Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Rekkevidde Model S - erfaringer fra virkeligheten  (Lest 182788 ganger)

jkirkebo

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 14521
    • Vis profil
    • Ladespesialisten
Sv: Rekkevidde Model S - erfaringer fra virkeligheten
« Svar #825 på: Lørdag 09. Februar 2019, klokken 15:24 »
Hvorfor diskutere vekt? Eneste gangen dette har noe å si er delta effekt av regenering vs akselerasjon. På motorvei med jevn fart så er dette fullstendig neglisjerbart. Luftmotstanden er derimot eksponensiell og har alt å si.

Nja. Rullemotstand øker vel lineært med vekten på bilen? I så fall vil en bil som er 20% tyngre også ha 20% rullemotstand. Det har selvsagt mindre og mindre å si for total motstand jo raskere man kjører, men det har definitivt en innvirkning i vanlige motoveishastigheter. Hvis ikke ville det ikke vært så stor forskjell på forbruket mellom dekkdimensjoner og -typer.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

noto

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 738
    • Vis profil
Sv: Rekkevidde Model S - erfaringer fra virkeligheten
« Svar #826 på: Lørdag 09. Februar 2019, klokken 16:04 »
Vekten har selvsagt stor betydning ja. Ellers ville trilling sikkert brukt like mye som TMS siden de neppe har veldig mye mindre luftmotstand.

turfsurf

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 7756
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
Sv: Rekkevidde Model S - erfaringer fra virkeligheten
« Svar #827 på: Lørdag 09. Februar 2019, klokken 17:47 »
Vekten har mindre betydning en luftmotstand ja, men jeg merker klar forskjell på vår X med ferieklar bil og bare meg i. 10-20% avhengig av fart.
Model 3 LR 2021 | I-Pace HSE 2019 | Model Y P - i bestilling |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

cra

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 7424
  • Sunnmøre
    • Vis profil
    • BTTF for Tesla
Sv: Rekkevidde Model S - erfaringer fra virkeligheten
« Svar #828 på: Mandag 11. Februar 2019, klokken 08:21 »
Mye 130..så 150 er innafor.  Er også delvis 110-soner.

Hvis du tror 150 er innafor når fartsgrensa er 130 må du lese boka på nytt.  ::) :police:
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Øyvind.h

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 12802
    • Vis profil
Sv: Rekkevidde Model S - erfaringer fra virkeligheten
« Svar #829 på: Mandag 11. Februar 2019, klokken 08:38 »
Mye 130..så 150 er innafor.  Er også delvis 110-soner.

Hvis du tror 150 er innafor når fartsgrensa er 130 må du lese boka på nytt.  ::) :police:
Virker ikke som politiet i DK bryr seg overhodet. De har en sjelden gang kontroll der du kommer innenfor bygrenser, dvs der folk går og ferdes i lav hastighet. På motorvei gir de tilnærmet fullstendig blanke.
Veldig mange ligger i 150 i 130-sonen.
Fotgjenger frem til ny bil ankommer :)
BMW ix3 bestilt
VW ID4 4WD reservert
Model Y Performance reservert
x Mercedes EQC AMG 2020
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Motorwatt

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3870
    • Vis profil
Sv: Rekkevidde Model S - erfaringer fra virkeligheten
« Svar #830 på: Mandag 11. Februar 2019, klokken 09:46 »
Hvorfor da gi seg på 150 km/t?
S75D - 09/2018 - Midnight Silver - Premium - Panorama - CCS - FSD-computer/HW3 - MCU2 - Firmware: 2021.4.12

__________________________________________________________________________________________________

Øyvind.h

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 12802
    • Vis profil
Sv: Rekkevidde Model S - erfaringer fra virkeligheten
« Svar #831 på: Mandag 11. Februar 2019, klokken 09:58 »
150km/t flyter fint med resterende trafikk. Det blir en avveining mellom flyt og komfort.
Pusher du opp i 180+ blir det for stor differanse ift annen trafikk og komfort reduseres pga vindstøy og mye opp/ned i hastighet.
Fotgjenger frem til ny bil ankommer :)
BMW ix3 bestilt
VW ID4 4WD reservert
Model Y Performance reservert
x Mercedes EQC AMG 2020
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Motorwatt

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3870
    • Vis profil
Sv: Rekkevidde Model S - erfaringer fra virkeligheten
« Svar #832 på: Mandag 11. Februar 2019, klokken 12:48 »
Jeg har blitt stoppet i 110-sone av Færdselspolitiet ved Randers. Målt til 116 km/t. Reaksjon? Tilsnakk. Politimotorsykkelen hadde påmontert en finerplate hvor det var limt fast en lommekalkulator og en stoppeklokke. Var noen år siden da.....
S75D - 09/2018 - Midnight Silver - Premium - Panorama - CCS - FSD-computer/HW3 - MCU2 - Firmware: 2021.4.12

__________________________________________________________________________________________________

noto

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 738
    • Vis profil
Sv: Rekkevidde Model S - erfaringer fra virkeligheten
« Svar #833 på: Mandag 11. Februar 2019, klokken 14:42 »
I følge kalkulatoren noen hadde linket til ovenfor er bøtenivået heller ikke så skremmende. F.eks. 1000 danske for 130 i 110-sonen.

Joachim@sancon.no

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 476
    • Vis profil
Sv: Rekkevidde Model S - erfaringer fra virkeligheten
« Svar #834 på: Mandag 11. Februar 2019, klokken 22:37 »
Min erfaring med 130 sone i Danmark var at du ikke kan bruke autopilot da den maxer på 150. Da må du hele tiden legge deg inn for å la MB Sprintere, polo’er og små franske biler passere.  ;D

Spesielt på tidlig kveld før det blir mørkt går det heftig unna der nede..

tornaldo

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 534
    • Vis profil
Sv: Rekkevidde Model S - erfaringer fra virkeligheten
« Svar #835 på: Torsdag 21. Februar 2019, klokken 01:03 »
75D, 19" piggfri dekk, 2 voksne 2 barn 1 hund, rimelig fullpakket bil.
Oslo-Hadeland (RV4)-Gjøvik-Lillehammer-Otta-Stryn-Ørsta. Temperatur -6 til +10. Våt/tørr asfalt. Forbruk 215 wh/km. Totalt 55 mil.

Retur til Oslo på E6 på Hamar siden. Forbruk 227 Wh/km. Antagelig pga høy hastighet på motorvei Hamar-Oslo (135 km/t)

Jejl

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1514
    • Vis profil
Sv: Rekkevidde Model S - erfaringer fra virkeligheten
« Svar #836 på: Fredag 19. April 2019, klokken 08:19 »
Kristiansand - Haugesund med vår 2013 P85 for noen daager siden. Start - stopp ca 2 moh.     312 km og brukte 64-65% av batteriet. Forbruk på rundt 150 wh/km. Fulgte trafikken og tok ca 15 forbikjøringer. Gøy å se at gamlingen fremdeles kan klare bortimot 500 km.

Tiger123

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 540
  • P100D
    • Vis profil
Sv: Rekkevidde Model S - erfaringer fra virkeligheten
« Svar #837 på: Torsdag 25. April 2019, klokken 21:31 »
.
« Siste redigering: Lørdag 27. April 2019, klokken 06:32 av Tiger123 »