Snart refresh TMY?

Startet av kodax, fredag 01. september 2023, klokken 09:44

« forrige - neste »

daktari

Sitat fra: turfsurf på lørdag 21. oktober 2023, klokken 07:34
Sitat fra: RJK på fredag 20. oktober 2023, klokken 21:41Men det viktigste er faktisk "se og bli sett". Er vel så irriterende med folk som ikke setter lysbryteren på "atomatisk", eller passer på å slå på nærlysene når det begynner å bli litt dunkel belysning.
Fryktelig mange japanske biler som kjører rundt med bryteren i "0". Da har de kjørelys foran og ikke baklys. Typisk skjer dette når bilen er på service og så blir det ikke oppdaget. Har stoppet flere og gitt de beskjed om dette. Helt skummelt hvor ubevisste folk er.
Akkurat det har jeg lurt på, hvorfor det er så mange nyere japanske biler som kjører uten baklys i tunneler. Hvorfor har de programmert bilen til å ha på kjørelys i 0?
Men det er kanskje ikke alle biler som har "auto", eller er det et eu-krav?
Uansett for dårlig av selger å ikke gi skikkelig opplæring.

PS en fantastisk sak med ID.4, iX  var at hvis man satte p-lys men så startet å kjøre så går den auto til lys på auto på ca 5-10 km/t.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

RJK

Sitat fra: daktari på lørdag 21. oktober 2023, klokken 10:17
Sitat fra: turfsurf på lørdag 21. oktober 2023, klokken 07:34
Sitat fra: RJK på fredag 20. oktober 2023, klokken 21:41Men det viktigste er faktisk "se og bli sett". Er vel så irriterende med folk som ikke setter lysbryteren på "atomatisk", eller passer på å slå på nærlysene når det begynner å bli litt dunkel belysning.
Fryktelig mange japanske biler som kjører rundt med bryteren i "0". Da har de kjørelys foran og ikke baklys. Typisk skjer dette når bilen er på service og så blir det ikke oppdaget. Har stoppet flere og gitt de beskjed om dette. Helt skummelt hvor ubevisste folk er.
Akkurat det har jeg lurt på, hvorfor det er så mange nyere japanske biler som kjører uten baklys i tunneler. Hvorfor har de programmert bilen til å ha på kjørelys i 0?
Men det er kanskje ikke alle biler som har "auto", eller er det et eu-krav?
Uansett for dårlig av selger å ikke gi skikkelig opplæring.

PS en fantastisk sak med ID.4, iX  var at hvis man satte p-lys men så startet å kjøre så går den auto til lys på auto på ca 5-10 km/t.
Det er ikke påkrevd med baklys på om dagen, og med de gamle lyspærene (ikke led), så var strømforbruket slik at man kanskje kunne øke rekkevidden minimalt. Og med ice-motor, drivstofforbruket litt, som betød mindre avgifter og bilene ble billigere.

Per i dag hvor man bruker ledlys stortsett rund baut, og med elbil med et gedigent batteri under setene, så ser jeg absolutt ikke poenget, men det henger fremdeles igjen at selv på auto er baklysene av så lenge sensor mener det er dagslys og nok med kjørelys fremfor nærlys.

Sikkerhetsmessig mener jeg det er en feilslått besparelse, lys bake øker definitivt sikkerheten. Og man unngår at folk kjører med nærlys/kjørelys på, men baklysene fremdeles mørkt, selv når de er sterkt behov for enten fordi man kjører i tunnel, i mørkt skyggelagt område eller det rett og slett er blitt mørkt ute.

Skummelt at man lar drivstoffbesparelse komme foran sikkerheten. Burde egentlig vært automatikk som slo på lys, uavhengig av innstilling, når bilen er i bevegelse. Om det styres av geosensorer eller gps som stort sett alle biler har nå, er uvesentlig. Men jeg ser at pga service, at det kan være uheldig at de går på pga hjul i bevegelse.

En annen kjepphest, hvorfor må det finnes en egen setting (vippe frem bryteren) som slår på auto langlys? I auto-innstilling burde disse slås på av seg selv når det er mørkt nok og ingen møtende biler.

Og så må man heller slå over til manuelt dersom man ferdes i område der man helst vil stille dette selv. F.eks. inne i boligområder. Jeg mener oppriktig at det er så få meter man faktisk kjører i løpet av en vanlig kjøretur, der man bør bruke manuelt i forhold til der auto er helt ok.

Så er jeg helt med på at på autoinstilling kommer de fleste biler på med langlysene noe seint, men det er sjeldent direkte plagsomt. Og er det det der man kjører, er det lettere å endre det, enn å først slå på auto-langlys (første valget) for så å slå over til manuell styring.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

jkirkebo

Sitat fra: sjokomelk på torsdag 19. oktober 2023, klokken 21:54Tåkebaklys er påbudt for å få en bil typegodkjent for salg som ny i Europa. Det er derfor Tesla måtte ofre det ene ryggelyset for tåkebaklys på Model S og tidlig Model 3.

De hadde vel ikke trengt å ofre det, man bruker jo aldri begge deler samtidig så begge kunne sikkert vært "dual use". Dvs. LEDs som kunne lyse både rødt og hvitt.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

sjokomelk

Sitat fra: jkirkebo på fredag 03. november 2023, klokken 16:28
Sitat fra: sjokomelk på torsdag 19. oktober 2023, klokken 21:54Tåkebaklys er påbudt for å få en bil typegodkjent for salg som ny i Europa. Det er derfor Tesla måtte ofre det ene ryggelyset for tåkebaklys på Model S og tidlig Model 3.

De hadde vel ikke trengt å ofre det, man bruker jo aldri begge deler samtidig så begge kunne sikkert vært "dual use". Dvs. LEDs som kunne lyse både rødt og hvitt.
Er dessverre krav om at de må være egne, separate lykter, eller egen del av større lykt. Kan ikke være to funksjoner der. DRL/parklys foran er tillatt slik, men begge to er hvite og har forskjellig lysstyrke.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

jlan

Sitat fra: sjokomelk på søndag 05. november 2023, klokken 16:58Er dessverre krav om at de må være egne, separate lykter, eller egen del av større lykt. Kan ikke være to funksjoner der. DRL/parklys foran er tillatt slik, men begge to er hvite og har forskjellig lysstyrke.
Med så mange rare lysstriper som blir godkjent nå burde det være mulig å få dispensasjon fra det, så lenge funksjonen som tåkebaklys alltid er der når det er i stilling på, og ryggelysene kun fungerer når tåkebaklyset er slått av manuelt.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Otkristo

What-a-watt

MrBacardi

Er vel ganske safe å tippe at den nye blir bestillbar ca. 15. januar 2025 da, altså mer enn 14 dager etter at kvartalet er ferdig, slik at folk ikke får brukt angreretten sin på den gamle modellen de da tok ut rett før nyttår?
MineBiler.no - Følg dine biler etter ditt eierskap
Jeg koblet Teslaen til Slack

2025 ID.4 Pro 4MOTION Highline - Utlevert jan 2025
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

Handyman

Eller 15. okt. Hvis mange gambler på at ny modell kommer etter nyttår, så bremser salget fort. Det vil de unngå så sant de kan.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Radial

mon tro om de får fiksa på Y sine små designfeil..

- Lykter som sprekker😜
- bakdører (Pakningen) som gnager på c-stolpen🤔
- vindusviskere tar borti panseret om de starter med panseret oppe😄

Time will tell...tror dog de tester litt flere steder enn bare Spania før de lanserer.
Q1-2025 tipper jeg....de må få i gang 4680-prosjektet sitt før de slipper ny Y. Økonomien i selskapet er nok litt avhengig av at alle bilene får Megacast snart, da øker fortjenesten pr bil.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA