2023.32.x

Startet av sjokomelk, fredag 08. september 2023, klokken 22:42

« forrige - neste »

OlaM

2023.32.7 på vei inn. Håper den greien med nåværende/fartsgrense bare var en miss og at denne fikser det. Men har allerede rukket å venne meg til fartsgrense. Er ganske få steder der bilen tror fartsgrensen er høyere her i vest, tvert i mot.
'21 3LR

OlaM

Niks, farts-dingsen blir fremdeles grået ut når man velger "nåværende".
'21 3LR

Handyman

Sitat fra: OlaM på onsdag 04. oktober 2023, klokken 20:472023.32.7 på vei inn. Håper den greien med nåværende/fartsgrense bare var en miss og at denne fikser det. Men har allerede rukket å venne meg til fartsgrense. Er ganske få steder der bilen tror fartsgrensen er høyere her i vest, tvert i mot.
Har hatt .7 en kort stund, og kan dessverre bekrefte at det ikke er fikset.
Det værste er jo når bilen tror fartsgrensen er lavere enn den faktisk er, da blir man sittende å gasse manuelt.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Mobileum

Sitat fra: Handyman på onsdag 04. oktober 2023, klokken 21:38
Sitat fra: OlaM på onsdag 04. oktober 2023, klokken 20:472023.32.7 på vei inn. Håper den greien med nåværende/fartsgrense bare var en miss og at denne fikser det. Men har allerede rukket å venne meg til fartsgrense. Er ganske få steder der bilen tror fartsgrensen er høyere her i vest, tvert i mot.
Det værste er jo når bilen tror fartsgrensen er lavere enn den faktisk er, da blir man sittende å gasse manuelt.

Pussig at de implementerer en ny funksjon som er avhengig av en annen funksjon som de med stor sannsynlighet vet ikke er pålitelig.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD

Nihon

Min har alltid begrenset farten til fartsgrensen på alle type veier utenom motorvei når jeg aktiverer AP.
2024 Tesla Model 3 LR Ultra Red - 12.12.2023
2020 Tesla Model 3 LR Pearl White Multi-Coat - 31.12.2019 - 08.12.2023

jlan

Sitat fra: Nihon på onsdag 04. oktober 2023, klokken 21:54Min har alltid begrenset farten til fartsgrensen på alle type veier utenom motorvei når jeg aktiverer AP.
Slik det var før kunne man velge fartsgrense, legge på inntil 10%, og så gå tilbake til nåværende hastighet. Da ble % feltet grået ut, men verdien ble beholdt. Så kunne man velge nåværende hastighet med korte trykk på spaken og fartsgrense+% med langt.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

storole

Sitat fra: Mobileum på onsdag 04. oktober 2023, klokken 09:31Tipper at de av/på-kjøringsfeltene som fungerer på en eller annen måte er "hardcoded" slik de i 2017/18 forsøkte å bli kvitt fantombremsinger. Da fikk vi beskjed fra Tesla om å notere dato, sted, og klokkeslett slik at de kunne finne det igjen i loggen. Dette ble iallfall jeg dritlei, og Tesla sluttet etterhvert å be om det. En annen mulighet er også at NN og Dojo etterhvert gjør seg bemerket

På en lokal "gaffel" hvor 2 filer går sammen, har det alltid vært slik at bilen la seg midt i veibanen. Så plutselig ble det bare fryd og gammen, og nå oppfører den seg presis som den skal. Holder seg nydelig til høyre.

På E18 fra Oslo til Vestfold har det etterhvert blitt mye bedre, men det gjenstår fremdeles 3-4 steder hvor "bilen drar ut". Kan ikke se noen annen forklaring enn hardcoding/NN på hvorfor det fungerer på ett sted, og ikke fungerer på neste når begge steder er nærmest homogene. Tror dette er WIP (Work In Progress).

Hold fingeren på "bilsymbolet" (til det kommer opp beskjed i display) hver gang. Så sendes det "logg" til Tesla.
2023 Tesla MY P (EAP)
2019 Tesla M3 LR (FSD og Boost) - Solgt

sjokomelk

Det er "fake news". Alt du gjør er å lage en markering/bokmerke i loggfilene i bilen, sånn at en tekniker kan finne igjen et bestemt tidspunkt enkelt hvis de henter ut filene før det har gått 48 timer og de har blitt slettet. Ingenting blir sendt inn til serverne til Tesla.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Mobileum

Riktig Sjokomelk. Hadde skrevet følgende før du skrev ditt. Legger det inn allikevel:

For å pirke litt: Det sendes vel ingen logg til Tesla, men det settes et merke i i bilens logg slik at det blir mulig for Tesla å finne tilbake til tidspunktet. Det er et par placeboer i Tesla. Dette med tilbakerapportering er én ting. "Standard/Avansert" i software-oppdateringer er en annen. Virker beviselig ikke. Bruke stemmestyringen til å rapportere feil ved å starte meldingen med "Bug" for å sende rapporten til verkstedet var flittig brukt i en periode, men endte bare opp i det store intet.

ps. Under uttesting av FSD Beta i USA ble man bedt om å rapportere feil ved å trykke på et symbol. Det endte opp med så store mengder av data at de tidlig ga det opp. Men de sa ikke fra da de mente at bruken ville føre til større engasjement fra testerne ....

Handyman

Sitat fra: Mobileum på onsdag 04. oktober 2023, klokken 21:47
Sitat fra: Handyman på onsdag 04. oktober 2023, klokken 21:38
Pussig at de implementerer en ny funksjon som er avhengig av en annen funksjon som de med stor sannsynlighet vet ikke er pålitelig.
Det er ikke snakk om er ny funksjon. Det er en mulighet som er borte.
Tidligere kunne man sette fartsoverskridelse i % mens man stod i "Fartsgrense" og deretter bytte over til "Nåværende fart" og beholde fartsoverskridelsen. Den helt klart beste innstillingen. Nå blir fartsoverskridelsen nullet ut når man bytter over til "Nåværende fart". Jeg håper at det er en bug som blir rettet snart, og at det ikke var en bug slik det var tigligere ;-).

Mobileum

2023.32.7 S/X:

Kjenner ikke så mye til "de små", men denne versjonen har litt nytt på "de store". Spesielt i IC. Mye mere liv blir oppfanget av det som skjer rundt bilen. Riktig livlig rundt der nå. Husker ikke om dette er helt nytt, men nå ruller trafikkmeldinger fram under stasjonslogoen når NRK, og P4 er valgt. En merkelighet er at Enveiskjørings-skiltet vises som Full Stopp-skilt. Problemet "de små" har med hastighet på AP har jeg ikke merket noe til (eller jeg har ikke skjønt problemet). Den reduserer nå hastigheten foran rundkjøringer, noe den har gjort til og fra de siste årene. Nå virker den på alle rundkjøringer, men som oftest ubrukbar. Det er ikke nødvendig å redusere hastigheten 50 meter foran rundkjøringen når man kjører i 50 km/t. Godt å se at vi med litt eldre (men mye bedre) biler ikke er helt glemt.

Nihon

Sitat fra: jlan på torsdag 05. oktober 2023, klokken 01:30
Sitat fra: Nihon på onsdag 04. oktober 2023, klokken 21:54Min har alltid begrenset farten til fartsgrensen på alle type veier utenom motorvei når jeg aktiverer AP.
Slik det var før kunne man velge fartsgrense, legge på inntil 10%, og så gå tilbake til nåværende hastighet. Da ble % feltet grået ut, men verdien ble beholdt. Så kunne man velge nåværende hastighet med korte trykk på spaken og fartsgrense+% med langt.

Som en programmerer så vil jeg si at den oppførselen er en bug som de nå har rettet på så den nullstiller seg riktig når man velger nåværende hastighet.
2024 Tesla Model 3 LR Ultra Red - 12.12.2023
2020 Tesla Model 3 LR Pearl White Multi-Coat - 31.12.2019 - 08.12.2023

turfsurf

Sitat fra: Nihon på torsdag 05. oktober 2023, klokken 17:11Som en programmerer så vil jeg si at den oppførselen er en bug som de nå har rettet på så den nullstiller seg riktig når man velger nåværende hastighet.
Det er sånn juniorprogrammererne mine tenker. Det gir ingen mening at øverste fart for ACC skal være forskjellig om man velger modus "aktuell fart" eller "maks angitt fart". Forskjellen skal bare være hva ACC stilles inn på ved aktivering. Det skal ikke påvirke øverste grense (som bør være en egen innstilling separat fra modus).
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

jlan

Sitat fra: turfsurf på torsdag 05. oktober 2023, klokken 17:25Det er sånn juniorprogrammererne mine tenker. Det gir ingen mening at øverste fart for ACC skal være forskjellig om man velger modus "aktuell fart" eller "maks angitt fart". Forskjellen skal bare være hva ACC stilles inn på ved aktivering. Det skal ikke påvirke øverste grense (som bør være en egen innstilling separat fra modus).
Enig. Jeg synes heller ikke det gir noen mening. Det var jo ikke slik at det ble lagt en % til aktuell fart. Egentlig har ikke den funksjonen noe med aktuell fart å gjøre. Man kan jo uansett velge fartsgrense ved å holde spaken nede 1 sek., også når aktuell fart er valgt. Så man hadde egentlig begge muligheter.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Handyman

Sitat fra: Nihon på torsdag 05. oktober 2023, klokken 17:11
Sitat fra: jlan på torsdag 05. oktober 2023, klokken 01:30

Som en programmerer så vil jeg si at den oppførselen er en bug som de nå har rettet på så den nullstiller seg riktig når man velger nåværende hastighet.
Det er det jeg frykter. De bør straks gjeninnføre bugen og omdefinere den til en ønsket funksjon.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA