Think City Lithium utsatt for sterk risting på is i 2021

Startet av ThinkGeo, man 08. apr 2024, kl. 20:52

« forrige - neste »

ThinkGeo

Hei igjen,
Eg har bruk for å vite eksakte dimensjonar for batterikassa til Enerdel-batteriet.

Kva er eksakt breidde, eksakt lengde og eksakt høgde på kassa (tjukkelse) inkl. flensen.
Eg treng å vite det helst på millimeteren.
Eg skal plassere ei tjukk kryssfinerplate under batteriet når eg tar det ned, og den må ikkje
dekke over diameteren til pipene når eg tar ut dei 20+ 8mm festeskruane, men bør ligge
ganske klistra inntil deira plassering.
Har ikkje funne tal for dette i dei papira eg har (printa ut) frå Think/Enerdel..

ThinkGeo
Think City 2010 - EnerDel Lithium

Marsto

Bare jekk opp bilen og mål selv. Det er helt uproblematisk å finne bredde og lengde. Høyden er omtrent 25-30cm. Hvis du ikke har tilgang på bil løfter som løfter bilen til egnet høyde, må du jekke opp 35-40 cm og sette den på solide støtter. 
Her er et bilde hvordan det så ut under min bil og jeg brukte en jekketalle, europalle og 2x4 plankebiter på pallen for å få nok høyde til å skru ut boltene til batteriet. Mye plunder med min metode da jekketralla har begrenset løftehøyde. Det beste er å ha en batteriløfter som klarer minst 30 cm eller en bil løfter som gjør det mulig å senke bilen ned over batteriet.
Think City 2010 mod. Li-Ion, Farge: City Citrus
VW e-up 2016 mod. Farge: Blueberry Metallic.

ThinkGeo

Sitat fra: Marsto på fre 03. mai 2024, kl. 17:37Bare jekk opp bilen og mål selv. Det er helt uproblematisk å finne bredde og lengde. Høyden er omtrent 25-30cm.
Jau plan B var det, om ikkje nokon kunne ha eksakte tal...

Får inntrykk av alle bilda eg har sett av batteriet ute av bilen at batteriet er smalare i lengderetninga av bilen enn i breidda av bilen ! Er dette tilfelle, eller tar eg feil ?

Det leier til neste spørsmål:
Tar ein batteriet fram frå bilen under dørenene sideveis,
eller tar ein det ut under motorromet framover, evnt. bakover under "bagasjeromet" ?
Søttene kjem vel fort i veien om det er så breitt som det ser ut til ?

Marsto

Neida, Det går helt fint. Jeg trakk batteriet ut fra siden med jekketralle men det er endel prakk med den. Den jekker ikke høyt nok. Det er mye bedre å bruke en motorsykkel jekk ala den du får på Biltema eller lignende. Mener å huske at batteriet er omtrent kvadratisk.

ThinkGeo

Takk for det bildet av batteriet Marsto, det avklarer mykje !
Låg og kravla delvis under bilen i dag på søndagen og fekk avklara rimeleg eksakt at batteriet
er 13% breiare enn det er langt (i lengderetninga av bilen) ! Så det er altså heller ikkje kvadratisk.
Ganske overraskande.
Så fram må det under dørene..

Har gått til innkjøp av ein del utstyr for dette prosjektet.
Ein ting eg kjøpte var ein skru(ut)trekkar dvs. "Muttertrekker". No oppdaga eg at denne er mest eigna for tyngre arbeid, særleg hjul/felgar.
Så vil nok prøve å få bytta denne til ein med lavare moment enn 250 Nm som eg kjøpte (sjå bildet).
Kva momentverdi kunne vere best eigna til dette arbeidet med batteriet 50, 100, 150 Nm ??

ThinkGeo

Marsto

Flott at du fant ut av batteristørrelsen. Jeg tror ikke muttertrekker er så godt egnet. Du får en mye bedre føling med hvor godt boltene sitter med ei manuell skralle og kopp. Boltene er skrudd inn i muttere som er punktsveist på innsiden av flensen. De kan løsne og da får du ikke ut bolten uten å kappe den. Boltene er ofte rustangrepet og da må det lirking til og gjerne penetrerende rustløser spray. Hos meg løsnet to muttere på innsiden som medførte prakk og kapping av boltene med vinkelsliper. Du har mye igjen for bruke god tid å være forsiktig med hver eneste bolt rundt hele batteriflensen. 

worry

Hvis jeg ikke husker feil, så har ditt batteri vært demontert for ikke så lenge siden. Da vil du sikkert ikke oppleve at boltene har rustet helt fast.

Når det gjelder muttertrekker, så er det egentlig ikke så dumt å ha. Men bruk den først hvis en bolt er umulig. En muttertrekker slår mange små slag, og veldig god til å løsne vanskelige bolter. Jeg har vært imponert flere ganger. Og jeg synes ikke 250 Nm er så mye. Behold den, den blir du glad i når du skrur gammel bil. :-)
Think lithium

Warlock

Kan være en ide å kjøpe seg noen torsjons "pinner" (momentstaver) til å ha mellom, da kan man f.eks først teste med 90Nm så gå opp til 130Nm, før man kjører på med full pupp om det ikke virker, samme om an skal ta ut hjulboltene.

Marsto

https://www.biltema.no/verktoy/el-verktoy/skrutrekkere/slagskrutrekker-idr-18-v-2000043560

Det er viktig å huske at tiltreknings moment for M8 skruer er fra 24 - 40 NM avhengig av stålkvalitet. Jeg ville ikke brukt den du har. Den er tenkt brukt til hjulmuttere med et veldig mye høyere tiltrekkingsmoment. En slagskrutekker fra Biltema med 180 NM vrimoment er det nærmeste jeg ville brukt ihvertfall. 

Warlock

ja, ville ikke brukt den til å trekke til jeg heller, men om alt annet håp er ute hadde jeg nok gått løs på dem med el-trekker og momentstag for å få de løs.

Marsto

Akkurat, hvis man tar i bruk el verktøy for å trekke til eller løsne skruer er det nesten håpløst å vurdere hvor godt de er skrudd fast. Det samme gjelder når man kun skal løsne skruene. Hvis de tidligere er tiltukket med el verktøy er det ikke lett å vurdere hvor godt de sitter. Jeg vil sterkt anbefale å bruke manuell skralle og 13mm kopp for å løsne skruene. Ta det med ro og ikke bruk for mye makt i starten. Bruk penetrerende rustløser hvis skruen løsner litt men ikke blir lettere å skru helt ut. Skru den inn igjen med oljen på og fortsett slik til den etterhvert løsner og kommer lettere ut.   

Warlock

worry

Bare et lite jekketips.
For å kunne jekke bakenden på bilen har jeg laget denne dingsen i aluminium. To biter som boltes gjennom tjoringsøyet. Det kan fint lages i treverk også.

Det går sikkert å løfte på traversen til bakakselen også, men jeg liker dette bedre. Må forresten ha jekk som løfter høyt, eller legge kloss mellom.
Fronten har jeg ofte løftet i motorfestet, enten med elefant eller talje. Må ta av panseret og vakuumpumpa.

Think lithium

ThinkGeo

Takk for alle tips !
Eg les alt ganske nøye og tar det ad notam 👍

Det med jekkepunkt er det eg har fått minst tid til å vurdere så langt. Kva er 'elefant' forresten, Worry ??

Forhåpentlegvis byrjar eg på oppjekking og skruing ca. midten av neste veke..

ThinkGeo

worry

Det er vel ikke noe alle har i garasjen kanskje, men en slik:
Think lithium

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA