Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Konkurrentene sover ikke

Startet av Havebigfun, mandag 17. desember 2012, klokken 14:36

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: pberg på tirsdag 13. mai 2014, klokken 12:40
SitatFor eksempel er det ingen tilfeldighet at amerikanske bilprodusenter ikke har mulighet til å produsere små effektive dieselbiler slik de europeiske gjør.

Hva er incentivene for amerikanske bilprodusenter for å lage små, effektive dieselmotorer? De lager jo ikke små biler, og diesel er dyrere enn bensin i USA.
De får ikke insentiver for å lage dieselmotorer, men de får insentiver for å lage bensinmotorer. F.eks fikk Ford ca 35 mrd kroner i ATVM lån for å utvikle EcoBoost motorer o.l. ;)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

toS

Sitat fra: pberg på tirsdag 13. mai 2014, klokken 12:40
SitatFor eksempel er det ingen tilfeldighet at amerikanske bilprodusenter ikke har mulighet til å produsere små effektive dieselbiler slik de europeiske gjør.

Hva er incentivene for amerikanske bilprodusenter for å lage små, effektive dieselmotorer? De lager jo ikke små biler, og diesel er dyrere enn bensin i USA.
Det dreier seg ikke om incentiver, men ganske enkelt at stort sett all motorproduksjon i USA var og er basert på bensinmotorer slik at "retooling" av disse fabrikkene ganske enkelt ble for dyrt. Det var da mer rasjonelt å satse på fortsatt produksjon av bensinmotorer og heller utvikle/flikke på automatikken rundt injeksjon og forbrenning. I ettertid er det kanskje ikke noe stort problem gitt utfordringene når "alle" kjører diesel slik vi ser i Europa, men var mest for å illustrere at kursendringer kan ta veldig lang tid og noen ganger kanskje tilogmed er "umulig". Skal man forsøke å lykkes med eksisterende forretningsmodell eller skal man kaste alt på båten og satse helt nytt?

laumb

Kodak er ikke lenger kongen av kamera.
Nokia er ikke lenger kongen av mobiltelefoner.
IBM er ikke lenger kongen av datamaskiner.
Pioneer ikke lenger kongen av TVer.

Felles for alle er at i et tidsområde kom det en aktør som hittil var ukjent på det aktuelle feltet og erobret størstedelen av markedet, de klarte ikke å snu seg i tide... Klok av lærdom vil jeg se at enkelte store bilselskaper stirrer forsiktig i hvitøyet på sin Nemesis..

SonyEricsson og HP Compaq kom med smarttelefonen lenge før Apple og Samsung.
Det var ikke Nikon og Canon som var de første til å lansere digitale kameraer som fikk masseutbredelse.

Det er ikke gitt at Tesla vil være verdens største bilprodusent innen x år, men at det ikke er de gamle traverne med sine fossilmotorer som regjerer - det er allerede skrevet i historien flere ganger før. Kun økonomisk innsats og villighet til å investere og tape penger en periode over x-n år kan være en potensiell redning. Det hjelper ikke å gjøre endringer på eksisterende biler, vi snakker etablering av nye undermerker med tilhørende fabrikker, verksteder, personell, utvikling etc. for så å la de gamle merkene sakte men sikkert dø ut..

christian1986

Ser Toyota skroter samarbeidet med Tesla. De går heller bare for brenselsceller.

Amoss

Sitat fra: pberg på tirsdag 13. mai 2014, klokken 12:35
Nei, jeg har ikke noe med BMW å gjøre i det hele tatt, annet enn at jeg er bileier. Er du Tesla-selger?

Nei, men så går jeg heller ikke inn på BMW forum og skryter av Tesla i forhold til BMW reklamerer med hvor mye billigere det vil være for de som er på det forumet å kjøpe en Tesla i forhold til en BMW.

Sitat fra: pberg på tirsdag 13. mai 2014, klokken 12:35
Litt av problemet her er at mange ikke tar inn over seg hvor mye dyrere en Tesla er relativt sett i utlandet. Og det er utlandet som teller i forhold til bilselskapene. Jeg ser for meg at når Tesla i USA fikk salgstall fra Norge, så sa de: "What the hell? We sell the most cars in NORWAY!?!?!?!? Isn't that the capitol of Sweden??"

Jeg er fullstendig klar over at Tesla er relativt sett mye dyrere i andre land enn i Norge, og at det vel ikke er noe annet sted de selger så godt som her. Men de selger likavel ikke bare godt her i Norge, de selger også relativt godt i en del andre land. Jada, hjemlandet til BMW henger etter :p

Så, selv om vi ser bort i fra annerledeslandet Norge, så har Tesla bevist at det går ann å lage en elbil med god rekkevidde som kan konkurrere godt med fossiler i samme prisklasse, og bygge ut ett ladenettverk for denne og fortsatt tjene penger på det. At Tesla bruker mer enn de tjener er for å utvikle seg videre og lage enda flere, bedre og billigere modeller.

Og enda så velger BMW å ta sine hybride sovepiller istedet for å våkne opp og prøve å gjøre det eneste rette.  Jada jada, jeg vet at de også tilbyr i3 med hybridmotoren uttatt for de som ønsker seg en hel elektrisk bybil. Men for meg virker det mer som en ettertanke enn selve planen, og har ikke hørt noe om at de vil tilby dette med noen større modeller (da de veldig godt vet at det ikke er tilstrekkelig med 100-200km rekkevidde for de aller fleste).

Model S 85D

jkirkebo

Sitat fra: christian1986 på tirsdag 13. mai 2014, klokken 13:38
Ser Toyota skroter samarbeidet med Tesla. De går heller bare for brenselsceller.

Toyota har vel så og si bare produsert elbiler "under tvang" fra California. Om de kan slippe unna med bare å selge hydrogenbiler der isteden så gjør de nok fort det ja. Noen satsning på elbiler i resten av verden har Toyota aldri ymtet frampå om, de er nok for dypt investert i hybrid- og fuel cell-teknologien.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

RE

Hovedgrunnene til at man kan si at konkurrentene sover er:

1. Det er ikke høy nok produksjon i verden av elbilbatterier for massemarkeds-elbiler. Tesla er den eneste bilprodusent som gjør noe med dette ved (GigaFactory)
2. Det hjelper lite med en elbil som har stort batteri dersom det tar dagesvis å lade den. Tesla er den eneste bilprodusent som gjør noe med dette (Superladere).

Generellt sett ser det fortsatt ut til at bilbransjen er svært konservative, og låst i gamle kontrakter, patenter, produksjonslinjer osv. Det er investert betydelige mengder kapital i motor-teknologi osv. som man er lite villig til å 'kaste'. Tilsynelatende tør de ikke å gå vekk fra den etablerte infrastrukturen (bensinstasjoner) og forfekter derfor hybridbiler slik at de kan beholde noe av sitt 'teknologiske forsprang'.
(/offTopic I mine øyne er ulempene med hybridbiler at dobbelt så mye kan gå i stykker/må vedlikeholdes , det blir høyere vekt og dårligere plass pga. doble systemer /offTopic)

Tesla Model S85, Blå
E-golf med varmepumpe, Hvit

Cowboystrekk

Sitat fra: tomrh på tirsdag 13. mai 2014, klokken 12:34
Sitat fra: Cowboystrekk på tirsdag 13. mai 2014, klokken 11:21
Desverre kom Tesla og de har begynt å våkne opp, men insentivene mangler fremdeles i stor grad.
Drivstoff er dyrt, også i utlandet. Bensinprisen er ca. €1,60 i Tyskland. Er insentiv nok om alt annet er likt.
Jepp, men når prisen på elbiler er så mye høyere enn en tilsvarende stor bil foruten i Norge og noen få andre land så skal det mange år til før elbilen går i pluss økonomisk og det vet mange...
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

JO

Grunnen til at konkurentene sover er at de ikke merker noen særlig trussel fra Tesla. Tesla er en mikroprodusent som produserer dyre biler som de færreste har råd til.
Hadde jeg vært leder i et større bilkonsern hadde jeg heller ikke kastet meg rundt og begynt å utvikle/produsere elbiler i større kvanta når jeg kan tjene godt med penger på allerede utviklet teknologi og produksjonslinjer.
Men jeg hadde fulgt med i timen og hadde ett sideprosjekt på elbiler som jeg raskt kunne trappe opp ved behov.
Men vi kan vel egentlig si at mange av konkurentene halvsover og lever godt med det.
Hyundai Ioniq 5 21
Kansellert Polestar 2 reservert
Seat Mii Electric 20
x Svart Model S 14

snurrehue

Sitat fra: RE på tirsdag 13. mai 2014, klokken 13:58
Generellt sett ser det fortsatt ut til at bilbransjen er svært konservative, og låst i gamle kontrakter, patenter, produksjonslinjer osv. Det er investert betydelige mengder kapital i motor-teknologi osv. som man er lite villig til å 'kaste'. Tilsynelatende tør de ikke å gå vekk fra den etablerte infrastrukturen (bensinstasjoner)

Bilprodusenter er alltid interessert i å overgå andre bilprodusenter i kampen om kundene. De bruker ufattelig mye penger på forskning og utvikling, og det forundrer meg ikke om BMW, Toyota, Volkswagen og andre har langt mer avanserte biler enn Model S på tegnebrettet, og kan når som helst gå i serieproduksjon med slike. Men det er for mange faktorer som taler imot at de skal ta seg bryet. At Tesla har skutt gullfuglen her i Norge virker det som om mange tar som en bekreftelse på at "de store produsentene skjelver i buksene sine". Men gjør de det? Nei. I Norge har Tesla et kunstig høyt salg hjulpet frem av en hinsides PR det siste året samt enorm politisk hjelp (i form av avgiftsfritak og store incentiver ellers). Slik er det ikke i andre land.

Prisen på en Model S forteller jo at elektrisk drift koster skjorta dersom man vil ha litt plass i bilen samtidig som man vil nå lengst mulig pr lading. Når den i andre land enn Norge konkurrerer på pris mot svært godt motoriserte 5-serie og lignende, sier det seg selv at kundegruppa blir ganske snever. Folk som kjøper seg en BMW 550i er jo ikke nødvendigvis de som uffer seg over å måtte punge ut 800 bensinkroner pr uke. Disse har ei heller noen interesse av å bruke time inn og time ut på planlegging av langturer for å få tilstrekkelig lading, eller å vente 30 minutter på en hurtiglader annenhver time ved motorveiskjøring.

Model S har kraftreserver så det holder. Men likevel ender man ofte opp med å kjøre som om man har et egg liggende under gasspedalen. Rekkevidden blir for uforutsigbar for folk flest. Fart, temperatur, komfortnivå, kø, batterivarming, regn/snø, dekk-kvalitet, asfaltkvalitet. Så er det lademulighetene. Det er ikke alle som har tilgang på ladere hjemme. Ei heller på jobb. Når jeg leser tråder om folk som er på langtur, ser jeg at man til slutt blir sittende som en skap-elektriker hvor man sjonglerer mellom ulike ladekabler og adaptere, og regner på ampere og kw. Og det ringes i øst og vest og nord og sør for å finne ladepunkter.

Og nettopp dette er grunnen til at de store produsentene ikke gidder å satse på noen Model S-konkurrent. Markedet blir rett og slett for snevert slik det er pr dags dato. Enn så lenge så er det de enkle pendler-elbilene som er verdt å satse på. Biler som e-Up og i3. Disse er lettkjørte, enkle å finne parkeringsplass til, er byvennlige, og dekker pendlerbehovet til svært mange. Samtidig har de en meget overkommelig pris.   


19quiz76


Sitat fra: BalleKlorin på tirsdag 13. mai 2014, klokken 14:13
Grunnen til at konkurentene sover er at de ikke merker noen særlig trussel fra Tesla. Tesla er en mikroprodusent som produserer dyre biler som de færreste har råd til.

Dette er sant i dag, men ikke om få år. Når (evt. "hvis" for den skeptiske) Tesla lanserer GenIII vil de ha et ganske massivt forsprang, men hvis de andre store hiver seg rundt vil markedet være stort nok også for dem. Så gjenstår det å se om de også investerer i ladeinfrastruktur eller baserer seg på en sendrektig politisk vedtatt standard.
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

Espen Hugaas Andersen

#551
Sitat fra: snurrehue på tirsdag 13. mai 2014, klokken 15:14Bilprodusenter er alltid interessert i å overgå andre bilprodusenter i kampen om kundene. De bruker ufattelig mye penger på forskning og utvikling, og det forundrer meg ikke om BMW, Toyota, Volkswagen og andre har langt mer avanserte biler enn Model S på tegnebrettet, og kan når som helst gå i serieproduksjon med slike. Men det er for mange faktorer som taler imot at de skal ta seg bryet. At Tesla har skutt gullfuglen her i Norge virker det som om mange tar som en bekreftelse på at "de store produsentene skjelver i buksene sine". Men gjør de det? Nei. I Norge har Tesla et kunstig høyt salg hjulpet frem av en hinsides PR det siste året samt enorm politisk hjelp (i form av avgiftsfritak og store incentiver ellers). Slik er det ikke i andre land.
Insentivene i Norge fører til at vi ligger i forkant av trenden, og etter all sannsynlighet er Norge nå der resten av den vestlige verden vil være om fem år. Da bør de andre produsentene allerede stå klare med sine elbiler, og det er ett faktum at det tar faktisk tid å ta frem ett overbevisende produkt med batterifabrikker osv. Om ikke alle de store produsentene er tydelig på banen om tre år, så er de nok ute av spillet. Jeg tror VW, Nissan, Renault, Mitsubishi, BYD og BMW ligger greit ann i forhold til der de bør være. Toyota, Honda, Hyundai, m.f. henger etter såpass mye at de bør få opp farten.

Sitat fra: snurrehue på tirsdag 13. mai 2014, klokken 15:14Prisen på en Model S forteller jo at elektrisk drift koster skjorta dersom man vil ha litt plass i bilen samtidig som man vil nå lengst mulig pr lading. Når den i andre land enn Norge konkurrerer på pris mot svært godt motoriserte 5-serie og lignende, sier det seg selv at kundegruppa blir ganske snever. Folk som kjøper seg en BMW 550i er jo ikke nødvendigvis de som uffer seg over å måtte punge ut 800 bensinkroner pr uke. Disse har ei heller noen interesse av å bruke time inn og time ut på planlegging av langturer for å få tilstrekkelig lading, eller å vente 30 minutter på en hurtiglader annenhver time ved motorveiskjøring.
Man konkurrerer mot 5-serie i dag, snart vil konkurransen være 3-serie, og så vil det arbeide seg inn i andre markeder etter hvert. Om ikke andre selskaper enn Tesla pusher ut elbiler med god rekkevidde og raskt lading i de billigere segmentene vil vi nok se at Tesla kommer med et billig-merke innen 10 år.

Sitat fra: snurrehue på tirsdag 13. mai 2014, klokken 15:14Model S har kraftreserver så det holder. Men likevel ender man ofte opp med å kjøre som om man har et egg liggende under gasspedalen. Rekkevidden blir for uforutsigbar for folk flest. Fart, temperatur, komfortnivå, kø, batterivarming, regn/snø, dekk-kvalitet, asfaltkvalitet. Så er det lademulighetene. Det er ikke alle som har tilgang på ladere hjemme. Ei heller på jobb. Når jeg leser tråder om folk som er på langtur, ser jeg at man til slutt blir sittende som en skap-elektriker hvor man sjonglerer mellom ulike ladekabler og adaptere, og regner på ampere og kw. Og det ringes i øst og vest og nord og sør for å finne ladepunkter.
På dette området vil ting aldri bli så gale som de er nå. En dobling av antall superchargere hvert år de neste årene vil gjøre underverker på bruksverdien til Teslas biler.

Sitat fra: snurrehue på tirsdag 13. mai 2014, klokken 15:14Og nettopp dette er grunnen til at de store produsentene ikke gidder å satse på noen Model S-konkurrent. Markedet blir rett og slett for snevert slik det er pr dags dato. Enn så lenge så er det de enkle pendler-elbilene som er verdt å satse på. Biler som e-Up og i3. Disse er lettkjørte, enkle å finne parkeringsplass til, er byvennlige, og dekker pendlerbehovet til svært mange. Samtidig har de en meget overkommelig pris.
Det er forståelig at de store selskapene ikke går all-in helt ennå, men de kunne fint ha vært ennå lengre fremme enn de er nå. "The writing is on the wall", som de sier, og de burde gjøre seg klare.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Amoss

Sitat fra: BalleKlorin på tirsdag 13. mai 2014, klokken 14:13
Men jeg hadde fulgt med i timen og hadde ett sideprosjekt på elbiler som jeg raskt kunne trappe opp ved behov.

Jeg sier meg ikke uenig i hva du sier, men i det øyeblikket de ser at de bør trappe opp sideprosjektet så kan det lett være akkurat litt for sent.

De som skal klare seg bør ha klar en relativt langtrekkende elbil - eller i det minste en hybrid med rimelig lang rekkevidde på eldrift  - omtrent på den tiden Tesla kommer med GIII. Henger meg sånn ca på lista til Espen ang. hvem som ser ut til å være våken nok, bortsett i fra BMW, som ser ut til å heller satse på hybrid sporet. Men det er etter min mening nesten 10 år for sent. GM og Ford ser ut til å være nesten våkne, men er vel litt søvndrukne enda. De kan fortsatt ta skjeen i en annen hånd og henge med, men de har ikke mye tid på seg.
Model S 85D

Cobos

Det folk og styrerom i de store bilprodusentene ikke ser ut til å forstå er at det å bygge en fungerende elbil er greit nok, bygge en med et stort og billig batteri er det faktisk bare Tesla som klarer for øyeblikket.
Batteriet er nemlig nøkkelen. Folk er klare over at Tesla har solgt/gitt batteribruksdata tilbake til Panasonic. De sitter etterhvert på rimelig mye spisskompetanse på elbilbatterier som jeg mistenker alle de andre med kanskje unntak Nissan mangler. Når det er sagt største problemet her er batteritilgangen. Panansonic har i praksis tripplet sin batteriproduksjon bare for å kunne mate Tesla med 100k biler i året. Tesla vha Panasonic må kunne kalles eksperter på batteri, de tror de vil klare å lage en batterifabrikk for 100-200k biler i løpet av 3 år. Og i praksis 5 år før den er ved full produksjon på 500k biler.
500k biler er ca 33% av en liten produsent som BMW sin årlige produksjon. Med andre ord skal de lage 100k elbiler trenger de en batterifabrikk, det tar minst 3 år og fort 5 år før den produserer. Så i 2017 kommer Bluestar og BMW innser at den spiser store markedsandeler, de bestemmer seg for å satse stort på i-serien. I 2020 klarer de såvidt å lage 100k biler, mens skikkelig produksjon først kommer i 2022. Hvor mange batterifabrikk ingeniører har BMW idag, jeg mistenker mellom 0-2. Tesla har idag helt sikkert rundt 50 som jobber med dette idag. I 2017 har BMW helt sikkert fortsatt 0-2, men ansetter så fort de klarer.

Blir elbiler noe som markedet eller EU/USA krever vil mange av de gamle produsentene slite. Blir det ikke slik vil Tesla slite med veksten sin. Jeg vet hvem jeg tror får rett.

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

bb

Sitat fra: snurrehue på tirsdag 13. mai 2014, klokken 15:14
Model S har kraftreserver så det holder. Men likevel ender man ofte opp med å kjøre som om man har et egg liggende under gasspedalen.
Jeg har kjørt landet på kryss og tvers. Og jeg har også vært i Sverige et par ganger. Mitt inntrykk etter 36 000 km er at jeg sjelden trenger å lusekjøre. SC + 22 kW og litt planlegging holder i lange baner.

Sitat fra: snurrehue på tirsdag 13. mai 2014, klokken 15:14
Rekkevidden blir for uforutsigbar for folk flest. Fart, temperatur, komfortnivå, kø, batterivarming, regn/snø, dekk-kvalitet, asfaltkvalitet.
Rekkevidden på langkjøring er ganske forutsigbart. Regn/snø og vind kan spise opptil 10-20 % rekkevidde. Ellers er høyrefoten den største uforutsigbarheten.

Sitat fra: snurrehue på tirsdag 13. mai 2014, klokken 15:14
Så er det lademulighetene. Det er ikke alle som har tilgang på ladere hjemme. Ei heller på jobb.
Elbilen passer ikke for alle. På samme måte som diesel ikke passer for de som småkjører mye.

Sitat fra: snurrehue på tirsdag 13. mai 2014, klokken 15:14
Når jeg leser tråder om folk som er på langtur, ser jeg at man til slutt blir sittende som en skap-elektriker hvor man sjonglerer mellom ulike ladekabler og adaptere, og regner på ampere og kw. Og det ringes i øst og vest og nord og sør for å finne ladepunkter.
Dette synes jeg er helt fair i dag. Vi må inntil videre slite med dette. Som plaster på såret får vi gratis bom, parkering, ferge, osv. Allerede i løpet av året blir situasjonen en helt annen. Antall SCer dobles i Norge. Flere SCer bygges i Europa. I Norge popper det opp 22 kW overalt. I løpet av året kan vi utnytte 50 kW DC. Vi får etter hvert brukt hele 22 kW i stedet for 18 kW.

Flere og flere kjøpesentre har skjønt at røde kontakter eller 22 kW-ladepunkter vil tiltrekke kunder. Det finnes allerede i dag flere kjøpesentre som gir Teslaer tillatelse til å bruke deres røde kontakter. Og mange holder på med å etablere 11/22 kW-ladere.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA