Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Spørsmål rundt kjøp av Tesla Model Y

Startet av korris, søndag 28. april 2024, klokken 23:08

« forrige - neste »

Andreas84

Sitat fra: Radial på mandag 29. april 2024, klokken 23:31Slår ett slag for rwd jeg, makan til mye bil for pengene skal man egentlig se lenge etter...lader raskt også.

Performance hadde jeg kun kjøpt for Trackmode og ekstrem aks. Staggered oppsettet hindrer hjulrotasjon, og lavere biler subber bare enda fortere nedi.

RWD har blitt degradert med tanke på høytalere. Eventuelt kjøp brukt RWD da...

Radial

Sitat fra: Andreas84 på mandag 29. april 2024, klokken 23:59
Sitat fra: Radial på mandag 29. april 2024, klokken 23:31Slår ett slag for rwd jeg, makan til mye bil for pengene skal man egentlig se lenge etter...lader raskt også.

Performance hadde jeg kun kjøpt for Trackmode og ekstrem aks. Staggered oppsettet hindrer hjulrotasjon, og lavere biler subber bare enda fortere nedi.

RWD har blitt degradert med tanke på høytalere. Eventuelt kjøp brukt RWD da...

Gjelder ikke for EU, der er det 13 speakers + sub enda.
Sjekk konfigurator 🙂
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Electric cars in Norway

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 29. april 2024, klokken 11:56Det er jo litt gøy med Performance. Du kan f.eks. sette på Drift-mode, slik at du kan leke deg i snøen. Jeg hadde det på min Model 3 Performance. Performance gir et kick som tar det til neste nivå. LR er mer bare veldig rask. 0-100 på 3,7 sek i stedet for 5 (P vs LR).
ToWalk..... :+1: nettopp. Og alle vi som lagt igjen noen timer på noen av de raskeste gateMC opp gjennom årene vet hvor mye de kickene betyr i hverdagen. At du nå får de samme kickene i en elbil som koster en 20% av de raskeste produserte fossilbilene - DET er verdt mye.

Så ja P er best men å kjøpe en brukt P som er herja fææælt med av andre tidligere eiere ...er for meg not so much.... orker ikke potensielle høye verkstedregninger etter garantiutløp...

Nimrad

Her er det mye ulike meninger, gitt. Jeg hadde ikke tatt en P til samme prisen en gang. Så stiv og ubehagelig, på toppen av en allerede stiv Long Range. Model Y er en familiebil som skal ha komfort, god plass og alt det der. Performance er dårligere på både komfort og rekkevidde som er det som betyr noe i 99,9% av min kjøring. Den lille andelen hvor det er gøy med ekstra kick er ikke verdt det. Til og med Long Range hevder seg jo mot fossile sportsbiler med 460 hester og 0-100 på 5 sek uansett. Den er jo ikke akkurat treg.
Tesla MY LR CR 2023
Fiat 500e 2021 Icon 3+1
Seat Mii 2020 - Solgt

Electric cars in Norway

#19
Sitat fra: Nimrad på onsdag 01. mai 2024, klokken 16:08. Den er jo ikke akkurat treg.
Nimrad👍ja det skal være sikkert. LR sparker godt i ryggen  :+1: Sammenlignet med en fossil v6 med 250HK feks

turfsurf

Sitat fra: Nimrad på onsdag 01. mai 2024, klokken 16:08Her er det mye ulike meninger, gitt. Jeg hadde ikke tatt en P til samme prisen en gang. Så stiv og ubehagelig, på toppen av en allerede stiv Long Range. Model Y er en familiebil som skal ha komfort, god plass og alt det der. Performance er dårligere på både komfort og rekkevidde som er det som betyr noe i 99,9% av min kjøring.
Det er jo derfor man ikke kan spørre andre om hva man skal velge, siden dette handler om preferanser. Andre kan bare belyse forskjellene mellom de.

Jeg ville valgt P på nytt om ny Y var ett tema.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

ToWalkOrDrive

Jeg synes demperne på min 2021 Model Y LR fra Kina er dårligere/stivere enn de var på min 2019 Model 3 Performance. Tror de lagde det sånn siden Model Y er høyere, og de måtte kompensere for å unngå krenging, men samtidig holde kostnaden nede. Har ikke testet Model Y Performance, så får ikke sagt noe om det, og heller ikke siste versjon av Model Y LR som skal ha mykere dempere enn 2021-modellen.
Tesla Model Y                         2021-

Lucaria

Jeg syns P er penere bil. Fint med senka, hjulene er kulere og fyller ut hjulbuene mer (ser nesten rart ut på LR imho), fint og praktisk med lackerte kalipere, tøff spoiler, den skal også tydeligvis vare raskere i alle henseenden, f.eks stillestående ut i rundkjøringer osv (enligt kollega som har en LR). Komforten kunne vart bedre men det er ikke noe jeg tenker på nå ved daglig kjøring etter jeg vant meg, jeg har også original sommar/vinter 21" og syns det fungerer helt fint. Kommer meg til strømstad og tillbake på 1 lading på vintern så det er akkurat nok  ;D

Moas

Sitat fra: Nimrad på onsdag 01. mai 2024, klokken 16:08Her er det mye ulike meninger, gitt. Jeg hadde ikke tatt en P til samme prisen en gang. Så stiv og ubehagelig, på toppen av en allerede stiv Long Range. Model Y er en familiebil som skal ha komfort, god plass og alt det der. Performance er dårligere på både komfort og rekkevidde som er det som betyr noe i 99,9% av min kjøring.
Litt stivhet er nok bra for mange. Se bare på id7, makan til slappe fjærer skal du lette lenge etter, hele bilen dupper forover bare man tar i bremsene. Føles som man er tilbake til 70 tallet og Lada. Tesla er noe helt annet i forhold.
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Moas på torsdag 02. mai 2024, klokken 14:59
Sitat fra: Nimrad på onsdag 01. mai 2024, klokken 16:08Her er det mye ulike meninger, gitt. Jeg hadde ikke tatt en P til samme prisen en gang. Så stiv og ubehagelig, på toppen av en allerede stiv Long Range. Model Y er en familiebil som skal ha komfort, god plass og alt det der. Performance er dårligere på både komfort og rekkevidde som er det som betyr noe i 99,9% av min kjøring.
Litt stivhet er nok bra for mange. Se bare på id7, makan til slappe fjærer skal du lette lenge etter, hele bilen dupper forover bare man tar i bremsene. Føles som man er tilbake til 70 tallet og Lada. Tesla er noe helt annet i forhold.

ID7 får du vel med adaptive fjører, hvor du kan justere mellom nivå 1 til 10? En jeg kjenner har prøvekjørt ID7 og han var strålende fornøyd med ID7 fjørene. Men er nok forskjell på alder og preferanser.
Tesla Model Y                         2021-

JorEl

#26
Sitat fra: turfsurf på onsdag 01. mai 2024, klokken 18:57
Sitat fra: Nimrad på onsdag 01. mai 2024, klokken 16:08Her er det mye ulike meninger, gitt. Jeg hadde ikke tatt en P til samme prisen en gang. Så stiv og ubehagelig, på toppen av en allerede stiv Long Range. Model Y er en familiebil som skal ha komfort, god plass og alt det der. Performance er dårligere på både komfort og rekkevidde som er det som betyr noe i 99,9% av min kjøring.
Det er jo derfor man ikke kan spørre andre om hva man skal velge, siden dette handler om preferanser. Andre kan bare belyse forskjellene mellom de.

Jeg ville valgt P på nytt om ny Y var ett tema.
Godt svar...Preferanser.


Edit: korris:..."Jeg tenker også litt på videresalg at Performance kanskje er enklere å selge igjen når den tid kommer, siden det virker som det er denne modellen som er mest populær?"

Hvor lenge skal man ha bilen, er kanskje viktig. Jeg sliter med å kjøpe en performance som er over 5 år. Men en 2 år gammel P,  skulle være enkel å selge?
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

Electric cars in Norway

#27
Sitat fra: JorEl på torsdag 02. mai 2024, klokken 16:33
Sitat fra: turfsurf på onsdag 01. mai 2024, klokken 18:57
Sitat fra: Nimrad på onsdag 01. mai 2024, klokken 16:08Her er det mye ulike meninger, gitt. ......
Godt svar...Preferanser.



Jor... :+1: nettopp! det er det det handler om, preferanser
Noen liker mora andre liker dattera ;D

#lørdagsmorgenhumor

Cartoffel

Sitat fra: korris på søndag 28. april 2024, klokken 23:08Jeg tenker også litt på videresalg at Performance kanskje er enklere å selge igjen når den tid kommer, siden det virker som det er denne modellen som er mest populær?

Akkurat dette argumentet er vel ikke helt holdbart? Av ca 54.000 solgte model Y så er noe over 11.000 Performance-utgaven. Det selges absolutt mest av LR. Da kan man vel ikke si at Performance er "mest populær"?  ;)

Electric cars in Norway

Sitat fra: Cartoffel på lørdag 04. mai 2024, klokken 14:07.
Akkurat dette argumentet er vel ikke helt holdbart? Av ca 54.000 solgte model Y så er noe over 11.000 Performance-utgaven. Det selges absolutt mest av LR. Da kan man vel ikke si at Performance er "mest populær"?  ;)

God analyse  :+1:

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA