2023.32.x

Startet av sjokomelk, fredag 08. september 2023, klokken 22:42

« forrige - neste »

KjellAtleJohnny

Nye endringene med autopilot fartsgrense gjør AP ubrukelig for meg. Man kan enten velge fartsgrense og legge på +10kmh, et valg som gjør at med en gang man slår på AP så fyker den opp til fartsgrense+10, eller nåværende fart med fartsgrense som maksimum. Ikke mulig lenger å hive seg på AP ved fartsgrensen og skrolle opp 2 - 3kmh.

Handyman

Sitat fra: hugin på søndag 01. oktober 2023, klokken 14:45Har 2023.32.6, reagerer på at filskifte har blitt vanvittig mye dårligere. Må liksom ha 1-2 forsøk før den plutselig røsker over i den andre fila. Har ikke merket dette på tidligere versjoner.

Synes jeg må bevege rattet oftere enn før også, mulig dette bare er innbilning.
Ingen slike problemer her.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

geear

Sitat fra: KjellAtleJohnny på søndag 01. oktober 2023, klokken 17:40Nye endringene med autopilot fartsgrense gjør AP ubrukelig for meg. Man kan enten velge fartsgrense og legge på +10kmh, et valg som gjør at med en gang man slår på AP så fyker den opp til fartsgrense+10, eller nåværende fart med fartsgrense som maksimum. Ikke mulig lenger å hive seg på AP ved fartsgrensen og skrolle opp 2 - 3kmh.
Scrollingen over satt maksfart har vært begrenset til en gitt veikategori (typisk med midtdeler), og noen ganger har kategoriseringen endret seg med programvare, er ikke det som forvirrer her da?

Handyman

Sitat fra: geear på søndag 01. oktober 2023, klokken 20:54
Sitat fra: KjellAtleJohnny på søndag 01. oktober 2023, klokken 17:40Nye endringene med autopilot fartsgrense gjør AP ubrukelig for meg. Man kan enten velge fartsgrense og legge på +10kmh, et valg som gjør at med en gang man slår på AP så fyker den opp til fartsgrense+10, eller nåværende fart med fartsgrense som maksimum. Ikke mulig lenger å hive seg på AP ved fartsgrensen og skrolle opp 2 - 3kmh.
Scrollingen over satt maksfart har vært begrenset til en gitt veikategori (typisk med midtdeler), og noen ganger har kategoriseringen endret seg med programvare, er ikke det som forvirrer her da?
I denne versjonen har de fjernet muligheten til å sette overhastighet når man har valgt "nåverende fart" når man skrur på AP. Irriterende.
Får å velge overhastighet må man velge "fartsgrense", og settes fartsgrensen pluss overhastighet når man skrur på AP, ganske irriterende når man bare vil holde nåværende fart (eks. når fartsgrensen er feil). Da ender man opp med frenetisk scrolling, feks. fra 88km/t ned til 50, mens bilen øker farten frem til man har scrollet langt nok ned. Vi har gått flere år tilbake i tid med dette. Jeg håper det er en bug og at det snart blir rettet opp.

TeddyT

Med S75D kan jeg bare aktivere cruise på nåværende hastighet med et tapp opp eller ned på hendelen, før jeg aktiverer AP. Det har jeg måttet gjøre i alle år for at AP ikke umiddelbart skal gå til «maks overhastighet» ved aktivering.

Opplever forøvrig ingen problemer med filskifte. :)
S75D 09/2018 // Red Multi-Coat & Hvitt interiør // Twin Turbine // MCU2 // FSD

gjobjo

Sitat fra: hugin på søndag 01. oktober 2023, klokken 14:45Har 2023.32.6, reagerer på at filskifte har blitt vanvittig mye dårligere. Må liksom ha 1-2 forsøk før den plutselig røsker over i den andre fila. Har ikke merket dette på tidligere versjoner.

Er det FSD dette med filskifte, vi med vanlig "Autopilot" har vel ikke det?
Tesla Model Y  LR 2023
Hyundai Ioniq 2020

marud

Sitat fra: gjobjo på tirsdag 03. oktober 2023, klokken 08:53

Det er i EAP pakka, men stemmer at basic AP ikke har det ja.
2024 Tesla Model 3 RWD Stealth Grey

hugin

Sitat fra: gjobjo på tirsdag 03. oktober 2023, klokken 08:53

Har FSD ja. Ser at det er omtrent komplett umulig å skifte fil i tuneller. Bilen er ikke veldig møkkete, så har liten tro på at sensorene er tildekket. Lasta ned 2023.32.7 i dag, får se om det hjelper
Tesla MYP hvit/svart FSD HomeLink 2022
Tesla MX 2018 75D
Tesla M3 LR DV4W FSD acc boost 2019 - solgt 2022

Handyman

Sitat fra: TeddyT på tirsdag 03. oktober 2023, klokken 08:14Med S75D kan jeg bare aktivere cruise på nåværende hastighet med et tapp opp eller ned på hendelen, før jeg aktiverer AP. Det har jeg måttet gjøre i alle år for at AP ikke umiddelbart skal gå til «maks overhastighet» ved aktivering.
Tidligere kunne man aktivere AP med nåværende hastighet, og deretter holde hendelen ned eller scrolle opp til overhastighet. Det er nå ikke mulig å definere overhastighet ved bruk av "nåværende fart", og er det er ganske irriterende.

geirci2

Forstår ikke de sistnevnte innleggene, jeg kjører med 2023.32.6 og med AP eller FSD aktivt kan jeg regulere hastigheten med høyre scrollehjul så mye jeg vil, opp og ned... 8)
2023 Model Y Perf. FSD, utlevert 18.3.23 - Firmware: 2025.26.3
2019 Model 3 LR HW3/FSD/Acc.boost, utlevert 4.4.19, SOLGT 7.7.23

Handyman

Sitat fra: geirci2 på tirsdag 03. oktober 2023, klokken 22:10Forstår ikke de sistnevnte innleggene, jeg kjører med 2023.32.6 og med AP eller FSD aktivt kan jeg regulere hastigheten med høyre scrollehjul så mye jeg vil, opp og ned... 8)
Hvilken innstilling bruker du? "Fartsgrense" eller "Nåværende fart"?
Scrolling opp og ned fungerer som før, men det er ikke lenger mulig å scrolle over fartsgrensen på vanlige veier når man bruker "Nåværende hastighet". På "motorvei" kan man fortsatt scrolle til høyere fart enn fartsgrensen.

Edit: prøvd å spesifisere bedre.

førategangtesla

Etter å ha prøvd autopilot på vei med vegmerking nå så merker jeg at det har skjedd ting etter siste oppdatering.

Nå kjører bilen fint gjennom "stressvingene" hvor bilen tidligere startet å bremse midt i svingen og jeg av og til måtte ta over, bilen reduserer nå farten litt før og kjører pent gjennom, den øker farten mer forsiktig ut av svingen etterpå. Bra  :+1:

bilen kjører generelt mer naturlig og i køtrafikk så opplever jeg nå at den akselererer og reduserer farten litt mer forsiktig, jeg trenger ikke å ha bilen i chill som tidligere i kø, nå kan modus stå i sport  :+1: bra

Det som er negativt er at jeg i går merket at bilen gjentatte ganger reduserte farten fra 60 til 50 over en strekning på ca 1 km, her har bilen tidligere alltid holdt 60 kmt. Når bilen reduserte til 50 stod det fortsatt et skilt med 60kmt på skjermen. Det kom opp en melding men jeg husker ikke hva det stod, men det var ikke noe relevant. Skal prøve igjen i dag på vei hjem fra jobb.  :-1: ikke bra

Ellers så har bilen generelt blitt litt mer pinglete og forsiktig ved møte av annen trafikk og da gjerne større biler selv ved kjøring på grei vei med tydelige striper.

Jeg merker godt at bilen virker mer intelligent og at den kjører bedre, dette lover bra  :+1:

Kan legge til at dette ikke er på motorvei, men en fylkesvei med striper og endel svinger og bakketopper, hovedvei og motorvei har jeg aldri hatt problemer med autopilot. Jeg skulle kanskje hatt meg en tur her også for å se om bilen vil ta en tur innom av/påkjøringsfelt  :laugh: eller om her har blitt en forbedring.

Handyman

Sitat fra: førategangtesla på onsdag 04. oktober 2023, klokken 06:14Kan legge til at dette ikke er på motorvei, men en fylkesvei med striper og endel svinger og bakketopper, hovedvei og motorvei har jeg aldri hatt problemer med autopilot. Jeg skulle kanskje hatt meg en tur her også for å se om bilen vil ta en tur innom av/påkjøringsfelt  :laugh: eller om her har blitt en forbedring.
Da opplever du det samme som mange andre, men bilen trekker fortsatt unormalt mye til høyre i av- og påkjøringsfeltene.

Mobileum

Tipper at de av/på-kjøringsfeltene som fungerer på en eller annen måte er "hardcoded" slik de i 2017/18 forsøkte å bli kvitt fantombremsinger. Da fikk vi beskjed fra Tesla om å notere dato, sted, og klokkeslett slik at de kunne finne det igjen i loggen. Dette ble iallfall jeg dritlei, og Tesla sluttet etterhvert å be om det. En annen mulighet er også at NN og Dojo etterhvert gjør seg bemerket

På en lokal "gaffel" hvor 2 filer går sammen, har det alltid vært slik at bilen la seg midt i veibanen. Så plutselig ble det bare fryd og gammen, og nå oppfører den seg presis som den skal. Holder seg nydelig til høyre.

På E18 fra Oslo til Vestfold har det etterhvert blitt mye bedre, men det gjenstår fremdeles 3-4 steder hvor "bilen drar ut". Kan ikke se noen annen forklaring enn hardcoding/NN på hvorfor det fungerer på ett sted, og ikke fungerer på neste når begge steder er nærmest homogene. Tror dette er WIP (Work In Progress).
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD

sjokomelk

Det skal ikke mer til enn en asfaltskjøt der hvor høyrekanten normalt skulle vært i et flettefelt for at bilen holder seg rett frem og overser flettefeltet. Så det må nok lages egen kode/tilpasning for annerledeslandet Norge som ikke har veimerking gjennom hele flettefeltet.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA