Hei,
Tenkte vi kunne starte en tråd hvor vi samler rekkevidde-erfaringer fra virkeligheten. Her kan vi legge inn rekkevidde og forbruk vi finner i utenlandske forum, erfaring fra egne prøveturer i Model S, og etter hvert erfaringer med våre egne biler.
"michiganmodels" fra US forumet melder følgende:- Å holde kupetemperaturen på 22 grader ved -1 utetemp påvirker ikke rekkevidden noe særlig. Han kjørte 192km med snittforbruk 197w/kilometer. Snitthastighet 112km/t. Dette gir en rekkevidde på 425 kilometer
- Oppvarming av kupeen trekker nesten ikke strøm, men oppvarming av batteriet trekker strøm. Ved kjøring i ca 0 grader brukte bilen ca 312w/kilometer de første kjørte kilometerne for å varme opp batteriet. Etter ca 4km falt forbruket ned til rundt 200w/km.
- Det tar bare et par minutter å løfte kupevarmen fra 0 til 22 grader. Kupeen virker ekstremt godt isolert og varmetapet er visst minimalt når temperaturen er løftet.
New York Times journalisthttp://www.nytimes.com/2012/09/30/automobiles/autoreviews/one-big-step-for-tesla-one-giant-leap-for-evs.html?pagewanted=all- Klarte drøye 48 mil ved pen kjøring (snitthastighet ukjent)
- Klarte 373km ved hard kjøring/underholdningskjøring, aksellerasjonstesting mm. (snitthastighet ukjent)
StephRob- Kjørte en rundtur på 290 km. Noe kupert terreng. Snitthastighet 105km/t halve tiden. 13 km i kø. Andre halvdel av tiden varierte hastigheten fra 72-97km/t. Midtveis på turen møtte de noen som fikk prøvekjøre bilen og teste akselerasjon. Aircondition på hele veien. 2 voksne og tre barn var med på hele turen, dvs. 250kg last ca.
- Rekkevidde på denne turen var 378km
Jason S- Kjørte frem og tilbake på CA 99. ca 218w/km med snitthastighet på 120km/t. Mener "rated" og "projected" range sammenfaller om man ligger i ca 105km/t på motorvei.
- Melder om ca 205w/km ved snitt 105km/t
"Digitaltim433km est rekkevidde ved start
Kjørt 315,5 kilometer med snitt på 215w/kilometer
Snitthastighet 105km/t
55km igjen på tanken ved ankomst.
Total rekkevidde med snitthastighet 105km/t = 370km.
Strekning Baltimore - New Jersey
Knut Chr. Hallan for Broom.nohttp://www.tv2.no/underholdning/broom/tesla-model-s-dette-er-en-julegave-fra-norske-politikere-3910171.html- Var journalist nummer 5 i rekken til å kjøre en Model S i Tyskland. Med en fast rute på ca 40km og journalister som tester ytelsen på autobahn hadde altså bilen blitt utsatt for 20 mil med hardkjør når Hallan var ferdig, og da hadde bilen 18 mil igjen på tanken. Antatt rekkevidde 35-40 mil med journalist hardkjør på høsten i Tyskland. Rimelig å anta at bilen har hentet inn mye med regenerering i forbindelse med akselerasjons-tester.
- Tesla tekniker melder at han har klart å tømme bilen på 16 mil (kanskje banekjøring?).
Stephenpace- Ca 207w/kilometer mellom Houston og Austin i tett trafikk.
- Ca 217w/kilometer Mellom Austin og Houston, snittfart 125-130km/t.
KvietorCa 52 mil rekkevidde estimert ved pen kjøring - snitt 75km/t.
Testbiler hos Tesla AlnabruPrøvekjørings-bilene hos Tesla Alnabru fikk ca 270km og 300km+ rekkevidde ved minus 10-15 grader. Performance-versjoner med 19" vinterdekk. Antatt hardere kjøring enn hva som er vanlig ettersom disse rekkeviddene kommer fra prøvekjøringer hvor de fleste vil teste akselerasjon, bremser mm. Kupeen måtte varmes opp ca hvert 20 minutt ved bytte av sjåfører. Forbruk hhv 317w/km og 283w/km
Prøvekjøring 8. desemberUndertegnede kjørte på morgenen 8. desember. 19" vinterdekk, Performance versjon, 4 voksne i bilen. Temperatur -13. Føret var vått/snø på småveiene og vått på motorveien. For Teslas standard testrute med 6-7 harde akselerasjoner på motorvei fra rundt 60-120 normal kjøring på småveiene.
Forbruk ca 320w/kilometer.
Doug_GCanadisk Model S eier. Melder om ca 35 mil rekkevidde i -12 med varme på og snittfart 90km/t.
Dmetcalf rekordforsøk - 643,6km uten lading (400 miles)Klarte 681,4 kliometer uten å lade i en Model S 85kWh.
Holdt rett over 40km/t i snitt. En passasjer, noe regn og motvind, 21" performance dekk (ukjent om bilen er Performance-versjonen, men det har lite å si når kreftene ikke brukes).
Ca 124w/km.
http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/11699-Dave-Metcalf-s-attempt-at-400-miles-(live-today)
http://twitpic.com/bkah3tAviators99Har per 6. januar 2013 kjørt ca 3300km i sin Model S. Snittforbruk ca 200w/km.
cinergiKjøretur fra Boston til Milford. Kupert terreng. Snittforbruk ca 260w/km. Utetemp -6, snittfart ca 120km/t.
Rekkevidde ca 325km.
Ferdinand Motor fredag 15 feb 2013Kjøretur Bergen-Hemsedal. Startet på 0 grader og endte i ca -10. 220w/km. Forbruk 63,7kWh på ca 290km. Kupert terreng, klatret 1130 høydemeter vinterstid. Rekkevidde på ca 360km. 2 personer, 100kg bagasje, normal kjøring med forbikjøringer, varme etc.
Ferdinand Motor søndag 17 feb 2013Kjøretur Hemsedal-Bergen. Forbruk 59,7kWh på 290km. Ca 105km rekkevidde igjen ved ankomst. Total rekkevidde 395km. Temperatur i snitt 3-5 minusgrader. Aktiv kjørestil.
Generell info- Flere brukere kommentere at bilen henter inn veldig mye på regenerering. Har dessverre ikke tall foreløpig.
- Flere melder at
http://www.jurassictest.ch/GR/ gir et riktig bilde av forbruk, men at den ikke tar høyde for vær. Jurrasictest er også helt på linje med mange av brukererfaringene som er postet.
Det man dog må være oppmerksom på er at Jurrasictest ikke forstår tunneler. Det betyr at tunneler misforstås som kraftig stigning/høydefall. Forbruket beregnes dermed ut fra at man kjører over fjellet tunnelen går igjennnom.
- Roadster eiere melder om rundt 7% reduksjon av rekkevidde på vinteren,
men den største reduksjonen i rekkevidde kommer ved kaldt vær og regn. Da øker rullemotstanden kraftig, i tillegg bruker du slik jeg har forstått det både varme og AC for å holde kupeen varm og tørr/duggfri. Dette kan slå ut så hardt som opp mot 30%. Det er dog i Roadster uten varmepumpe og med en mye mer utett kupe. Tallene er dermed ikke direkte sammenlignbare, men indikerer allikevel at det verste for rekkevidden kanskje ikke er kulde og -10, men heller et par plussgrader og kraftig regn.