Snart refresh TMY?

Startet av kodax, fredag 01. september 2023, klokken 09:44

« forrige - neste »

Marzo

Sitat fra: hELgenen på fredag 01. september 2023, klokken 12:52Mulig det blir avslag på eksisterende model Y også for de som vil ha hendel...

Da vil det nok gjelde lagerbiler. Hadde hendel vært et krav fra kundene så ville de ikke tatt den bort.

Marzo

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 01. september 2023, klokken 12:55Det sto i en avis at oktober 2024 var tiden. Det tar tid å endre en halv bil.
https://electrek.co/2023/08/31/tesla-model-3-highland-officially-unveiled-with-new-design-and-more-features/

Jobben er som sagt allerede gjort, det er ikke krevende og gjøre tilsvarende endring på Y nå som den er gjort på 3.

Tipper vi ser facelift Y på veiene innen 6 mnd.

Øyvind.h

Sitat fra: Marzo på fredag 01. september 2023, klokken 13:15
Sitat fra: hELgenen på fredag 01. september 2023, klokken 12:52Mulig det blir avslag på eksisterende model Y også for de som vil ha hendel...

Da vil det nok gjelde lagerbiler. Hadde hendel vært et krav fra kundene så ville de ikke tatt den bort.
Det kan hende hendler kommer tilbake? Tesla forsøkte jo å ta bort halve rattet, men måtte snu og tilby halvt ratt som opsjon. For øvrig er det sjelden Tesla forholder seg til hva som fungerer best for sluttbruker. Tipper de forsøker å kutte og forenkle bilen helt til de finner smertegrensen der mange nok sier at nok er nok. De mister noen kunder med høyere krav, men samtidig presser de prisen nedover og når antakelig flere på den måten enn de mister pga alt som tas bort.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

hELgenen

Jeg får en del mail fra Tesla - men jeg har aldri blitt spurt om jeg vil beholde hendel eller ei.
Har noen andre kunder det?

Tipper svaret er nei - ingen har blitt spurt overhodet. Dette handler nok egentlig om å kutte deler og kostnader.
Hadde man fått valget mellom å beholde hendler samt fått inn parkeringssensorer så hadde nok mange faktisk valgt akkurat det. Jeg synes løsningen mhp parkering er mangelfull uten p-sensorer og jeg oppfatter det å bruke muskelminne for å betjene både blinklys og girhendel som en bedre løsning enn det Tesla nå kommer med.
Det kommer 100% til å medføre at en noen trykker feil og blinker høyre når de skal til venstre, eller glemmer å blinke helt - samt at noen som står der tett i garasjen eller andre steder med fronten tett inntil noe og opplever at bilen går fremover istedenfor bakover før uhellet er der. Det er nok som noen skriver bare en måte å forsøke å kutte kostnader og fjerne så mye unødig som mulig. En fantastisk tankegang - men før eller siden finner man jo ut at man har kuttet for mye. Og det er mange konservative kunder der ute. Uansett - dette åpner jo opp markedet for andre mhp å kapre de kundene som ikke finner seg komfortabel med løsningen til Tesla.

TheRealCoinman

Ser ikke akkurat til noe avslag "gammel" M3 i inventaret.

Marzo

Sitat fra: hELgenen på fredag 01. september 2023, klokken 14:16

Jeg får en del mail fra Tesla - men jeg har aldri blitt spurt om jeg vil beholde hendel eller ei.

Tipper svaret er nei - ingen har blitt spurt overhodet. Dette handler nok egentlig om å kutte deler og kostnader.
Hadde man fått valget mellom å beholde hendler samt fått inn parkeringssensorer så hadde nok mange faktisk valgt akkurat det. Jeg synes løsningen mhp parkering er mangelfull uten p-sensorer og jeg oppfatter det å bruke muskelminne for å betjene både blinklys og girhendel som en bedre løsning enn det Tesla nå kommer med.
Det kommer 100% til å medføre at en noen trykker feil og blinker høyre når de skal til venstre, eller glemmer å blinke helt - samt at noen som står der tett i garasjen eller andre steder med fronten tett inntil noe og opplever at bilen går fremover istedenfor bakover før uhellet er der. Det er nok som noen skriver bare en måte å forsøke å kutte kostnader og fjerne så mye unødig som mulig. En fantastisk tankegang - men før eller siden finner man jo ut at man har kuttet for mye. Og det er mange konservative kunder der ute. Uansett - dette åpner jo opp markedet for andre mhp å kapre de kundene som ikke finner seg komfortabel med løsningen til Tesla.

Sist jeg sjekket så var det frivillig å kjøpe bil fra Tesla.

Hvis Tesla tror det hadde vært en dealbreaker så hadde de så klart ikke tatt det bort.
De taper nok en del på det, men samtidig er det mange som kjøper likevel.

De har også laget "J-"Yoke ratt som tydeligvis ble for tungsolgt til at de måtte tilby kundene tradisjonell løsning likevel. Vi ser neppe noe tilsvarende her, men kanskje både hendel og sensorer kommer på en fremtidig modell..

Marzo

Sitat fra: TheRealCoinman på fredag 01. september 2023, klokken 15:16

Ser ikke akkurat til noe avslag "gammel" M3 i inventaret.

6 timer etter lansering og 2 måneder før de første bilene kommer..? Så feil kan jeg ta!

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Marzo på fredag 01. september 2023, klokken 13:17
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 01. september 2023, klokken 12:55Det sto i en avis at oktober 2024 var tiden. Det tar tid å endre en halv bil.
https://electrek.co/2023/08/31/tesla-model-3-highland-officially-unveiled-with-new-design-and-more-features/

Jobben er som sagt allerede gjort, det er ikke krevende og gjøre tilsvarende endring på Y nå som den er gjort på 3.

Tipper vi ser facelift Y på veiene innen 6 mnd.

Ja, det er ingen som vet, men over 25% av delene er forskjellige mellom Model 3 og Y. I tillegg er det ikke sikkert at de skal lage en så lik Model Y heller. Kan være de vil låne litt fra Model S osv. Kan være de vil finne på nye ting. Nye modeller hos Tesla har ofte tatt lenger tid enn forventet, og ofte overrasket med nyheter. Blir jo veldig spennende å se hvordan den blir. Store deler av Model Y sitt salg og lønnsomhet avhenger av Model Y's vellykkethet, så tror de ikke vil lansere oppdatert modell før de er helt sikre. De selger tross alt enormt mye av bilen i dag.
Tesla Model Y                         2021-

ToWalkOrDrive

Angående blinklys så kan det faktisk være at flytting til rattet kan være en god ting. I dag så er det overraskende mange som "tar med seg blinklyset" når de vrir rattet, men det er jo 5 sekunder for sent. Da vet ikke de bak/foran at en skal svinge før en faktisk svinger. Når det er på rattet må en jo fysisk trykke før en svinger siden en ikke har peiling på hvor knappen er etter en har begynt å svinge.

Samtidig er det jo litt ulempen med knapper på rattet - når en svinger vet en jo ikke opp/ned på rattet og hvor knappene er, siden de snus med rattet.
Tesla Model Y                         2021-

RJK

Sitat fra: hELgenen på fredag 01. september 2023, klokken 14:16

Temmelig sikker på at Tesla tester sine idéer på egne ansatte før de velger å fortsette med utviklingen. Blir det slaktet under testing, kommer det ikke videre. Er det mer delte meninger, så prøver de kanskje likevel, spesielt om det er enkelt å snu.

Så kan det og tenkes at de har noen "VIP-kunder" som får lov å teste og ytre sine meninger om forslag, brukere de vet (så godt det lar seg gjøre) at ikke vil springe til mediene med det første.

Selvsagt kan egne ansatte være mer åpne for visse endringer enn folk som ikke får prøve først eller demonstrert hvordan løsningen virker. Og da vet de ikke sikkert hvordan det slår ut før de ser det på villigheten til å kjøpe og/eller beholde bilen etter kjøp.

Jeg har liten tro på at de kommer ut med "polls" slik EM har gjort på X på visse tema. Rett og slett fordi de ikke vil gi idéer gratis til konkurrentene. Overraskelsesmomentet krever en andel hemmelighold.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Thalgar

Vel, førre originale idé Tesla hadde, Yoke, var jo openbart ein såpass stor flopp at Tesla måtte gjeninnføra ratt... Så den interne testeprosessen er openbart ikkje patent. Dette luktar Elon lang veg.
Model Y LR Quicksilver, 2023

elektro

Sitat fra: Klykken på fredag 01. september 2023, klokken 12:04Girvelgeren er småtterier i forhold til bortfall av hendel til blinklys. Men alt er en vanesak vil jeg tro.

Girvelgeren på skjermen kunne jeg levd fint med, men å ikke ha hendler til blinklys er jo krise! Hvordan skan dette fungere med rattutslag? F.eks. blinke inn og ut av rundkjøring. Nesten rart det er lovlig. Justering av viskere er vel allerede ganske ille på Tesla, det blir kanskje en liten forbedring med en knapp på rattet? Men hvordan blinker man med lysene til noen eller skifter mellom nær/fjernlys? Dette er jo ting som sitter i "muskelminnet" og skal fungere i en stresset situasjon.

Hadde det ikke vært august, ville jeg trodd dette var aprilsnarr.

Har god tro på at dette blir endret før Model Y kommer. Når salget av Model 3 ikke blir som forventet pga. dette og de får slakt i pressen / sosiale medier.
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

geear

Sitat fra: elektro på fredag 01. september 2023, klokken 17:45
Sitat fra: Klykken på fredag 01. september 2023, klokken 12:04Girvelgeren er småtterier i forhold til bortfall av hendel til blinklys. Men alt er en vanesak vil jeg tro.

Girvelgeren på skjermen kunne jeg levd fint med, men å ikke ha hendler til blinklys er jo krise! Hvordan skan dette fungere med rattutslag? F.eks. blinke inn og ut av rundkjøring. Nesten rart det er lovlig. Justering av viskere er vel allerede ganske ille på Tesla, det blir kanskje en liten forbedring med en knapp på rattet? Men hvordan blinker man med lysene til noen eller skifter mellom nær/fjernlys? Dette er jo ting som sitter i "muskelminnet" og skal fungere i en stresset situasjon.

Hadde det ikke vært august, ville jeg trodd dette var aprilsnarr.

Har god tro på at dette blir endret før Model Y kommer. Når salget av Model 3 ikke blir som forventet pga. dette og de får slakt i pressen / sosiale medier.
Holder du hendene kvart på tre eller ti på to eller hva det nå er, så har du tommelen rett ved blinklysknappene hele tiden, og du husker fort hvilken retning som er om du beveger tommelen "opp" eller "ned"... problemet er vel kanskje at mange av oss har uvaner med å ikke holde sånn. Ei hånd på rattet osv.

Rosstopher

Sitat fra: Thalgar på fredag 01. september 2023, klokken 17:42Vel, førre originale idé Tesla hadde, Yoke, var jo openbart ein såpass stor flopp at Tesla måtte gjeninnføra ratt... Så den interne testeprosessen er openbart ikkje patent. Dette luktar Elon lang veg.

Vel strengt tatt kom yoke samtidig som girvelger på skjerm, blinklys på rattet etc. Og ingen av de er originale ideer.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler, motorsykkel, veteranbil, veterantraktor, lastebil, brannbil

geear

Og X og S har dårligere løsning enn det som er satt opp på ny 3, ikke vindusvisker-knapp, knapp for horn (som ligger i senter på 3). Jeg har en annen bil har knapper for horn, har prøvd å tute med å klemme i midten noen ganger... konfliktdempende tiltak.  :laugh:

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA