Ved kjøp av Tesla, støtter man da Musk og Trump sin politiske kampanje?

Startet av daktari, torsdag 19. september 2024, klokken 08:07

« forrige - neste »

arthur

Har fulgt en del med på senats høringene av diverse nye sjefer, og det er rett og slett skremmende å se på. Nå er det jo bortimot kollektiv oppsigelse på alle i CIA, FBI, USAID osv osv, og det er kun de som sverger troskap til Donald og MAGA som vil kunne få beholde jobben. Alle som har hatt noe med etterforskning av 6.januar kjeltringene vil umiddelbart bli oppsagt og rettslig forfulgt. Er det mulig!

Noen her som har bal...er til å stå frem og si at de faktisk støtter denne utviklingen?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Superman

Sitat fra: arthur på onsdag 05. februar 2025, klokken 18:29Har fulgt en del med på senats høringene av diverse nye sjefer, og det er rett og slett skremmende å se på. Nå er det jo bortimot kollektiv oppsigelse på alle i CIA, FBI, USAID osv osv, og det er kun de som sverger troskap til Donald og MAGA som vil kunne få beholde jobben. Alle som har hatt noe med etterforskning av 6.januar kjeltringene vil umiddelbart bli oppsagt og rettslig forfulgt. Er det mulig!

Noen her som har bal...er til å stå frem og si at de faktisk støtter denne utviklingen?
Under krigen her hjemme fikk lærerne bare beholde jobben om de meldte seg inn i Nasjonal Samling, i flg. min gamle mor som gikk på barneskolen dengang. Og som fikk ny "stripet" lærer fordi gamlelæreren nektet å melde seg inn i NS.

Diktator i forkledning som bruker mafiametoder, og som har sine trofaste og lojale tilhengere i frontlinjen, slik som Musk. Flere som ser liketstegn med fortiden?

Aldri Tesla her i gården, nei. Min søster og min niese har begge Tesla Model Y, noe de nå gremmes av begge. Det blir nok ikke Tesla neste gang for dem heller. Tror og håper salget av Tesla stuper her i Europa. Eller kanskje prisen også her Trump-er alt  ::)
2022  ŠKODA ENYAQ iV 80x  -  SUV-versjon
Hvorfor gå da - når man kan kjøre Škoda  8)

Counterpointer

SitatIf you think you must be misunderstanding that, because it would be totally insane to advocate for complete removal of federal regulations, here's more:

"Regulations, basically, should be default gone," Musk said. "Not default there, default gone. And if it turns out that we missed the mark on a regulation, we can always add it back in."

Det er faktisk skremmende å se dette sosiale eksperimentet utenifra.

https://cleantechnica.com/2025/02/04/if-you-didnt-think-elon-musk-was-insane-before/?

Øyvind.h

Forsidesak hos Aftenposten nå (med lenke til E24).
Om en tror en ikke vil få betydelig negativ oppmerksomhet ved nykjøpt nå så kan en bli overrasket. Mange vil anta at du støtter Musk og hans holdninger. Lik det eller ei.

https://e24.no/naeringsliv/i/qPxxBo/salget-raser-i-europa-signaliserer-en-del-naar-du-kjoerer-tesla?referer=https%3A%2F%2Fwww.aftenposten.no
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Electric cars in Norway

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 05. februar 2025, klokken 22:14Forsidesak hos Aftenposten nå (med lenke til E24).
Om en tror en ikke vil få betydelig negativ oppmerksomhet ved nykjøpt nå så kan en bli overrasket. Mange vil anta at du støtter Musk og hans holdninger. Lik det eller ei.

https://e24.no/naeringsliv/i/qPxxBo/salget-raser-i-europa-signaliserer-en-del-naar-du-kjoerer-tesla?referer=https%3A%2F%2Fwww.aftenposten.no
Ikke bra Elon!

daktari

Dette er skikkelig ille. Jeg har måttet korrigere algoritmene, for jeg orker ikke se all galskapen som skjer der borte.
Bare tanken på at em gjeng utenfra skal få tilgang til statens systemer, uten kontrollmekanismer, taushetserklæring og med uklar agenda skal få tilganger. Helt vilt.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

hELgenen

Sitat fra: daktari på onsdag 05. februar 2025, klokken 23:16Dette er skikkelig ille. Jeg har måttet korrigere algoritmene, for jeg orker ikke se all galskapen som skjer der borte.
Bare tanken på at em gjeng utenfra skal få tilgang til statens systemer, uten kontrollmekanismer, taushetserklæring og med uklar agenda skal få tilganger. Helt vilt.

Musk administrerer et statskupp i USA. Han kan nå f.eks endre sin egen og tilhengerenes skattemelding. Han kan grave opp dritt og plante dritt om motstandere rett inn i offisielle systemer. Dette er et planlagt statskupp. Musk er som en liten drittunge med ett mål..nemlig få bygge sin mars rakett. Faren var apartheid tilhenger og bestefaren en registrert nazi medlem. Dette går dypt inn i røttene til Elon og nå er hans eneste mål å ta kontroll over hele statsapparatet. En oppgave Trump har gitt ham i bytte mot en mars rakett.

Electric cars in Norway

Sitat fra: hELgenen på torsdag 06. februar 2025, klokken 05:18
Sitat fra: daktari på onsdag 05. februar 2025, klokken 23:16Dette er skikkelig ille. Jeg har måttet korrigere algoritmene, for jeg orker ikke se all galskapen som skjer der borte.

Musk administrerer et statskupp i USA.

Statskupp? Det var da voldsomt synes jeg. Overdrevet? 

Så ille er det da ikke for det er fortsatt 2 partier og demokrati i US. Valg om noen år. 

Men bra er det ikke det som skjer nå

arthur

Ledes av en person, og hans støttespillere, som forsøkte å begå et statskupp. Den/de samme personer gjør nå hva de kan på en dårlig skjult måte å redusere demokratiet ved å angripe den frie presse og korrumpere rettsapparatet og rettssystemet. Kan det bli verre enn det?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

hELgenen

Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 06. februar 2025, klokken 06:33

Så ille er det da ikke for det er fortsatt 2 partier og demokrati i US. Valg om noen år.

Ja,det kan tilsynelatende se overdrevet ut,men les deg opp først.
Det jeg leser tyder på nettopp statskupp. Og jeg håper at man snart for øynene opp i USA. Men ingenting ville glede meg mer om jeg tok feil.

Electric cars in Norway

Sitat fra: hELgenen på torsdag 06. februar 2025, klokken 07:05
Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 06. februar 2025, klokken 06:33

Ja,det kan tilsynelatende se overdrevet ut,men les deg opp først.
Det jeg leser tyder på nettopp statskupp. Og jeg håper at man snart for øynene opp i USA. Men ingenting ville glede meg mer om jeg tok feil.
Er oppdatert nok tror jeg. Litt mye ulv ulv ulv nå synes jeg du presenterer :o  det er tross alt bare 2 personer vi snakker om her. Donald&Elon - tror du trygt kan slappe av hEL.... Tiden går fort og om noen år er det nytt P valg der borte...

arthur

Robert De Niro's statement on Donald is perfect. Please read it:
"I've spent a lot of time studying bad men.  I've examined their characteristics, their mannerisms, the utter banality of their cruelty. Yet there's something different about Donald Trump.
When I look at him, I don't see a bad man. Truly.
I see an evil one.
Over the years, I've met gangsters here and there. This guy tries to be one, but he can't quite pull it off. There's such a thing as "honor among thieves."
Yes, even criminals usually have a sense of right and wrong.  Whether they do the right thing or not is a different story — but — they have a moral code, however warped.
Donald Trump does not. He's a wannabe tough guy with no morals or ethics. No sense of right or wrong. No regard for anyone but himself — not the people he was supposed to lead and protect, not the people he does business with, not the people who follow him, blindly and loyally, not even the people who consider themselves his "friends."
 He has contempt for all of them.
We New Yorkers got to know him over the years that he poisoned the atmosphere and littered our city with monuments to his ego.  We knew first hand that this was someone who should never be considered for leadership.
 We tried to warn the world in 2016.
The repercussions of his turbulent presidency divided America and rattled New York City beyond imagination.  Remember how we were jolted by crisis in early 2020, as a virus swept the world. We lived with Donald Trump's bombastic behavior every day on the national stage, and we suffered as we saw our neighbors piling up in body bags.
The man who was supposed to protect this country put it in peril, because of his recklessness and impulsiveness. It was like an abusive father ruling the family by fear and violent behavior.  That was the consequence of New York's warning getting ignored. Next time, we know it will be worse.
Make no mistake: the twice-impeached, 4-time indicted Donald Trump is still a fool. But we can't let our fellow Americans write him off like one. Evil thrives in the shadow of dismissive mockery, which is why we must take the danger of Donald Trump very seriously.
So today we issue another warning. From this place where Abraham Lincoln spoke — right here in the beating heart of New York — to the rest of America:
This is our last chance.
Democracy won't survive the return of a wannabe dictator.
And it won't overcome evil if we are divided.
So what do we do about it?  I know I'm preaching to the choir here.  What we're doing today is valuable, but we have to take today into tomorrow – take it outside these walls. 
We have to reach out to the half of our country who have ignored the hazards of Trump and, for whatever reason, support elevating him back into the White House.  They're not stupid, and we must not condemn them for making a stupid choice.  Our future doesn't just depend on us. It depends on them.
Let's reach out to Trump's followers with respect.
Let's not talk about "democracy."  "Democracy" may be our holy grail, but to others it is just a word, a concept, and in their embrace of Trump, they've already turned their backs on it. 
Let's talk about right and wrong.  Let's talk about humanity. 
Let's talk about kindness.  Security for our world.  Safety for our families.  Decency. 
Let's welcome them back. 
We won't get them all, but we can get enough to end the nightmare of Trump, and fulfill the mission of this "Stop Trump Summit.""
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

arthur

"Mens salget av elbiler generelt økte betydelig i Tyskland i januar, stupte salget av nye Teslaer, ifølge tyske myndigheter.

Kun 1277 nye Teslaer ble registrert i januar. Det er en nedgang på 59 prosent i januar sammenlignet med samme måned i fjor, skriver Bloomberg. Salget av elbiler generelt økte med 54 prosent i januar sammenlignet med januar i fjor, ifølge nettavisen.

Tesla sliter også i Frankrike og Storbritannia, der nybilsalget falt med henholdsvis 63 og 12 prosent i januar sammenlignet med samme måned i fjor."

Det er vel vanskelig å hevde at dette IKKE har noe med Elons gjøren og laden i det siste å gjøre?

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

goggo

Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 06. februar 2025, klokken 06:33Så ille er det da ikke for det er fortsatt 2 partier og demokrati i US. Valg om noen år.

Demokrati i USA?? Nei! Det forsvant med Citizens United høyesterettsdommen i 2010, som i praksis gav bedrifter, non-profits, labor-unions, etc ubegrenset rett til å kjøpe politikere og påvirke valg i USA med så mye penger som de bare vil.
https://en.wikipedia.org/wiki/Citizens_United_v._FEC

Så siden 2010 har det vært pengemakta og ikke folket som i hovedsak bestemmer utfallet av valgene.

Det er altså IKKE et demokrati i USA, og dette var faktisk hovedgrunnen til at jeg leverte tilbake mitt Greencard i 2016 for å flytte tilbake til Norge og leve min pensjonist tilværelse her på tross av at jeg har/hadde de fleste av mine nærmeste venner i USA og på tross av at jeg virkelig trivdes godt med å bo i en småby i New Hampshire.

Mvh
Hugo

Se bildet under for definisjon av demokrati.

Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Øyvind.h

Sitat fra: arthur på torsdag 06. februar 2025, klokken 07:59"Mens salget av elbiler generelt økte betydelig i Tyskland i januar, stupte salget av nye Teslaer, ifølge tyske myndigheter.

Kun 1277 nye Teslaer ble registrert i januar. Det er en nedgang på 59 prosent i januar sammenlignet med samme måned i fjor, skriver Bloomberg. Salget av elbiler generelt økte med 54 prosent i januar sammenlignet med januar i fjor, ifølge nettavisen.

Tesla sliter også i Frankrike og Storbritannia, der nybilsalget falt med henholdsvis 63 og 12 prosent i januar sammenlignet med samme måned i fjor."

Det er vel vanskelig å hevde at dette IKKE har noe med Elons gjøren og laden i det siste å gjøre?

Tipper salget vil gå en del opp igjen når nye Y`en blir tilgjengelig fordi en del venter på den, uten at det er noen som helst dokumentasjon av at ikke faktisk etterspørsel har tapt seg ettertrykkelig. Musk fans vil helt sikkert flagge det som et "haha, who cares, dere tok feil", men jeg tror effekten er varig og tydelig.
Noe annet ville vært en stor tragedie og vitner om moralsk forfall.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA