Snart refresh TMY?

Startet av kodax, fredag 01. september 2023, klokken 09:44

« forrige - neste »

geear

Når stereo-knappene plutselig er på feil side av rattet og opp-ned og man i tillegg skal fokusere på trafikken i en rundkjøring, så skal man være rimelig stødig for å synes at det "ikke er et problem" å justere lyd for eksempel.

For blinklysknappene så vil til og med pilene være motsatt vei av der de faktisk blinker, på et tidspunkt. Hadde vært mer intuitivt/fail-safe med helt forskjellig knapp/bevegelse/tilbakemelding for de to retningene, så man visste hva man kjente etter.

Kim-

Jeg tipper vi får ekstremt stor andel som ikke kommer til å blinke
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

ToWalkOrDrive

Sitat fra: geear på mandag 04. september 2023, klokken 23:34Når stereo-knappene plutselig er på feil side av rattet og opp-ned og man i tillegg skal fokusere på trafikken i en rundkjøring, så skal man være rimelig stødig for å synes at det "ikke er et problem" å justere lyd for eksempel.

For blinklysknappene så vil til og med pilene være motsatt vei av der de faktisk blinker, på et tidspunkt. Hadde vært mer intuitivt/fail-safe med helt forskjellig knapp/bevegelse/tilbakemelding for de to retningene, så man visste hva man kjente etter.

Kunne vært to små fysiske knapper rett på siden av tommelen, sånn som på motorsykler, eller en liten joystick-fjutt som du dytter til venstre eller høyre (sånn som vindusviskerscrollehjulet). Men vil fortsatt bli et problem i rundkjøringer.
Tesla Model Y                         2021-

turfsurf

Sitat fra: geear på mandag 04. september 2023, klokken 23:34For blinklysknappene så vil til og med pilene være motsatt vei av der de faktisk blinker, på et tidspunkt. Hadde vært mer intuitivt/fail-safe med helt forskjellig knapp/bevegelse/tilbakemelding for de to retningene, så man visste hva man kjente etter.
Når man er i rundkjøringen er det alltid samme bryter man skal bruke når man skal ut, så det går jo an å lære seg hvor bryteren er.

Sjekket i går hvor mye rattutslag jeg hadde i en liten rundkjøring når jeg skulle til venstre, og det var ca 90 grader der blinklyset skulle aktiveres. Burde ikke være noe problem å finne bryteren da, selv om det er litt klønete.

Det er kun på det veldig små egentlig-ikke rundkjøringene hvor man får stort nok rattutslag til at dette vil være ett problem, når rattet går 180 grader eller mere.

Men ja, sliter med å finne noe som er bedre enn en hendel for blinklys, det bør jo være i nærheten av rattet og ikke være med rattet rundt.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Marzo

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 01. september 2023, klokken 15:30Ja, det er ingen som vet, men over 25% av delene er forskjellige mellom Model 3 og Y. I tillegg er det ikke sikkert at de skal lage en så lik Model Y heller. Kan være de vil låne litt fra Model S osv. Kan være de vil finne på nye ting. Nye modeller hos Tesla har ofte tatt lenger tid enn forventet, og ofte overrasket med nyheter. Blir jo veldig spennende å se hvordan den blir. Store deler av Model Y sitt salg og lønnsomhet avhenger av Model Y's vellykkethet, så tror de ikke vil lansere oppdatert modell før de er helt sikre. De selger tross alt enormt mye av bilen i dag.

Alle oppgraderinger gjort på Model 3 er med Model Y i tankene, slik at ulike komponenter som kan brukes i begge modellene er tilpasset det. Noe annet er usannsynlig.
Derfor er nok mye av Model Y endringene allerede klare.

Som du er inne på selger de veldig mye Y, og lanseringen av Model 3 demper nå salget fremover da mange heller vil vente på den nye modellen fremfor å kjøpe den gamle.
Det er nok Tesla fullt klar over og vil nok komme med en ny Model Y om kort tid.

Thalgar

Sitat fra: Marzo på tirsdag 05. september 2023, klokken 09:14
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 01. september 2023, klokken 15:30Ja, det er ingen som vet, men over 25% av delene er forskjellige mellom Model 3 og Y. I tillegg er det ikke sikkert at de skal lage en så lik Model Y heller. Kan være de vil låne litt fra Model S osv. Kan være de vil finne på nye ting. Nye modeller hos Tesla har ofte tatt lenger tid enn forventet, og ofte overrasket med nyheter. Blir jo veldig spennende å se hvordan den blir. Store deler av Model Y sitt salg og lønnsomhet avhenger av Model Y's vellykkethet, så tror de ikke vil lansere oppdatert modell før de er helt sikre. De selger tross alt enormt mye av bilen i dag.

Alle oppgraderinger gjort på Model 3 er med Model Y i tankene, slik at ulike komponenter som kan brukes i begge modellene er tilpasset det. Noe annet er usannsynlig.
Derfor er nok mye av Model Y endringene allerede klare.

Som du er inne på selger de veldig mye Y, og lanseringen av Model 3 demper nå salget fremover da mange heller vil vente på den nye modellen fremfor å kjøpe den gamle.
Det er nok Tesla fullt klar over og vil nok komme med en ny Model Y om kort tid.

Dette blir ein test for både Tesla-kundane og Tesla som selskap. Er Tesla smarte ventar dei med ny Model Y til dei har sett om karnøflingane av Model 3 blir godtekne. Salet av Model S og X med manglande hendlar er openbart ganske så dårleg, sidan Tesla har senka prisen igjen og igjen. Er Tesla dumme, lanserer dei ny Y før dei har fått salsdata for ny Model 3. Men med Musk som leiar vil det ikkje forundra meg om dei er det.
Model Y LR Quicksilver, 2023

Radial

Kanskje vi ser en Y refresh når 4680 fabrikkene er i 100% kapasitet etc.

Mye sammenfaller egentlig godt med sent 2024, for da skal jo Panasonic og LG kunne levere 4680 også.

4680 går da rett inn i refresh på LR og P, med kanskje litt ekstra kapasitet.
Imens testes litt megacast etc gjennom RWD fra Berlin.

Så forøvrig denne skikkelige sprekken i megacast'n i statene, så ikke bra ut🙈
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

geear

#52
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 05. september 2023, klokken 06:28Når man er i rundkjøringen er det alltid samme bryter man skal bruke når man skal ut, så det går jo an å lære seg hvor bryteren er.

Sjekket i går hvor mye rattutslag jeg hadde i en liten rundkjøring når jeg skulle til venstre, og det var ca 90 grader der blinklyset skulle aktiveres. Burde ikke være noe problem å finne bryteren da, selv om det er litt klønete.

Det er kun på det veldig små egentlig-ikke rundkjøringene hvor man får stort nok rattutslag til at dette vil være ett problem, når rattet går 180 grader eller mere.

Men ja, sliter med å finne noe som er bedre enn en hendel for blinklys, det bør jo være i nærheten av rattet og ikke være med rattet rundt.
Syns denne videoen der en av Tesla sine egne sjåfører kjører pressebil med Bjørn Nyland i passasjersetet viser ganske godt utfordringene:

https://youtu.be/YEqPNO1_Wj4?si=z0G2LVhAFoyqV9vK&t=156

Han ender med å holde ene hånda i rattet, se ned på rattet og bruke den andre hånda til å trykke på blinklysknappen med. Forøvrig har han over 90 graders utslag her, og dette er en ganske stor rundkjøring med to felt.

Neppe særlig god trafikksikkerhet i å sitte å fokusere ned på rattet midt i en trafikkert rundkjøring. Så kan man sikkert hevde han gjør dette på helt feil måte, holder rattet som en tullebukk, men det viser bare at det ikke er en løsning som faller særlig naturlig. Kanskje spak fungerer kun fordi vi er vant med det, og at det finnes bedre løsninger, men spørs om det er den man har truffet her...

hELgenen

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 05. september 2023, klokken 06:28Men ja, sliter med å finne noe som er bedre enn en hendel for blinklys, det bør jo være i nærheten av rattet og ikke være med rattet rundt.

Akkurat - det er kjernen her. Man kan gjerne fjerne hendel, men betjeningen av blinklys bør ligge fast og ikke følge med rattet slik at det kommer i rare posisjoner i forhold til betjening. Synes Elon sitt mannskap har gjort en gedigen tabbe her. Det er kanskje ulike trafikkregler i USA og EU/Norge mhp rundkjøringer? Blir jo nesten for dumt at man skal sitte der og la en betjening av blinklys definere om man vil ha den nye bilen eller ei. Men i bunn og grunn kan det jo være akkurat dette som får folk til å tenke seg om 2 ganger. Og dersom det blir fokus på dette så kommer vel onkel politi til å stille seg opp i rundkjøringer til vinteren og plukke syndere

Handyman

#54
Her er en som har ettermontert hendler i en model S:
https://driveteslacanada.ca/model-s/tesla-model-s-plaid-owner-mods-yoke-steering-wheel-to-add-stalks/
Vil tro at det er et vist marked for et slik produkt nå som det blir mange flere biler uten hendler.
Tesla kan jo selge det som ekstrautstyr  ;)  ;D

Her er også rattet fra TM3 flyttet over til S
https://www.teslaoracle.com/2021/11/04/tesla-model-s-plaid-yoke-model-3-steering-retrofit-hack/
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Øyvind.h

Så klippet fra Bjørn over nå og det virker i hvert fall som Tesla kan ha fikset understellet slik at det håndterer fartshumper og antakelig også skarpe kanter bra nok. Det er veldig positivt.  Bedre understell og bedre støydemping er på lista over grunner til at Y utgikk. Kuttes det mer i lista er vi kanskje der hvor den kan vurderes igjen.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

geear

Ja, den får meget bra tilbakemeldinger både på støy og komfort, så de har tatt mange riktige grep med 3-eren, og det finner nok veien til Y facelift også.

Synd de ikke fikk smelt inn en enkel headup og 360 surround view også, da hadde den sjekket mange bokser.

Og utsvingbart hengerfeste hadde vært prikken over i-en. 😬

PS: andre medier fikk låne bil og kjøre selv, feks carwow.

Nimrad

Sitat fra: geear på tirsdag 05. september 2023, klokken 18:28Ja, den får meget bra tilbakemeldinger både på støy og komfort, så de har tatt mange riktige grep med 3-eren, og det finner nok veien til Y facelift også.

Synd de ikke fikk smelt inn en enkel headup og 360 surround view også, da hadde den sjekket mange bokser.

Og utsvingbart hengerfeste hadde vært prikken over i-en. 😬
360-kamera er virkelig undervurdert. På tide at Tesla får plass til det. Jeg sliter med å parkere nøyaktig beint i garasjen nå, så jeg må lage til noe linjer og greier på gulvet kun pga det. Med 360-kamera var det veldig enkelt. Er nødt til å parkere nøyaktig beint for at garasjeporten skal gå ned samt ha nok plass til å åpne bagasjerom.
Tesla MY LR CR 2023
Fiat 500e 2021 Icon 3+1
Seat Mii 2020 - Solgt

geear

Vet ikke om det er undervurdert, akkurat, er vel mange som vil ha det. Men for min del fungerer det helt greit i Tesla på grunn av gode p-sensorer og godt ryggekamera, men det er helt klart mye enklere å se linjer osv. med 360. Tesla uten p-sensorer er milevis bak en god 360-løsning.

OlaM

Å ha sidekameraene på samtidig med ryggekamera hjelper litt på å parkere beint, men siden det er såpass vidvinkel så vil jo en rett strek bli ganske skrå - du må liksom se at hver side er like skrå. Og fremover får man jo ingen hjelp, heldigvis er ikke snuten så lang. 360 kamera hadde vært helt konge, er jo et lite håp om at de får til noe som er i nærheten med en oppdatering.
'21 3LR

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA