Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ved kjøp av Tesla, støtter man da Musk og Trump sin politiske kampanje?

Startet av daktari, torsdag 19. september 2024, klokken 08:07

« forrige - neste »

daktari

Å kjøpe Tesla er til Musks fordel. Musk har gått bananas og støtter Trump eksplisitt. Ergo: kjøpe Tesla = støtte Trump.
Selv om kjøperen ikke sympatiserer med de to, eller ønske støtte disse,  så er det den faktiske konsekvensen.

Så får man selv vurdere om en flott serviceopplevelse er verdt støtten til Trump.

Det ideelle hadde vært om Musk fikk sparken fra Tesla.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Rosstopher

Det er bra å være bevisst på hvem man støtter, men dere som er så negative til Tesla: er dere like opptatt av det politiske ståstedet til styreleder eller eierne til andre bedrifter?
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

RJK

Sitat fra: Rosstopher på torsdag 19. september 2024, klokken 17:30Det er bra å være bevisst på hvem man støtter, men dere som er så negative til Tesla: er dere like opptatt av det politiske ståstedet til styreleder eller eierne til andre bedrifter?
Riktig og godt spørsmål, som jeg har en klar formening om svaret på.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

What-a-watt

Ingen andre bilprodusenter har vel en like kontroversiell majoritetseier som det Tesla har?

Og den lille gruppen av Tesla-eiere (og ikke-Tesla-eiere) som ytrer sine meninger på dette forumet har ingen kraft eller innvirkninger på noe som helst. Tydeligvis bare i forhold til hverandre.... ;)

RJK

Sitat fra: What-a-watt på torsdag 19. september 2024, klokken 21:40Ingen andre bilprodusenter har vel en like kontroversiell majoritetseier som det Tesla har?

Og den lille gruppen av Tesla-eiere (og ikke-Tesla-eiere) som ytrer sine meninger på dette forumet har ingen kraft eller innvirkninger på noe som helst. Tydeligvis bare i forhold til hverandre.... ;)
Se i speilet! Du har like "mye" makt som alle andre i dette forumet! ;)

Nei, det er lett å mislike EM, er klar over det. Enhver som skaffer seg oppmerksomhet, gjerne som en "ny jypling". Janteloven står tross alt veldig sterkt i Norge, og da kan man ikke gjøre slikt!

Men merkelig hvor mye man err villig til å se gjennom øynene med når det gjelder andre.

En ting er #Dieselgate som VW AG har fått forbausende lite tyn for i Norge, selv om det er meget stor grad av sannsynlighet for at det jukset var kjent langt opp i ledelsen og til og med hos aller øverste ledelse og!

Heller ikke disse forsøkene der man utsatte både apekatter og mennesker for eksosavgasser fra bl.a. en gammel Boble, selv om det jammen ikke er så lenge siden det skjedde. Nå må det understrekes at man vet ganske så mye om avgassenes skadelige virkninger, så forskningen må ansees som unødvendig, og derfor bare er rent makabert!

Tipper problemet er at de er for stor, og det vil påvirke for mange, også mange nordmenn, om de hadde blitt utsatt for den fordømmelsen de IMHO fortjener!
Bosted Oslo

Boikott My Ass

Nei, det som avgjør valget er hva det Amerikanske folket stemmer på valgdagen. Og det er nok ett grundig valg gjort mht. offentlig valg program.

All annen påvirkning, støtte, media reklame vil være å anse som hjernevask. Amerikanske velgere er smartere enn som så, håper jeg. Viss ikke så får de som fortjent.
Bmw 530i G30

Øyvind.h

VAG fikk veldig mye tyn i media, de fikk tyn her på forumet (blant annet av meg), CEO fikk fyken og flere ble vel dømt? Dyrt ble det også.
Det begynner å bli en del år siden, men VW stod ikke på ønskelista når Dieselgate pågikk nei.
Er vel rundt 9 år siden det ble avslørt?
Nå er vi i 2024 og diskuterer det som foregår her og nå. Og det kan faktisk være mer farlig og skadelig enn dieselgate.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

turfsurf

Sitat fra: What-a-watt på torsdag 19. september 2024, klokken 21:40Ingen andre bilprodusenter har vel en like kontroversiell majoritetseier som det Tesla har?

Du kan jo sjekke hvem som eies av det Saudiarabiske oljefondet.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Det var skriverier, ja. Men det var knapt merkbart på salget til VW-gruppens merker. Og 9 år er ingenting å snakke om. De burde merket det ennå.

Man kan påvirke bilprodusentene det er snakk om ved å ikke kjøpe bilene, men det blir ikke noe mer eller mindre Trump ved makta av at vi slutter å kjøpe Tesla, ihvertfall på kort sikt. Og Trump er vel så gammel nå, at jeg tviler på at han er kandidat neste gang, om han ikke blir valgt til president nå.

Hadde jeg trodd det hadde påvirket valget, ville jeg helt klart oppfordret til boikott. Men om noe, så tror jeg amerikanske velgere heller reagerer negativt på slike ytre forsøk på påvirkning, så det kan faktisk ha den motsatte virkningen av hva dere tenker.

Det som hadde kunne påvirket noe, er at amerikanerne selv viser det ved bilkjøpet. Men så lenge Tesla er amerikanske, og på mange måter virker overlegne, samt at SuC-nettverket er en mye større påvirkning på elbilvalget der borte, så tror jeg det er fånyttes.

Ikke før de andre bilprodusentene faktisk får NACS eller "NACS til CCS"-adapter slik at andre biler får ladet på det meste av SuC-stasjoner, så blir nok Tesla sett på som eneste brukbare alternativ, med mindre man mot formodning er dekket i de områdene man normalt holder seg til.
Bosted Oslo

RJK

Sitat fra: turfsurf på torsdag 19. september 2024, klokken 22:35

:+1:
Bosted Oslo

daktari

Sitat fra: Rosstopher på torsdag 19. september 2024, klokken 17:30Det er bra å være bevisst på hvem man støtter, men dere som er så negative til Tesla: er dere like opptatt av det politiske ståstedet til styreleder eller eierne til andre bedrifter?
Ja, men

1) regner med at de fleste er sentrum og ikke ytre høyre/fascister/oligarker

2) de forsøker ikke krasje et land inn i diktatur/oligarki og frata kvinner stemmerett og andre rettigheter

3) vet ikke hva de stemmer, antagelig fordi de er normalt intelligente, altså intelligente nok til å ikke flagge det.
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Dieselgate fikk store konsekvenser i form av bøter i USA, opprydding i ledelsen, men de snek seg unna bøter i EU tror jeg. Det var skikkelig ufint, og kjøper burde fått erstatning.

What-a-watt

Sitat fra: turfsurf på torsdag 19. september 2024, klokken 22:35

Både "sjeiken" og "CEOen" fremstår begge som "navnløse" i dine innlegg. Der finner du forskjellen

daktari

PS jeg ville valgt en annen tittel på denne tråden hvis jeg hadde lagd den selv, "Boikott Tesla så lenge Musk er eier og leder" eller noe slikt. Da ville jeg være sikker på å bli enda mer populær på forumet.

Hvor mange som kjøper Tesla vil gladelig velge å spille golf hos Trump eller bo på hans hotell?

Siden denne tråden "eies" av meg  erklæres den herved åpen for all diskusjon av Musks utrivelige utspill.

daktari

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA