Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Konkurrentene sover ikke

Startet av Havebigfun, mandag 17. desember 2012, klokken 14:36

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: cyber på fredag 14. mars 2014, klokken 10:55
Teslas underskudd 2013 var på 74.014 Mio USD -
antall biler produsert 22.477 stk -
Teslas kostnad ( tap ) pr solgte TMS var 3.293 USD.

GAAP-tallene er totalt uinteressante, du må se på non-GAAP. Under GAAP kan ikke Tesla inntektsføre en leasingbil med en gang, selv om den er leaset via et annet selskap. De kan kun inntektsføre leasingbeløpet pr. måned. Dvs. at for hver bil de leaser ut (og det er mange i USA) har de en umiddelbar stor utgift mens inntekten pågår over lang tid. Da blir det regnskapsteknisk underskudd, selv om f.eks cash-flow er positiv. Når leasingperioden er over kan restbeløpet inntektsføres med en gang, så lenge ikke Tesla må kjøpe bilen tilbake. Det betyr at de om 3 år vil kunne ha store overskudd etter GAAP-reglene uten å produsere en eneste bil.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Cato76

Sitat fra: sigurdi på fredag 14. mars 2014, klokken 09:21
Tesla hadde svært store investeringer i fjor, og får ennå større investeringer i år.
Så ser du på regnskapet totalt sett med penger inn og ut, så har Tesla regnskaps tap i 2013 og blir et ennå større regnskaps tap i 2014.

Jeg er ikke finansmann, men trodde ikke investering og tap var det samme... De investerer tross alt for å tjene penger på sikt. Hadde de ikke investert og samtidig tapt penger så hadde jeg vært bekymret.
:+1: Tesla Model 3 Performance 2021
:D Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017 - Solgt
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

sigurdi

Sitat fra: Cato76 på fredag 14. mars 2014, klokken 12:22
Sitat fra: sigurdi på fredag 14. mars 2014, klokken 09:21
Tesla hadde svært store investeringer i fjor, og får ennå større investeringer i år.
Så ser du på regnskapet totalt sett med penger inn og ut, så har Tesla regnskaps tap i 2013 og blir et ennå større regnskaps tap i 2014.

Jeg er ikke finansmann, men trodde ikke investering og tap var det samme... De investerer tross alt for å tjene penger på sikt. Hadde de ikke investert og samtidig tapt penger så hadde jeg vært bekymret.

Er ikke finansmann jeg heller, men er vel derfor en deler opp regnskaps tallene i NET, GROS osv osv for å vise at tallene totalt sett for året har sine opphav og grunner. :-)

Ser en kun på tallene, så kalles det tap om selskapet har større utgifter en inntekter.
De kaller det også tap om de ikkr har oppnådd de resultatene som er budsjettert.

En ting til jeg heller ikke helt forstår meg på, oppslag om at et selskap har underskudd, så viser deg seg f.eks at de har bare tjent mindre en forventet.

Så det er bare budsjetterte underskudd, altså minus på budsjettet som var satt opp før regnskaps året.
Mens de faktisk har et solid overskudd når en ser på penger inn/ut, men bare mindre en forventet.

sigurdi
Horten
Model X90D (18.03.17)

Amoss

Sitat fra: cyber på fredag 14. mars 2014, klokken 10:55
Teslas underskudd 2013 var på 74.014 Mio USD -
antall biler produsert 22.477 stk -
Teslas kostnad ( tap ) pr solgte TMS var 3.293 USD.

Jeg er ikke noen økonom, men for meg virker det i alle fall overraskende at investeringer skal regnes direkte som tap? At man i en oppbyggningsfase (som Tesla fortsatt er i) kan bruke mer penger enn det kommer inn er helt naturlig, så lenge selve produksjonen går med overskudd.
Model S 85D


Teslanewbie

#455
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

sigurdi

Er vel ikke noe fra Nissan at denne skal være elektrisk, faktisk ikke noe om at dette er noe annet en konsept.
Men mange likhetstrekk med Model S, håper den kommer som kun elektrisk og er designet som dette fra bunn av. :-)
Horten
Model X90D (18.03.17)

Griffel

Sitat fra: Teslanewbie på lørdag 15. mars 2014, klokken 13:27
Nissan kommer med Tesla konkurrent


http://www.dinside.no/927686/nissan-sport-sedan-nye-takter-bekreftes



Ren bortsett fra at ingen har nevent noe om at denne blir elektrisk, så enn så lenge er ikke dette en gang en varslet konkurent.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Veggen

#458
Bildene bakfra avslører to eksosrør, og store luftinntak har den også.
Lite som tyder på at denne er elektrisk.

Cobos

Sitat fra: cyber på fredag 14. mars 2014, klokken 10:55
Teslas underskudd 2013 var på 74.014 Mio USD -
antall biler produsert 22.477 stk -
Teslas kostnad ( tap ) pr solgte TMS var 3.293 USD.
Dette er ikke hvordan man fører regnskap per bil. Det relevante tallet å se på er hva som skjer med Tesla sin kontantbeholdning. Den øker sakte mens de samtidig investerer som gale.
Det kan se ut som de i en ekstrem vekstfase med fortsatt relativt små produksjonsserier tjener mye mer per bil enn noen annen produsent. non-GAAP har de tross alt bokført fortjeneste hvert kvartal ifjor.

Når det gjelder NUMMI, den produserte 500 000 biler på det meste så i praksis 10 000 i uka. Så de har litt tid igjen til Tesla er der.

Når det gjelder Nissan har de lenge hatt planer om en Infiniti modell som skulle konkurrere med Model S. Men den har latt vente på seg, antagelig fordi den ikke var konkurransedyktig med Model S. Prisreduksjonen på Leaf i Norge viser dog at Nissan som faktisk har kapasitet og marginer til å produsere Leaf med gevinst er seriøs rundt elbiler.

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

Havebigfun

Konkurrente våkner og gnier seg i øyne- noen jobber allerede med PR:
http://ecomento.tv/rubrik/pkw-news/

"Jaguar denkt über reines Elektroauto nach, Plug-in-Hybridlimousine bereits in Arbeit

14. März 2014
jaguar-elektroauto-xj_e-phev-011

Die Geschäftsführung des britischen Autoherstellers Jaguar Land Rover hat stets betont, dass das Unternehmen nur ein rein elektrisch angetriebenes Modell auf den Markt bringen wird, wenn sich die Abgasvorschriften weiter verschärfen. Auf einen genauen Zeitplan möchte man sich bei den ..."

"Mercedes plant S-Klasse auch als reines Elektroauto anzubieten"

Bare 5 år til så har de fått ut fingeren 8)


satheesh.net

DinSide:

Elbilen Renault Zoë
http://www.dinside.no/927874/provekjort-elbilen-renault-zo#/
Den fremstår best på rekkevidde, og den er finfin å kjøre. Men er den for fremtidsrettet?

kennethl

Da jeg leste artikkelen i DN om Zoe så tenkte jeg umiddelbart på en liten duppedings som ble lansert tidlig på 2000 - tallet.
Nemlig Sony sin MP3 spiller med et stilig design og godt merkenavn, det eneste problemet med denne var at den ikke spilte av MP3 filer, Sony mente at dette ikke var noe problem fordi de hadde jo en mye bedre encoder som kunne gi bedre lydkvalitet om man bare konverterte alle MP3 filene sine med software som fulgte med.

Litt samme tilnærming fra Zoe her, typisk selgerprat - er en selv, ta det negative og gjør det til noe positivt. Det skal vel spørs om Renault vil oppnå 1% markedsandel med et produkt som er en "urban" bil men som ikke kan lades i de fleste urbane miljøer.

Cobos

Sitat fra: kennethl på torsdag 27. mars 2014, klokken 11:24
Da jeg leste artikkelen i DN om Zoe så tenkte jeg umiddelbart på en liten duppedings som ble lansert tidlig på 2000 - tallet.
Nemlig Sony sin MP3 spiller med et stilig design og godt merkenavn, det eneste problemet med denne var at den ikke spilte av MP3 filer, Sony mente at dette ikke var noe problem fordi de hadde jo en mye bedre encoder som kunne gi bedre lydkvalitet om man bare konverterte alle MP3 filene sine med software som fulgte med.

Litt samme tilnærming fra Zoe her, typisk selgerprat - er en selv, ta det negative og gjør det til noe positivt. Det skal vel spørs om Renault vil oppnå 1% markedsandel med et produkt som er en "urban" bil men som ikke kan lades i de fleste urbane miljøer.
Jeg synes det er spesielt interresant hvordan den meget store og seriøse leverandøren Renault velger å løse noe som høres ut som omtrent samme problem Tesla har hatt. Begge to har ladesystemer som ikke er særlig glad i IT-nett (og 3-fase i Tesla sitt tilfelle). Tesla har etter noe fumling kommet med en rimelig grei og stabil løsning virker det som med sin UMC. Den lar deg ihvertfall som oftest lade. Renault sin løsning er alle 16A IT-kontakter er no-go. I forhold til trådens spørsmål om konkurrentene sover, så vet jeg virkelig ikke. Dette forklarer jo også hvorfor Renault har vært så tilbakeholden med å lansere Zoe. Nå er de vel redd for at hele elbiltoget skal reise helt fra de i Norge.

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA