Snart refresh TMY?

Startet av kodax, fredag 01. september 2023, klokken 09:44

« forrige - neste »

Thalgar

Teslabjørn viser her akkurat kor rævva blinklys på rattet er i norske rundkøyringar:

https://youtu.be/4UOCsbB-KXg?si=6QditYZADr953nyN
Model Y LR Quicksilver, 2023

hELgenen

Sitat fra: geear på fredag 01. september 2023, klokken 17:48
Sitat fra: elektro på fredag 01. september 2023, klokken 17:45
Sitat fra: Klykken på fredag 01. september 2023, klokken 12:04Girvelgeren er småtterier i forhold til bortfall av hendel til blinklys. Men alt er en vanesak vil jeg tro.

Girvelgeren på skjermen kunne jeg levd fint med, men å ikke ha hendler til blinklys er jo krise! Hvordan skan dette fungere med rattutslag? F.eks. blinke inn og ut av rundkjøring. Nesten rart det er lovlig. Justering av viskere er vel allerede ganske ille på Tesla, det blir kanskje en liten forbedring med en knapp på rattet? Men hvordan blinker man med lysene til noen eller skifter mellom nær/fjernlys? Dette er jo ting som sitter i "muskelminnet" og skal fungere i en stresset situasjon.

Hadde det ikke vært august, ville jeg trodd dette var aprilsnarr.

Har god tro på at dette blir endret før Model Y kommer. Når salget av Model 3 ikke blir som forventet pga. dette og de får slakt i pressen / sosiale medier.
Holder du hendene kvart på tre eller ti på to eller hva det nå er, så har du tommelen rett ved blinklysknappene hele tiden, og du husker fort hvilken retning som er om du beveger tommelen "opp" eller "ned"... problemet er vel kanskje at mange av oss har uvaner med å ikke holde sånn. Ei hånd på rattet osv.

Holder du hendene på rattet når du tar en større sving? Jeg løfter fingrene tar nytt grep....og hvor i svarte er blink knappen for høyre blink da?

elektro

Sitat fra: elektro på fredag 01. september 2023, klokken 17:45Holder du hendene kvart på tre eller ti på to eller hva det nå er, så har du tommelen rett ved blinklysknappene hele tiden, og du husker fort hvilken retning som er om du beveger tommelen "opp" eller "ned"... problemet er vel kanskje at mange av oss har uvaner med å ikke holde sånn. Ei hånd på rattet osv.

I mange situasjoner har man større rattutslag enn det en sånn håndstilling tillater, det er problemet. Når du må "bake kringle". Teslabjørn nevnte dette i siste video, an tror folk vil blinke mindre som følge av dette.

Han hadde også et annet godt poeng, girvelgeren på skjermen er feil vei. Altså, sveipe oppover er fremover mens nedover er bakover. Det er motsatt av de fleste girvelgere. Uavhengig av hvor de er plassert.
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Rosstopher

Sitat fra: elektro på fredag 01. september 2023, klokken 18:31Han hadde også et annet godt poeng, girvelgeren på skjermen er feil vei. Altså, sveipe oppover er fremover mens nedover er bakover. Det er motsatt av de fleste girvelgere. Uavhengig av hvor de er plassert.

På en skjerm syns jeg det gir mer mening at oppover er fremover. Det er jo alltid det når man ser en bil på en skjerm, om det er kamera visning, spill eller kart.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler, motorsykkel, veteranbil, veterantraktor, lastebil, brannbil

VoltWay

Sitat fra: elektro på fredag 01. september 2023, klokken 17:45
Sitat fra: Klykken på fredag 01. september 2023, klokken 12:04Girvelgeren er småtterier i forhold til bortfall av hendel til blinklys. Men alt er en vanesak vil jeg tro.

Girvelgeren på skjermen kunne jeg levd fint med, men å ikke ha hendler til blinklys er jo krise! Hvordan skan dette fungere med rattutslag? F.eks. blinke inn og ut av rundkjøring. Nesten rart det er lovlig. Justering av viskere er vel allerede ganske ille på Tesla, det blir kanskje en liten forbedring med en knapp på rattet? Men hvordan blinker man med lysene til noen eller skifter mellom nær/fjernlys? Dette er jo ting som sitter i "muskelminnet" og skal fungere i en stresset situasjon.

Hadde det ikke vært august, ville jeg trodd dette var aprilsnarr.

Har god tro på at dette blir endret før Model Y kommer. Når salget av Model 3 ikke blir som forventet pga. dette og de får slakt i pressen / sosiale medier.
Holder du hendene kvart på tre eller ti på to eller hva det nå er, så har du tommelen rett ved blinklysknappene hele tiden, og du husker fort hvilken retning som er om du beveger tommelen "opp" eller "ned"... problemet er vel kanskje at mange av oss har uvaner med å ikke holde sånn. Ei hånd på rattet osv.
Har du ti-på-to eller kvart-på-tre-grepet gjennom en hel rundkjøring? Jeg holder den type grep 99% av tiden, men ved litt større rattutslag så er ikke armene mine leddet for å bli med rundt. Da tar du nytt tak og sitter der med knapper for blinklys som flytter seg hele tiden. Om du da må begynne å se på rattet for å finne riktig knapp så blir det en risiko for kollisjoner og ulykker. Det fine med spakene er at de alltid er på samme sted i "alle" biler og fungerer nesten alltid likt. Det kan selvsagt finnes bedre alternativ som med tiden tar over, men jeg er ikke overbevist om at knapper på rattet er svaret.

Jeg skal ikke dømme det nord og ned før det er blitt utprøvd, men jeg er skeptisk.

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 01. september 2023, klokken 15:35Angående blinklys så kan det faktisk være at flytting til rattet kan være en god ting. I dag så er det overraskende mange som "tar med seg blinklyset" når de vrir rattet, men det er jo 5 sekunder for sent. Da vet ikke de bak/foran at en skal svinge før en faktisk svinger. Når det er på rattet må en jo fysisk trykke før en svinger siden en ikke har peiling på hvor knappen er etter en har begynt å svinge.

Samtidig er det jo litt ulempen med knapper på rattet - når en svinger vet en jo ikke opp/ned på rattet og hvor knappene er, siden de snus med rattet.
Resultatet blir fort heller at i stedet for å dra med seg spaken så blinker de ikke i det hele tatt.

Jeg forstår hvorfor Tesla gjør det, men mener dette er til det negative for eiere og andre på veien. Alt Tesla gjør er ikke til det bedre for kundene, som demonstrert med USS og Vision.

geear

VoltWay, nei, sånn kjører jeg kun på banekjøring eller veeeldig aktiv kjøring langs veien, ellers går det (dessverre) i latskapsholdning og flytting av hendene selv for små rattutslag. Har irritert meg mange ganger bare i forsøk på å endre/mute volum fra rattet i en rundkjøring for eksempel, og samme med girhendler som følger med rundt, håpløst i daglig bruk, så jeg er negativt innstilt til løsningen, men i en ideell verden med høy utveksling og kjøreskolekjøring, så kan det nok funke ok.

geear

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 01. september 2023, klokken 12:37
Sitat fra: geear på fredag 01. september 2023, klokken 11:14ToWalkOrDrive, Mer enn 10 % lenger rekkevidde? LR AWD hadde 614 km og har nå 629 km WTLP. Tror du må friske opp prosentregningen din...  ;D

Nei, du tar feil.
Jeg har ikke regnet meg frem til 10% mer rekkevidde - det sto i avisen. På de norske Tesla-sidene så står det at for SR med 18" hjul er tallet økt fra 510km til 554km = 9% økning.

For LR med 18" hjul er ny estimert rekkevidde økt fra 626km til 678km = 8,3% økning.
Det er kun én sertifisert WLTP for 3 LR, og det er med 19", og er altså 614 som har økt til 629. Merkelig om forskjellen skal være så mye større med 18". Må være helt andre øko dekk eller noe...

VoltWay

Det er blitt nevnt at dekkene gir mer rekkevidde ja.

SitatDesignet på de nye hjulene har blant annet nye innlegg som både gjør at de ser større ut enn de er og gjør dem mer aerodynamiske. Dekkene har lavere rullemotstand og mindre støy enn på den eksisterende modellen.

daktari

Sitat fra: geear på fredag 01. september 2023, klokken 19:08VoltWay, nei, sånn kjører jeg kun på banekjøring eller veeeldig aktiv kjøring langs veien, ellers går det (dessverre) i latskapsholdning og flytting av hendene selv for små rattutslag. Har irritert meg mange ganger bare i forsøk på å endre/mute volum fra rattet i en rundkjøring for eksempel, og samme med girhendler som følger med rundt, håpløst i daglig bruk, så jeg er negativt innstilt til løsningen, men i en ideell verden med høy utveksling og kjøreskolekjøring, så kan det nok funke ok.
Jeg opplever også det, bytte sang eller endre volum fra rattet når jeg svinger er helt umulig.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: geear på fredag 01. september 2023, klokken 21:48
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 01. september 2023, klokken 12:37
Sitat fra: geear på fredag 01. september 2023, klokken 11:14ToWalkOrDrive, Mer enn 10 % lenger rekkevidde? LR AWD hadde 614 km og har nå 629 km WTLP. Tror du må friske opp prosentregningen din...  ;D

Nei, du tar feil.
Jeg har ikke regnet meg frem til 10% mer rekkevidde - det sto i avisen. På de norske Tesla-sidene så står det at for SR med 18" hjul er tallet økt fra 510km til 554km = 9% økning.

For LR med 18" hjul er ny estimert rekkevidde økt fra 626km til 678km = 8,3% økning.
Det er kun én sertifisert WLTP for 3 LR, og det er med 19", og er altså 614 som har økt til 629. Merkelig om forskjellen skal være så mye større med 18". Må være helt andre øko dekk eller noe...

Du skrev jeg måtte friske opp prosentregningen min. Det er der du tar feil, siden jeg ikke hadde regnet på dette selv, men kun hentet tallene fra Electrek.co.  ;D

Det kan jo være at de nye 19" hjulene til Model 3 er mindre aerodynamiske enn de gamle 19", og at de nye 18" er mer aerodynamiske enn de gamle 18". Dermed kan en se slike forskjeller. Electrek.co mente jo at forbedringen på karosseriet alene utgjorde 5-8%.
Tesla Model Y                         2021-

hELgenen

Sitat fra: VoltWay på fredag 01. september 2023, klokken 19:04Alt Tesla gjør er ikke til det bedre for kundene, som demonstrert med USS og Vision.

Det er veldig frustrerende å se at når man hele tiden forbedrer noe - så ødelegger man samtidig annet - uten at
de trenger å være relatert.

Hadde Tesla f.eks fortsatt å beholde USS og ikke fjernet blinklyshendel og girhendel slik de nå er i ferd med å gjøre,men isteden konsentrert seg om rene forbedringer for kunden - så hadde jo bilen endt opp med ekstremt få svakheter (og muligens litt dyrere). Mange potensielle nye kunder av model 3 har jo allerede trukket sin interesse i model 3 pga. dette med blinklysbetjeningen leser jeg.  Jeg kan også vanskelig se for meg at jeg skal kjøre rundt i en bil som jeg må trene på å betjene på en sikker og trygg måte. Vi er flere i familien som kjører ymse biler, og vi bytter biler, og dette med denne snodige blinklysbetjeningen som nå innføres på model 3 vil medføre en del utfordringer. Jeg ser jo også av videoene som er publisert av model 3 med denne betjeningen at flere blinker feil, eller ikke blinker overhodet. Carwow videoen viser at Matt blinker feil i rundkjøring - kameramannen blinker ikke i det hele tatt. Videoen til Tesla Bjørn viser en ansatt i Tesla som skifter grep og leter etter korrekt blinklysbryter når rattet står 90 grader i forhold til normalstilling. Dette krever jo at man kikker ned på rattet - eller mekker inn noe teip eller noe slikt slik at man kjenner hva som er venstre og høyre når rattet er i "feil" stilling. At Tesla i det minste ikke har utformet knappene slik at de føles ulikt er jo totalt hodemist spør du meg. For kjenner du forskjell på dem - vel da blir det i det minste mye enklere å treffe rett.

RuneW

Sitat fra: daktari på fredag 01. september 2023, klokken 22:53Jeg opplever også det, bytte sang eller endre volum fra rattet når jeg svinger er helt umulig.

Har ID4 så knotete knapper? Opplever ikke dette som noe problem i Teslaen.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

turfsurf

Sitat fra: RuneW på mandag 04. september 2023, klokken 08:55
Sitat fra: daktari på fredag 01. september 2023, klokken 22:53Jeg opplever også det, bytte sang eller endre volum fra rattet når jeg svinger er helt umulig.

ID.4 har touch knapper som man "sveiper" på for å justere lyd om jeg ikke tar feil. De er nok litt mere trøblete en skrollehjulene til Tesla når man svinger.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Øyvind.h

Kan trykke eller sveipe. Går greit når en svinger, men man må jo fomle/lete litt når knappene plutselig er opp ned og et annet sted enn normalt. For mindre kritiske funksjoner er det dog ikke noe stort problem.
Men det kan en jo bare begynne å øve på i rundkjøringer nå. Bytt sang og juster lyd korrekt uten å ta øynene bort fra veien og uten lang responstid. Klarer en det konsekvent er overgang til bil uten spaker null problem.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

daktari

Sitat fra: RuneW på mandag 04. september 2023, klokken 08:55

Ikke til vanlig, men når henda er opp ned så blir det rot for meg.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA