Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

NAF Sommerens El Prix 2024 05. juni 2024

Startet av ToWalkOrDrive, tirsdag 04. juni 2024, klokken 15:41

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Da er vi i gang igjen - sommerens rekkeviddetest onsdag 05.06.2024.
Litt synd de ikke tok med Model 3 Highland med størst batteri, men også veldig interessant å se hvordan bakhjulstrukket Model 3 med det minste batteriet klarer seg, siden prisen på den er satt ned til 355.600 inkl alle avgifter (uten vinterhjul/krok).

Tipper Tesla Model Y LR bakhjulstrekk gjør det styggbra. Er spent på Renault Scenic.

Live:
https://www.motor.no/bil/resultatene-fra-rekkeviddetesten-sommeren-2024/276263

https://www.naf.no/elbil/elprix-nytt/testbiler-el-prix-sommer-2024

https://www.motor.no/bil/rekkeviddetest-klarer-endelig-budsjettbilene-over-60-mil/276060

https://www.naf.no/elbil/elprix
Tesla Model Y                         2021-

turfsurf

Model 3 Highland skuffet jo på vintertesten, så blir interessant å se hvordan det går i sommer. Ellers 14(?) kinesiskproduserte biler denne gangen. Sier litt om hvilken vei det går.

Ellers spent på hvordan EV9 gjør det på sommeren, og nye Taycan CT.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Hmm..er meldt mye regn..dekkene sine egenskaper kan få større verdi enn man kanskje tror.


daktari

Meldt 45 mm regn i morgen ved Lillehammer. Blir ikke representativ test.

Synd de ikke flyttet løypa og kjørte alle biler på markedet på kutt.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Hindrer neppe NAF og Motor i å si "se så langt unna wltp".

De må slutte å kjøre til stopp og heller kjøre til 0%. Eneste som er relevant for eierne.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

ToWalkOrDrive

Har sett det varierer en del hvor stor avstand bilene holder til bilen foran, om det ikke er tilfeldig. I morgen vil det ha stor betydning. Om en er tett på den foran vil sporet være mer brøytet. Brede dekk har sikkert og ekstra ulempe i morgen.

Start er 09:00.

Blir uansett gøy å se. Så får en testet det været og  ;D
I vinter var det jo og litt ekstremt.
Tesla Model Y                         2021-

Håvar

2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Håvar på tirsdag 04. juni 2024, klokken 22:13https://www.motor.no/aktuelt/xpeng-har-hentet-en-bil-til-norge-for-a-vaere-pa-rekkeviddetesten/276236

Xpeng har i alle fall en klar idé om at nordmenn er opptatt av NAF/Motor sin test.



Ja, det er jeg helt enig med XPeng om. Siden bilene har elativt store batterier (87 kWh på G6) i forhold til WLTP så blir ikke forbruket veldig påvirket i % av regn osv.

Kinesiske selskap er ekstra avhengige av å få god publisitet for å bygge tillit fra kundene. Tror veldig mange leser ca 1min om testen, og får med seg "vinnerne" og "taperne".
Tesla Model Y                         2021-

edyrli

Rart ikke Lucid Air er med. Salget går jo elending og det er en bil som sannsynligvis ville vunnet denne testen. Kan ikke skjønnet annet enn det hadde vært bra PR for Lucid.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
1996 Suzuki LS-650 Savage

Electric cars in Norway

Sitat fra: edyrli på onsdag 05. juni 2024, klokken 08:11Rart ikke Lucid Air er med. Salget går jo elending og det er en bil som sannsynligvis ville vunnet denne testen. Kan ikke skjønnet annet enn det hadde vært bra PR for Lucid.
Vet vi om Lucid ble spurt?

edyrli

Sitat fra: daktari på tirsdag 04. juni 2024, klokken 17:53Hindrer neppe NAF og Motor i å si "se så langt unna wltp".

De må slutte å kjøre til stopp og heller kjøre til 0%. Eneste som er relevant for eierne.
De har tall på dette. De noteter avstand og batteriprosent kontinuerlig. Det var en annet år da la de ut rekkevidde ned til 20% i etterkant. Jeg tenker en tabell med rekkevidde til 20%, 0% og til stopp er relevant.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
1996 Suzuki LS-650 Savage

daktari

Sitat fra: edyrli på onsdag 05. juni 2024, klokken 10:17
Sitat fra: daktari på tirsdag 04. juni 2024, klokken 17:53Hindrer neppe NAF og Motor i å si "se så langt unna wltp".

De må slutte å kjøre til stopp og heller kjøre til 0%. Eneste som er relevant for eierne.
De har tall på dette. De noteter avstand og batteriprosent kontinuerlig. Det var en annet år da la de ut rekkevidde ned til 20% i etterkant. Jeg tenker en tabell med rekkevidde til 20%, 0% og til stopp er relevant.
Enig i at 20% og er meget relevant, men stopp er en kuriositet. Kunne vært oppgitt slik: 400 km (+7 km reserve akkurat denne dagen).
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Suverin

Ser ut som det er ganske høgt forbruk på de fleste bilene i dag (50km og 100km passering). Regne og bløte veier gjør det tungt.
Kjører Solterra og Model 3.
«Can the Solterra Subaru? - Holy shit! Yeah! There is absolutely no reason not to go do Subaru stuff in the Solterra!»

ToWalkOrDrive

100km passert:
Ved første øyekast overraskende dårlige tall for Model Y LR RWD, med "kun" 76% igjen ved 100km passering, mens Renault Scenic, Kia EV9 og Byd Seal U har 80% eller høyere. Tesla Model 3 SR RWD gjør det bra, med tanke på forbruk og bilens pris. Men så ser jeg at Model Y ligger helt alene i front, og kanskje pløyer vann?
Tesla Model Y                         2021-

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA