Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Spørsmål rundt kjøp av Tesla Model Y

Startet av korris, søndag 28. april 2024, klokken 23:08

« forrige - neste »

korris


Hei,

Jeg vurderer å kjøpe Tesla Model Y, men jeg er veldig i tvil om jeg bør gå for Long Range eller Performance. Jeg har også noen andre spørsmål rundt Model Y som jeg setter pris på å få svar på.

1. Bør man gå for Performance eller Long Range? Får man mer igjen som man setter pris på ved å velge Performance, eller bør man være godt nok fornøyd med å velge en Long Range? Jeg tenker også litt på videresalg at Performance kanskje er enklere å selge igjen når den tid kommer, siden det virker som det er denne modellen som er mest populær?

2. Jeg vurderer å kjøpe en brukt Tesla Model Y Performance 2023-modell. Ser at en ny bil på www.tesla.com koster rundt kr. 623.000,- (svart lakk + vinter og sommerhjul). Hva tenker dere er akseptabelt pris å betale for en slik bil som er brukt? Hvor mange prosent bør man tenke at man bør slå av når man kjøper brukt kontra ny?

3. Stemmer det at de første modellene Model Y hadde autopilot som standard, eller er det forskjell på denne "autopiloten" som disse har og "enhanced autopilot"? Er det noe vits å bruke penger på dette? Eneste som jeg synes virker interessant er "autopark", men den virker det som enda ikke har blitt tilgjengelig i Norge? 

4. Hvis man velger å ikke gå for "enhanced autopilot" eller "fremtidig selvkjørende funksjoner", så har jeg hørt at man i ettertid kan velge å kjøpe disse tjenestene? Dvs. at man fortsatt har mulighet å få disse tjenestene selv om man ikke velger å ta disse når man kjøper ny/brukt bil?

Takk for svar!

Electric cars in Norway

#1
Sitat fra: korris på søndag 28. april 2024, klokken 23:08Hei,

Jeg vurderer å kjøpe Tesla Model Y, men jeg er veldig i tvil om jeg bør gå for Long Range eller Performance. Jeg har også noen andre spørsmål rundt Model Y som jeg setter pris på å få svar på.

1. Bør man gå for Performance eller Long Range? Får man mer igjen som man setter pris på ved å velge Performance, eller bør man være godt nok fornøyd med å velge en Long Range? Jeg tenker også litt på videresalg at Performance kanskje er enklere å selge igjen når den tid kommer, siden det virker som det er denne modellen som er mest populær?

2. Jeg vurderer å kjøpe en brukt Tesla Model Y Performance 2023-modell. Ser at en ny bil på www.tesla.com koster rundt kr. 623.000,- (svart lakk + vinter og sommerhjul). Hva tenker dere er akseptabelt pris å betale for en slik bil som er brukt? Hvor mange prosent bør man tenke at man bør slå av når man kjøper brukt kontra ny?

3. Stemmer det at de første modellene Model Y hadde autopilot som standard, eller er det forskjell på denne "autopiloten" som disse har og "enhanced autopilot"? Er det noe vits å bruke penger på dette? Eneste som jeg synes virker interessant er "autopark", men den virker det som enda ikke har blitt tilgjengelig i Norge? 

4. Hvis man velger å ikke gå for "enhanced autopilot" eller "fremtidig selvkjørende funksjoner", så har jeg hørt at man i ettertid kan velge å kjøpe disse tjenestene? Dvs. at man fortsatt har mulighet å få disse tjenestene selv om man ikke velger å ta disse når man kjøper ny/brukt bil?

Takk for svar!
Hei.

Se også gjerne denne for mer info:
https://elbilforum.no/index.php?topic=63422.0

Mine svar ift dine pkt (veldig subjektivt da ;D  )

1) ang TMY så har jeg kjørt begge hhv LR/P helt fra de kom. Begge er fantastiske kjøremaskiner. Og motor pressen har kåret TMY til beste bilkjøp flere ganger

Smaksak slik jeg det ift valg av de to. Kjøp det magefølelsen din sier du vil ha (det gjelder også fargevalg) og hva du får for den summen du har bestemt deg for å bruke på TMY. Du blir bare skuffa hvis du ikke kjøper det du vil ha. Du blir liggende våken om nettene og angrer på dine valg ;D

Umulig å spå hvilke av de de to LR/P som holder seg best i brukt pris i årene fremover (uansett Norges mest solgte biler as we speak) og uansett begge vil holde seg godt i brukt pris slik jeg ser det.

2) hadde vurdert ny TMY isteden for nybrukt da prisene på nybrukt er høye.

3. Ja bruk penger på det du mener du må ha.

Hadde valgt nybil med "full pakke" og tipper du får igjen legget ved salg igjen.

4. Se hva jeg skriver ovenfor om å kjøpe full pakke med en gang.

Nimrad

Sitat fra: korris på søndag 28. april 2024, klokken 23:081. Bør man gå for Performance eller Long Range? Får man mer igjen som man setter pris på ved å velge Performance, eller bør man være godt nok fornøyd med å velge en Long Range? Jeg tenker også litt på videresalg at Performance kanskje er enklere å selge igjen når den tid kommer, siden det virker som det er denne modellen som er mest populær?
Jeg ville aldri valgt Performance. Alt er bedre i Long Range. Bedre rekkevidde, bedre komfort (pga mindre felger), lavere støynivå (samme grunn), lavere forbruk og dette får du til en lavere pris! Litt av en deal!
Eneste forskjellen er at Performance er kjappere. Long Range er mer enn kjapp nok.
Tesla MY LR CR 2023
Fiat 500e 2021 Icon 3+1
Seat Mii 2020 - Solgt

THE

Valg av Performance, LR 4x4, LR RWD eller SR må nesten være opp til hver enkelt og behovene man har.

Selv ville jeg gått for en LR med 4x4 og valgt standard 19" felger. Om mulig ville jeg funnet 18" hjul til vinterdekk, men da må man kjøpe fra tredjepart (usikker på om det er mulig å bruke 18" felger på TMY). Jeg ville ALDRI betalt ekstra for noe utover inkluderte AP-funksjoner. (Har EAP på modell X i dag).

Det jeg evt. kunne valgt å kjøpe utover standard utgaven (hvit med svart interiør) er å velge annen eksteriørfarge og hvitt interiør. Har hvitt interiør i TMX med neste 200k km på veien, og kunne godt valgt det igjen.

Lakkfarge  og hvitt interiør koster mye på Tesla, og du må legge til mva. på listeprisene i tillegg, så det koster nok mer enn det smaker, men bruktmarkedet vil oversvømmes av hvite LR TMY med svart interiør i årene framover, så det kan kanskje være enklere å finne en kjøper som er ute etter din bil om det er færre å velge mellom på Finn. Akkurat nå hadde jeg nok endt opp med en hvit/svart kombo uten noe ekstra til 536k,- inkl. mva og avgifter, selv om jeg egentlig har lyst på annen farge. Om jeg ikke hadde vurdert firehjultrekk som nødvendig hadde jeg uten tvil valgt LR med bakhjulstrekk til ca 503k,- alt inkludert.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

turfsurf

Våre grunner til å velge performance (basert på 40k prisdifferanse) var:
- bedre ytelse (mere umiddelbar reaksjon)
- ser litt bedre ut (spoiler, bremsecalipere, felger, litt senket)
- kjører bedre (21" hjul staggered oppsett, litt senket)
- trackmode

Mye av dette kan fikses med tredjeparts oppgraderinger, personlig er jeg ikke så glad i det.

Setter man på 19" vinterhjul så er det ikke rekkeviddeforskjell om vinteren heller, som jo er når rekkevidden er viktigst.

EAP eller FSD er det ikke vits i å legge penger i pr nå.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Håvar

Om du vil ha LR eller P må du nesten prøve.

Jeg ville aldri lagt 37' 75' kr i EAP/FSD. Du kan for øyeblikket kjøpe EAP/FSD i app i etterkant til samme pris.
Du får nok heller ikke igjen noe særlig for dette ved videresalg

Ikke kjøp 20" Induction-felger til YLR hvis du vil ha større/sorte felger. Da er det plutselig bare 12k opp til YP.
Vinterdekk: Du får 18/19" uoriginale med Nokian R5/Conti CVC7 til 21-22k, kontra 28k hos Tesla (Feks: www.dekk24.no/?CMD=Product&PID=167218)
Jeg har selv  18"-felgene og de passer fint på LR. 235 brede dekk gir god komfort på vinter og lavt forbruk
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

ToWalkOrDrive

Det er jo litt gøy med Performance. Du kan f.eks. sette på Drift-mode, slik at du kan leke deg i snøen. Jeg hadde det på min Model 3 Performance. Performance gir et kick som tar det til neste nivå. LR er mer bare veldig rask. 0-100 på 3,7 sek i stedet for 5 (P vs LR).
Har og sett, som Håvar, at FSD osv er den dårligste investeringen med tanke på videresalg.

Vanskelig å spå bruktbilpriser, men kan jo være du har et poeng om at Performance blir lettere å selge i fremtiden, men tror både LR og Performance blir lette å selge, også i fremtiden, siden de tikker av flere bokser enn mange andre bilermerker og modeller med
høy rekkevidde / aksellerasjon / lavt forbruk / stor bagasjeplass / stor baksete- og framseteplass / høy hengerfestevekt / høy takbøylevekt / 4WD / lave servicekostnader.

Jeg tror ikke du skal tenke på gjensalgspris når du skal velge en av disse modellene. Jeg ville heller lånt / leid begge utgavene og kjørt noen timer med hver av dem på de veiene du tenker du skal bruke dem mest. Og så vurdert om prisforskjellen på 37.734 er verdt det.
Tesla Model Y                         2021-

RJK

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 29. april 2024, klokken 11:56Det er jo litt gøy med Performance. Du kan f.eks. sette på Drift-mode, slik at du kan leke deg i snøen. Jeg hadde det på min Model 3 Performance. Performance gir et kick som tar det til neste nivå. LR er mer bare veldig rask. 0-100 på 3,7 sek i stedet for 5 (P vs LR).
Har og sett, som Håvar, at FSD osv er den dårligste investeringen med tanke på videresalg.

Vanskelig å spå bruktbilpriser, men kan jo være du har et poeng om at Performance blir lettere å selge i fremtiden, men tror både LR og Performance blir lette å selge, også i fremtiden, siden de tikker av flere bokser enn mange andre bilermerker og modeller med
høy rekkevidde / aksellerasjon / lavt forbruk / stor bagasjeplass / stor baksete- og framseteplass / høy hengerfestevekt / høy takbøylevekt / 4WD / lave servicekostnader.

Jeg tror ikke du skal tenke på gjensalgspris når du skal velge en av disse modellene. Jeg ville heller lånt / leid begge utgavene og kjørt noen timer med hver av dem på de veiene du tenker du skal bruke dem mest. Og så vurdert om prisforskjellen på 37.734 er verdt det.
Drift mode kan vel nå "skaffes" ved å kjøpe SexyButtons eller en av de andre versjonene de har lansert (sexyKnobs, "The Commander" (ODBD-adapter) og etterhvert? SexyStalks?).

Bortsett fra de ekstra kreftene, får du vel egentlig det meste inkludert Drift Mode og Track Mode til en langt billigere penge med disse. Ulempen er jo at man ikke vet om Tesal vil/kan blokkere dette ved fremtidige oppdateringer!

Nesten full pakke på kreftene, kan du muligens få med Performance Boost fra Tesla. Det er visst litt av og på om dette er tilgjengelig fra App/Store...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

lightscribe

Sitat fra: Nimrad på mandag 29. april 2024, klokken 08:23Jeg ville aldri valgt Performance. Alt er bedre i Long Range. Bedre rekkevidde, bedre komfort (pga mindre felger), lavere støynivå (samme grunn), lavere forbruk og dette får du til en lavere pris! Litt av en deal!
Eneste forskjellen er at Performance er kjappere. Long Range er mer enn kjapp nok.

Begge deler, takk :-)

Vi har Performance men solgte de originale felger og byttet til LR felger.

Da blir det bedre rekkevidde, bedre komfort, lavere støynivå, lavere forbruk, bedre utseende, trackmode og full ytelse :-)

ToWalkOrDrive

Sitat fra: RJK på mandag 29. april 2024, klokken 13:48
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 29. april 2024, klokken 11:56Det er jo litt gøy med Performance. Du kan f.eks. sette på Drift-mode, slik at du kan leke deg i snøen. Jeg hadde det på min Model 3 Performance. Performance gir et kick som tar det til neste nivå. LR er mer bare veldig rask. 0-100 på 3,7 sek i stedet for 5 (P vs LR).
Har og sett, som Håvar, at FSD osv er den dårligste investeringen med tanke på videresalg.

Vanskelig å spå bruktbilpriser, men kan jo være du har et poeng om at Performance blir lettere å selge i fremtiden, men tror både LR og Performance blir lette å selge, også i fremtiden, siden de tikker av flere bokser enn mange andre bilermerker og modeller med
høy rekkevidde / aksellerasjon / lavt forbruk / stor bagasjeplass / stor baksete- og framseteplass / høy hengerfestevekt / høy takbøylevekt / 4WD / lave servicekostnader.

Jeg tror ikke du skal tenke på gjensalgspris når du skal velge en av disse modellene. Jeg ville heller lånt / leid begge utgavene og kjørt noen timer med hver av dem på de veiene du tenker du skal bruke dem mest. Og så vurdert om prisforskjellen på 37.734 er verdt det.
Drift mode kan vel nå "skaffes" ved å kjøpe SexyButtons eller en av de andre versjonene de har lansert (sexyKnobs, "The Commander" (ODBD-adapter) og etterhvert? SexyStalks?).

Bortsett fra de ekstra kreftene, får du vel egentlig det meste inkludert Drift Mode og Track Mode til en langt billigere penge med disse. Ulempen er jo at man ikke vet om Tesal vil/kan blokkere dette ved fremtidige oppdateringer!

Nesten full pakke på kreftene, kan du muligens få med Performance Boost fra Tesla. Det er visst litt av og på om dette er tilgjengelig fra App/Store...

Performance Boost er heller ikke gratis, og når prisforskjellen mellom ekte Performance og LR er så liten som 37.700 så blir det litt tull å betale $2.000 for det. Og så må du kjøpe S3XY buttons. Og så har du fremdeles ikke de ekstra store røde bremsekalipperne eller spoileren eller alupedalene eller 21" hjulene. Og aks og maksfart er fremdeles ikke like bra som på Performance. Men enda viktigere- S3XY buttons har ikke begrensning på hjulspinn på samme måte som Tesla, sånn at bilen "knekker sammen", og du må ut av bilen og la den hvile seg. Nei, tror ikke jeg hadde stolt på at S3XY buttons var safe. Som vist på videoen kan du få ekle svære røde advarsler. Hva om motoren ryker, og Tesla sjekker loggen....så sier de: "å ja, du har hacket / trimmet bilen - det blir 80.000 å fikse, takk".
Tesla Model Y                         2021-

MooCow

Om ein bør velja LR eller performance blir jo ein smakssak. Kjøpte sjølv performance og fornøygd med valget. Ser jo tøffare ut, og spesielt når ein krev 20k+ berre for å gå opp til 20" felgar på LR, så er prisforskjellen liten!

Det negative er jo at du har høgare dekkforbruk (om du brukar gasspedalen), dekka er dyrare og forsikringa dyrare enn LR.

Kjøp ny, bruktbilprisane er alt for høge.

Genax

Anbefales det å kjøpe nå, vente til prisnedgang eller til Juniper blir lansert?

Klykken

Anbefaler deg å kjøpe bil når du har behov.

Å vente til mer prisnedgang kan jo fort ende i prisøkning, med mindre du gambler eller vet noe vi andre ikke vet.

Oppgradert Y er ventet om et års tid, eller no. Kanskje før, men hvem vet for sikkert?

Blir spekulasjoner og opp til deg om du vil ta sjanser eller ikke.😊
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

RJK

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 29. april 2024, klokken 15:53
Sitat fra: RJK på mandag 29. april 2024, klokken 13:48
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 29. april 2024, klokken 11:56Det er jo litt gøy med Performance. Du kan f.eks. sette på Drift-mode, slik at du kan leke deg i snøen. Jeg hadde det på min Model 3 Performance. Performance gir et kick som tar det til neste nivå. LR er mer bare veldig rask. 0-100 på 3,7 sek i stedet for 5 (P vs LR).
Har og sett, som Håvar, at FSD osv er den dårligste investeringen med tanke på videresalg.

Vanskelig å spå bruktbilpriser, men kan jo være du har et poeng om at Performance blir lettere å selge i fremtiden, men tror både LR og Performance blir lette å selge, også i fremtiden, siden de tikker av flere bokser enn mange andre bilermerker og modeller med
høy rekkevidde / aksellerasjon / lavt forbruk / stor bagasjeplass / stor baksete- og framseteplass / høy hengerfestevekt / høy takbøylevekt / 4WD / lave servicekostnader.

Jeg tror ikke du skal tenke på gjensalgspris når du skal velge en av disse modellene. Jeg ville heller lånt / leid begge utgavene og kjørt noen timer med hver av dem på de veiene du tenker du skal bruke dem mest. Og så vurdert om prisforskjellen på 37.734 er verdt det.
Drift mode kan vel nå "skaffes" ved å kjøpe SexyButtons eller en av de andre versjonene de har lansert (sexyKnobs, "The Commander" (ODBD-adapter) og etterhvert? SexyStalks?).

Bortsett fra de ekstra kreftene, får du vel egentlig det meste inkludert Drift Mode og Track Mode til en langt billigere penge med disse. Ulempen er jo at man ikke vet om Tesal vil/kan blokkere dette ved fremtidige oppdateringer!

Nesten full pakke på kreftene, kan du muligens få med Performance Boost fra Tesla. Det er visst litt av og på om dette er tilgjengelig fra App/Store...

Performance Boost er heller ikke gratis, og når prisforskjellen mellom ekte Performance og LR er så liten som 37.700 så blir det litt tull å betale $2.000 for det. Og så må du kjøpe S3XY buttons. Og så har du fremdeles ikke de ekstra store røde bremsekalipperne eller spoileren eller alupedalene eller 21" hjulene. Og aks og maksfart er fremdeles ikke like bra som på Performance. Men enda viktigere- S3XY buttons har ikke begrensning på hjulspinn på samme måte som Tesla, sånn at bilen "knekker sammen", og du må ut av bilen og la den hvile seg. Nei, tror ikke jeg hadde stolt på at S3XY buttons var safe. Som vist på videoen kan du få ekle svære røde advarsler. Hva om motoren ryker, og Tesla sjekker loggen....så sier de: "å ja, du har hacket / trimmet bilen - det blir 80.000 å fikse, takk".
Mange gode poenger, så det er jo en vurdering den enkelte må ta.

Nå er det jo ikke alle som bryr seg om store røde kalipere (eller var det bare deksler, som noen mener det var), spoiler eller store felger som reduserer rekkevidden.

Det var jo nettopp poenget mitt at dersom man ikke vil ha dette eller betale ekstra for dette, så kan man komme billigere ut, og fremdeles få nesten like bra ytelser, Drift Mode og Track Mode. Og rekkevidden.

Mange som ønsker å leke seg en gang i mellom, men ikke er typen som oppsøker baner for å rase fra seg, men synes en åpen parkeringsplass eller en god skogsvei i ny og ne holder for å ha det moro.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Radial

Slår ett slag for rwd jeg, makan til mye bil for pengene skal man egentlig se lenge etter...lader raskt også.

Performance hadde jeg kun kjøpt for Trackmode og ekstrem aks. Staggered oppsettet hindrer hjulrotasjon, og lavere biler subber bare enda fortere nedi.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA