersøkt? Den aktuelle krasje  er jo demontert i småbiter.

100% sikker er mye...

Jeg vet en del om mennesker og hvem som snakker sant. Volvo har ikke fulgt opp disse sakene på en grundig måte. De har fulgt dem opp på nivå med hvilken som helst annen produsent. Jeg forventet mer av Volvo rett og slett.

daktari

Sitat fra: hELgenen på fredag 22. august 2025, klokken 11:40
Sitat fra: daktari på fredag 22. august 2025, klokken 08:15Hva vet du om statistikken om antall "tråkket på feil pedal", "satte i feil gir" som ender med krasj, blant alle biler i Norge, vs EX40 sin andel av disse feilene?

100% sikker er mye...

Jeg vet en del om mennesker og hvem som snakker sant. Volvo har ikke fulgt opp disse sakene på en grundig måte. De har fulgt dem opp på nivå med hvilken som helst annen produsent. Jeg forventet mer av Volvo rett og slett.
Kjenner du noen av de involverte?
Mine I-Pace videoer

Contango

Det var en amerikaner som rett etter at Biden vant fortalte meg at det var åpenbart valgjuks i staten hans. For han hadde sett mange flere Trump plakater enn Biden plakater. Han forventet selvfølgelig at hans vurdering av antall plakater var godt nok grunnlag for meg også til å trekke samme konklusjon. Det hadde absolutt ingen hensikt å diskutere konsekvensene av den logikken med ham, for konklusjonen hans var for lengst helt fastlåst.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

Marsto

Sitat fra: hELgenen på fredag 22. august 2025, klokken 07:44
Sitat fra: daktari på torsdag 21. august 2025, klokken 19:32Volvo hat jo tatt fullt ansvar etter 2 uhell med XC90 hybrid i USA. Full tilbakekalling. Så de har åpenbart evnen til å ta ansvar.

Men de har ikke løftet en ekstra finger mhp sandvika ulykken eller andre tilsvarende uhell kunder har opplevd. Hadde jeg vært direktør for selskapet så hadde jeg tatt meg tid til å lese gjennom de mange historiene og kanskje snakket med noen av de involverte også for å danne meg et bilde av hva vi snakker om her. Selv er jeg 100% sikker i min sak om at både Sandvika ulykken og en del av de andre ulykkene skyldes feil med bilen - 100% sikker. Bakgrunnen for det er enkelt menneskene bak - ikke bare ett menneske, men flere, som jeg finner så troverdige at det oppleves klin umulig å hevde at bilen har en skjult feil. Med tanke på antallet ulykker og nesten ulykker er det jo egentlig helt utrolig at Volvo ikke selv har valgt å bruke energi på å undersøke dette.

Volvo sin "goodwill" ligger i sikkerheten - ikke å dele ut nye biler til kunder som opplever uhell - men følge opp enhver statistikk og enhver ulykke for å undersøke om det er noe å lære der. Dette var selve DNA'et til Volvo - nemlig at kjøpte man Volvo så visste man at de som lagde den har  arbeidet iherdig med å gjøre bilen så sikker som mulig. Dette var bilen man kjøpte om man satte familien foran alt - slik er det bare ikke lenger. Vil man ha driftsikkerhet kjøper man Lexus - vil man ha sikkerhet...hva kjøper man da?
Dette kan muligens være så sant som det får blitt i denne historien om Volvo, tror jeg. Volvo betyr på latinsk; Jeg ruller......
Think City 2010 mod. Li-Ion, Farge: City Citrus
VW e-up 2016 mod. Farge: Blueberry Metallic.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA