Konkurrentene sover ikke

Startet av Havebigfun, mandag 17. desember 2012, klokken 14:36

« forrige - neste »

Øyvind.h

#1965
Skal forsøke å holde dette kort :)
Utfordringen med en vente-og-se strategi er flere, men største faren er å bli frakjørt fordi man snur seg for tregt. Normalt et problem for tunge organisasjoner, eller bedrifter som rett og slett ikke klarer det teknologiske skiftet. Telenor gjorde eksempelvis mye rett med Comoyo (etablere en egen liten organisasjon som ikke skulle hemmes av stor organisasjon, og satset på noe de mente de skulle få til.) Gikk ikke helt etter planen.

Av en eller annen grunn har jeg ikke helt troen på massedød i bilbransjen. Noen vil nok lide, men pga tregheten i markedet tror jeg endringen dras ut i tid. Men vi ser i det minste at svært treg reaksjon fra andre aktører medfører at Tesla kan bygge seg opp til å bli en enorm aktør. Andre aktører har oversett dette markedet, antakelig helt bevisst. Det gjorde at Tesla kunne snappe hele markedet, og de er nå i kraftig vekst uten åpenbare konkurrenter de nærmeste 4-5 årene.

Spørsmålet er om Tesla klarer å bygge barrierer slik eksempelvis Apple gjorde med Appstore. Etter mitt syn har de gjort mye riktig, eksempelvis nettsalg og fast pris. Deres hurtiglader-nettverk er også i ferd med å bygge en enorm barriere for bytte til andre merker. Elektrisk 5-serie hadde jo vært flott, men hvem kjøper det når du ikke kan komme deg rundt med 100kW+ ladeeffekt gratis og strategisk plassert? Svaret er få.

Det er nok av eksempler på at vente-og-se strategien har ført til konkurs. Det finnes også eksempler på at vente-og-se fungerer fint, og når vi snakker teknologiske nyvinninger er det flere eksempler på at de som «fant opp» teknologien og utviklet den, ikke er de som lykkes med den på sikt.
Eksempler på dette finner vi fra utviklingen innen harddisker, hvor formatendringer og teknologiske endringer har kommet med enkeltselskaper, som så har mistet grepet til andre aktører.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

NegativeElectrode

Blå TMY 2022
Hvit TM3 2019 (solgt)
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Griffel

Sitat fra: JohanH på fredag 07. november 2014, klokken 14:48
Det er dog ganske få av de nåværende store bilprodusente som har en fortid som hestevognsprodusenter etter hva jeg vet.
Nei det var vel heller slik at bilprodusentene plaserte sin bensinmotor i en hestevogn (Bentz, Daimler, Opel).
Det samme gjorde Holsman i USA 1902-1909.

Blir Tesla Daimler eller Holsman?

Levassor tok Daimlers motor og lagde den første bil med bensinmotor og 4 hjul som ikke var en hestevogn med motor i 1890. (Panhard &Levassor). De forsvant ikke på grunn av manglende framsynthet.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Car-El

Når en bil produsent som KIA bare lager 4000 SoulE i 2014 og importøren i Norge vil ha alle, men får bare 1000. Da vil jeg si at KIA sover. Dem er ikke våkene og får med seg hva verden vil ha.

Når Mercedes lager en elbil som kan maks lades med 11kW i timen. Da får jeg en følelse av at Mercedes prøver å lage en elendig elbil, for å så si: "Ser dere! Elbil virker ikke!" Det er ikke å sove, men sabotasje. Selv om mesteparten av tiden så trenger man ikke mere enn 2kW når man lader, helt til man skal kjøre lengere turer og får bare 5mil i timen ladet.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Rio

kW er effekt, ikke energi eller noe annet.

"11 kW i timen" er meningsløst.

Som jeg har skrevet er det idioti å lage elbiler uten HL-mulighet.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Sulle

Model 3 LR 2019 - FSD, HW3
Model S 75D 2017 - FSD, HW3/MCU1
Think Li 2010
Model S P85 2013 - Solgt
Sandnes - Rogaland
Enkle, mobile ladeløsninger
https://www.eldrift.no/

Rio

Eller bare 11 kW. :)

(fjern "t" over og under brøken)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

VigdisA

Model S P85+ (2013 Signature)
Model X Plaid (2022)
Styreleder/President i Tesla Owners Club Norway
Styremedlem i Oslo og Akershus, Elbilforeningen

Rio

Sitat fra: VigdisA på fredag 07. november 2014, klokken 23:41
Btw - h i kWh står for hour= time :)

Jeg vet selvsagt det. :)

Poenget er at det er meningsløst å si "kilowatttime per time" (kWh/h), da det jo er effekt man snakker om- - dvs. kilowatt (kW).

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Car-El

@Rio
Læs!

Æ skreiv da virkelig "11kW i timen". Kor du klarer å lese, enten under eller over brøken, disse "h"ene vet ikkje æ.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Rio

#1975
Sitat fra: Car-El på lørdag 08. november 2014, klokken 11:47
@Rio
Læs!

Æ skreiv da virkelig "11kW i timen". Kor du klarer å lese, enten under eller over brøken, disse "h"ene vet ikkje æ.

"11 kW i timen" er helt meningsløst (med mindre man forsøker å si at "effekten man lader med endrer seg med 11 kW i timen - kl 12:00 var den 28 kW, og kl 13:00 var den 17 kW".

Effekt måles i "kW", ikke i "kW i timen".  Dvs: "Mercedesen kan lades med 11 kW".
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

sn0le

Ladeeffekten er 11kW ja.
Å si 11kW i timen blir nok litt feil.
Riktignok får man 11kWh på "tanken" om man står der i en time.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

NegativeElectrode

BMW skifter til elektrisk i løpet av 10 år? BMW er kanskje den produsenten som etterhvert er mest på hugget og har en kultur som ligner på Teslas  http://www.electric-vehiclenews.com/2014/11/bmw-likely-to-phase-out-internal.html
Blå TMY 2022
Hvit TM3 2019 (solgt)
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Tesla-man

Da har vi i alle fall en som har begynt å våkne.   ;D
Nåværende:
P85
P85D
Kommer:
2 x Model E
Porsche Mission E

sigurdi

Veldig bra og svært strategisk å kjøpe seg inn i Tesla.
Er vel ikke lenge før vi ser en X5EV med SC tilgang. ;-)
Horten
Model X90D (18.03.17)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA