Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Spørsmål rundt kjøp av Tesla Model Y

Startet av korris, søndag 28. april 2024, klokken 23:08

« forrige - neste »

Handyman

Sitat fra: Cartoffel på lørdag 04. mai 2024, klokken 14:07
Sitat fra: korris på søndag 28. april 2024, klokken 23:08Jeg tenker også litt på videresalg at Performance kanskje er enklere å selge igjen når den tid kommer, siden det virker som det er denne modellen som er mest populær?
Akkurat dette argumentet er vel ikke helt holdbart? Av ca 54.000 solgte model Y så er noe over 11.000 Performance-utgaven. Det selges absolutt mest av LR. Da kan man vel ikke si at Performance er "mest populær"?  ;)
For Donald Trump kunne det vært en helt normal påstand ;-)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

førategangtesla

Performance vil nok holde seg litt bedre i pris.

Jeg valgte performance, men da da fordi den er litt penere/tøffere (mindre stygg?  :laugh:) . Senk, spoiler, bremsene, litt bedre ytelse.

Rekkevidde er lik hvis du kjører på samme felger. Selv kjører jeg med 19" på vinteren hvor jeg gjerne ønsker den ekstra rekkevidden og komfort.

Skulle jeg kjøpt model y igjen så hadde jeg gått for performance igjen uten å blunke.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Handyman på søndag 05. mai 2024, klokken 10:45
Sitat fra: Cartoffel på lørdag 04. mai 2024, klokken 14:07
Sitat fra: korris på søndag 28. april 2024, klokken 23:08Jeg tenker også litt på videresalg at Performance kanskje er enklere å selge igjen når den tid kommer, siden det virker som det er denne modellen som er mest populær?
Akkurat dette argumentet er vel ikke helt holdbart? Av ca 54.000 solgte model Y så er noe over 11.000 Performance-utgaven. Det selges absolutt mest av LR. Da kan man vel ikke si at Performance er "mest populær"?  ;)
For Donald Trump kunne det vært en helt normal påstand ;-)

Det en kan anta er gjerne at det finnes litt flere Model Y LR enn P på veiene enn det markedet egentlig etterspør, ettersom det kun fantes LR i begynnelsen (2021). Det ble sikkert levert 16.000 LR før de begynte å selge P i Norge (mai 2022).
Tesla Model Y                         2021-

Marzo


Håvar

Den P'en har hatt 5(!) eiere på tre og et halvt år, kontra én for LR'en.
Generelt så er vel folk som kjøper bruktbil interessert i lave bilkostnader, ellers ville de kanskje kjøpt ny.
Da teller ikke forhold som større felger(dyrere dekk). Performance har heller ikke hengerfeste, noe som også veier mot for mange bruktbilkjøpere
Så vil tro forskjellen mellom LR og P forsvinner nokså fort
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Håvar på mandag 06. mai 2024, klokken 10:47Den P'en har hatt 5(!) eiere på tre og et halvt år, kontra én for LR'en.
Generelt så er vel folk som kjøper bruktbil interessert i lave bilkostnader, ellers ville de kanskje kjøpt ny.
Da teller ikke forhold som større felger(dyrere dekk). Performance har heller ikke hengerfeste, noe som også veier mot for mange bruktbilkjøpere
Så vil tro forskjellen mellom LR og P forsvinner nokså fort

Godt poeng at en pga hengerfeste ikke kan sammenligne LR og P på Model 3 og bruke det på Model Y, siden Model Y Performance kan ha 1600kg hengerfeste, som er likt som på Long Range Model Y.
Tesla Model Y                         2021-

Marzo

Sitat fra: Håvar på mandag 06. mai 2024, klokken 10:47Den P'en har hatt 5(!) eiere på tre og et halvt år, kontra én for LR'en.
Generelt så er vel folk som kjøper bruktbil interessert i lave bilkostnader, ellers ville de kanskje kjøpt ny.
Da teller ikke forhold som større felger(dyrere dekk). Performance har heller ikke hengerfeste, noe som også veier mot for mange bruktbilkjøpere
Så vil tro forskjellen mellom LR og P forsvinner nokså fort

Faktisk kun 3stk, men folk flest er nok mer opptatt av praktiske løsninger som hengerfeste enn akselerasjonstid og felgstørrelse ja. 

Håvar

Er den blitt omregistrert flere ganger på samme eiere kanskje ?
Jeg så bare på tallet som dukker opp på finn, og det var 5
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

Marzo

Sitat fra: Håvar på mandag 06. mai 2024, klokken 17:36Er den blitt omregistrert flere ganger på samme eiere kanskje ?
Jeg så bare på tallet som dukker opp på finn, og det var 5

Vil tro det er snakk om innbytte og registrering på forhandlere. Kun 3 eiere når man sjekker regnr på vegvesen

MooCow

Sitat fra: Håvar på mandag 06. mai 2024, klokken 10:47Den P'en har hatt 5(!) eiere på tre og et halvt år, kontra én for LR'en.
Generelt så er vel folk som kjøper bruktbil interessert i lave bilkostnader, ellers ville de kanskje kjøpt ny.
Da teller ikke forhold som større felger(dyrere dekk). Performance har heller ikke hengerfeste, noe som også veier mot for mange bruktbilkjøpere
Så vil tro forskjellen mellom LR og P forsvinner nokså fort

Trur ikkje bruktbilkjøparar er meir interesserte i låge bilkostnadar enn andre, er nok berre at dei har mindre pengar. Performance vil nok alltid vera meir verdsatt på bruktmarkedet enn LR. Triggar dei som vil ha det vesle ekstra, og ein bil som ser tøffare ut. Tilhengarfeste er standard på Model Y Performance og, så ingen grunn der heller til ikkje å kjøpa Performance ;)

Øyvind.h

#40
Personlig ville jeg helt klart gått for LR fremfor Performance, men mye er jo smak og behag.
- Performance har alltid hatt høyere/raskere verditap. Nå er riktignok ikke prisforskjellen den helt store (30k), så det er kanskje mer fristende nå enn når jeg reserverte første gang, men på bruktmarkedet har jeg inntrykk av at det er langt mellom kjøpere som verdsetter det med lommeboka.


- Y er en familiebil. Y LR er allerede i grenseland mtp understell og komfort. Tenk litt på passasjerene også, fremfor maksimal egen nytelse på aktive kjøreturer uten passasjerer.

- Felgene på Y er veldig utsatt for skader. Bare å ta en titt på Y på parkeringsplasser så ser en ofte svært stygge felger som gir et skjemmende inntrykk. Hakket mindre kjipt når en ikke har betalt ekstra for veldig lekre felger (for felgene er veldig pene i mine øyne!). Med mindre en er eneste sjåfør og svært forsiktig med kanter og hull er det fort gjort å ende opp med skader. Legger jo litt demper på opplevelsen når en må være ekstremt forsiktig, og for meg personlig gjør den første skaden på felg vondt langt inni sjela :D Deler av grunnen til at jeg gikk fra 22 til 20 på Model X.

Når det er sagt - Y`en som jeg avbestilte var Y Performance. Regnet med det var den jeg ville ha, og ville unne meg noe "ekstra" i en bil jeg tenkte å ha lenge. Min pris var da 599 når ande måtte betale 630-650 eller noe sånt (bestilte i 2019). Skulle jeg kjøpt Y nå ville jeg derimot helt klart gått for LR.
Av familiehensyn, økonomisk hensyn og rett og slett fordi Y LR er veldig sprek den også.
Forsikringsmessig har jeg ikke sjekket prisforskjell, men regner med en må påregne noen ekstra tusenlapper hvert år? Kjapt å sjekke, men Y virker jevnt over relativt dyr å forsikre sammenlignet med konkurrenter.

Angående farge og autopilot - svart lakk blir fort ripete og stygg om en ikke behandler den riktig. Jeg ville gått for hvit eller metallic. Men igjen - riper og merker gjør litt vondt i sjela mi. Mange som ikke tenker sånn. Og standard autopilot er etter min erfaring god. Ville ikke betalt ekstra for ytterligere funksjonalitet om jeg bestilte nå. Det kan en vel kjøpe senere, om Tesla leverer noe feilfritt på selvkjøring.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Håvar

Sitat fra: MooCow på onsdag 08. mai 2024, klokken 18:34Trur ikkje bruktbilkjøparar er meir interesserte i låge bilkostnadar enn andre, er nok berre at dei har mindre pengar. Performance vil nok alltid vera meir verdsatt på bruktmarkedet enn LR. Triggar dei som vil ha det vesle ekstra, og ein bil som ser tøffare ut. Tilhengarfeste er standard på Model Y Performance og, så ingen grunn der heller til ikkje å kjøpa Performance ;)

Nei det har du har rett i, jeg tenkte på 3P siden det var den det var linket til over.

Når det gjelder bilhold og økonomi,
275/35-21 er dobbelt så dyre som 255/45-19 (samme dekk) så jeg kan ikke skjønne annet enn at bruktbilkjøpere er mer opptatt av dette enn nybilkjøpere, gitt at økonomien er trangere
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

Handyman

Sitat fra: MooCow på onsdag 08. mai 2024, klokken 18:34Trur ikkje bruktbilkjøparar er meir interesserte i låge bilkostnadar enn andre, er nok berre at dei har mindre pengar.
Har du lite penger (dårlig råd) bør lave driftskostnader være et viktig mål. Men det er vel ofte en grunn til at enkelte har mindre penger.
Sitat fra: MooCow på onsdag 08. mai 2024, klokken 18:34Performance vil nok alltid vera meir verdsatt på bruktmarkedet enn LR. Triggar dei som vil ha det vesle ekstra, og ein bil som ser tøffare ut. Tilhengarfeste er standard på Model Y Performance og, så ingen grunn der heller til ikkje å kjøpa Performance ;)
Ut fra egne preferanser kunne jeg ikke vært mer uenig. Vi er jo heldigvis forskjellige.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

RJK

Sitat fra: Handyman på onsdag 08. mai 2024, klokken 21:50
Sitat fra: MooCow på onsdag 08. mai 2024, klokken 18:34Trur ikkje bruktbilkjøparar er meir interesserte i låge bilkostnadar enn andre, er nok berre at dei har mindre pengar.
Har du lite penger (dårlig råd) bør lave driftskostnader være et viktig mål. Men det er vel ofte en grunn til at enkelte har mindre penger.
Sitat fra: MooCow på onsdag 08. mai 2024, klokken 18:34Performance vil nok alltid vera meir verdsatt på bruktmarkedet enn LR. Triggar dei som vil ha det vesle ekstra, og ein bil som ser tøffare ut. Tilhengarfeste er standard på Model Y Performance og, så ingen grunn der heller til ikkje å kjøpa Performance ;)
Ut fra egne preferanser kunne jeg ikke vært mer uenig. Vi er jo heldigvis forskjellige.

Ja, en jobb som betaler mindre enn TPC'ene får betalt, er gjerne en god grunn til å ha dårligere råd enn en god del her inne! ;)

Samme med å komme fra en lavinntektsfamilie, gjerne med stor søskenflokk, så man har måtte dele på godene. Det er drepen for å få god økonomi i utgangspunktet, selv om unntak selvsagt finnes.

Og man kan sikkert gjøre gode valg og ha flaks, og derved komme seg ut av sporet de fleste blir sittende fast i!

Når det kommer til det siste punktet, så er det vel som antydet de færreste som "vil ha det lille ekstra", og derfor velger de fleste LR fremfor P, fordi det betyr mindre.

Det er ingen grunn til å tro at det er veldig forskjellig blant bruktbilkjøperne. Det er de færreste som har høyere betalingsvilje for å få "det lille ekstra", og da gjerne og en "ihjelkjørt" bil på kjøpet.

Klart man kan være heldig/dyktig å finne et eksemplar som er kjørt av og eid av en "petimeter" som egentlig aldri har utnyttet de ekstra kreftene, men da kan man jo og spørre seg hvorfor vedkommende valgte å betale ekstra for noe man aldri har benyttet seg av! 8)

Skal man ha sjanse til å finne en bil som er et ekstra godt kjøp, så er det nettopp det å velge en bil i den utgaven det er solgt mest av, men finne den "en-eiersbilen" som er kjørt pent og pyntelig, og som er dullet med som om det var en bil av gull.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

MooCow

Er nok som RLK seier at det stort sett er veldig liten forskjell på populariteten til ein bil frå ny til brukt.

Folk er forskjellige og dei som ønsker A til B bil skjønnar ofte ikkje at bil kan vera følelsar og utsjånad og, sjølv på bruktmarkedet og for folk med mindre pengar.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA