Think City Lithium utsatt for sterk risting på is i 2021

Startet av ThinkGeo, man 08. apr 2024, kl. 20:52

« forrige - neste »

ThinkGeo

Sitat fra: Warlock på tor 11. apr 2024, kl. 15:48En ting jeg begynte tenke på
.
Kan all ristinga ha utløst crash-sensoren i fronten?

Har testa crash-sensoren. Den var ikkje til å rikke. Som ein vegg å trykke mot. Så det var nok ikkje der problemet ligg.

Heller heller mot at det var litt fukt i form av vassdropar eller små isbitar som kom i sterk bevegelse under ristinga og hamna i framre hjørne på førarsida av batterikassa. Eg svinga mot høgre bakover inn mot garasjedøra.
Bilen hadde stått til lading i minst ein time nede nær inntil sjøen ved kjøpesenteret. Der var det 1-2 plussgrader huskar eg. For det meste mange minusgrader i vekene inntil dette skjedde.

I fylgje denne teorien kan det vere RLEC-kortet nærmast hjørnet som har blitt kortslutta og har gått.
Men det er ein teori.. 🤔
Think City 2010 - EnerDel Lithium

Warlock

Ja, det var nok et skudd i blinde, men verdt et forsøk å sjekke.
Uansett hva det er vil nok diagnose kunne avsløre det (det ville det også ha gjort for krasjsensoren med de rette verktøy)...

ThinkGeo

Då har eg motatt software og hardware for analyse  :+1:
Det er vel naturleg å starte med Commtool.

Kva er den beste informasjonen om bruk og operasjon av programmet og tydning av
data som Commtool henter ut ?
Har ikkje funne noko som liknar på "brukarhandbok" endå i mappene   ???
Programmet framstår ugjennomtrengelig kryptisk for ein førstegongsbrukar.

Og meir konkret, korleis startar ein det opp etter å ha tilkobla OBD-kontakta og slått
på PC-en ? Kva stilling skal tenningsnøkkelen stå i, og kva slår ein på først og sist,
PC eller tenningsnøkkel  :-\

ThinkGeo

worry

Hei,
Som jeg skrev i mitt første svar; les Enerdel Lithium Ion tråden. Spesielt innlegg #10 fra runeno. Se på bildet, du må skrive inn riktige innstiller. Forutsetter at du har fått tak i et can-adapter som har kontakt med bilen.

Så kan det hende at vi må lage oss en CommTool for dummies også? Det er flere muligheter der som jeg ikke har kontroll på.
Think lithium

Warlock

CommTool er en god start om batteriet er relativt ok/svarer. Det er noen få innstillinger man der må få rett for at programmet skal svare. Can KBaud: 500, Rcv Range 61E - 61F, PCAN Type: USB, haket av Use CAN, ser ut til å være de viktigste
Som worry skriver finner man mye god info i Li-ion tråden.

CommTool kommuniserer dog kun rett mot batteriet, og kun det, så man får ikke opp feil med andre enheter i bilen med det programmet dessverre.
 Personlig liker jeg å bruke SavvyCan for å kunne se på rådata fra alle enheter, ellers vil man kunne få gjort en god del med Think TechCenter også, selv om Think aldri ble helt ferdig med programmet. Begge deler kan man nå få til å virke med PCAN-klonen (men noen få funksjoner i TechCenter vil ikke virke, som nøkkelprogrammering. TechCenter er vel likevel den enkleste måten å få slettet feilkoder på)

For å få SavvyCAN til å virke kan du lese beskrivelsen her:
https://elbilforum.no/index.php?topic=63465.msg1091619#msg1091619

For å få TechCenter til å virke er dette en god guide:
https://hrmnc.github.io/2023/11/16/Installing-Think-Diagnostics.html

Warlock

Sitat fra: worry på tir 16. apr 2024, kl. 08:37Så kan det hende at vi må lage oss en CommTool for dummies også? Det er flere muligheter der som jeg ikke har kontroll på.

Strengt talt burde vi vel få opp igjen en thinkwiki / elbilwiki igjen, så vi kunne tatt vare på info fra den gamle wikien, og lagt til alt det nye vi har funnet ut uten at det drukner i alt det andre vi skriver om :)

ThinkGeo

Takk for dei kommentarane Worry & Warlock  :)
Har lest den nemnde tråden Worry.
Har sett på ein del utlistingar av test-køyringar av CommTool.
Det byrjar å demrast..

Eg kan ha eit problem med 12V batteriet mitt. Har prøvd å lade det opp.
Opp til 14.0 V. På under ein time har det kome ned til 13.0 V igjen !
Den raude lampen lyste på dashboard-panelet som nemnd over. Vil det då
fungere under CommTool testen, eller må eg kjøpe eit nytt 12V-batteri ?

Ellers kunne det vere interessant å spørje kva de meiner om kva verdiar eg
får på cellene ut frå den feilen eg har og som er omtalt her i tråden med ein
bil som ikkje ladar (maks. 2-3 sek. om gongen) og som har stått i over 3 år.
Er det mulig å spå om det, vil kanskje alle ligge ned mot 0V, under 2.5V,
alle over 2.5 V etc.
Eg har nokså bange anelsar om dette :-[

Kva .MSF-filer skal eg ellers velje for å få fram data om RLEC/MLEC-korta, og kva
verdiar i dei vil vise alvorlege feil og problem med korta..
Er det enklare å framskaffe slike kort no for tida til ein akseptabel pris ?

ThinkGeo

Marsto

Bare behold 12V laderen påkoblet. Det er bare bra og det er fullt mulig å bruke commtool ned til under 12V. Den røde batteri lampa på dashbordet vil lyse opp hvis tenning er satt på. Den slukker når bilen starter. Hvis den kommer på under kjøring har du et 12V batteri som er dårlig. Det kan forventes å skifte 12V batteri oftere enn på en bil som lades med en dynamo.
MSF filene som leser battericellenes tilstand er: Analog 1-8 MSF og analog 9-15 MSF
Slik ser de ut. Hvis du får til å ta en skjermbilde av disse kan vi lese nærmere ut om du har batteri celle problemer.
Think City 2010 mod. Li-Ion, Farge: City Citrus
VW e-up 2016 mod. Farge: Blueberry Metallic.

ThinkGeo

Klarte jammen å feilkoble + og - på hjelpebatteriet når eg skulle utføre
CommTool-testen !!

Det kom en viss smell i motorromet..  :o

Å vri om tenningsnøkkelen gir ingen effekt lenger.
Tipper at ei sikring gjekk. Kan nokon kanskje foreslå kva eksakt sikring det er, er den i motorommet
eller i "hanskeromet" ?
Har ingen erfaring med ein slik feil, ville ta tid om eg skal feilfinne dette sjøl  :-[

ThinkGeo

Marsto

Oisann... da kan du ha drept bilen for godt, ja. Er du heldig kom smellen kun fra det fastmonterte12V batteriet. Koble fra dette og prøv å koble til helpebatteriet kun til + og - kablene i bilen. Slå på tenning for å se om noe skjer.   
Think City 2010 mod. Li-Ion, Farge: City Citrus
VW e-up 2016 mod. Farge: Blueberry Metallic.

worry

Det hørtes ikke bra ut.  :o
Ta en titt på de store sikringene på pluss-polen.
Think lithium

ThinkGeo

Med tips frå eit par verkstadar fekk eg kopla på straumen på nytt (iallefall til ein del av systemet). Dashboardet og visarane reagerte som tidlegare.
Eg kjørte så CommTool men med magert resultat, sjå under:

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Kvifor blir det ingen verdiar som kjem ut. Er det eit eller anna valg som er feil..
Eg skreiv f.eks. Rcv Range: 61E 61F inn med tastaturet, er det OK framgangsmåte ?

ThinkGeo

Warlock

CommTool er bare for Li-ion batteriet, så om MLEC ikke svarer får du heller ingen verdier.

Prøv med SavvyCAN og se om det i hele tatt tikker inn noen meldinger (etter du har satt instillingene der rett)

ThinkGeo

Så om det er MLEC som er problemet vil det kunne gi ein :

Set Filter Error : UNKNOWN

Er det andre feil eller innstillingar som kunne gi den feilmeldinga ?

Warlock

Om MLEC ikke svarer er det som om du ikke har koplet til kabelen til bilen, feltene under blir sorte i alle fall. (Har du på tenningen når du prøver? Om tenningen er av sendes ingen CAN-meldinger). Jeg får vel "no data received" som melding, men jeg har på "Display Raw Data" og Sec 13 også.
Det jeg synes er fint med SavvyCAN er at meldingene bare tikker inn om alt er satt rett.. også fra PCU, CDCM, VCU etc etc. Men på sikt skal man jo få alt til å virke da :)
Lyser og blinker det på adapteret ditt?

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA