Snart refresh TMY?

Startet av kodax, fredag 01. september 2023, klokken 09:44

« forrige - neste »

Mobileum

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 19. september 2023, klokken 22:42
Sitat fra: Mobileum på tirsdag 19. september 2023, klokken 22:29Tja. Tesla gir tilgang til APIer og CAN Bus, og kommer om ikke lenge med en nytt og forbedret telemetri-system. Tilgang til blinklys er ingen umulighet. Brukes allerede til 3dje-parts tilbehør i dag. Sjekk blant annet "S3XY Buttons".
Vet det,men når du står der med lua i hånda og har en feil...vil da Tesla skylde på 3 part...De har jo gjort dette hyppig på andre områder som f.eks vaskemiddeel mhp lykter...At de åpner opp for 3 part mhp ulike integrasjoner betyr jo også at de får flere å skylde på...

Baklyktene er da ikke 3dje-parts tilleggsutstyr. Deres behandling av garantien når det gjelder disse er/var ikke bra. Men klart det er en viss usikkerhet knyttet til dette, men da hvis det oppstår farlige situasjoner ved bruk. Som for eksempel at den plutselig blinker den gale veien.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD

Mobileum

Sitat fra: Handyman på tirsdag 19. september 2023, klokken 23:03
Sitat fra: Mobileum på tirsdag 19. september 2023, klokken 22:29Tja. Tesla gir tilgang til APIer og CAN Bus, og kommer om ikke lenge med en nytt og forbedret telemetri-system. Tilgang til blinklys er ingen umulighet. Brukes allerede til 3dje-parts tilbehør i dag. Sjekk blant annet "S3XY Buttons".
Vet det,men når du står der med lua i hånda og har en feil...vil da Tesla skylde på 3 part...De har jo gjort dette hyppig på andre områder som f.eks vaskemiddeel mhp lykter...At de åpner opp for 3 part mhp ulike integrasjoner betyr jo også at de får flere å skylde på...
Hvis din påstand hadde vært riktig, burde det vært en kjent sak for lenge siden. Det er tusenvis som kjører rundt med ODB2 adapter med ulike integrasjoner.
Er ikke sikker, men brukes ikke ODB2 primært til kun å lese data fra CAN-busen? Nei. Den kan motta data også...
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD

hELgenen

Hvis din påstand hadde vært riktig, burde det vært en kjent sak for lenge siden. Det er tusenvis som kjører rundt med ODB2 adapter med ulike integrasjoner.

Bare så det er helt tydelig: ingen påstander er fremført av meg. Kun spørsmål om hvordan Tesla forholder seg til 3 part. Vaskemiddelet de henviser til at noen skal ha brukt er jo også heller ikke noe som man kan bevise..men de skylder på det uansett. Dermed lurer jeg på hvordan Tesla vil håndtere feil på f.eks blinklys dersom man har montert inn en hendel fra 3 part? Det beste ville jo være om Tesla enten tilbydde montering med garanti,eller gikk god for løsningen til produsent. For enkelte vil jo dette med hendel være det en handel kan strande på..så at det vil finnes godkjente løsninger er svært viktig å få avklart.

geear

Det er bare å ta ut OBD-donglen, så er det ikke noe tredjepart tilkoblet, og OBD-pluggen har ingen pinner som er direktekoblet til blinklys, dette skjer over datakomm, så er feilen der fortsatt uten OBD så ligger feilen i bilen, og er ikke noe som kan være påført av en blinklysspak. Feilfunksjon under bruk er en annen sak.

Forøvrig er min erfaring at Tesla ikke er noe verre enn andre når det gjelder reklamasjoner, og for min del har Møller Audi vært MYE verre enn Tesla...

Handyman

Sitat fra: hELgenen på onsdag 20. september 2023, klokken 07:14

Bare så det er helt tydelig: ingen påstander er fremført av meg. Kun spørsmål om hvordan Tesla forholder seg til 3 part. Vaskemiddelet de henviser til at noen skal ha brukt er jo også heller ikke noe som man kan bevise..men de skylder på det uansett. Dermed lurer jeg på hvordan Tesla vil håndtere feil på f.eks blinklys dersom man har montert inn en hendel fra 3 part? Det beste ville jo være om Tesla enten tilbydde montering med garanti,eller gikk god for løsningen til produsent. For enkelte vil jo dette med hendel være det en handel kan strande på..så at det vil finnes godkjente løsninger er svært viktig å få avklart.
Sitat hELgenen: Vet det,men når du står der med lua i hånda og har en feil...vil da Tesla skylde på 3 part...
Det er ingen spørsmålstegn i setningene dine, og du begrunner det i tillegg med eksempel og videre argumentasjon.
Det er derfor en påstand og ikke mulig å tolke det til et spørsmål (hvis man ikke leser tankene dine da).
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Nihon

Sitat fra: Kim- på mandag 04. september 2023, klokken 23:36Jeg tipper vi får ekstremt stor andel som ikke kommer til å blinke

Så ingen endring med andre ord. Er mange som ikke kan bruke hverken blinklys eller kjørelys når det begynner å bli mørkt, tåke eller mye regn hvor sikten er lav, er også mange som kjører med bare tåkelys foran når det er mørkt.
2024 Tesla Model 3 LR Ultra Red - 12.12.2023
2020 Tesla Model 3 LR Pearl White Multi-Coat - 31.12.2019 - 08.12.2023

OlaM

Er ikke tåkelys helt utdaterte uansett? På nyere biler merker jeg ingenting av den selv-blendende effekten vanlige kjørelys kan ha i tåke, og de syns godt for andre uansett. De eneste som bruker tåkelys er rånere og likesinnede som lever i den villfarelsen at tåkelys "ser bedre ut". Man kunne bare fjernet dem helt fra typegodkjenningen, og så kunne automatiske kjørelys trigget mye lettere siden de uansett bruker så lite energi. Eller hvorfor ikke ha dem på hele tiden?
'21 3LR

RJK

Sitat fra: OlaM på onsdag 20. september 2023, klokken 12:38Er ikke tåkelys helt utdaterte uansett? På nyere biler merker jeg ingenting av den selv-blendende effekten vanlige kjørelys kan ha i tåke, og de syns godt for andre uansett. De eneste som bruker tåkelys er rånere og likesinnede som lever i den villfarelsen at tåkelys "ser bedre ut". Man kunne bare fjernet dem helt fra typegodkjenningen, og så kunne automatiske kjørelys trigget mye lettere siden de uansett bruker så lite energi. Eller hvorfor ikke ha dem på hele tiden?
Tåkelysene sitter lavere på bilen av en grunn, og det virker i tykk tåke. Selv om jeg har følt (på gammel ice-bil) at langlys noen ganger er bedre å kjøre med enn både nærlys og tåkelys, eller kombo med tåkelys, endrer ikke det faktum.

Og spesielt tåkelys bake bør folk generelt bli mye flinkere på bruke. Det er stoooor forskjell på evnen til å se en bil med og uten dette tent, når tåka er begynt å bli tett. Det eneste er at folk bør bli flinkere til å se om det er på eller ikke, og få slukket det når det ikke lengre har noen hensikt.

På min bil blir tåkelys slått av når man slår av tenningen, og man må aktivt slå de på igjen når man starter bilen igjen. Og slik bør det være.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Handyman

Sitat fra: RJK på onsdag 20. september 2023, klokken 13:41På min bil blir tåkelys slått av når man slår av tenningen, og man må aktivt slå de på igjen når man starter bilen igjen. Og slik bør det være.
Skulle vært et krav til alle biler.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

daktari

Sitat fra: RJK på onsdag 20. september 2023, klokken 13:41
Sitat fra: OlaM på onsdag 20. september 2023, klokken 12:38Er ikke tåkelys helt utdaterte uansett? På nyere biler merker jeg ingenting av den selv-blendende effekten vanlige kjørelys kan ha i tåke, og de syns godt for andre uansett. De eneste som bruker tåkelys er rånere og likesinnede som lever i den villfarelsen at tåkelys "ser bedre ut". Man kunne bare fjernet dem helt fra typegodkjenningen, og så kunne automatiske kjørelys trigget mye lettere siden de uansett bruker så lite energi. Eller hvorfor ikke ha dem på hele tiden?
Tåkelysene sitter lavere på bilen av en grunn, og det virker i tykk tåke. Selv om jeg har følt (på gammel ice-bil) at langlys noen ganger er bedre å kjøre med enn både nærlys og tåkelys, eller kombo med tåkelys, endrer ikke det faktum.

Og spesielt tåkelys bake bør folk generelt bli mye flinkere på bruke. Det er stoooor forskjell på evnen til å se en bil med og uten dette tent, når tåka er begynt å bli tett. Det eneste er at folk bør bli flinkere til å se om det er på eller ikke, og få slukket det når det ikke lengre har noen hensikt.

På min bil blir tåkelys slått av når man slår av tenningen, og man må aktivt slå de på igjen når man starter bilen igjen. Og slik bør det være.
Her på østlandet trenger man så og si aldri tåkebaklys. Kun opplevd behovet på tysk autobahn i styrtregn, da blir det dårlig sikt pga sprut fra biler.

Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

hELgenen

Sitat fra: Handyman på onsdag 20. september 2023, klokken 09:04
Sitat fra: hELgenen på onsdag 20. september 2023, klokken 07:14

Sitat hELgenen: Vet det,men når du står der med lua i hånda og har en feil...vil da Tesla skylde på 3 part...
Det er ingen spørsmålstegn i setningene dine, og du begrunner det i tillegg med eksempel og videre argumentasjon.
Det er derfor en påstand og ikke mulig å tolke det til et spørsmål (hvis man ikke leser tankene dine da).

Enda godt jeg fikk ryddet opp i dette da slik ar du ikke trenger å tolke lenger.

Håper Tesla enten går god for en hendel løsning,eller vil tilby en selv. Tesla kunne vel sikkert starte opp et eget underbruk der folk kan få justert inn mangler. F.eks hendler og parkeringssensor osv. 

hELgenen

Sitat fra: daktari på onsdag 20. september 2023, klokken 16:28

Her på østlandet trenger man så og si aldri tåkebaklys. Kun opplevd behovet på tysk autobahn i styrtregn, da blir det dårlig sikt pga sprut fra biler.

Her på østlandet jeg bor er det stort sett tåke fra sept til januar.
Tåkelys er er must i denne perioden

RJK

Sitat fra: hELgenen på onsdag 20. september 2023, klokken 16:36
Sitat fra: daktari på onsdag 20. september 2023, klokken 16:28

Her på østlandet jeg bor er det stort sett tåke fra sept til januar.
Tåkelys er er must i denne perioden
Da jeg var på Trandum på rekruttskolen, ble jeg nesten hver fredag ettermiddag hentet av broren min som bor nært nok den leiren, og kjørte meg tilbake mandag morgen før oppstilling og hans egen jobb, og det var ikke uvanlig at vi støtte på bra med tåke.

Har og kjørt andre steder på Østlandet, og hatt behov for tåkelys. Så det har nok veldig mye med hvor man ferdes og til hvilke tider. 
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: RJK på onsdag 20. september 2023, klokken 22:28Har og kjørt andre steder på Østlandet, og hatt behov for tåkelys. Så det har nok veldig mye med hvor man ferdes og til hvilke tider.
Har kjørt bak mange som tror det har vært nødvendig å bruke tåkebaklys. Har aldri kjørt bak noen som har brukt det fordi det var nødvendig. Tåkelys er vel en av de tingene som blir konsekvent brukt unødvendig og til irritasjon.

Den andre siden er de som ikke vet hvor lysbryteren er og konsekvent kjører med kjørelys i posisjon "0" og aldri har baklys.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Sitat fra: turfsurf på onsdag 20. september 2023, klokken 22:42
Sitat fra: RJK på onsdag 20. september 2023, klokken 22:28Har og kjørt andre steder på Østlandet, og hatt behov for tåkelys. Så det har nok veldig mye med hvor man ferdes og til hvilke tider.
Har kjørt bak mange som tror det har vært nødvendig å bruke tåkebaklys. Har aldri kjørt bak noen som har brukt det fordi det var nødvendig. Tåkelys er vel en av de tingene som blir konsekvent brukt unødvendig og til irritasjon.

Akkurat sånn jeg opplever det.

Men kan godt tenkes at morgentåka på Romerike fra Vorma og Glomma noen ganger fordrer tåkebaklys.

På småveier: tåkebaklys kun når du må skrive av hovedflystasjon og bruke tåkelys.

På vinteren: aldri tåkebaklys unntatt kolonnekjøring

På motorvei: kanskje, hvis du ikke ser baklys på 1002 avstand helst mindre.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA