XC40 EV i Sandvika storsenter ulykken. (Første tråd)

Startet av Electric cars in Norway, tor 26. sep 2024, kl. 12:13

« forrige - neste »

automat

Sitat fra: Contango på lør 02. mai 2026, kl. 08:11
Sitat fra: Ingeniøren på fre 01. mai 2026, kl. 07:45Nei da, ikke noe galt med denne bilen.... Nå er det heller ikke pensjonister som kjører. Bilen ble kjøpt tilbake for å legge lokk på saken ?

https://www.motor.no/aktuelt/volvo-xc40-akselererte-uonsket-tre-ganger-pa-samme-dag/353763
Dette er ikke ment som noe angrep - du har masse konstruktive bidrag her inne. Men jeg er virkelig nysgjerrig på hvordan du forholder deg risikoen med din egen Jaguar ift. risikoen du vurderer Volvo å ha. Du skriver i Jaguar delen:

"Nå har bilen min vært brannfarlig i 6 år. Har montert en seriekoblet røyvarsler i garasjen da alle branner starter med litt røyk. Vis man tenker etter så er det ikke så mange bilbranner man hører om, og ikke bare Jaguar som brenner, og vi har vel nesten tilgode å høre om noen slike som tar liv eller får alvorlige følger.

Setter man dette opp mot at det drepes 100 mennesker i trafikken i året, og skades det mangedobbelte, så er det minst 100 ganger sikrere å sove med en Jaguar i garasjen enn å kjøre bil i trafikken  ;)"

Du strekker deg temmelig langt, synes jeg, for å håndtere risikoen med Jaguaren. Så langt at du til og med monterer en ekstra røykvarsler i garasjen. Du tar også statistikken til hjelp for å forsvare risikoen ved å ha den bilen. Men Volvo synes du er livsfarlig, og der bruker du statistikkargumentet helt motsatt.

Jeg solgte vår Jaguar da jeg forstod at den bilen kunne risikere å bli foreldreløs, og jeg ville hundre ganger heller hatt en XC40 enn en i-Pace i garasjen i dag. For meg er det Jaguar's manglende tekniske kompetanse og manglende oppfølging av egne biler som er skandalen. Men hos deg er det Volvo's. Fra mitt ståsted er argumentasjonen din veldig ulogisk og inkonsistent. Er det noe jeg ikke forstår?

Er disse risikoene egentlig sammenlignbare?

Nå har ikke jeg inngående kjennskap til batteriproblemet til Jaguar, men brannrisikoen er noe man kan ta forholdsregler mot. Blant annet ved å ikke lade til 100%. Upraktisk, ja, men for de fleste håndterbart til feilen er utbedret. (At det har tatt urimelig lang tid er en annen diskusjon.) Og så vidt jeg vet har ikke batterifeilen til Jaguar ført til dødsfall.

Sandvikaulykken endte fatalt. Spørsmålet som står uavklart er om ulykken skyldes en konstruksjonsfeil hos Volvo. En feil Volvo har hatt tilbakekalling på, og som det er vanskelig for fører/eier og ta forholdsregler mot. Med mindre man lar være å bruke bilen i regnvær, og lar være å vaske den.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-

2026 Hyundai Ioniq 5 AWD -- 2018 Hyundai Ioniq
2017 Tesla mod X75D --  2014 Peugeot iOn

Contango

Dette blir som å argumentere mot religiøse som krever at man må motbevise at det finnes en Gud for at de skal slutte å tro. Kan ikke dere som forfekter at Volvo forfalsker pedalsensordata kjøpe en gammel XC40, montere alle de fotbrønnkameraene dere ønsker, og kjøre gjennom de største plaskedammene og vaskehallene dere finner. Eller evt produsere data som viser at XC40ier i Bergen, Ålesund og Vancouver kjører i hytt og pine mens biler i Arizona og Dubai ikke gjør det. Eller ett eller annet annet konstruktivt istedenfor å sitte som tastatursoldater og spre mistillit, mistenksomhet og undergravende konspigrøt. Vi skylder vitenskap og ekspertinnsikt alt fra helse til levestandard. Sett de samme kravene her eller gå til en sjaman neste gang bilen deres (eller dere) har problemer.
Forskjellen på XC40 og iPace risiko er sannsynligvis i praksis liten. Begge bilene aksellerer som f... hvis man trykker gasspedalen i bånn og holder den der til bilen treffer noe.
https://www.i-paceforum.com/threads/jaguar-unintended-acceleration.8968/
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

Ingeniøren

Sitat fra: Contango på lør 02. mai 2026, kl. 16:01Dette blir som å argumentere mot religiøse som krever at man må motbevise at det finnes en Gud for at de skal slutte å tro. Kan ikke dere som forfekter at Volvo forfalsker pedalsensordata kjøpe en gammel XC40, montere alle de fotbrønnkameraene dere ønsker, og kjøre gjennom de største plaskedammene og vaskehallene dere finner. Eller evt produsere data som viser at XC40ier i Bergen, Ålesund og Vancouver kjører i hytt og pine mens biler i Arizona og Dubai ikke gjør det. Eller ett eller annet annet konstruktivt istedenfor å sitte som tastatursoldater og spre mistillit, mistenksomhet og undergravende konspigrøt. Vi skylder vitenskap og ekspertinnsikt alt fra helse til levestandard. Sett de samme kravene her eller gå til en sjaman neste gang bilen deres (eller dere) har problemer.
Forskjellen på XC40 og iPace risiko er sannsynligvis i praksis liten. Begge bilene aksellerer som f... hvis man trykker gasspedalen i bånn og holder den der til bilen treffer noe.

Tullprat !

Det sitter en enke i Bærum som mistet mannen sin i en Volvo XC40. Det virker som Volvo bare vil sitte rolig i båten og holde kjeft til saken har roet seg, Politiet har lagt bort saken og enken har nok ikke ork eller millioner til å få renvasket mannen sin. Tror Volvo hadde tjent på å ta et ansvar her. De har kalt tilbake biler uten å finnen feil, eller ville de finne feil om de var kostbare/ikke mulig å utbedre med enkle midler ?

Jaguar har innrømmet at det har et batteriproblem på en serie biler. De har tatt et ansvar og har selv blitt kalt inn til to oppdateringer med programvare for å overvåke batteriet og en tredje som flytter øvre buffer i batteriet slik at man bare får lader til 90% er på vei. Det tar tid da Jaguar en en liten bilprodusent. Batteriet er levert av LG og det er nok diskusjonere mellom LG og Jaguar som og gjør at ting tar tid.

Biler brenner og fossile 4-5 ganger oftere enn elbiler, så brannvarsler i garasjen er like viktig som ellers i huset, spesielt når garasjen og huset er vegg i vegg. Sover godt om natta da man til nå ikke har funnet feil på mitt batteri. 
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og Sunstyle integrerte solceller på taket

Contango

10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

daktari

Sitat fra: Contango på lør 02. mai 2026, kl. 16:01Dette blir som å argumentere mot religiøse som krever at man må motbevise at det finnes en Gud for at de skal slutte å tro. Kan ikke dere som forfekter at Volvo forfalsker pedalsensordata kjøpe en gammel XC40, montere alle de fotbrønnkameraene dere ønsker, og kjøre gjennom de største plaskedammene og vaskehallene dere finner. Eller evt produsere data som viser at XC40ier i Bergen, Ålesund og Vancouver kjører i hytt og pine mens biler i Arizona og Dubai ikke gjør det. Eller ett eller annet annet konstruktivt istedenfor å sitte som tastatursoldater og spre mistillit, mistenksomhet og undergravende konspigrøt. Vi skylder vitenskap og ekspertinnsikt alt fra helse til levestandard. Sett de samme kravene her eller gå til en sjaman neste gang bilen deres (eller dere) har problemer.
Dette.

Og finne delenummer og plukke fra hverandre gasspedalene, og sjekke om nyere biler faktisk har en revidert gasspedal.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA