Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Den røde Thinken i Hammerfest - føler seg vel så langt :-)

Startet av bcx238h, fredag 03. mars 2023, klokken 08:38

« forrige - neste »

bcx238h

Uff Uff...helt ut av det blå begynte "Høyspentfeil" lampa å lyse da jeg kom til skolen til yngste dattera mi.  ::)
Da jeg prøvte å sette girspaken i "E" begynte "PowerLimit" lampa å blinke og slutt med framdrift.

Jeg klarte å rulle i "N" på en ledig parkerings rett ved siden av. Derfra så det ut som at sønnen min og jeg måtte gå til skolen/arbeid. Heldigvis ble vi tatt med av et hyggelig foreldrepar som vi kjenner.  :)

"Varmekolben" kan det ikke være. Den har jeg fjernet for en god stund siden og blindpluggen er tett.
Men vinteren i år er et rent kaos - snø, mildvær, storm, snø, mildvær, storm - vann vann vann  >:( ::)

Håper ikke at det rant vann inn en plass, det ikke hører hjemme til.  :D

Vår andre bil er på EU-kontroll i dag - nydelig timing!  :P
Satser på at jeg får den tilbake i dag for å slepe Thinken hjem eller helst til skolen der jeg jobber for å "tørke" han.

Det kommer nok litt mer informasjon etterhvert...  :-\

Marsto

Oisann.....høres ut som akkurat det samme som skjedde med den Gule Thinken i Trondheim. Høres ut som en god opptørking må til, ja. Akkurat samme vinter har vi nok her også. Regn, sludd, snø,og kuldegrader på samme dag er nok en belastning for Thinken. Lykke til med feilsøkingen.  :+1:
Think 2010 mod., 2 seter med Enerdel Lithium Ion batteripakke. Farge: City Citrus

Warlock

Uffda

Ja man får håpe det er noe som forsvinner med god opptørking, og at det ikke kommer tilbake. Er litt vanskelig å begynne feilsøkingene på slike ting uten diagnosetilbehør. Har du noe slikt tilgjengelig i Hammerfest?

bcx238h

Jeg har en del utstyr...men må få bilen først inn i en av våre verkstedhaller.

Passer jo perfekt at det skjedde i dag  ;D neste uke har jeg fri pga. vinterferie.  :laugh:

bcx238h

Så...da har jeg med hjelp av en kompis fått Thinken inn i en av våre garasjer - på lørdags morgen.



I går var jeg første gang tilbake en tur til garasjen.
Høyspentfeilen var borte - antar at det må ha vært fuktighet med i bildet.

Men likevel tuller lampene i dashbordet. "PowerLimit" blinker og nå blinker plutselig også "Lad batteriet" lampa. Og så blir kapasitetsmåleren ikke enig med seg selv hva han skal vise.



Har prøvd flere ganger med tenning av og på. "Lad batteriet" lampa lyste fast og "PowerLimit" blinket vanlig. Men etter en stund starter plutselig bilen og kapasitetsmåleren har funnet plassen han burde være på. Så kobler elektronikken ut etter noen sekunder og den røde fastnøkkel lyser.  ::)

Men etter en ny start var alt i orden igjen. Bestemte meg å prøve å lade bilen.

Første forsøk begynte lovende, men så ble det avbrudd.
Andre forsøket virket suksessfullt.

Kom tilbake i dag. Hadde med PC-en med maaange forskjellige programvarer.
Bilen hadde ladet - 7,3kWh. Det hadde jeg forventet.

Første startforsøk - omtrent ingen respons.  ::) Begynte å mistenke det dumme 12V batteriet igjen.
Prøvde flere ganger med tenning av og på. Etter 5-6 ganger slo endelig kontaktorene inn og bilen oppførte seg som vanlig ... i noen sekunder. Så stopper elektronikken og den røde fastnøkkel lyste.  ::)

Jeg rigget opp ThinkPad-en min - når man har en Think, burde man ha programvaren på en Thinkpad.  :D

Men har ikke rette kabler.  ::) Har noen, noen gang prøvd å bruke andre kabler enn PCAN-kabel o.l. for å få kontakt med PCU-en mm.?

Jeg har prøvd for gøy med forskjellige CAN-protokoller og innstillinger, men protokollen er ukjent når jeg prøver å skanne bussen.

Uansett...

Plutselig "startet" Thinken uten å vise noen feilmeldinger.

Startet den flere ganger og kjørte litt fram og tilbake i garasjen uten problemer.
Så kjørte jeg ut og kjørte. Ingen feil!  :o
Stoppet og slo av tenninga. Startet igjen - ingen problem.  ???

Kjørte tilbake i garasjen og koblet til 12V lader for sikkerhetsskyld.
Skal se i morgen og ta meg en lengre prøvetur.  :)

Marsto

Heisann igjen til deg i Hammerfest. Det virker lovende at du ihvertfall får Thinken igang. Hvilke kabler har du tilgjengelig for tilkobling til pc.? Det er Warlock som er experten her i Trondheim på alt av kabeltilkobling men han har lært meg endel at det er mulig å lese ut feil med Pcan adapter til OBD2 plugg eller via en SIADIS tilkobling som sitter under dashbordet på passasjer siden. Warlock vet nok mye mer om hvor du får tak i SIADIS kabel og hvordan den kobles. Jeg har brukt et program som heter Chas via den kabelen. I tillegg har jeg tilgang til et PCAN adaper via vår lokale Elbilforening her i Trøndelag samt det originale diagnoseverktøyet Think Tech Senter som har eget utstyr for tilkobling til OBD2 kontakten. Det er kun via OBD2 at det er mulig å slette feilkoder og lettere kunne analysere hva som skjer når bilen prøver å starte. Commtool er det andre programmet foruten Think Tech Senter som kan slette feilkoder. I tillegg har du et program som heter Savvycan som leser ut alt som skjer via Pcan og OBD2 plugg. Legger ved et par bilder av SIADIS tilkobling og Pcan kabel.
Think 2010 mod., 2 seter med Enerdel Lithium Ion batteripakke. Farge: City Citrus

bcx238h

Hei igjen!

Når det gjelder programvarer har jeg faktisk alle som man kan bruke i forbindelse med Think-en:
Chas 2.6, CommTool 2.11, 3.08, Omitec Think Tech Centre til og med Zebra monitor selv om jeg ikke har et Zebra batteri. Har også forskjellige PCU Software versjoner og Flashprogrammet.
I tillegg har jeg "Nicometeret" satt opp, men ikke koblet til fast.

Når det gjelder kabler har jeg nå i snart 15 år brukt en profesjonell ELM327 bluetooth adapter fra et tysk firma. Fungerer utmerket med omtrent alle biler som har CAN-Bus og gamle protokoller fra før 2004. Har også en OBDLink MX+ (fra USA) som jeg har brukt spesielt i forbindelse med MiEV-en som jeg hadde før og som mora mi kjøre nå. Fungerer utmerket også med andre "moderne" kjøretøy.

I tillegg har en USB til OBD adapater som jeg har brukt i forbindelse med VW og OPEL(Renault) kjøretøy.

Ellers har jeg verkstedtutgaven av LEXIA adapteren (ikke Kina) med Diagbox og PP2000 til Peugeot-biler og Citroen osv.

Jeg er jo lærer for automasjon og robotikk på videregående skolen her. Så det å undervise i "bus-teknikk" o.l. er del av pensumet. I tillegg naturligvis kobling, programmering og konfigurering av utstyr som bruker CAN-Bus, Modbus, Profibus osv.

Dessverre har jeg ikke funnet ut, hvilken protokoll Think-en benytter. Sikkert har de "laget noe eget". Har prøvd med forskjellige hastigheter og Bit-innstillinger men uten å lykkes. Fikk ikke "lyttet" på bussen.

Men men...jeg kan om nødvendig kjøpe med selv en PCAN kabel. Planen er jo å holde bilen i livet.
Litt penger må man jo bruke til hobbyen sin.  :D

Warlock

Ja, OBD2 er nok mer en standard og overlay med veldig lite/ingen informasjon fra bilene våre. Så plugger og dongler laget for slikt (f.eks ELM327 og lignende) gjør veldig lite nytte...

Det er i hovedsak fire av lederne i diagnosepluggen vi bruker; to av de er jord og 12V, de to siste er CAN kommunikasjonen (De driver signalet høy og lav i forhold til hverandre og kalles CAN_H og CAN_L)
CAN-Meldingene var ment å kunne leses med egne programvare og egen adapter-boks. Dette er den famøse Omitec adapteren og Think Techcentre. Dette ble de aldri ferdig med å lage og verksteder fikk derfor også Utviklerverktøyet som ble brukt mot Enerdel batteriet som består a CommTool softwaren og en tilhørende "universal" CAN-leser som heter Peak-CAN-USB fra firmaet Peak Systems. (I alle fall nesten historisk rett dette, korrekt meg gjerne Arnie)

PCAN adapteren er fremdeles i salg, men er relativt dyr, har du ett eller annet som kan lese ut råe CAN-meldinger dog (11bit lang identifier, ikke extended, 500kbit/s, CAN 2.0b protokoll) skal vi alltids klare å tolke de. Det er også her SavvyCAN kommer inn, den kan lese standardiserte tolkningsfiler ( .dbc ) og støtter en del forskjellige CAN-adaptre. Det er i bunn og grunn bare et tilfeldig valgt verktøy jeg fant ut funka veldig bra for min del, og den kan tolke alle data fra alle enheter i bilen ikke bare batteriet (slik CommTool gjør)


Siden Think ikke ble ferdig med diagnoseverktøyet må man bruke en annen måte å få mer info ut av PCU, det er CHAS med tilhørende Siadis-kabel. Denne er lett og billig å lage selv. Du trenger en standard seriell 9pin (DB9) plugg for ene enden, og litt mer obskure 4pin AMP kontakten. Heldigvis selger biltema denne.
https://www.biltema.no/bil---mc/elektrisk-anlegg/kontakt/hylsekontakter-4-stift-10-stk-2000051197

man trenger innmaten til denne i tilegg:
https://www.biltema.no/bil---mc/elektrisk-anlegg/kontakt/hylsekontakt-50-stk-2000051151

og man trenger en krimpetang
(fant ikke denne i farta, men biltema har brukt å ha den, skal lete litt mer)


Om man ikke har gammeldags 9pin seriell-plugg på laptopen lengre (hvem har vel det?) tenger man også en overgang her. de fleste funker, men med litt uflaks er pin 2 og 3 byttet om (er jo avhengig av hva den skal brukes til det der, pin2 og 3 ble kysset for å nå fra hver sin transmit til hver sin receive).

Tror Marsto fant en overgang hos CDon.com, mulig han kan poste link til den, eller selges de mange plasser, som hos Kjell.com , power.no etc. (De heter gjerne RS232 til USB eller DB9 til USB eller slikt)


Pinouten finnes i flere poster her på forumet, og jeg kan sikkert lage en liten tegning/beskrivelse om det blir aktuelt

Nå er vel ikke delene så lett tilgjengelig i Hammerfest uansett vil jeg tro,  men om du ikke har det travelt kan jeg sikkert lage en ekstra kabel og sende den oppover for CHAS lesing. CAN-adapter som funker godt er det dessverre vanskeligere med. Jeg har et prosjekt (som har druknet i alt annet) om å prøve å lage en billig enhet som virker mot SavvyCAN, men har ikke landet det, så det tar nok enda lengre tid...

Warlock

Ser du skriver du har "Nikometeret". Da burde det ikke være alt for vanskelig å skrive om noen av BAS filene som er laget for Think og den til å dumpe råmeldingene ut på en seriell-linje. Det er tilstrekkelig med en kommaseparert liste med de for å benytte SavvyCAN for å tolke resultatet ;)

Si fra om dette er veien du går, så kan jeg bidra om det er ønskelig

Jeg vet ikke om noen av de øvrige kablene og programvaren du har kan dumpe ut råe CAN-meldinger. Det kan være noen av de funker med SavvyCAN direkte.

Marsto

Her er overgangen Warlock beskriver ovenfor.
Den fungerte direkte uten å bytte om på noen tilkoblinger.

https://cdon.no/elektronikk/usb-til-rs232-adapter-p47884712
Think 2010 mod., 2 seter med Enerdel Lithium Ion batteripakke. Farge: City Citrus

Marsto

Warlock laget denne 4 pins kontakten til db9 tilkobling for meg og den funket utmerket mot Chas med overgangen fra CDon.
Think 2010 mod., 2 seter med Enerdel Lithium Ion batteripakke. Farge: City Citrus

bcx238h

Tusen takk Warlock!

Nydelig utdypning av den tekniske sida.

Krimptang

Det her skal være tanga til uisolerte kabelsko og skjøtehylser ifølge Biltema
Har spurt noen venner som skal til Alta om de kan ta med de tre ting til meg.

Dessuten så ville Think-en ikke starte i dag, igjen.
Powerlimit og "Lad batteriet" lampa som blinker.
Kapasitetsmåleren falt på null.

Jeg antar at det må være minst en defekt celle som BMS-en anser som "tom" eller defekt. Vil nok finne ut mer nå jeg kan sniffe på CAN-bus-en.

Bilen startet etter noen minutter likevel og jeg fikk kjørt, så "who knows".

bcx238h

 ::) ::) ::)

Aaaarg...

Biltema i Alta har bare hylsekontakter på lageret. Dessuten utgår 4-polet hylsekontakten og erstattes med denne her. Og denne forventes først på lageret om noen dager. Men den finnes på mange andre butikker i Norge. Når det gjelder tanga så er den utgått og det finnes kun én i Stjørdal, kanskje.

Fant faktisk AMP-kontakten med hylser hos ELFA.

Warlock

Fint du fant de :)

Og ja tror kanskje tanga druknet litt for meg, og jeg trodde den kun var for kabelsko (så ikke så nøye på bildet)
Om du ikke bestilte fra Elfa har jeg alle delene liggende og kan klemme sammen ny kabel iløpet av dagen, men det tar den tiden posten bruker før du får den :)

Om det er problemer med celler og styrekort eller andre ting i fremdriftsbatteriet er det uansett CAN-meldinger som gjelder. Siadis-kabel/CHAS kommuniserer bare direkte med PCU og gir verdier for sensore og tester den utfører som det ikke er lagt inn CAN-meldinger for ennå, så status på lysbrytere, gasspedal, nøkkelposisjon, temp-sensore, om den får kontakt med batteriet og slike ting. Så det er ikke sikkert den er veldig matnyttig for deg (men skader absolutt ikke å ha liggende, og man klarer å klemme på kontakt uten tanga også, bare litt mer knotete med nebbtanga :)

Hadde vært interessant å vite om noen av de kablene/programmene du har kan lese ut rå CAN-meldinger :)

Marsto

Hei igjen. Her har jeg kommet over en liten godbit for dere som er godt utdannet i bilprogrammering og hvordan Can meldinger skal fungere i våre Think biler med Li-Ion batteri. Det blir spesielt spennende å finne ut om Warlock har sett denne??? ;) ;)
Think 2010 mod., 2 seter med Enerdel Lithium Ion batteripakke. Farge: City Citrus

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA