Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rekkevidde Model S - erfaringer fra virkeligheten

Startet av Øyvind.h, torsdag 22. november 2012, klokken 11:53

« forrige - neste »

Øyvind.h

Hastighet har alt å si. Kom selv ned i 149Wh/km på en langtur nylig når forholdene lå til rette for å kjøre i 75-95km/t. Mest i nedre del av sjiktet.

Normalt går ikke det da jeg ikke tar meg tid, eller fordi trafikken flyter for raskt. Stort sett 100/110 soner der jeg kjører, og trafikken flyter i 120.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

OnlyOne

For å ha det helt klart, jkm, du fixet altså 53,6 mil med P85D?
P85D
Bekreftet: 18.3.15
I produksjon: 19.4.15
Utlevert: 15.6.15
Model 3
Bestilt: 31.03.16

fonberg

Sitat fra: OnlyOne på onsdag 01. juli 2015, klokken 16:41
For å ha det helt klart, jkm, du fixet altså 53,6 mil med P85D?

Det er jo åpenbart at han gjorde det, siden det står "536,2 km since last charge" på triptelleren.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

OnlyOne

Så, så. Hvis det hadde vært åpenbart hadde jeg jo ikke spurt..
P85D
Bekreftet: 18.3.15
I produksjon: 19.4.15
Utlevert: 15.6.15
Model 3
Bestilt: 31.03.16

jkm

Sitat fra: OnlyOne på onsdag 01. juli 2015, klokken 16:41
For å ha det helt klart, jkm, du fixet altså 53,6 mil med P85D?
Hei, ja, det er korrekt, 536 km på én lading. Det var dog en liten test, men i grunn så tror jeg ikke jeg hadde brukt mye mindre tid ved å kjøre fort og lade på superlader. Det tar tid det også.

Jeg hadde over tid sett meg lei på et forbruk på over 230 Wh/km. Det gjaldt de første 5000 km jeg kjørte i april og til ut i mai. Jeg fant ikke helt ut hvorfor jeg hadde så høyt forbruk.  Min ''gamle'' S85 hadde et moderat forbruk fra mars i fjor fram til sent på høsten med 188 Wh/km. Over vinteren steg forbruket og jeg endte opp med 202 Wh/km i april i år etter kjørte 50000km. Da skiftet jeg til P85D. Jeg trodde først det var dekkene, 19'' Michelin dekk vs 19'' Good Year Eagle som var årsaken til det høye strømforbruket, kjørestilen var jo den samme som før. Jeg dro til Tesla og klagde på høyt strømforbruk og jeg hevdet årsaken måtte være dårlige dekk. Jeg ba de skifte til GoodYear Eagle dekk som jeg hadde på min gode gamle S85.  De kunne fortelle meg at årsaken mest sannsynlig var at jeg kjørte konstant i Insane mode med Range mode Off. I tillegg ville det nok gå med strøm til forvarming av batteriene siden det var kaldt i været. De hadde rett.

Jeg har merket at forbruket gikk drastisk ned på langkjøring dog det passet aldri  inn å gjøre en skikkelig test hvor jeg greide å holde meg i skinnet og ikke fyke avgårde i Insane mode. I slutten av forrige uke passet det bra ifbm en reise til Vestlandet. Jeg planla, siden jeg reiste alene, å gjøre en test på turen tilbake til Østlandet. Oppsettet ble som følger;

-   Ladet helt fullt, 407 tkm på Istad Kraft og Grønn Kontakts 22 kW ladestasjon på fergekaia i Molde. Høyde 2 moh. Avsluttet turen etter 536 km på høyde 120 moh. Høyden utgjør 4 tkm tilsvarende 5 km i kjørelengde dersom jeg hadde avsluttet ved havnivå.
-   Kjørte Romsdalen over Lesja med høyeste passering på 650 moh og temperatur 6°C.
-   Sport mode (ikke Insane), Range mode On, varmeapparat av, luftet med et vindu oppe nesten alltid, standard lufttrykk i dekk, jeg tror det er 3.1 bar eller ca. 45 psi. Michelin 19'' dekk med cyclone felger. Jeg tror ikke cyclone felger vs standard felger gjør en stor forskjell.
-   Kjøring etter trailer, adaptive cruise control med korteste avstand (1 av 7),  totalt ca. 150 km med fart ca. 80 km/t. Cruise control selvfølgelig satt mye høyere, ca. 110 km/t.
-   Kjørte ''alene'' og først i ca. 250 km med cruise control (adaptive) i 75-80 km/t. Trafikken gikk stort sett raskere og det var ingen trailere å koble seg på.
-   Resterende km, ca. 135, kjørte jeg manuelt i 75-80 km/t med fornuftig pådrag.
-   Dersom forholdene ligger tilrette så triller jeg i nedover alle bakker ved å bruke Neutral aktivt. Jeg velger å ta ut høydeenergi med økt fart da jeg føler det er mere riktig enn å regenerere. Jeg regenerer stort sett bare for bremsing, aldri ellers. Jeg tror breakeven punktet mellom å ta ut høyde i fart og regenerering er omtrent 80 km/t. Tenker man rekkevidde så bør fart over 90 km/t regenereres.

Du får gjøre et forsøk.

mvh, jkm

jkirkebo

Sitat fra: jkm på onsdag 01. juli 2015, klokken 15:17
Jeg kan bekrefte at tilgjengelig kapasitet er 75 kWh og 1 tkm er 186Wh.Jeg ladet til 100%, 407 typical km og kjørte til det var igjen 2 tkm, ett minutt før jeg tok bildet var den på 3 tkm. Bilen sto også parkert 4-5 timer i løpet av kjøreturen, så det gikk kanskje med 2-3 tkm som fordunstet og ikke ble registrert. Det gir 74,8kW/402 tkm = 186 Wh/tkm.

I tillegg er det ca. 5kWh tilgjengelig etter at måleren har nådd null.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rico

Ikke så mange som har all verdens erfaring med 70D så her kommer en reell erfaring:, I går kjørte jeg 360 km (opp Hallingdalen fra Asker, høyeste moh: 950, og ned til Lier)med 45km igjen (typical). Husker ikke akkurat Wh/km men rundt 160 et sted. Rakk akkurat å hive innpå en burger på Max før jeg igjen hadde 175 km typical og kunne fortsette nedover til Vestfold (SC ladet med 440 km/t).

mvh
Rico

Sense

Noen med erfaring med 3 sykler på taket?
Jeg målte forbruk på motorveien i dag med snittfart på 107 km/t tur/retur (dermed ingen vindfaktor). Forbruket ble 225 wh/km.
Målingen er gjort med wisphbar takstativ og 3 stk takmontert sykklstativ av typen Thule Proride 591, men kun 1 sykkel montert.

turfsurf

Sitat fra: Sense på onsdag 01. juli 2015, klokken 22:16
Noen med erfaring med 3 sykler på taket?
Jeg målte forbruk på motorveien i dag med snittfart på 107 km/t tur/retur (dermed ingen vindfaktor). Forbruket ble 225 wh/km.
Målingen er gjort med wisphbar takstativ og 3 stk takmontert sykklstativ av typen Thule Proride 591, men kun 1 sykkel montert.

Jeg har kjørt litt med 2 og 4 MTBer på taket, og på motorvei i 110 blir lett over 250Wh/km. Var oppe i nesten 300Wh/km med fire sykler, våt/slapsete vei og motvind i 5 mil:)
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Cowboystrekk

Imponerende jkm! Min rekord er 138 Wh\km på langkjøring med endel motorvei, men har S60 som veier 110 kg mindre enn din, så ditt forbruk er mer imponerende.

Mine tips for lengre rekkevidde er:
Viktigste:
- Range mode om vinteren, forvarm heller litt uten range mode for så å sette på når du kjører, det beste er å lade frem til du skal kjøre
- 50 psi i dekk (gir noen prosent, har målt og testa flere ganger)
Mindre viktige, men som har litt betydning:
- I grei temp ute så sett klima på LO og slå av AC, du får da vifte\uteluft uten noe ekstraforbruk
- La bilen komme opp i litt høyere fart på vei ned en lang bakke, la den slakke av litt på farta i lange motbakker
- Bruk CC på lange og flate strekker
- Unngå aks over 30 kW, har lite å si om det skjer bare et par ganger på turen, men på løyper med mye oppbremsing og aksing vil rolig aks lønne seg
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

krl

Etter 12500 km, så ligger snittet på ca. 200Wh/km. Mye langkjøring på E18 i 70-110.

Cowboystrekk

Har 183 i snitt etter 15k km. Første vinter jeg hadde bilen hadde jeg snitt på 224 Wh\km, vinteren som var hadde jeg 189 Wh\km. Forskjellen var utelukkende at jeg brukte range mode når jeg kjørte fremfor å la batterivarmeren bruke sinnsykt mye strøm på all småkjøringa ;)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

flux

Påvirker eller overstyrer "range mode" innstillinger for lading eller utnyttelse av batteriet?

Hvilke ulemper er det evt. med å ha "range mode" alltid på?

Cowboystrekk

#658
Range mode overstyrer batterivarmeren, gjør såvidt jeg vet ikke noe annet med batteriet:
Når det er kaldt ute varmer range mode opp batteriet til du får ca 3 kW-regen (såvidt på grønt). Etter det skjer all oppvarming fra overskuddsvarme fra motor, varme fra batteriet i seg selv etc.
Hvis du kjører uten range mode så vil alltid batteriet varmes opp til det når 30 kW-regen. På langkjøring har det mindre å si, på korte turer blir forbruket langt høyere uten range mode. Batterivarmeren trekker ca 6 kW-strøm, noe som er mye om du blir stående i kø og bare skal kjøre 3 km.

Range mode er snillere mot batteriet av flere årsaker:
- Du bruker mindre strøm og dermed sliter mindre på batteriet (over flere år vil det kunne ha litt å si)
- Du får flere raske oppvarmingssykluser for batteriet og batteriet holdes på høyere temp mer av tiden uten range mode. Lav temp gir lengre levetid for batteriet
- Du må lade oftere og bruker mer tid og penger på strøm uten range mode

Ulemper med range mode som ikke er negative for batteriet:
- Du vil få redusert effekt og regen i en litt lengre periode om det er veldig kaldt, om du bremser mye så vil du regenerere mindre, noe som kan virke negativt på rekkevidda
- Klimaanlegget yter ikke like mye. Min erfaring er at ned til -10C så går det fint, noe særlig kaldere enn det bør du kjøre uten range mode for å få høy nok temp.
- På spesielt P85D gir range mode noen tideler tregere aks pga hvilemodus på bakre motor
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

fonberg

En ulempe til med å bruke Range Mode i kaldt vær er vel økt slitasje på bremseklosser?
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA