Think City Lithium utsatt for sterk risting på is i 2021

Startet av ThinkGeo, mandag 08. april 2024, klokken 20:52

« forrige - neste »

ThinkGeo


Eg har på tenninga når eg prøver.
Vil SavvyCAN gi celledata frå batteriet sjølv om MLEC skulle
vere gåen ?
Think City 2010 - EnerDel Lithium

Warlock

#31
Nei. Kun MLEC kommuniserer med RLEC-kortene og sitter på den infoen. Virker MLEC vil den kunne rapportere hva som er høyeste, laveste og gjennomsnitt av celler, også i SavvyCAN. Og om du vil du vite for hver enkelt må man spørre mer direkte til RLEC (via MLEC med CommTool). Men først må MLEC svare da. hvilke enheter som har tatt kvelden før, eller eventuelle enheter som fikk seg en knekk under kortsluttningen /polaritetsbyttet du hadde vet man jo ikke. Med SavvyCAN kan man få testet om kabelen virker, og om noe i hele tatt svarer. Siden CommTool ser ut til å ha problemer selv om innstillingene ser ut til å være rett ville jeg gått den ruta for å begynne eliminere feilkilder. Det er relativt fort gjort, og om du poster en "trace"-fil fra SavvyCAN hit (eller til Think-Tank gruppa på facebook) vil du også kunne få hjelp til tolkningen...

Marsto

Sitat fra: ThinkGeo på onsdag 17. april 2024, klokken 18:08Med tips frå eit par verkstadar fekk eg kopla på straumen på nytt (iallefall til ein del av systemet). Dashboardet og visarane reagerte som tidlegare.
Eg kjørte så CommTool men med magert resultat, sjå under:

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Kvifor blir det ingen verdiar som kjem ut. Er det eit eller anna valg som er feil..
Eg skreiv f.eks. Rcv Range: 61E 61F inn med tastaturet, er det OK framgangsmåte ?

ThinkGeo

Har du rett com port innstilt? Jeg forsøker flere com porter og trykker "Get Data" før jeg får kontakt.
Think City 2010 mod. Li-Ion, Farge: City Citrus
VW e-up 2016 mod. Farge: Blueberry Metallic.

ThinkGeo


Trur eg får prøve SavvyCAN i morgon..
Ellers oppfører dei gule lampane på dashboardet seg akkurat likt som dei har gjort
dei siste 3 åra etter ristinga.
Er det ikkje drastisk å skulle meine at +/- ombyttinga på ekstra-batteriet
skulle ha effekt på kort/celler i framdriftsbatteriet ?!
Om det skulle vere tilfelle har Thinken ein lite robust konstruksjon.
Det må jo vere sikringar e.l. som fanger opp ein slik feil og hindrar at den får konsekvensar.
Det er jo f.eks. relativt lett å gjer ein slik feil på vinterstid med mørke, snø og bruk av
startkablar under krevande verforhold i landet vårt.
Think City 2010 - EnerDel Lithium

Warlock

Sitat fra: Marsto på onsdag 17. april 2024, klokken 20:20Jeg forsøker flere com porter og trykker "Get Data" før jeg får kontakt.

Interessant.
Den skal jo egentlig velge usb0 når PCAN er satt til USB. Med meg ignorerer den helt COMx valget og jeg får kontakt uansett...
(men ja, man må klikke "Get Data" for å be om ekstra-infoen fra RLEC som Analog 1-8.msf med venner henter ut)

Warlock

#35
Sitat fra: ThinkGeo på onsdag 17. april 2024, klokken 20:28Trur eg får prøve SavvyCAN i morgon..
Ellers oppfører dei gule lampane på dashboardet seg akkurat likt som dei har gjort
dei siste 3 åra etter ristinga.
Er det ikkje drastisk å skulle meine at +/- ombyttinga på ekstra-batteriet
skulle ha effekt på kort/celler i framdriftsbatteriet ?!
Om det skulle vere tilfelle har Thinken ein lite robust konstruksjon.
Det må jo vere sikringar e.l. som fanger opp ein slik feil og hindrar at den får konsekvensar.
Det er jo f.eks. relativt lett å gjer ein slik feil på vinterstid med mørke, snø og bruk av
startkablar under krevande verforhold i landet vårt.

Ja, det er sikringer i flere lag innover. For eksempel inne i PCU også. Om de innerste også er røket (hvem vet hvilke som reagerte først) selv om den ytterste blir fikset kommer jo ikke 12V frem til eventuelle kort, og da vil de heller ikke svare. Men jeg vil tro i det minste noe svarer. Får man opp noen meldinger kan man jo også se hvilke som mangler, de skal jo sendes på nytt relativt ofte, gjerne flere ganger i sekundet, og da er det vel rimelig å anta om noen meldinger mangler etter noen sekunders logging, så har den enheten som skal sende de problemer ;)

ThinkGeo

"Har du rett com port innstilt? Jeg forsøker flere com porter og trykker "Get Data" før jeg får kontakt."


Frå OBD-uttaket går signala altså via eit PCAN-adapter, og så vidare via USB-C til USB-A.
Eg veit ikkje korleis COM-port interfacet reagerer på den nymotens kombinasjonen ? Det er forresten 3 USB-portar på den datamaskina frå 2021 eg brukar.
Eg ville prøve fleire COM-port valg i morgon.



Think City 2010 - EnerDel Lithium

Marsto

#37
Sitat fra: Warlock på onsdag 17. april 2024, klokken 20:38
Sitat fra: Marsto på onsdag 17. april 2024, klokken 20:20Jeg forsøker flere com porter og trykker "Get Data" før jeg får kontakt.

Interessant.
Den skal jo egentlig velge usb0 når PCAN er satt til USB. Med meg ignorerer den helt COMx valget og jeg får kontakt uansett...
(men ja, man må klikke "Get Data" for å be om ekstra-infoen fra RLEC som Analog 1-8.msf med venner henter ut)

Ja, men det er vel i Savvycan. Jeg refererte til commtool. Det må jeg velge com port manuelt. Kommer com port opp automatisk til deg i commtool altså?
Think City 2010 mod. Li-Ion, Farge: City Citrus
VW e-up 2016 mod. Farge: Blueberry Metallic.

Warlock

Sitat fra: Marsto på onsdag 17. april 2024, klokken 21:00Ja, men det er vel i Savvycan. Jeg refererte til commtool. Det må jeg velge com port manuelt.

Jeg snakket m CommTool, det var derfor jeg syntes det var Interessant ;)
(SavvyCAN har ikke COM-valg for PCAN)

Jeg skal gjøre litt testing i kveld, så jeg ikke bare tar ting fra gammel hukommelse :D

ThinkGeo

Eg har tenkt på ein ting..
Det er slik at eg no etter problemet i 2021 når ein prøver å lade bilen, så starter summinga opp og pågår i opptil 3 sekund, før den slår seg av.
Det må då vere slik at i det minste lade-funksjonen i PCUen er i orden. Og vidare må då vel
MLEC-kortet inkl. i det minste enkelte RLEC-kort vere involvert i ladinga. For det er vel ikkje annan elektronikk i Enerdel-batteriet som kan ta seg av denne prosessen ?

Eg veit ikkje kvifor det stoppar, men uakseptable parametrar i systemet dukkar vel opp kort tid etter ladinga starta. Om batteriet og eller PCUen var heilt kaputt eller hadde ganske alvorlege problem,så ville vel ladinga aldri ha starta - eller ??
Så kva slags type problem og alvorligheitsgrad indikerer dette med noverande ladefunksjon om kva som er problemet med framdriftsbateriet ?

ThinkGeo
Think City 2010 - EnerDel Lithium

Warlock

#40
Laderen sitter som du sier i PCU om man har Litium-ion batteri.
Summinga du hører er vannpumpen for kjølevæske.

Husker du om det sier "Kli-klikk ki-klikk" fra kontaktorene i batteriet?
De slår gjerne inn før summinga starter når alt er som det skal, men jeg er usikker på om pumpa startes opp og skrus av igjen selv om kontaktorene ikke lukker seg, eller om MLEC ikke svarer. Man er avhengig av MLEC og at den synes alt er OK for at alle releene og kontaktore lukkes.
RLECene står på en egen CAN-krets separat fra den PCU og MLEC snakker sammen over, så MLEC er på en måte en tolk mellom. Alle RLEC bør ha svart positivt for at MLC synes det er greit at lading starter og lukker kontaktorene i batteriet.
Om precharge motstanden er blåst i batteriet vil du høre færre klikk og den vil gi opp etter ca 3 sekund, men dette vil man også få opp som feilmelding i SavvyCAN og Think TechCenter. Man kan også lese det i CommTool (med f.eks Analog_QC.msf), men da må man selv tyde litt kryptiske linjer og slå opp i eksternt dokument på hva feilmeldingen betyr.

Ett tilfelle vi var borti var at Traction Inverter Module var grillet. Da kunne batteriet være koplet til noen minutter før bilen gav opp pga ekstern isolasjonsfeil. I det tilfelle var sikringen fra laderen og inn til batteriet også blåst, sikkert grunnet delvis kortslutting i TIM, det gikk mer strøm enn laderen kunne levere. Så i dette tilfellet ville bilen aldri fått strøm inn på batteriet heller. (Her lyste også HV-feillampa, så ikke helt det du opplever)

Uansett, alt slikt blir bare ren gjetting, det er derfor det er greiere å spørre bilen om hva som er galt. Heldigvis er du jo nesten der nå. Dette finner vi ut av.

Warlock

#41
Jeg har testet litt nå med original PCAN og PCAN-klonen i CommTool.

Ingen av de bryr seg hvilken COM port som er valgt, og de ignorerer også Baud Rate. Så verdiene der er komplett likegyldig ser det ut til (jeg prøvde alle varianter, og alle gav rett svar med Analog_QC.mcf).

For PCAN-klonen gjelder følgende:

* Om den koples til PC vil den lyse grønt.
* Dersom et program kopler seg til den vil den i tillegg lyse blått
  (Så om CommTool eller SavvyCAN finner den og får satt den opp)
* Dersom den samtidig er koplet til bilen og tenning er på vil den motta data, og det blå lyset begynner blinke veldig raskt.
* Er det ikke kontakt mellom PC og PCAN-klone vil ingenting lyse, selv om bilen er på og det er data på CAN-busen.


I CommTool, om man trykker på "CAN Monitor", og bilen er skrudd på, vil man om alt er rett få mange meldinger (rådata) flyvende inn i kommunikasjonvinduet (på samme måte som med SavvyCAN, men man har ingen måte å lagre, eller tolke disse på)

Jeg har ennå ikke klart å fremprovosere meldingene du har om "Set filter error: UNKNOWN" i CommTool.

ThinkGeo

Warlock:
Ja, det er absolutt slik at kontaktorane klikkar (minst 4 gongar) ganske høgt før det byrjar å summe. Alt er egentlig heilt normalt med klikking og summinga. Problemet er den ekstremt korte perioden det summar (dvs. ladar). Så no går det altså berre 2-3 sekund før dei som det no er, klikkar igjen nokre gongar og summinga stoppar. Når bilen var ok, så varte jo summinga opp til 7-8 timar ved lav SOC.

PCAN-adapteret lyser ja når den er kopla til PCen, trudde fargen var meir gul, men kan kanskje ha vore grøn. Har ikkje lagt merke til blå farge eller blå blinking.
Think City 2010 - EnerDel Lithium

Warlock

#43
Om PCAn-klonen ikke begynner lyse blå så er nok det første steg å jobbe med.
Jeg testet at den funket før jeg sendte den, men det ser ut til at jeg har to forskjellige varianter med hensyn til hvilken farge lysene har.

Det kan være du har fått av den typen som lyser rødt (lang nedi der) istedet for grønt, og både grønt og gult istedet for blått.

Så neste jeg kommer på nå er i teste om adapter og kabel funker.
PCAN-klonen trenger ikke være plugget inn i bilen for at man skal få kontant med den (og dermed blått lys (eller gult og grønt) når programmet har startet opp) så man slipper sitte i garasjen å trøbble med dette heldigvis...

Om så ikke skjer; sjekk/oppdater PCAN driveren og verifiser at enheten dukker opp i device manager.
Eventuet sjekk at kabelen funker for datatransport, ikke bare lading (alle lederne ikke bare for strøm, bruke den til noe annet)/ teste en annen kabel.

EDIT:
Jeg klarte nå plutselig fremprodusere feilmeldingen du hadde, men klarer ikke å reprodusere hvordan. Det jeg la merke til var at jeg ikke fikk opp data- og aktivitetlys (blå/gul+grønn) og adapteret var åpenbart ikke klar for bruk. Etter at jeg avsluttet CommTool og startet det på nytt funket at som det skulle igjen. (jeg får teste litt mer)

DobbeltEdit:
Om man starter CommTool uten at adapteret er plugget i kan man klare å få feilen du hadde, sammen med CAN Init Error: PCAN_ERR_REGTEST. Start programmet på nytt, eller fjern haken vet "Use CAN" og sett den på igjen. Data- og aktivitetslys burde nå tenne...

ThinkGeo


Saken er eg hadde tapa fast USB-C kabelen til PCAN-adapteret med ein god del brei lys pakke-tape.
Så lysa var vanskeleg å sjå gjennom all den tapen.
Har no fjerna den, og det viser seg at når PCAN-adapteret er tilkobla via USBen til datamaskina, (m/ el. utan CommTool) så er der ein grøn lampe som lyser konstant, samt ein blå kontinuerlig blinkande og ein svakare raud kontinuerlig blinkande.

Eg oppdaga også seint i går at når CommTool ikkje har kabelen frå PCAN tilkobla så får ein dei same feilmeldingane som du nemner og som eg altså får når PCAN ER tilkobla mellom bil og datamaskin ! Så OBD og PCAN leverer ingen data som det no er.

Det er vanskeleg å trykke PCAN-adapteret ned i OBD-kontakta, skal det vere eit klikk her, er det sensitivt for eksakt posisjon ? Klarte å få til eit klikk i dag, men hadde då ikkje maskina med i bilen og har ikkje testa dette så langt..
Think City 2010 - EnerDel Lithium

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA