Konkurrentene sover ikke

Startet av Havebigfun, mandag 17. desember 2012, klokken 14:36

« forrige - neste »

Øyvind.h

Sitat fra: Rio på torsdag 06. november 2014, klokken 02:08
Sitat fra: torjen6 på torsdag 06. november 2014, klokken 01:39
I rest my chase!

Til sammenligning har Nissan allerede solgt 150 000 elbiler
Jeg synes ikke det er spesielt imponerende? Leaf kom desember 2010. Dvs. produsert i straks 4 år, totalt 150.000. Nå kjenner jeg ikke salgstempo, men mitt inntrykk er at salget av Model S og Model X er vanvittig mtp. hvilken prisklasse og hva slags biltype vi snakker om.

Model S er levert siden september 2012, dvs litt over 2 år. På litt over 2 år har de altså levert rundt 55.000 Model S. Oppskalering av produksjon skjedde egentlig ikke før desember 2012, noe som gjorde at de fra founders-eventen i juli 2012, via første vanlige utlevering september 2012, ikke klarte å levere mer enn ca 2500 biler i hele 2012.

150.000/4=37.500
55.000/2= 27.500

Hva imponerer mest? Et helt ferskt selskap som bygger en svinedyr langrekkevidde elbil fra bunnen av, setter opp sine egne ladere rundt omkring i Europa/verden, og som ikke klarer å produsere nok? Eller en gammel produsent med enormt forhandlernettverk, enorme produksjonsfasiliteter, som selger en "billig" elbil som kan dekke behovet til folk flest?

Ellers opplever jeg ikke begrepet "kortrekkevidde-elbil" som diskriminerende/nedlatende. Det er to helt forskjellige produkter ment for helt forskjellige behov. Om den ene bilen går 12 mil og den andre 40 mil synes jeg ikke rekkevidde-begrepet er stygt ment. Det er rett og slett forskjellige kategorier.
Om du har andre navneforslag som viser skillet må du gjerne fyre løs.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

turfsurf

Sitat fra: Rio på onsdag 05. november 2014, klokken 23:45
Sitat fra: turfsurf på onsdag 05. november 2014, klokken 10:33
Sitat fra: Rio på onsdag 05. november 2014, klokken 08:02
Utover det, e-Golf, Leaf, i3, osv. ER selvsagt konkurrenter til Model S, all den tid folk (inkl. flere her) har vurdert dem opp mot Model S, og valgt den ene eller andre veien.

Dette er bare rør. Med den argumentasjonen er alle biler konkurenter.  Det blir litt som "ost er ost" reklamen. De er alternativer, på samme hvis som å sykle til jobb er ett alternativ til å kjøre bil. Det er et grunn til at man deler inn biler i klasser, det er for å kunne sammenligne direkte konkurerende biler.

Model S tilbyr rekkevidde og plass som eGolf & Co ikke kan tilby, samtidig som eUp tilbyr smidighet i bykjøring og lavere kostnad, og i3 vet jeg ikke helt hva tilbyr selv om den ser morsom ut...

Det du skriver er selvsagt bare rør. (Jeg kan også komme med slike påstander.)

Skal man gå med den definisjonen, så sover jo Tesla totalt i alle segmenter/markeder bortsett fra Model S.

At man velger en stategi for salg av elbil som er forskjellig fra akkurat den Tesla har valgt, betyr selvsagt ikke at man "sover"; det betyr at man har valgt en annen strategi man mener man vil selge flere biler med.

Jeg kommenterte det du sa om hvilke biler som konkurerer, sa ikke noe om strategien. Når man snakker om konkurere, uansett hva det er snakk om så er det normalt å dele inn i klasser.

Model S konkurerer i Norge mere med mellomstore til store sedan og stasjonsvogner (pga pris/kostnader og plass), og til en viss grad større premium GT biler pga ytelse.

Selvfølgelig er det noen som velger å strekke seg fra f.eks eGolf til Model S, på samme hvis som noen går fra Golf til f.eks A6. De fleste ser vel på de to siste som konkurenter.

Når folk flest kjøper bil så er det pris og bruksbehov som bestemmer. Om den er "grønn" er en bonus, selv om nok mange kanskje heller velger elbil hvis de kan konkurere på resten (som de helt klart gjør i Norge).
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Rio

Øyvind.h:
Hver gang jeg skriver noe bra om noen andre enn Tesla, så virker det som om det blir oppfattet som å snakke negativt mot Tesla av noen.

Jeg er ikke negativ til Tesla. Helt det motsatte. :)

Derimot evner jeg å være positive mot VW, Nissan, BMW og en del andre også. Det er ikke slik at de som ikke gjør det samme som Tesla "sover" eller "ikke gjør det de skal". Det er flere gyldige strategier her.

Vi (elbilister) burde heller berømme VW, BMW og de andre, og så heller argumentere for at for det store flertallet av befolkningen så trenger de ikke betale mellom en halv og en hel million for å kunne kjøre elbil i hverdagen.

"Bare Tesla duger" gjør at mange tror at elbil ikke er for dem.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

turfsurf

Sitat fra: Rio på torsdag 06. november 2014, klokken 02:16

Man må anta at journalister og andre også leser her på dette forumet, og ser jo hvor ødeleggende det er når vanlige ellbiler hånes som "kortrekkeviddebiler".

Skjønner ikke hvorfor du velger å tolke dette som hånende. Det er derimot en praktisk beskrivelse. Som andre skriver her, de har jo kun rekkevidde for kortere turer, og infrastrukturen for lading på lengre turer er ikke på plass.

Synes du betegnelsene "småbil", "minibil", " familiefrakter" og lignende er hånende og?
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Rio

Sitat fra: turfsurf på torsdag 06. november 2014, klokken 09:36
Sitat fra: Rio på onsdag 05. november 2014, klokken 23:45
Sitat fra: turfsurf på onsdag 05. november 2014, klokken 10:33
Sitat fra: Rio på onsdag 05. november 2014, klokken 08:02
Utover det, e-Golf, Leaf, i3, osv. ER selvsagt konkurrenter til Model S, all den tid folk (inkl. flere her) har vurdert dem opp mot Model S, og valgt den ene eller andre veien.

Dette er bare rør. Med den argumentasjonen er alle biler konkurenter.  Det blir litt som "ost er ost" reklamen. De er alternativer, på samme hvis som å sykle til jobb er ett alternativ til å kjøre bil. Det er et grunn til at man deler inn biler i klasser, det er for å kunne sammenligne direkte konkurerende biler.

Model S tilbyr rekkevidde og plass som eGolf & Co ikke kan tilby, samtidig som eUp tilbyr smidighet i bykjøring og lavere kostnad, og i3 vet jeg ikke helt hva tilbyr selv om den ser morsom ut...

Det du skriver er selvsagt bare rør. (Jeg kan også komme med slike påstander.)

Skal man gå med den definisjonen, så sover jo Tesla totalt i alle segmenter/markeder bortsett fra Model S.

At man velger en stategi for salg av elbil som er forskjellig fra akkurat den Tesla har valgt, betyr selvsagt ikke at man "sover"; det betyr at man har valgt en annen strategi man mener man vil selge flere biler med.

Jeg kommenterte det du sa om hvilke biler som konkurerer, sa ikke noe om strategien. Når man snakker om konkurere, uansett hva det er snakk om så er det normalt å dele inn i klasser.

Model S konkurerer i Norge mere med mellomstore til store sedan og stasjonsvogner (pga pris/kostnader og plass), og til en viss grad større premium GT biler pga ytelse.

Selvfølgelig er det noen som velger å strekke seg fra f.eks eGolf til Model S, på samme hvis som noen går fra Golf til f.eks A6. De fleste ser vel på de to siste som konkurenter.

Når folk flest kjøper bil så er det pris og bruksbehov som bestemmer. Om den er "grønn" er en bonus, selv om nok mange kanskje heller velger elbil hvis de kan konkurere på resten (som de helt klart gjør i Norge).

Jo, men på et elbilforum så vil jeg påstå at "konkurrenter" er fabrikanter av elbiler, og spesielt her hvor man snakker om hva de kunne ha laget.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

Rio

Sitat fra: turfsurf på torsdag 06. november 2014, klokken 09:48

Man må anta at journalister og andre også leser her på dette forumet, og ser jo hvor ødeleggende det er når vanlige ellbiler hånes som "kortrekkeviddebiler".

Skjønner ikke hvorfor du velger å tolke dette som hånende. Det er derimot en praktisk beskrivelse. Som andre skriver her, de har jo kun rekkevidde for kortere turer, og infrastrukturen for lading på lengre turer er ikke på plass.

Synes du betegnelsene "småbil", "minibil", " familiefrakter" og lignende er hånende og?

Ford Fiesta er en "kortrekkeviddebil", fordi den har ingen HL.

For biler med HL (dvs. omtrent alle andre) så er/blir HL-dekningen grei i store deler av landet. Ikke uten utfordringer, men for store deler av befolkningen fungerer det fint.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

Øyvind.h

Sitat fra: Rio på torsdag 06. november 2014, klokken 09:47
Øyvind.h:
Hver gang jeg skriver noe bra om noen andre enn Tesla, så virker det som om det blir oppfattet som å snakke negativt mot Tesla av noen.

Jeg er ikke negativ til Tesla. Helt det motsatte. :)

Derimot evner jeg å være positive mot VW, Nissan, BMW og en del andre også. Det er ikke slik at de som ikke gjør det samme som Tesla "sover" eller "ikke gjør det de skal". Det er flere gyldige strategier her.

Vi (elbilister) burde heller berømme VW, BMW og de andre, og så heller argumentere for at for det store flertallet av befolkningen så trenger de ikke betale mellom en halv og en hel million for å kunne kjøre elbil i hverdagen.

Så det koker egentlig ned til hva man blir imponert over. En ny liten produsent som per dags dato bare tar toppen av markedet.

Eller gamle produsenter som per dags dato bare tar den nedre del av markedet.

Så blir spørsmålet: Tesla er helt tydelige på at de starter på topp og jobber seg mot massemarkedet. Hva gjør de gamle produsentene?

Jeg opplever ikke nødvendigvis at de gamle produsentene er tydelige på at de jobber seg andre vei. Ja jeg registrerer en og annen artikkel som sier "vi jobber med et kjempebra batteri", men det har jeg lest lenge og fra mange forskjellige kilder.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

turfsurf

Sitat fra: Rio på torsdag 06. november 2014, klokken 09:53
Sitat fra: turfsurf på torsdag 06. november 2014, klokken 09:48

Ford Fiesta er en "kortrekkeviddebil", fordi den har ingen HL.

For biler med HL (dvs. omtrent alle andre) så er/blir HL-dekningen grei i store deler av landet. Ikke uten utfordringer, men for store deler av befolkningen fungerer det fint.

Hva med å svare på spørsmålet (BTW, du har vel fått med deg at begrepet kortrekkeviddebil er brukt i diskusjon om elbiler, eller er det bare ett billig poeng)?

Car-El

Mercedes sover.

B-klasse E-cell er ikke en bil som jeg ville ha luktet på.
-27-28kWh batteri (for lite)
-bare Type-2 kontakt, maks 11kW. (For sakte)
-280 000,-kr +++ (for dyr)

Her hadde Mercedes muligheten å samarbeide med Tesla og lage en god elbil med 200km+ rekkevidde og rask lading...   Mercedes tjener ennå for bra på fossilene sine...
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

turfsurf

Sitat fra: Car-El på torsdag 06. november 2014, klokken 10:22
Mercedes sover.

B-klasse E-cell er ikke en bil som jeg ville ha luktet på.
-27-28kWh batteri (for lite)
-bare Type-2 kontakt, maks 11kW. (For sakte)
-280 000,-kr +++ (for dyr)

Her hadde Mercedes muligheten å samarbeide med Tesla og lage en god elbil med 200km+ rekkevidde og rask lading...   Mercedes tjener ennå for bra på fossilene sine...

Nå har vel elbil sjefen hos Mercedes innrømmet at de har bommet på elbilsatsingen, og at strategien til Tesla var riktig. Men spørsmålet er når...

Amoss

Sitat fra: Car-El på torsdag 06. november 2014, klokken 10:22
Mercedes sover.

Neida, Mercedes har våknet. De har bestemt seg for å lage en Tesla konkurrent. Etter siste anslag så regner de vist med å kunne levere den i 2022 - bare 10 små år etter Tesla...

... men på den annen side, når de kommer med en bil som kan konkurrere med Teslas 2022 modeller vet vi lite om ;p
Model S 85D

Cowboystrekk

Slutt å sammenligne epler og pærer, konkurrentene sover i Teslas segment, Tesla sover i konkurrentenes segment. Ja, Audi snakker om Teslakillere og ja, Tesla snakker om Model 3, men enn så lenge er de bare luftslott selv om vi vet at de trolig kommer, dog vet vi lite om NÅR de kommer. Jeg synes denne diskusjonen er håpløs da Tesla og konkurrentene leverer biler til helt ulike planeter, alle sover inntil man har noe håndfast å våkne med. Tesla sover med Model X og slumreknappen brukes flittig og søvnen forlenges hele tiden...

Det hjelper pent lite å si at man skal komme med ditt og datt enn så lenge man ikke har kommet med det...
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

snurrehue

Sitat fra: Cowboystrekk på torsdag 06. november 2014, klokken 13:00
Slutt å sammenligne epler og pærer, konkurrentene sover i Teslas segment, Tesla sover i konkurrentenes segment.

Tusen takk! Endelig et fornuftig innlegg!

"Soving" baserer seg jo på hva man legger som kriterier. De store produsentene kunne uten problemer lansert en bil som langt på vei overgikk Model S, selv med en bil produsert fra bunnen av. Men de velger å vente. De ser ikke behovet (ennå). Joda, Model S er en suksess her på vår lille bergstubb. Men så er Norge et sært marked, med kunstig åndedrett til elbilisme. De store produsentene ser hva situasjonen er på de store markedene, og gidder knapt gløtte på lille, sære Norge.

tomrh

Sitat fra: snurrehue på torsdag 06. november 2014, klokken 13:09
Men så er Norge et sært marked, med kunstig åndedrett til elbilisme. De store produsentene ser hva situasjonen er på de store markedene, og gidder knapt gløtte på lille, sære Norge.
Endringer begynner som oftest i det små og sprer seg. Når elbilpolitikken vår virker, klimatrusselen er overhengende og politikere rundt om i verden henter inspirasjon fra oss, så er det bare pennestrøk som skal til for å endre konkurransestiuasjonen dramatisk. Var jo intens lobbyvirksomhet for å få utsatt EU's klimamål.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

aness

Sitat fra: Rio på torsdag 06. november 2014, klokken 09:47

Jeg er en av de som sikkert ligger godt innenfor snittet for daglig kjøring, og slik jeg tolker deg burde jeg altså klart meg fint med en Golf eller en Leaf eller en BMW.

"Problemet" er bare at jeg sjelden og aldri kjører småturer, de gangene jeg setter meg i bilen er det for å kjøre 100-200-500km.
På de korte turene (100-200km) skal jeg som regel hjem igjen samme dag, på de litt lengre turene skal jeg som regel hjem dagen etter.

Nå skal jeg på ingen måte påstå at mitt kjøremønster er typisk, men for enkelte av oss er det faktisk bare Tesla som duger.

Jeg skulle gjerne kjøpt meg en mindre og billigere bil, jeg kunne til og med klart meg fint med mye mindre hestekrefter, men såvidt jeg kan se er det ingen som kan selge meg en slik bil de neste 2-3 årene.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA