Think City Lithium utsatt for sterk risting på is i 2021

Startet av ThinkGeo, man 08. apr 2024, kl. 20:52

« forrige - neste »

Marsto

Sitat fra: Warlock på tor 18. apr 2024, kl. 00:18Jeg har testet litt nå med original PCAN og PCAN-klonen i CommTool.

Ingen av de bryr seg hvilken COM port som er valgt, og de ignorerer også Baud Rate. Så verdiene der er komplett likegyldig ser det ut til (jeg prøvde alle varianter, og alle gav rett svar med Analog_QC.mcf).

For PCAN-klonen gjelder følgende:

* Om den koples til PC vil den lyse grønt.
* Dersom et program kopler seg til den vil den i tillegg lyse blått
  (Så om CommTool eller SavvyCAN finner den og får satt den opp)
* Dersom den samtidig er koplet til bilen og tenning er på vil den motta data, og det blå lyset begynner blinke veldig raskt.
* Er det ikke kontakt mellom PC og PCAN-klone vil ingenting lyse, selv om bilen er på og det er data på CAN-busen.

I CommTool, om man trykker på "CAN Monitor", og bilen er skrudd på, vil man om alt er rett få mange meldinger (rådata) flyvende inn i kommunikasjonvinduet (på samme måte som med SavvyCAN, men man har ingen måte å lagre, eller tolke disse på)

Jeg har ennå ikke klart å fremprovosere meldingene du har om "Set filter error: UNKNOWN" i CommTool.

Jada, det stemmer. Jeg rota meg bort og tenkte på Chas. Der må man velge com port. Da er den oppklart. ;)
Think City 2010 mod. Li-Ion, Farge: City Citrus
VW e-up 2016 mod. Farge: Blueberry Metallic.

Warlock

Nei, det skal ikke være noe klikk.
Om det er vanskelig å sette på kontakten kan det skyldes at den sjeldent/lenge siden den har vært brukt, og man kan ha bittleit silikonstift (for dørlister) på kontakten så det blir mindre friksjon.

Om du får "CAN Init Error: PCAN_ERR_REGTEST" får ikke CommTool kontakt med PCAN adapteret.

Får du linjer som "CAN 01 04 00... : No data received" er det ikke kontakt mellom bil og PCAN.

Som sagt har jeg testet PCAN-klonen, men jeg vet jo ikke hva som kan ha skjedd i transport etc. Det virker likevel som om du får den til å virke i alle fall før du kopler den til bilen. Det er ikke noen vekkbøyde pinner eller noe på ODB-kontakten på den (bare for å eliminere i alle fall det)?

ThinkGeo

Eg kontakta Warlock utanfor forumet og ved beskriving av lampar, blinking og tilkobling eller ei + ein titt på 'Einingshandsamaren' på PCen min fann han ut at feil drivar styrte PCAN-klonen !
Så han forordna ny drivar nedlasta til 141 Mb..
DÅ! meinte han alt skulle gå så veldig mye bedre !

Og det gjorde det, så etter 3 lange år i dvale kom sanninga fram og alle data rann veldig viljug ut av Enerdel-kammeret..

Her har eg lasta ned 5 filer som skulle beskrive tilstanden til batteriet.
Ein ser at den 7. av 16 blokker har tre celler med spenning på 1.5-0.05, og dei andre cellene er også litt lave.
Det er vel den som ligg i venstre, framre hjørne av batterikassa. Eg hadde ein viss teori om den lokasjonen  ;)

Så kva må gjerast med bilen og batteriet ?
Think City 2010 - EnerDel Lithium

worry

Hei,
Gratulerer! Der fikk du svar. Og vi får håpe det er eneste feil med bilen. Ett RLEC må byttes. Så får vi håpe at det har gått bra med cellene.

Da må batteriet ut. Det ligger god beskrivelse  i flere tråder her. Det er flere mulige metoder. Si fra hvis du trenger beskrivelser.

Så bør du samtidig ta ut en eller flere kasser for å sjekke om det har kommet vann inn. Og sjekke den utvendige flensen for korrosjon. De er ofte preget av rust. Øvre og nedre del av batterikassa møtes her i denne flensen, og de er bare limt og punktet sammen. Det holder ikke i lengden.
Think lithium

Marsto

Flott at det virker. Batteriet må ut, ja men lurer på en ting. Når rlec 06 rapporterer lite spenning er det da rlec kortet eller cellene med lav spenning som er problemet?

worry

Godt spørsmål. Får ikke svar før batteriet er ute.

Men jeg tolker det slik at når resten av batteriet er så godt balansert, så er det lite sannsynlig av flere av cellene i denne blokka har blitt så lave. Teoretisk så kan det vel hende at celler har blitt drenert pga. vann på kortet, og uten at kortet er ødelagt. Da er det et godt tegn at temperaturene vises korrekt.
Think lithium

Warlock

:+1:

Under Diagnostics, Mastr_Malf_Codes1: 08 00 00 00

Denne leses bakfra i CommTool, så det blir (om man starter telle på null):

Byte 3:
Bit 3    27    UNDER_VOLT_FLT_A    Cell under voltage fault string A

Så du har nok helt rett, den eneste feilen batteriet reagerer på er de cellene som ikke har høy nok spenning. hadde ikke den feilen vært der hadde nok alt vert ok (bilen rapporterer ikke flere feil i alle fall).

Det ser ut til at RLEC_06 muligens er ok(?) og svarer fint for de øvrige cellene og andre verdier den skal rapportere. Det er nok kanskje bare de 3 cellene du her har funnet. Så spørs det om man kan få tak i nye celler eller ei hel blokk som dette fra en hugger eller noe...
Eller kanskje Elbolhjelpen eller noen har noe? .. hvem vet.

Warlock

Sitat fra: Marsto på tor 18. apr 2024, kl. 21:43Flott at det virker. Batteriet må ut, ja men lurer på en ting. Når rlec 06 rapporterer lite spenning er det da rlec kortet eller cellene med lav spenning som er problemet?

Dette er et veldig godt spørsmål ja. Begge deler er en mulighet. Enten er cellene "døde", eller så måler kortet feil... man vil nok kunne se om noe er grillet på kortet når man har demontert seg frem dit....

Om ingenting ser grillet ut kan man jo "jukseteste" med å bytte plass på de to RLEC kortene på den blokka, om det da fremdeles er på 06 feilen er er det kortet, om det flyttes til 07 er det cellene som er døde :)

worry

En mer datateknisk diagnose fra Warlock der.  :+1:
Jeg må øve på de greiene der.

Om behovet er der, så har jeg noen celler liggende som jeg ikke trenger. Har koblet om en ledig blokk til 4S for å bruke som 12V batteri, men det er ikke optmimalt. Fulladet er det på 16,4V, og kapasiteten blir mye redusert om man stopper lading ved 14 og noe. Så jeg tror jeg ender med å kjøpe et ferdig LiFePO4-batteri i stedet. De har kjemi som passer bedre til 12V bruk.
Think lithium

Warlock

Sitat fra: worry på fre 19. apr 2024, kl. 09:00En mer datateknisk diagnose fra Warlock der.  :+1:
Jeg må øve på de greiene der.

Ja, det er jo her SavvyCAN brillierer da.
I CommTool er det veldig knotete, CAN-meldingen er delt i to og man må telle bakfra, og slå opp i dokumentet "Vehicle_CAN_Bus_Guide_V3.0.docx" og håpe man har regnet rett og treffer rett linje.
Med SavvyCAN går man til meldingene på 721-723, som er navngitt til EDL_Active_Fault_Data, EDL_Latched_Fault_Data, og EDL_History_Fault_Data. Sørger gjerne for at kun de er haket av (så de er lettere å finne) og klikker på en melding man ønsker se på. Da får man en lang liste med feilsjekker, som enten er OK eller FAULT :)

For "Historic Faults" på Ørsta-thinken ser jeg også ut fra CommTool at følgenede har vært et problem en eller annen gang (nå eller tidligere):

11   CONT_PCHG_SHORT_FLT   Short circuit detected at precharge
27   UNDER_VOLT_FLT_A   Cell under voltage fault string A
39   IN_12V_UNDER_VOLT_FLT   12V input under voltage fault
44   IN_12V_UV_WARNING   12V input under voltage warning

Dette tar tid å slå opp, og lett å telle seg feil frem.
I SavvyCAN får man det rett ut (med rett oppsett).

Marsto

I commtool kan det se ut som at MLEC har problemer med å lese fra RLEC også. Hvis du ser på bildene fra min og din bil ser du forskjellene. Jeg har i lang tid hatt en mistanke om at kolonnen som heter "DISCRETE" leser fra MLEC. I FILT_ANALOG_00 og 01 osv... skal differansen i volt måling mellom Pack_Volt_FLT og BUS_VOLT_FLT være under 1 volt. Det er ut til at alle RLEC rapporter feil fra alle pakker her.

Tror det er viktig å sjekke om det er problemer med MLEC også. Hvis MLEC gir en feilkode skal det kunne leses ut i klartekst med Think Techcenter eller muligens også Savvycan.

ThinkGeo

Sitat fra: Warlock på fre 19. apr 2024, kl. 09:55.
For "Historic Faults" på Ørsta-thinken ser jeg også ut fra CommTool at følgenede har vært et problem en eller annen gang (nå eller tidligere):

11    CONT_PCHG_SHORT_FLT    Short circuit detected at precharge
27    UNDER_VOLT_FLT_A    Cell under voltage fault string A
39    IN_12V_UNDER_VOLT_FLT    12V input under voltage fault
44    IN_12V_UV_WARNING    12V input under voltage warning
.

Det kunne vere interessant å vite når desse meldingane oppsto. Er det dato og klokkeslett på dei ?
Ristinga som stoppa bilen skjedde 29/1-2021 ca. kl. 18.
Kvar i batteriet er precharge - er det MLEC ?  :-\

Warlock

Sitat fra: ThinkGeo på fre 19. apr 2024, kl. 17:03Det kunne vere interessant å vite når desse meldingane oppsto. Er det dato og klokkeslett på dei ?
Ristinga som stoppa bilen skjedde 29/1-2021 ca. kl. 18.
Kvar i batteriet er precharge - er det MLEC ?  :-\

Nei, dessverre ikke dato på meldinger fra batteriet.
PreCharge er på MLEC ja, det er en kontaktor som går gjennom en motstand for å lade opp alt utenfor batteriet før de stor kontaktorene lukker seg. Holvedsaklig for å unngå gister og lysbuer (sammensveisinger). Det kan være svært gammelt, f.eks fra da du hadde bilen inne hos Elbilmekk?

Feilkoden er ikke der lengre i alle fall, kun den UNDER_VOLT_FLT_A

For det Marsto skriver om, jeg tror det skyldes at kontaktorene har åpnet seg igjen når du kom så langt som til å hente ut det bildet der. Batteriet er koplet fra, og det der er den eksterne strømsensoren.

ThinkGeo

Sitat fra: Warlock på fre 19. apr 2024, kl. 19:12For det Marsto skriver om, jeg tror det skyldes at kontaktorene har åpnet seg igjen når du kom så langt som til å hente ut det bildet der. Batteriet er koplet fra, og det der er den eksterne strømsensoren.

Det var jo ei veldig hyggelig tilbakemelding  :+1:  :)
Byrja å tru at MLEC-kortet også måtte byttast..

Håper å få batteriet ned innan nokre veker, vil vudere alternativa for det.

ThinkGeo

Warlock

Det kan virkelig være av interesse for deg å lese tråden til bcx238h om den røde thinken i hammerfest: https://elbilforum.no/index.php?topic=63716.0
(fra side 3 blir det virkelig interessant, om å ta ned batteriet og sjekke alt mulig i det)

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA