Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Konkurrentene sover ikke

Startet av Havebigfun, mandag 17. desember 2012, klokken 14:36

« forrige - neste »

Rio

Sitat fra: Amoss på tirsdag 13. mai 2014, klokken 01:39Ellers har jeg litt problemer med å forstå hva du prøver å si her? Sier du at de vil lage en god elbil (men klarer det ikke), eller at de hadde kunnet dersom de hadde villet?


Jeg sier at dersom de ville (fra økonomiske/politiske/markedsmessige) perspektiv, så er det INTET teknisk problem for BMW å lage en "i8" (altså, en elbil som konkurrerer med Tesla). De har ingeniørene, og det er ikke akkurat "rocket science".

Jeg synes det Tesla har gjort er kjempetøft, men det som er spesielt er at de har våget å satse. Det tekniske (mesteparten) er ikke spesielt nytt - utover at de har distribuert batteripakker godt i bilen.

Selve motoren, laderen, inverteren, hvordan kontrollere Li-batterier, har vært velkjent i årevis. Det som er spesielt er et utrolig godt design for en elbil, og hvor sterkt de har satset.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

#526
Sitat fra: OddB på tirsdag 13. mai 2014, klokken 01:19
Og det er Teslas største genistrek :-) Vi er med på å bygge ut det som kommer til å bli Gen III s største konkurransefortrinn.  Når jeg følger med på den statlig støttede utbyggingen av hurtigladere priser jeg meg lykkelig over valget av bil.

Vel, jeg vil si at å ha en proprietær standard for hurtiglading er noe som setter elbiler tilbake, faktisk. Bare se på CHAdeMO og CCS, og hvor dyre hurtigladere blir, fordi man nå må bygge om for flere standarder.

Det tilsvarer at noen nå skal bruke et annet drivstoff, og må ha egne "bensinstasjoner" overalt, som har samme drivstoff som andre (CCS har 86 kW), men firkantet påfyll i stedet for rundt.

Alle taper på at man ikke har kompatibilitet.

Å ha gratis "tanking" derimot er et godt salgstrick - men det er markedsmessig innovativt, ikke teknisk.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Øyvind.h

Gjennomsnittsbilen i Norge kjører 13.000km per år (mener det var tall fra SSB som konkluderte med dette). Dette blir 35km per dag. Men da snakker vi gjennomsnittsbil, ikke gjennomsnittlig kjørelengde for en familiebil i 5-serie klassen. Der tipper jeg vi er på rundt 20.000km+ (dette blir en ren antakelse), og det er naturligvis den klassen man plasserer Model S. Da er vi oppe i 55km per dag. Fortsatt innenfor med kortrekkevidde-elbiler. Men det er en stor forskjell på få dekket 90% av sitt behov, og det å få dekket 100%.

Daglig kjørelengde er bare en del av bildet når man velger bil. Man må vurdere sitt totalbehov, og da faller "vi får dekket det meste" tankegang raskt igjennom. La oss si man kjører tur med bilen 300 ganger per år, og at 90% av turene er under 5 mil. Hva skal man da gjøre de resterende 30 turene hvor man har behov for mer rekkevidde? Leie bil? Det blir dyrt, for når man reiser på langtur er man gjerne borte en stund. Eie to biler? Tja, skal man doble bilparken bare for å dekke 10% av behovet sitt?

At de fleste av turene i vår bil bare er toppen noen få mil (kona har 2 mil tur/retur jobben) er naturligvis ikke det som definerer ytre rammer for vårt bilbehov. Å kjøpe to biler er uaktuelt. Å basere seg på billeie med flytting av barnesete, henting/levering, osv er klønete og uaktuelt.

Jeg vil anslå at vi drar til sjøen/fjellet kanskje 15-20 ganger hvert år. Til hytta ved sjøen er det 14 mil med 100/110 sone, ingen av kortrekkevidde-elbilene klarer å dekke den strekningen om man skal følge trafikken, og jeg gidder ikke være en trafikal propp eller basere meg på hurtiglading hver gang jeg skal på hytta. Det har jeg forsøkt flere ganger, og det er en alt for stor ulempe ift besøksfrekvens. I tillegg kan ingen av kortrekkevidde-elbilene dekke plassbehovet. Til fjellet er det 15-22 mil, avhengig av hvor vi drar. Der kommer ingen andre enn Model S frem.

Videre besøker vi slektninger i Trondheim kanskje 2-3 ganger per år, vi pleier å ta en helgetur til Gøteborg, og nå til sommeren skal vi 1-2 uker helt syd i Danmark på hytteferie med noen venner.

Teslaen dekker absolutt alle behov. Min familie er ganske gjennomsnittlig, i hvert fall når jeg sammenligner med omgangskrets og familie.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Øyvind.h

#528
Sitat fra: Rio på tirsdag 13. mai 2014, klokken 08:17
Sitat fra: OddB på tirsdag 13. mai 2014, klokken 01:19
Og det er Teslas største genistrek :-) Vi er med på å bygge ut det som kommer til å bli Gen III s største konkurransefortrinn.  Når jeg følger med på den statlig støttede utbyggingen av hurtigladere priser jeg meg lykkelig over valget av bil.

Vel, jeg vil si at å ha en proprietær standard for hurtiglading er noe som setter elbiler tilbake, faktisk. Bare se på CHAdeMO og CCS, og hvor dyre hurtigladere blir, fordi man nå må bygge om for flere standarder.

Det tilsvarer at noen nå skal bruke et annet drivstoff, og må ha egne "bensinstasjoner" overalt, som har samme drivstoff som andre (CCS har 86 kW), men firkantet påfyll i stedet for rundt.

Alle taper på at man ikke har kompatibilitet.

Å ha gratis "tanking" derimot er et godt salgstrick - men det er markedsmessig innovativt, ikke teknisk.
Jeg er enig i at det bør være kompatibilitet. Enkelt og greit burde Teslas løsning være den europeiske standarden for DC hurtiglading.

Å hevde at Tesla setter elbilene tilbake er for øvrig ganske drøyt- all den tid Tesla faktisk gjør noe, istedenfor å surre bort tiden. Helt enig med OddB. Hadde ikke Tesla hoppet bukk over en sidrumpa bilindustri og treg standardisering hadde de ikke vært der de er i dag.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Sjøhyene

Sitat fra: Rio på tirsdag 13. mai 2014, klokken 08:16

Jeg sier at dersom de ville (fra økonomiske/politiske/markedsmessige) perspektiv, så er det INTET teknisk problem for BMW å lage en "i8" (altså, en elbil som konkurrerer med Tesla). De har ingeniørene, og det er ikke akkurat "rocket science".

Jeg synes det Tesla har gjort er kjempetøft, men det som er spesielt er at de har våget å satse. Det tekniske (mesteparten) er ikke spesielt nytt - utover at de har distribuert batteripakker godt i bilen.

Selve motoren, laderen, inverteren, hvordan kontrollere Li-batterier, har vært velkjent i årevis. Det som er spesielt er et utrolig godt design for en elbil, og hvor sterkt de har satset.

Er sånn det blir i en moden industri som bilindustrien er, at det er nødt til å komme noen fra sidelinjen for å virkelig ta store og viktige skritt fremover. De etablerte er ofte fornøyd med status quo og er mest opptatt av å gjøre små forbedringer fra år til år. De vil føle at de har mer å tape enn å vinne på å ta sjanser, mens for noen som i utgangspunktet er små blir det motsatt. Tesla hadde mye å vinne og lite å tape. (relatively speaking ;) )
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Oreo

http://www.dagbladet.no/2014/05/12/tema/bil/dinside/aller/motor/33256001/
Ja, vi har jo hørt om denne før, og Ferdinand Motor hadde jo denne på besøk for en tid tilbake. Nå ser det ut som å være litt næremere produksjon.
Ja den knuser Tesla på ytelse og aks. Pris og plassmessig er det i en annen liga, mer kanskje en MB e-SLS konkurent, selv om den antyder doble prisen av en e-SLS. Uansett en spennende ny el-bil. Håper vi får se denne i produksjon og ikke minst på veien.
Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
x-Tesla Model X, 100D 17.12.2017-12.04.2021
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13->

Bent

Sitat fra: Rio på tirsdag 13. mai 2014, klokken 08:16
Jeg sier at dersom de ville (fra økonomiske/politiske/markedsmessige) perspektiv, så er det INTET teknisk problem for BMW å lage en "i8" (altså, en elbil som konkurrerer med Tesla). De har ingeniørene, og det er ikke akkurat "rocket science".

Jeg synes det Tesla har gjort er kjempetøft, men det som er spesielt er at de har våget å satse. Det tekniske (mesteparten) er ikke spesielt nytt - utover at de har distribuert batteripakker godt i bilen.

Selve motoren, laderen, inverteren, hvordan kontrollere Li-batterier, har vært velkjent i årevis. Det som er spesielt er et utrolig godt design for en elbil, og hvor sterkt de har satset.
Det jeg kan peke på av reell teknisk innovasjon fra Tesla på elbilfronten er tanken om å bruke veldig små enkeltceller i batteriet. Av en eller annen grunn har tilsynelatende alle andre vært mest opptatt av å lage store enkeltceller, muligens for å få mest mulig batteri på minst mulig volum, eller kanskje fordi de ikke hadde Teslas ymse løsninger for å drive ned produksjonskosten pr enkeltcelle. Til og med selskaper som er helt enestående på andre tekniske områder (eks Boeing med Dreamliner) har gått i denne fella så det kan ikke ha vært helt åpenbart at små enkeltceller er veien å gå.

Dette gir noe større volum på batteriet, men, det gir også en fantastisk mulighet til temperaturregulering noe som fører til lavere brannrisiko og mulighet for påfølgende innovasjon innen ekstrem hurtiglading.

Jeg kan ikke komme på noe annet Tesla har gjort som ikke bare er god gammel batteri- og elmotor-teknologi i ny innpakning. Alle deres andre fordeler kommer som direkte resultat av de etablerte bilprodusentenes uvillighet til å lage en elbil som kan konkurrere med deres egne eksisterende bilmodeller.
Tesla Roadster, 25Mm

toS

#532
Sitat fra: Rio på tirsdag 13. mai 2014, klokken 08:16
Sitat fra: Amoss på tirsdag 13. mai 2014, klokken 01:39Ellers har jeg litt problemer med å forstå hva du prøver å si her? Sier du at de vil lage en god elbil (men klarer det ikke), eller at de hadde kunnet dersom de hadde villet?


Jeg sier at dersom de ville (fra økonomiske/politiske/markedsmessige) perspektiv, så er det INTET teknisk problem for BMW å lage en "i8" (altså, en elbil som konkurrerer med Tesla). De har ingeniørene, og det er ikke akkurat "rocket science".

Jeg synes det Tesla har gjort er kjempetøft, men det som er spesielt er at de har våget å satse. Det tekniske (mesteparten) er ikke spesielt nytt - utover at de har distribuert batteripakker godt i bilen.

Selve motoren, laderen, inverteren, hvordan kontrollere Li-batterier, har vært velkjent i årevis. Det som er spesielt er et utrolig godt design for en elbil, og hvor sterkt de har satset.
Beklager, emn dette er ikke riktig. Slik bilproduksjon fungerer så er det et STORT og tildels uoverstigelig problem å gjøre bare mindre endringer i produksjonen fra eksisterende. For eksempel er det ingen tilfeldighet at amerikanske bilprodusenter ikke har mulighet til å produsere små effektive dieselbiler slik de europeiske gjør. Å endre poduksjonslinjene fra bensinmotor til dieselmotor koster alt for mye og er derfor i praksis umulig. At noe er teknisk mulig betyr ikke at det er økonomisk mulig. Utvikling av nye bilmodeller/platformer koster milliarder av dollar selv om det "kun" er iterasjoner rundt eksisterende modelller. Når det gjelder elbiler er det enda verre, da det krever storskalaproduksjon av moderne batteripakker og helt separate og nye produksjonslinjer for selve bilen. Dette betyr STORE investeringer, og slik det ser ut idag har ikke BMW vært villige til å gjøre de veivalg og investeringer som trengs. Selv om man liker BMW og tysk industri så tror jeg man skal ta inn over seg at de ikke er ledende på dette feltet. Jeg synes det blir litt feil å fremstille det som om BMW er noen reell konkurrent til Tesla eller de japanske produsentene ennå. Kankje de blir det en dag..

Espen Hugaas Andersen

#533
Sitat fra: Rio på tirsdag 13. mai 2014, klokken 08:16
Jeg sier at dersom de ville (fra økonomiske/politiske/markedsmessige) perspektiv, så er det INTET teknisk problem for BMW å lage en "i8" (altså, en elbil som konkurrerer med Tesla). De har ingeniørene, og det er ikke akkurat "rocket science".

Jeg synes det Tesla har gjort er kjempetøft, men det som er spesielt er at de har våget å satse. Det tekniske (mesteparten) er ikke spesielt nytt - utover at de har distribuert batteripakker godt i bilen.

Selve motoren, laderen, inverteren, hvordan kontrollere Li-batterier, har vært velkjent i årevis. Det som er spesielt er et utrolig godt design for en elbil, og hvor sterkt de har satset.
Det finnes ingen leverandør av noen ting som holder på med innovasjon, om man trekker argumentet til sin logiske konklusjon. Naturlig nok, så bygger all innovasjon på tidligere erfaringer.

Selv om jeg ikke kan fordra Apple, så vil jeg bruke det som et eksempel da det er generelt annerkjent som ett veldig suksessfullt teknologiselskap - hva har Apple funnet opp? Apple har vel ikke funnet opp noen ting, det er utallige eksempler på mediaspillere, telefoner, datamaskiner, osv som kom tidligere enn Apples produkter og hadde mer funksjonalitet.

Men innovasjon handler om mer enn å gjøre noe helt nytt. Det handler også om å gjøre eksisterende teknologi akkurat så mye bedre at det blir akseptert av massene, og det er her Tesla er gode. De ser at hurtiglading på 50 kW til 100 kr per lading er ikke et akseptabelt alternativ, og så kommer de med 135 kW og "gratis" lading. De ser at rekkevidde på 100 km er ikke ett akseptabelt alternativ, og så kommer de med rekkevidde på 400 km. De ser at akselerasjon 0-60 km/t på 20 sekunder og topphastighet på 80 km/t ikke er et akseptabelt alternativ, og så kommer de med akselerasjon 0-100 km/t på 4,4 sekunder og topphastighet på 208 km/t.

Dette er innovasjon. Og ja, man kan diskutere om andre kunne ha gjort det samme, men faktum er at ingen andre gjorde det.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Amoss

Sitat fra: pberg på tirsdag 13. mai 2014, klokken 08:04
Men når all forskning viser at rekkevidde utover 100-200 km er helt irrelevant for 90% av bilkjøperene, bør du da satse pengene dine der, eller kan du lage en bil til halve prisen med nok rekkevidde for disse 90%ene? Det finnes jo mye billigere biler enn en elbil med kjempebatteri for slikt i verdens bilmarkeder (der Norge står for nesten ingen ting).

Da hadde jeg gitt disse forskerne sparken, dersom de påsto at 90% av bilkjøperne ikke trengte mer rekkevidde enn dette. Joda, stemmer sikkert for "den daglige transporten" - til og fra jobb, men ikke når man regner med "fritids transporten". Selv befinner jeg meg blant de 10%....


Sitat fra: pberg på tirsdag 13. mai 2014, klokken 08:04
Dersom det er rekkevidde som er viktig, får du i dag for eksempel en BMW 5-serie diesel i Tysland for €40000 med en rekkevidde på 1500km på en tank diesel.

Og hva i alle dager har en fossilleverandørs rekkevidde på fossiler med rekkevidden på elbiler å gjøre? Jeg er fullt klar over at med en så å si hvilken som helst fossil så slipper jeg rekkeviddeangst, men det er helt irrelevant når jeg ønsker en elbil. Dersom du tror at alle som ønsker å kjøre elbiler bare gjør det for å slippe å betale for fossiler eller bommer så tar du nok feil. Selv om jeg må innrømme at det er glasuren på kaka ;) Og ja, jeg er fullt klar over at Tesla er en dyr bil, og at det finnes mange fossiler som er billigere også i Norge.

Eller tror du rett og slett at det er kun nordmenn som kan tenke på miljøet? Eller ønske seg fremtidens transport? (Ja, for at dette er hva som kommer har stått klart for meg siden jeg var en liten guttunge. Det er bare de tre kjente T'ene - TTT - Ting Tar Tid) Eller er teknologi interesserte? Eller er du bare rett og slett en BMW selger som taper salg til Tesla?
Model S 85D

Oreo

Blir ganske så hypotetisk å snakke om hva andre bilprodusenter "kunne ha gjort", når fakutm er at per i dag GJØR de det ikke. Ergo så finnes ingen alternativ til TMS. Da må en nesten anta 100% eldrift som forutsetning for å vurdere konkurenter. Alle ande hybridløsninger er vel og bra det også, men like fult, da snakker en om å sammenligne epler og pærer.
Edit: Dette var mitt innlegg nr. 1000  ;D
Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
x-Tesla Model X, 100D 17.12.2017-12.04.2021
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13->

Cowboystrekk

#536
De aller fleste ønsker og mange trenger rekkevidde utover 100-200 km, men ikke i det daglige. Dog skal man på ferie, hytta etc hvor kollektivtransport, lån av bil av venner, leiebil etc gjør at man heller vil ha en bil man kan bruke til alt. Før Tesla dukket opp var det bare 9% av elbilkjøperne som hadde elbil som eneste bil. Dette sier noe om at så og si alle vil ha og trenger å ha mer rekkevidde enn dette.

Den eneste elbilen vi kan ha er pr nå Model S. Jeg skulle ideelt sett ønske at det fantes en rimeligere elbil med god plass og tilsvarende rekkevidde, da hadde vi kjøpt den istedet, men pr nå er ingen i nærheten desverre.

Bilindustrien er smarte. De ønsker at elbiler skal være bil nr 2 da de er særs ulønnsomme for dem både ift utvikling, lav avanse, lite inntekter fra service, tap av avtaler med f.eks drivstoffprodusenter ift olje, testing av ulike drivstoff osv. Desverre kom Tesla og de har begynt å våkne opp, men insentivene mangler fremdeles i stor grad. Hadde Nissan Leaf kommet med 600 liter bagasjerom og 30 mil rekkevidde til samme prisen da den kom i 2011 så hadde situasjonen vært en helt annen idag, det er jeg overbevist om.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

tomrh

Sitat fra: Cowboystrekk på tirsdag 13. mai 2014, klokken 11:21
Desverre kom Tesla og de har begynt å våkne opp, men insentivene mangler fremdeles i stor grad.
Drivstoff er dyrt, også i utlandet. Bensinprisen er ca. €1,60 i Tyskland. Er insentiv nok om alt annet er likt.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

pberg

SitatEller er du bare rett og slett en BMW selger som taper salg til Tesla?

Nei, jeg har ikke noe med BMW å gjøre i det hele tatt, annet enn at jeg er bileier. Er du Tesla-selger?

Litt av problemet her er at mange ikke tar inn over seg hvor mye dyrere en Tesla er relativt sett i utlandet. Og det er utlandet som teller i forhold til bilselskapene. Jeg ser for meg at når Tesla i USA fikk salgstall fra Norge, så sa de: "What the hell? We sell the most cars in NORWAY!?!?!?!? Isn't that the capitol of Sweden??"

Hvordan tror du salget av Tesla ville vert i Norge dersom de kostet det samme som tilsvarende biler gjør i utlandet? Det tilsier jo Spetalens 1.3 mill eller så. Folk er jo miljøvennlige for enhver pris. Det kan lett demonstreres med følgende eksperiment: Mange miljøaktivister mener at bensinen burde koste 30.- pr liter.

Ok. Sett så opp en pumpe på en bensinstasjon med vanlig pris, og en med dobbel pris, som er merket med "her bidrar du til regnskogplanting i amazonas (eller noe slikt) med 15.- pr liter". Se etter en uke på hvor mye som er fyllt på hver pumpe. Selv de få fra rødt som har bil vil ikke betale dobbelt, om det da selfølgelig ikke er journalister til stede da.. :-)
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

pberg

SitatFor eksempel er det ingen tilfeldighet at amerikanske bilprodusenter ikke har mulighet til å produsere små effektive dieselbiler slik de europeiske gjør.

Hva er incentivene for amerikanske bilprodusenter for å lage små, effektive dieselmotorer? De lager jo ikke små biler, og diesel er dyrere enn bensin i USA.
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA