Ved kjøp av Tesla, støtter man da Musk og Trump sin politiske kampanje?

Startet av daktari, torsdag 19. september 2024, klokken 08:07

« forrige - neste »

arthur

Sitat fra: vinterdekk på søndag 02. februar 2025, klokken 09:53Norge har vel ett handelsunderskudd med USA leste jeg ett sted, så her kan vi jo både gå fri og bli rammet direkte for alt jeg ikke vet.

Vi blir stående helt alene hvilket jo er hva mange synes å mene er bra slik at vi selv kan bestemme vår skjebne. Eller kan vi egentlig det? 8)

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

vinterdekk

Sitat fra: arthur på søndag 02. februar 2025, klokken 10:36
Sitat fra: vinterdekk på søndag 02. februar 2025, klokken 09:53Norge har vel ett handelsunderskudd med USA leste jeg ett sted, så her kan vi jo både gå fri og bli rammet direkte for alt jeg ikke vet.

Vi blir stående helt alene hvilket jo er hva mange synes å mene er bra slik at vi selv kan bestemme vår skjebne. Eller kan vi egentlig det? 8)

Du har ett poeng her. Norge er ikke med i tollunion med EU, kanskje det er til vår fordel denne gangen. Men Danmark har derimot EU i ryggen, vi står alene om vi blir utsatt for det samme som danskene.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

arthur

Jeg lurer på med hvilken rett kan USA, og Trumps sympatisører, kan mene at Russland ikke er i sin fulle rett til å ta Svalbard når USA hevder å være i sin fulle rett til å ta Grønland?

Jeg har også til gode å forstå hvordan, eller hvorfor, et lite land som Norge er så opptatt av å stå utenfor når alle andre land rundt oss ønsker å være innenfor.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

vinterdekk

Espen Barth Eide har uttalt seg og gitt AP sin analyse om handelskrigen.

Kortversjonen er Norge risikerer å havne i en dobbel-skvis mellom EU og USA. Dette kan skje dersom EU setter opp en tollmur som rammer alle handelspartnere, som svar på tollen som Trump-administrasjonen ønsker på varer fra EU. Norge er ikke med i EUs tollunion, og har ett etterslep på over 600 EU-direktiver som vi er forpliktet til gjennom EØS. Det er noe av kjernen i at SP og AP ikke klarte å bli enige. Kina kan komme relativt bra ut av dette.

https://www.nrk.no/urix/utanriksminister-eide-om-trumps-handelskrig_-_-gar-laus-pa-usas-eigen-verdsorden-1.17247082

Min refleksjon om dette er nok at flere vil innse at det ikke er bra å melde seg ut av EU-samarbeidet, om vi havner i den nevnte dobbel-skvisen. Det lover ikke bra for rødgrønn side, fordi AP må samarbeide med nei-partiene SP og SV for å danne regjering. Men kanskje Norge behøver en krise for å innse at EU-medlemskap har mye bra ved seg.

turfsurf

Sitat fra: vinterdekk på søndag 02. februar 2025, klokken 17:07Kortversjonen er Norge risikerer å havne i en dobbel-skvis mellom EU og USA. Dette kan skje dersom EU setter opp en tollmur som rammer alle handelspartnere, som svar på tollen som Trump-administrasjonen ønsker på varer fra EU.
Denne argumentasjonen skjønner jeg ikke. Hvorfor skulle EU ønske å ramme alle handelspartnere som svar på USAs straffetoll mot EU?

Som man ser på reaksjonene til Canada og Mexico, så er det åpenbare å svare med samme mynt. Kan godt hende at det vil vise seg å være en fordel å være ett lite land som ikke kommer opp i siktet til Trump.

Pussig nok kan Norge ende opp med å være ett av landene med minst tollbarrierer i Europa.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

arthur

Sitat fra: vinterdekk på søndag 02. februar 2025, klokken 17:07Norge er ikke med i EUs tollunion, og har ett etterslep på over 600 EU-direktiver som vi er forpliktet til gjennom EØS.

Hvis dette er riktig, hvilket jeg ikke betviler, så stemmer jo det veldig dårlig med de mange påstander, også her, at vi logrer med halen og er de første til å innføre alle pålegg fra EU? 8)
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

vinterdekk

Sitat fra: turfsurf på søndag 02. februar 2025, klokken 17:27
Sitat fra: vinterdekk på søndag 02. februar 2025, klokken 17:07Kortversjonen er Norge risikerer å havne i en dobbel-skvis mellom EU og USA. Dette kan skje dersom EU setter opp en tollmur som rammer alle handelspartnere, som svar på tollen som Trump-administrasjonen ønsker på varer fra EU.
Denne argumentasjonen skjønner jeg ikke. Hvorfor skulle EU ønske å ramme alle handelspartnere som svar på USAs straffetoll mot EU?

Som man ser på reaksjonene til Canada og Mexico, så er det åpenbare å svare med samme mynt. Kan godt hende at det vil vise seg å være en fordel å være ett lite land som ikke kommer opp i siktet til Trump.

Pussig nok kan Norge ende opp med å være ett av landene med minst tollbarrierer i Europa.

Det er verste scenario at Norge kommer i dobbel skvis, og Norske politikere må være på ballen for å unngå at det skjer.

Litt høyttenkning om hvorfor Espen Barte Eide mener dette er en reell risiko.

1. Se det fra EU sin side dersom EØS medlemsland dropper å implementere det ene direktivet etter det andre, EU vil ikke ha så mange incentiver for å ta hensyn til EØS medlemsland som er utenfor EU.

2. Kanskje EU tenker at amerikanerne vil bruke transittland for å omgå straffetoll, for å unngå dette kan de ha en tollmur rundt EU. Det kan bli upopulært om Norge tjener på handelskrigen mens EU land får en tøffere tid i vente.

turfsurf

Sitat fra: vinterdekk på søndag 02. februar 2025, klokken 17:54Litt høyttenkning om hvorfor Espen Barte Eide mener dette er en reell risiko.

1. Se det fra EU sin side dersom EØS medlemsland dropper å implementere det ene direktivet etter det andre, EU vil ikke ha så mange incentiver for å ta hensyn til EØS medlemsland som er utenfor EU.

2. Kanskje EU tenker at amerikanerne vil bruke transittland for å omgå straffetoll, for å unngå dette kan de ha en tollmur rundt EU. Det kan bli upopulært om Norge tjener på handelskrigen mens EU land får en tøffere tid i vente.
Mye hvis-om-at. Begynner de med det kan vi jo strupe ned gass eksporten og utenlandskablene så kan vi jo se hvordan det går. EU og alle andre utenom Trump forstår at tollmurer driver inflasjonen opp, og det er det siste EU vil.

Eide driver med retorikk for å presse igjennom hurtigere innføring av direktiver.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

vinterdekk

Sitat fra: turfsurf på søndag 02. februar 2025, klokken 18:02
Sitat fra: vinterdekk på søndag 02. februar 2025, klokken 17:54Litt høyttenkning om hvorfor Espen Barte Eide mener dette er en reell risiko.

Mye hvis-om-at. Begynner de med det kan vi jo strupe ned gass eksporten og utenlandskablene så kan vi jo se hvordan det går. EU og alle andre utenom Trump forstår at tollmurer driver inflasjonen opp, og det er det siste EU vil.

Eide driver med retorikk for å presse igjennom hurtigere innføring av direktiver.

Eide sa akkurat på nyhetene at regjeringen ønsker at Norge får de samme beskyttelses-mekanismene som medlemmer av tollunionen. Da vil forsøk på straffetoll mot Norge få samme konsekvenser som straffetoll mot EU-medlemmet Danmark. Du får nok ikke EU med på slike særfordeler om du truer med å strupe gasseksport og utenlandskabler.

Counterpointer

Vi er utenfor topik!

MEN, hvorfor skal Norge få straffetoll?

Vi er ikke hverken medlem i Kina, i EU eller i USA. Så vi er ikke part på noen side.

Pga EØS så har vi en tilknytning til EU og pga NATO har vi forhold til medlemslandene, men det er ikke så relevant.
Vi er WTO medlemmer.

Summa summarum så synes jeg det lages mye ut av lite i forhold til dette med straffetoll. Sikkerhetspolitikken er mye viktigere.

Når det gjelder direktiver er det mange medlemmer som er dårlige til å implementere så et lite EØS land er ikke SÅ viktig.

https://tidsskrift.dk/scandinavian_political_studies/article/download/32932/31313?inline=1

Det er nå mange både personer og partier som har lyst på enda en omkamp om EU og benytter muligheten nå til å presse på. Bart-Eide er helt klart på ja siden.

Energipolitikken er vel ett av de dårligste argumentene for å bli EU medlem med de konsekvensene tilknytning til EU markedet har hatt de siste årene.

vinterdekk

Sitat fra: Counterpointer på søndag 02. februar 2025, klokken 20:09Vi er utenfor topik!

MEN, hvorfor skal Norge få straffetoll?

Det gir null mening at Canada som er USAs nærmeste allierte og nabo får straffetoll på varer til USA. Jeg kan ikke si hvorfor Canada skulle få det men her er vi i dag. Om Norge skulle havne i dobbel-skvisen så er det også vanskelig å se for seg men ikke umulig tatt i betraktning at verden er blitt mer uforutsigbar.

ToWalkOrDrive

Jeg tror fremdeles dette er tomme trusler og høyt spill fra Trump. I morgen avlyser han hele tolltingen mot Canada, og sier han har fått Canada til å knele, og at Biden ikke ville klart det.

Dersom det blir toll mellom EU og USA er jeg mer enig med Turfsurf - det er en mulighet for Norge. Allerede i dag er det 0 toll på kina-biler til Norge, men er toll til EU. Vi vil jo ikke ødelegge fiskeeksporten.

Mange ville etablert fabrikker i Norge. Plutselig blir det Tesla-fabrikk på Kalberg, Skien og andre steder, i stedet for datasenter. Farmasøyt, alu-deler osv, nei kan ikke tro at det blir annet enn klondyke. Samme med Sveits og Liechtenstein.

Men Trump gjennomfører aldri dette, verken mot Canada eller EU. I praksis ville de slitt å starte dette på tirsdag.
Tesla Model Y                         2021-

What-a-watt

Counterpointer

Høres ut som vi er på linje. Det er mye ustabilitet men rent faktisk ikke så veldig sannsynlig for Norge.

turfsurf

Sitat fra: vinterdekk på søndag 02. februar 2025, klokken 20:42Det gir null mening at Canada som er USAs nærmeste allierte og nabo får straffetoll på varer til USA. Jeg kan ikke si hvorfor Canada skulle få det men her er vi i dag. Om Norge skulle havne i dobbel-skvisen så er det også vanskelig å se for seg men ikke umulig tatt i betraktning at verden er blitt mer uforutsigbar.
Ulovlig innvandring over grensen og flyt av fentanyl. Er ikke så mye av det fra Norge.

Argumentet til Eide er jo mere at hvis både EU og USA reiser universelle tollmurer så er det bedre at vi er innenfor en av de (EU).

Jeg greier bare ikke å se for meg at EU skal reise generelle tollmurer, spesielt mot ett land som faktisk leverer mesteparten av gassen de er helt avhengig av, samt viktig balansekraft for energitogkrasjet Tyskland.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA