Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rekkevidde Model S - erfaringer fra virkeligheten

Startet av Øyvind.h, torsdag 22. november 2012, klokken 11:53

« forrige - neste »

Hyperstress

Lot en venn teste bilen en lengre tur på motorvei med vredesten US 20" 42psi. T/R Moss-Råholt. 20kmt over alle fartsgrenser på Tur, og på fartsgrenser på retur. Snitt på 213wh/km. De dekka virker til å ha lav rullemotstand. :)
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Lanber

Fra SC Lyndal toppet på torsdag i skjiitvær m kurs for Bergen sentrum. 375km.  Hadde 240wh/km med veldig forsiktig kjøring ved Stavanger. 45psi 19" orginale sommerdekk.

Turte ikke annet enn å fylle på hos Tesla. Hadde 199 typical igjen, ladet opp til 233 og la i veg. Tok på 10km til på Aksdal mens vi spiste fordi jeg kunne.
Ankomst Bergen med 45km igjen. Bedre forhold fra Stavanger men ikke optimale. Greide vel omtrent akkurat typical i snitt der.

Spent på retur i morra, perleforhold nå.

frosken

#92
Veldig fornøyd med bilen i dag.

Kjørte tur/retur Oslo øst - langt opp på Vikerfjell, en tur på ca 25 mil med vesentlige høydeforskjeller i tillegg til et par stopp både på vei opp og ned. Med Nokian R2 på 50 psi og jevn (og noe høy) fart havnet det uproblematisk på 195wh/km totalt snitt.

Dette lover godt for sommerens ferieplaner  :D

gbzdoc

Noen morsomme motsetninger på forbruk i det siste:

Retur fra Nordby/Svinesund til Ski i regnvær og motvind i ca. 115 km/t endte med forbruk på 270 wh/km.
Vi lå på 250 wh/km til Nordby i medvind i samme hastighet.
(CC hele veien)

Nå i påska kjørte vi SC Lillehammer - Fåvangfjellet (900moh), parkert to dager uten lading, Fåvangfjellet - Gålå (Ned i dalen og opp på ca. 900 moh) og tilbake til Fåvang (ikke opp på fjellet) endte på beskjedne 206 wh/km med fint vær men noe motvind deler av kjøringen.

Forøvrig var vi først nede på samme TKM som da vi forlot Gålå litt før Ringebu. Det overrasket meg, men fartsgrensene der er jo latterlig lave da.

Regen ned fra fjellet var henholdsvis 15 tkm ned fra Fåvangfjellet og 10 tkm ned fra Gålå.

pagal

@Lanber
Tips:
       16A, 400V, 12Kw Haljem mellom venterom/WC.Høyt oppe på veggen i pasasjen.
Ta til høyre før bill. luke.
Early CHAdeMO adapter Jæren

sven erik

skal bli artig å teste en tesla en dag  jeg har greid 16 mil med en  trilling jeg har  her i norge og fler ganger i spania
men  tror ikke andre har greid dette  så skulle sett hva en kunne greid med tesla s
har å en geo  som en med normal kjøring reier ca 24 mil har greid  29 mil med denne

Arntiv

Min påsketur gikk tur/retur Bodø-Tärnaby (350km hver vei). Turen startet i Bodø (havnivå), gikk over Saltfjellet (693moh), ned til Mo i Rana (havnivå) og opp til Tärnaby (ca 500moh). Bilen var fullpakket både i frunk og trunk med fire par slalåmski på taket (Whispbar stativ og skiklemme) og to voksne og to barn inne i bilen. Jeg var på forhånd veldig spent på hvor mye vekt og ski på taket ville påvirke energiforbruket. Jeg hadde bestemt meg for å gjennomføre turen som om jeg kjørte en helt vanlig bil og fulgte fartsgrenser (ble et par forbikjøringer) og uten bruk av rangemode. Innetemp 20 grader. Utetemp lå på 0 - 3 plussgrader.

På tur til Tärnaby la jeg inn en matpause på Bimbo veikro utenfor Mo. Der har de blå trefas (sikret med 25A) som jeg fikk låne en times tid. Det viste seg å være helt nødvendig for å komme fram da den siste stigningen, samt fartsgrense på 90 (i Sverige) suger energi. I tillegg kjørte jeg 90km/t slakt oppover Saltdalen, og kom ut for 40 minutter venting og kolonne over Saltfjellet. Ved ankomst viste typical range 3 km tilgode.

I Tärnaby ladet jeg på motorvarmeruttak (10A). Det gikk bare fint da oppholdet var på fire døgn.

På retur til Bodø var energiforbruket betraktelig mindre med nedoverbakke fra Tärnaby til Mo, og opp og ned Saltfjellet virker som det kommer på ett ut (du får igjen energien du bruker oppover når du kjører nedover). Jeg la likevel inn en matpause på Saltdal turistsenter, og jaggu hadde de blå trefas (32A) der også som jeg fikk låne en times tid (kontakten er på østsiden av bygget). Strekket nedover Saltdal (90km/t) var bare kos (med 170 Wh/km fra Saltdal turistsenter). Ved ankomst Bodø hadde jeg 49 km typical range tilgode.

Ved ankomst Tärnaby lå forbruket på 233 Wh/km. Dette skulle svare til 81,55 kWh for ca 350km, men jeg glemte å notere ned de faktiske tallene.
Med litt småkjøring i Tärnaby ble totalforbruket 171kWh fordelt på 770km og 223 Wh/km.

Alt i alt er jeg fornøyd med forbruket på turen. Jeg hadde forventet noe mer forbruk. Til neste år med SC ved Saltdal turistsenter vil turen bli en lek :)

P.S Stemmer det at blå trefas er mer vanlig enn blå enfas? (Takk og lov for adaptersettet til jkirkebo!)
Bekreftet 27.07.13. Levert 21.12.13, Svart S85 med pano, lyd, luft og hattehylle. 19" Polar Wheels med Hakka 8.

Muffinman

#97
Sitat fra: frosken på fredag 18. april 2014, klokken 20:46
Veldig fornøyd med bilen i dag.

Kjørte tur/retur Oslo øst - langt opp på Vikerfjell, en tur på ca 25 mil med vesentlige høydeforskjeller i tillegg til et par stopp både på vei opp og ned. Med Nokian R2 på 50 psi og jevn (og noe høy) fart havnet det uproblematisk på 195wh/km totalt snitt.

Dette lover godt for sommerens ferieplaner  :D
Forvent å bli overrasket med 21" hjulene.

EDIT: Ser nå at du droppet de. Blir nok uansett en liten økning med sommerdekk på 19". Jeg har så langt en økning på omkring 20% i forbruk med 21" og Conti dekk med 46 psi i forhold til R2.

Lanber

@pagal.  Fant 16a stikket på fergekaia. Ikke akkurat lett tilgjengelig, men det blir som fanden og fluer. Må man så må man.

Øyvind.h

Krysspost fra annen tråd

I går (13. april) var det tid for første skikkelige langtur (dvs 51 mil ). Har kjørt 35 mil før, men nå var Trondheim destinasjonen :)
Forutsetninger:
- Stappfull bil. Fem personer, fullt bagasjerom foran og bak.
- Fartsgrense + mva der det var forsvarlig. Dvs kjørte nøyaktig slik jeg ville kjørt en fossilbil
- Mange forbikjøringer
- Utetemp  1-12 grader (snitt kanskje 6-8 grader)
- Stort sett bare veier, men vått noen steder og litt regn før Trondheim
- 19" originalfelger med Goodyear-dekkene. Ca 45psi.
- Luftunderstell i low
- Ikke range mode
- 22 grader på klima, dvs godt og varmt i kupeen (ikke noe eco pain modus her nei)

Turen gikk E6 over Dovre fra Oslo til et lite tettsted syd for Trondheim. Totalt 511km i følge bilen.

Oslo-Lillehammer
Startet i Oslo med forvarmet bil søndag morgen. Batteriet var ladet til ca 95% SOC, eller 380tkm.
Kjørte fort og like hardt som jeg ville kjørt en fossilbil. Dvs fartsgrense + mva der det var forsvarlig, kjørte forbi der det var forsvarlig, og fulgte annen trafikk der jeg ikke følte for å kjøre forbi.
Ankom Lillehammer etter 19 mil med ca 45% SOC, 170tkm rekkevidde og forbruk på 213Wh/km
Fikk 94kW ladeeffekt, men viktigst av alt: vi hadde stoppet her uansett, for to av fem i bilen måtte på do! Og på den tiden det tok for alle å gå på toalettet og hunden å strekke på bena litt (25 min) var bilen ladet opp til 320tkm. Vi ventet altså IKKE på lading. Men jeg er motstander av å bruke fasiliteter uten å legge igjen noe business, så vi kjøpte en pose Sørlandschips på Esso til 35,-.

Lillehammer-Dombås:
Startet etappen med ca 80% SOC og 320tkm.
Ankom Dombås med 151tkm, ca 40% SOC. Forbruket var 210Wh/km. Ladeeffekten var 104kW fra start :)
Igjen var det toalettbesøk som var presserende, men det passet bra ettersom det var superlader der. Det tok ca 10 minutter å gå inn på cafeen, gå på toalettet og kjøpe en flaske bruk. Kostnad 39,-.
I løpet av 10 minutter hadde bilen ladet opp til 247tkm (ca 20kWh) og vi kjørte med en gang vi kom tilbake til bilen.

Dombås-Lundamo
Startet etappen med ca 62% SOC og 247tkm. Flott vær over Dombås, men kraftig sidevind. 17m/s :)
Ankom Lundamo med 120tkm og ca 35% SOC. Forbruk 156Wh/km på etappen.

Sammendrag for turen:
511km
99,2kWh
194Wh/km
Brukt totalt 506tkm på å kjøre 511km.

Veldig fornøyd med at jeg kan kjøre "hardt" med stappfull bil på strekningen Oslo-Trondheim, uten å spare på noe som helst i utetemp 6 grader og fortsatt bare bruke 194Wh/km.
Jeg er også veldig fornøyd med at hurtiglading ikke var noe som tok tid. Det var bare noe bilen gjorde mens vi uansett tok en påkrevet pause.  Bilen var ikke fulladet før avreise, og jeg ankom med 120tkm igjen på batteriet. Total ladetid 35 minutter. Totalkostnad for turen er 74,- til en pose chips og en flaske brus. Hadde jeg ladet til 100% hjemme og kjørt litt penere kunne jeg fint droppet lading på Dombås, men nå måtte vi stoppe uansett :)

Det er bare en ting å si: Elbilen er nå langturbil. Fossilbilen er DØD OG BEGRAVET!
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Øyvind.h

#100
Og her er erfaringene fra tilbakeveien (Lundamo-Oslo):
Forutsetninger(omtrent som sist):
- Stappfull bil. Fem personer, fullt bagasjerom foran og bak
- Fartsgrense + mva (og med litt tidspress)
- Utetemp 4-14 grader
- Regn første 10 mil ca
- 19" originalfelger med Goodyar dek med ca 45psi
- Low
- Ikke range mode
- 22 grader på klima - dullet ikke med innstillinger for å spare på noe

Turen gikk E6 fra Lundamo til Oslo øst. Totalt 510km.

Lundamo-Dombås:
Startet med ca 88% SOC, eller 350tkm. Forvarmet ca 20 min.
Kjørte fort da vi ville rekke å komme oss til laderen før lillefrøkna sovnet. Det var en del regn på etappen og våte veier. Kom frem til Dombås SC med 136tkm etter å ha kjørt 164km. Forbruket var 241Wh/km. Høyt, men ikke så rart mtp. kjørestil/tempo, 1000 meter stigning og totalt ca 650 høydemeter opp ved destinasjon.
Gikk til Statoil for å gå på toalettet. Kjøpte en 6-pakk bollepose til 38,- og ruslet tilbake. Datteren min lekte med sklien/husken ved Jafs noen minutter før vi gikk tilbake til bilen.
Total ladetid ca 35 minutter opp til 340tkm. Fylte på ca 40kWh i løpet av pausen.

Dombås-Lillehammer
Planen var egentlig å kjøre direkte fra Dombås og hjem, og når jeg kom til Lillehammer hadde jeg ca 25tkm margin + reservetank (dvs totalt ca 45tkm margin). Dette hadde holdt helt fint, men lillemor våknet noen minutter før vi kom til Lillehammer, så da ble det en liten benstrekk allikevel.
Eldstemann i baksetet kjøpte en kaffe hos Marche. Tipper vi ladet i 10 minutter før vi kjørte videre.
Ankom med 215tkm. Dvs. på 15,5 mil fra Dombås til Lillehammer var forbruket 158Wh/km, og jeg kjørte raskt med mange forbikjøringer. Totalt ligger SC på Lillehammer ca 450 meter lavere enn SC på Dombås, derav det lave forbruket :)
Ladet ca 10 min (15kWh) opp til 290tkm før vi kjørte videre.

Lillehammer-Oslo:
Nå var alle passasjerene klare for å komme seg hjem, så nå hadde bilen hjemlengsel.... Bilen er utrolig komfortabel i bra fart, og før Minnesund var det sommerfølelse med åpent glasstak på strekningen med veiarbeid der man triller avgårde i 70-80km/t :)
Kom hjem til Oslo med etter siste etappe på 191km med 64tkm igjen på batteriet (dvs ca 84tkm igjen totalt sett). Forbruk på denne strekningen var 217Wh/km.

Sammendrag for turen
510km
105,4kWh
207Wh/km
Brukte 537tkm på å kjøre 510km.

Brukte litt mer på vei hjem, men det har sine naturlige årsaker  ;) Nå kjørte jeg helt kompromissløst, men en liten strekning før Lillehammer var jeg innstilt på å kjøre hele veien fra Dombås uten å lade. Da hadde jeg et snittforbruk over 5 mil på 160-170Wh/km (uten høydeforskjell) ved bare å følge trafikken i 75-85km/t.

Med andre ord - hadde jeg holdt fartsgrenser og droppet forbikjøringer i dag kunne jeg glatt kjørt strekningen på drøyt 180Wh/km. Hadde jeg kjørt ekstremsparings-løsning kunne jeg antakelig kjørt strekningen på drøyt 170Wh/km. Dette baserer jeg på hva slags forbruk jeg får til ved å kjøre pent og følge trafikken, og ved å analysere hvilken påvirkning høy hastighet har på forbruket.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Batteritralla

Sitat fra: Arntiv på lørdag 19. april 2014, klokken 09:01
Min påsketur gikk tur/retur Bodø-Tärnaby (350km hver vei). Turen startet i Bodø (havnivå), gikk over Saltfjellet (693moh), ned til Mo i Rana (havnivå) og opp til Tärnaby (ca 500moh). Bilen var fullpakket både i frunk og trunk med fire par slalåmski på taket (Whispbar stativ og skiklemme) og to voksne og to barn inne i bilen. Jeg var på forhånd veldig spent på hvor mye vekt og ski på taket ville påvirke energiforbruket. Jeg hadde bestemt meg for å gjennomføre turen som om jeg kjørte en helt vanlig bil og fulgte fartsgrenser (ble et par forbikjøringer) og uten bruk av rangemode. Innetemp 20 grader. Utetemp lå på 0 - 3 plussgrader.

På tur til Tärnaby la jeg inn en matpause på Bimbo veikro utenfor Mo. Der har de blå trefas (sikret med 25A) som jeg fikk låne en times tid. Det viste seg å være helt nødvendig for å komme fram da den siste stigningen, samt fartsgrense på 90 (i Sverige) suger energi. I tillegg kjørte jeg 90km/t slakt oppover Saltdalen, og kom ut for 40 minutter venting og kolonne over Saltfjellet. Ved ankomst viste typical range 3 km tilgode.

I Tärnaby ladet jeg på motorvarmeruttak (10A). Det gikk bare fint da oppholdet var på fire døgn.

På retur til Bodø var energiforbruket betraktelig mindre med nedoverbakke fra Tärnaby til Mo, og opp og ned Saltfjellet virker som det kommer på ett ut (du får igjen energien du bruker oppover når du kjører nedover). Jeg la likevel inn en matpause på Saltdal turistsenter, og jaggu hadde de blå trefas (32A) der også som jeg fikk låne en times tid (kontakten er på østsiden av bygget). Strekket nedover Saltdal (90km/t) var bare kos (med 170 Wh/km fra Saltdal turistsenter). Ved ankomst Bodø hadde jeg 49 km typical range tilgode.

Ved ankomst Tärnaby lå forbruket på 233 Wh/km. Dette skulle svare til 81,55 kWh for ca 350km, men jeg glemte å notere ned de faktiske tallene.
Med litt småkjøring i Tärnaby ble totalforbruket 171kWh fordelt på 770km og 223 Wh/km.

Alt i alt er jeg fornøyd med forbruket på turen. Jeg hadde forventet noe mer forbruk. Til neste år med SC ved Saltdal turistsenter vil turen bli en lek :)

P.S Stemmer det at blå trefas er mer vanlig enn blå enfas? (Takk og lov for adaptersettet til jkirkebo!)

Ang blå trefas vs enfas. Enfase 32A hadde jeg faktisk aldri hørt om før "elbil alderen". Sjansen er mao liten for å treffe på en enfase 32A. Da er den nok i så tilfelle satt opp ganske nylig. Adapter trefase til enfase er et must.
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

Muffinman

Kjørte faktisk Lillehammer-Dombås på 197wh/km i dag. Tørre veier, 10-12 grader og 21" Conti med 46psi. Det hadde jeg ikke trodd på forhånd. Kjøring i fartsgrensene bortsett fra litt MVA i 90-sonen.

Har inntrykk av at sommerdekkene trenger litt varme før de ruller lett. Ser både forskjell på forbruk og hører at støyen er lavere når jeg starter kjøring i +12 kontra +2.

Har for øvrig vært nede under 180wh/km uten høydeforskjell på denne turen, riktignok med fin veldig jevn og fin kjøring.

Car-El

I dag skulle vi hente vår lille sønn som vi forlot hos tante og onkel på Reinøya rett nord for Tromsø. (Skrevet om for noen poster siden.) Dagen var våt da det veksler på regn og sny ved +3 grader. Det blåser godt både med, mot og på tvers. Denne gangen hadde vi bare veien, da tiden gikk i fra oss. Dette medførte at det ble kjørt litt raskere til Hansnes for å rekke fergen, men vi skal ikke på disse energisugene grusveiene på Reinøya. To forbikjøringer, der den ene spant bilen seg løs! TAKK for elektroniskestøttehjul!  :) Denne gangen tom bil ut. Bare jeg og fruen. Ingen bestemor. Range Mode ON.

0km - 66km   211kW/km (mot 171kW/km her om dagen.)
Retur             208kW/km (mye roligere kjøring på retur.)

Kjørte ikke så mye fortere på tur ut enn her om dagen. 10km/t - 20km/t, aldrig mere en 10km/t over fartsgrensene. Foruten ved forbikjøringer. DÆV.... en vanlig S85 e MYE MERE enn rask nok.

Men at vær og litt tyngere fot skal gi over 20% økning i energiforbruk. DET trodde ikke jeg.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Avh

XPENG P7
Ex Tesla mod 3
Ex Tesla S 85 kWh Rød mm
Ex Tesla Roadster 2,5
Ex-Buddy
2 x EL-sykkel

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA