Konkurrentene sover ikke

Startet av Havebigfun, mandag 17. desember 2012, klokken 14:36

« forrige - neste »

Cobos

Sitat fra: Rio på søndag 30. november 2014, klokken 01:02
Lite der å kommentere, bortsett fra at prisene på batteri ikke faller (nevneverdig) ved større produksjon, men med ny kjemi.

Alltid morsomt å se folk argumentere totalt uten referanser for fakta som ikke ser ut til å holde.
For å si det slik, Tesla, Panasonic m.fl. garanterer en 30% kostnadsreduksjon ved storproduksjon med SAMME kjemi som før. De er faktisk villige til å satse 35,2 milliarder kroner på at de har rett.

Jeg tror jeg velger å ha litt mer tiltro de de enn til dine ubegrunnede påstander.

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

Kallagtunet

Og Panasonic og Tesla har gitt deg innsikt i at de ikke gjør noe med kjemien? Du må ha gode kontakter!

Cobos

Sitat fra: Kallagtunet på søndag 30. november 2014, klokken 10:38
Og Panasonic og Tesla har gitt deg innsikt i at de ikke gjør noe med kjemien? Du må ha gode kontakter!
La meg være enda tydeligere Musk har tydelig sagt at de ikke ønsker å bytte kjemi nå altså bytte bestandelene i anoden og katoden. At de gjør små justerering og raffineringer av dagens batteri forventer jeg, men de aller fleste vil ikke tolke dette som ny kjemi. Faktumet er at Tesla og Panasonic har fått mye kritikk av at 35 milliarder er altfor mye å investere i dagens kjemi når man ikke vet om det kommer noe nytt og bedre om 2 år.

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Rio på søndag 30. november 2014, klokken 01:59
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 30. november 2014, klokken 01:52
Som forklart, så er alderen er ikke en sterk indikator på hvor mye de bruker på bil. Det er bare å se på Luksusfellen. Flere av de kjører rundt i gamle vrak og klarer å bruke 10.000 kr/mnd på transport.
Nå er vel ikke Luksusfellen så veldig representativt for "folk flest", håper jeg! :D

Men ja, selvsagt er det noen som bruker enorme summer på bil. På et Tesla-forum (hvor folk allerede har brukt over en halv million, stort sett) så er det klart at man ikke ser et gjennomsnittelig utvalg av befolkningen. Det er helt greit, selvsagt. Men man bør dog forstå at man ikke er gjennomsnittelig.
Vel, vi kan bruke meg som eksempel. Den forrige bilen min var en 1998 Honda CR-V, som jeg kjøpte i Juli 2008 for 120.000 kroner og fikk forsikringsoppgjør på 45.000 kroner i August 2014. Når jeg sjekker regnskapet mitt har jeg brukt til sammen 220.000 kroner på bensin, forsikring, bompenger, vedlikehold, dekk, osv i perioden. Og over 6 år kjørte jeg til sammen ca 70.000 km, som er faktisk litt under det nasjonale gjennomsnittet. Jeg vil si at dette bilholdet er ganske representativt for "folk flest". Selv om jeg ikke hadde enormt med bonus i begynnelsen og bilen brukte 0,9-1 l/mil, så har jeg også ikke hatt mer enn 1 dyr verkstedregning, og hatt relativt lavt verditap.

Jeg brukte 49.200 kr/år, 4.100 kr/mnd eller 4,2 kr/km.

Hvordan ville dette sammenligne med en S85D? Her ville tallene være i området 75.600 kr/år, 6.300 kr/mnd eller 4,725 kr/km, om man beholder bilen i 15 år. S85D vil altså trolig være i området 50% dyrere enn en 10-16 år gammel CR-V. Er dette ekstremt dyrt? Jeg vil si nei.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Rio

Sitat fra: tklev på søndag 30. november 2014, klokken 02:05
Som med alt annet het i livet så handler det om prioriteringer. Noen ønsker faktisk å drive utviklingen videre. De ser ett selskap som har valgt å produsere en bil som er bedre enn alt annet på markedet - og som har en realistisk visjon for hva som skal til for å bygge en elbil for "folket".

Plutselig blir da bil noe en ønsker å bruke mer på. Du har tidligere hånet oss som velger å prioritere slik - så jeg regner ikke med å få noe forståelse fra deg.Når i tillegg bilen er såpass bra - så er det egentlig ikke så synd på oss heller :)

Ja, fordi du (åpenbart) er heldig nok til å ha muligheten til å ta det valget - å kjøpe noe til 700 000 kr. Så nei, selvsagt er det ikke "synd på deg/dere" - tvert i mot, dere/vi er priviligerte nok til å ha valget. :)

Den muligheten er det dog veldig mange som ikke har, i tillegg er det mange som heller prioriterer utdanning til ungene, et ekstra soverom slik at barn slipper å dele, hjelpe foreldre med et bedre liv, osv. Men disse trenger også bil, og derfor er det helt vesentlig å ha billige elbiler tilgjengelig, hvis ikke må de velge eksosbil.

Det Tesla gjør er FLOTT - intet her er noen som helst kritikk av Tesla.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: jkirkebo på søndag 30. november 2014, klokken 09:36
Sitat fra: Rio på søndag 30. november 2014, klokken 01:48

Poenget forblir at folk flest bruker begrenset på bil, siden de i gjennomsnitt har en bil som er 10,5 år gammel.

Som med alt annet het i livet så handler det om prioriteringer. Noen ønsker faktisk å drive utviklingen videre. De ser ett selskap som har valgt å produsere en bil som er bedre enn alt annet på markedet - og som har en realistisk visjon for hva som skal til for å bygge en elbil for "folket".

I tillegg forer jo alle som kjøper ny Tesla nå bruktbilmarkedet med elbiler. Dagens nye Tesla til 650k er om 5 år en brukt Tesla til kanskje 300k, fortsatt med 3 års garanti igjen på batteri og drivverk. Det blir nok en aktuell familiebil for svært mange. 300k er fortsatt endel penger, men tatt i betraktning at den antageligvis koster like mye pr. måned å eie som en brukt eksosbil til 100-150k så kommer den ganske gunstig ut økonomisk sett.

Ja, og jeg har ikke kritisert Tesla eller at det eksisterer dyre biler. :)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

Rio

Sitat fra: Cobos på søndag 30. november 2014, klokken 10:28
Lite der å kommentere, bortsett fra at prisene på batteri ikke faller (nevneverdig) ved større produksjon, men med ny kjemi.

Alltid morsomt å se folk argumentere totalt uten referanser for fakta som ikke ser ut til å holde.
For å si det slik, Tesla, Panasonic m.fl. garanterer en 30% kostnadsreduksjon ved storproduksjon med SAMME kjemi som før. De er faktisk villige til å satse 35,2 milliarder kroner på at de har rett.

Jeg tror jeg velger å ha litt mer tiltro de de enn til dine ubegrunnede påstander.

Cobos

Dokumentasjon?
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

Cobos

Sitat fra: Rio på søndag 30. november 2014, klokken 12:14

Cobos

Dokumentasjon?
Takk det samme. Kan du dokumentere din originale påstand så skal jeg alltids vise deg min. Du påstår masse men har knapt nok dokumentert en eneste påstand i denne tråden.

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

tklev

Sitat fra: Rio på søndag 30. november 2014, klokken 12:06

Plutselig blir da bil noe en ønsker å bruke mer på. Du har tidligere hånet oss som velger å prioritere slik - så jeg regner ikke med å få noe forståelse fra deg.Når i tillegg bilen er såpass bra - så er det egentlig ikke så synd på oss heller :)

Ja, fordi du (åpenbart) er heldig nok til å ha muligheten til å ta det valget - å kjøpe noe til 700 000 kr. Så nei, selvsagt er det ikke "synd på deg/dere" - tvert i mot, dere er priviligerte nok til å ha valget.

Den muligheten er det dog veldig mange som ikke har, i tillegg er det mange som heller prioriterer utdanning til ungene, et ekstra soverom slik at barn slipper å dele, hjelpe foreldre med et bedre liv, osv. Men disse trenger også bil, og derfor er det helt vesentlig å ha billige elbiler tilgjengelig, hvis ikke må de velge eksosbil.

Det Tesla gjør er FLOTT - intet her er noen som helst kritikk av Tesla.

Billige elbiler for korte reiser har selvsagt sin misjon! Det er mye bra de tilfører på kort sikt - men det er desverre ikke en langsiktig løsning. Batteriene slites raskere (de må hele tiden topplades - noe som sliter mer på li-ion batteriene) - de er mer utsatt for rekkeviddeendringer som kaldt vær og snø etc. etc.

For de korte turene vil det etterhvert dukke opp autonome transportpodder som vil være mye bedre for å løse disse turene. Og for de lange turene får vi hyperloop :). Sikkerhetsutstyr i de små bilene tar for mye plass - vi må få på plass sikre veier hvor kollisjoner ikke er mulig.

For all del - nyt de små elbilene. De er som du sier bedre enn alternativet - men de er en kortsiktig løsning..

tklev

Cobos

Dokumentasjon?

Her har du dokumentasjon Rio (ca. 44 min så finner du litt om hvordan batterikjemien kan utvikles):

http://www.youtube.com/watch?v=zWSox7mLbyE

Rio

Sitat fra: Cobos på søndag 30. november 2014, klokken 12:18

Cobos

Dokumentasjon?
Takk det samme. Kan du dokumentere din originale påstand så skal jeg alltids vise deg min. Du påstår masse men har knapt nok dokumentert en eneste påstand i denne tråden.

Cobos

Nå var det riktignok jeg som etterlyste dokumentasjon.

Produksjonskostnader går ned etter "law of diminishing returns". Det koster MYE mindre (per enhet) å produsere 10 enn å produsere 1.

Du sparer ytterligere på å produsere 100 enn 10, 1000 enn 100 (per enhet), osv. For hvert skritt sparer man mindre og mindre per enhet, fordi produksjonskostnadene er allerede ganske optimalisert.

Man er allerede oppe i 10 000 og 100 000 batteripakker, som gir mange ganger dette i antall celler. Da er det relativt lite igjen per enhet å spare på å produsere 1 000 000. For eieren sparer man selvsagt mye (for det er snakk om 1 000 000 enheter de sparer på), men forskjellen i pris per enhet er beskjeden.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

Rio

Sitat fra: tklev på søndag 30. november 2014, klokken 12:19

Billige elbiler for korte reiser har selvsagt sin misjon! Det er mye bra de tilfører på kort sikt - men det er desverre ikke en langsiktig løsning. Batteriene slites raskere (de må hele tiden topplades - noe som sliter mer på li-ion batteriene) - de er mer utsatt for rekkeviddeendringer som kaldt vær og snø etc. etc.

For de korte turene vil det etterhvert dukke opp autonome transportpodder som vil være mye bedre for å løse disse turene. Og for de lange turene får vi hyperloop :). Sikkerhetsutstyr i de små bilene tar for mye plass - vi må få på plass sikre veier hvor kollisjoner ikke er mulig.

For all del - nyt de små elbilene. De er som du sier bedre enn alternativet - men de er en kortsiktig løsning..

Nuvel, det er nok langt mer sannsynlig at folk vil ha mindre og billigere biler, som de kan parkere lettere (sett i et internasjonalt perspektiv).

At alle må ha stor bil blir som å si at alle må ha villa, for hvis ikke har man ikke plass til konfirmasjonsselskap for ungene. De gangene man har konfirmasjonselskap så leier de fleste et passende lokale.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

tklev

Sitat fra: Rio på søndag 30. november 2014, klokken 12:28
Nå var det riktignok jeg som etterlyste dokumentasjon.

Produksjonskostnader går ned etter "law of diminishing returns". Det koster MYE mindre (per enhet) å produsere 10 enn å produsere 1.

Du sparer ytterligere på å produsere 100 enn 10, 1000 enn 100 (per enhet), osv. For hvert skritt sparer man mindre og mindre per enhet, fordi produksjonskostnadene er allerede ganske optimalisert.

Man er allerede oppe i 10 000 og 100 000 batteripakker, som gir mange ganger dette i antall celler. Da er det relativt lite igjen per enhet å spare på å produsere 1 000 000. For eieren sparer man selvsagt mye (for det er snakk om 1 000 000 enheter de sparer på), men forskjellen i pris per enhet er beskjeden.

Største poenget til Tesla med sin egen batterifabrikk er faktisk ikke kostnadene i seg selv - de ønsker å sikre minst mulig CO2 utslipp i produksjon av batteriene og pakkene.

Når de samtidig har full kontroll på alle elementene i produksjonen så er det mye som tyder på at de kan spare penger i store innkjøp og full kontroll over hele kjeden i produksjonen. Mye av kritikken mot Prius og de andre batteriene har jo vært at modulene har vært laget på forskjellige fabrikker, og så blitt transportert mye frem og tilbake.. Noe som utløser mye unødvendig CO2 utslipp. Dette er fokus til mange andre fabrikker også - som har begynt å innse at "made-in-China" på alt ikke nødvendigvis er den eneste måten å spare penger på..

Rio

Sitat fra: tklev på søndag 30. november 2014, klokken 12:23
Her har du dokumentasjon Rio (ca. 44 min så finner du litt om hvordan batterikjemien kan utvikles):

Ja, batterikjemien utvikles (større energitetthet, billigere, osv.). Det var jo nettopp det jeg sa.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

tklev

Sitat fra: Rio på søndag 30. november 2014, klokken 12:33
Sitat fra: tklev på søndag 30. november 2014, klokken 12:19

Nuvel, det er nok langt mer sannsynlig at folk vil ha mindre og billigere biler, som de kan parkere lettere (sett i et internasjonalt perspektiv).

At alle må ha stor bil blir som å si at alle må ha villa, for hvis ikke har man ikke plass til konfirmasjonsselskap for ungene. De gangene man har konfirmasjonselskap så leier de fleste et passende lokale.

I fremtiden trenger du ikke egen bil for de korte turene, du bare bestiller transport og så kommer det en liten pod som henter deg når du trenger det. Den lagres på egnet lagersted og alt vedlikehold skjer der.

For lengre turer så er det ofte praktisk med egen bil.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA