Model 3 refresh (highland)

Startet av model3pw, torsdag 13. april 2023, klokken 16:56

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: elektro på tirsdag 05. september 2023, klokken 06:54
Sitat fra: RJK på mandag 04. september 2023, klokken 05:37Men "girvelgeren" er jo også fjernet og erstattet med skjermbetjening, for når prediktiv giring velger feil.

I motsetning til S/X der man også har fått D, N, R og P som touchknapper på konsollen, så får altså TM3 bare "override"-mulighet på skjermen.

Sveip opp for D, sveip ned for R.

Og det er jo selvsagt et stort problem for endel her inne.

Fant akkurat sak som sier det blir knapper i taket over "ryggespeilet" også:

Ser ikke at det er noe problem å ha girvelgeren på skjermen. Men, det burde ha vært motsatt. Sveip opp for R og ned for D. Det er jo det som er intuitivt. Frykter en del bulker og i verste fall påkjørsler av mennesker her.

Ellers er det jo noe med dette å ikke ha knapper for grunnleggende funksjoner, sånn at man slipper å ta blikket fra veien.. Men i motsetning til blinklyshendelen, så varierer uansett plasseringen- og utformingen av girvelgeren mye. Så det er helt uproblematisk. Selve funksjonen kan de jo enkelt endre OTA.
På skjerm blir det motsatt, opp er frem (som i retningen man skal kjøre mot), og ned er bakover (i historikken)...

På manuelt gir er det jo gjerne forskjellig fra bil til bil, noen har R på venstre og ned, noen på venstre og opp, noen til høyre og opp, og atter andre er høyre og ned. Ja, selv der R må løftes eller dyttes på, er det ikke en måte, men flere.

Og på automat er gjerne noen biler med 1, 2 og D oppover, og R er nedover. Men igjen, ikke noe er "spikret i stein", og varierer.

Uansett, jeg forventer at folk tar det rolig i starten, og etterhvert lærer før man begynner med rask akselerasjon før man begynner å "rygge". Og såp kan det jo hende prediksjonen er god nok til å velge rett i minst 70 % av tilfellene.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Handyman

RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

RJK

Bosted Oslo

Handyman

Sitat fra: RJK på tirsdag 05. september 2023, klokken 09:30
Sitat fra: Handyman på tirsdag 05. september 2023, klokken 09:23
Sitat fra: RJK på tirsdag 05. september 2023, klokken 09:14..ikke noe er "spikret i stein"...
Det må jeg si, den var ny ;-)
;)
Ja, heter vel hugget i stein. Men er nye tider nå.  ;D
he he, ja det finnes jo spikerpistoler for betong.  ;D

RJK

Sitat fra: Handyman på tirsdag 05. september 2023, klokken 09:34
Sitat fra: RJK på tirsdag 05. september 2023, klokken 09:30
Sitat fra: Handyman på tirsdag 05. september 2023, klokken 09:23
Sitat fra: RJK på tirsdag 05. september 2023, klokken 09:14..ikke noe er "spikret i stein"...
Det må jeg si, den var ny ;-)
;)
Ja, heter vel hugget i stein. Men er nye tider nå.  ;D
he he, ja det finnes jo spikerpistoler for betong.  ;D
Det forventer jeg vel. Før i tiden måtte vi hamre stålspiker med manuell hammer.
Bosted Oslo

kirky

Angående blinklys++ på ratt:

Jeg HAR faktisk en bil med slikt system og 80% av tida er det et bedre system enn på en spake - og resten for eksempel utav lang rundkjøring lærer man seg fort. Den nederste knappen om rattet er helt opp ned blinker ut. Evt holder man fingrern klar på knappen på vei inn.

Jeg blunker i blinde nå fleste tilfeller og ville ikke hatt spake...

Giring enda mindre problem. Ville absolutt ikke hatt spake for dette.
2023 Model S

Larsebass

Noen som vet om den nye M3 er utstilt i Osmo/Østlandsområdet?

Har egentlig en Y i bestilling, men det frister med lavere støynivå og en M3 som ventepølse til Y refresh kommer.
Tesla X75D.

THE

Sitat fra: kirky på tirsdag 05. september 2023, klokken 19:38Angående blinklys++ på ratt:

Jeg HAR faktisk en bil med slikt system og 80% av tida er det et bedre system enn på en spake - og resten for eksempel utav lang rundkjøring lærer man seg fort. Den nederste knappen om rattet er helt opp ned blinker ut. Evt holder man fingrern klar på knappen på vei inn.

Er girvelgeren framme på skjermen hele tiden? Jeg synes girvelgeren i gamle TMS/TMX er genial. På smal veier med møteplasser og behov for å rygge tilbake når man møter biler er det veldig raskt å vippe hendelen opp og rygge tilbake nesten før man får stanset. Det samme når jeg kjører framover og skal rygge meg inn i tunet/parkeringsplasser osv. Det blir store og unødvendige bevegelser med arm og hånd for å bevege seg bort på skjermen og sveipe i stede for å bruke håndleddet og fingrene for å vippe girhendelen.

Det samme er jo egentlig også tilfelle for alle funksjoner som ligger i rattstyring. Der man kan bruke fingrene på hjul/knapper på rattet (gjerne i kombinasjon med stemmestyring) så er det mye enklere og bedre enn å bevege syn og hånd bort på skjermen for å styre/justere funksjoner, men nå begynner det å bli veldig mange funksjoner som skal styres fra rattet, og som man må huske på og få til å fungere som refleksbevegelser.

Jeg har ikke prøvd ny TMS/TMX, men må si jeg har lite tro på å erstatte styring av blinklys, fullys, visker/spyler og gir med knapper og skjermstyring. Nå begynner jeg å bli en gammel mann, så kan jo bare være at jeg ikke er fullt så klar til å lære meg nye ting lenger...
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

elektro

Sitat fra: geear på tirsdag 05. september 2023, klokken 08:01Elektro, Det intuitive er vel at fremover er fremover?

Det kan du godt si. For steinaldermannen, og barn.. :) Flere journalister/YouTubere har imidlertid kommentert dette med retningen på girvelgeren. Jeg ble ordentlig oppmerksom på det i en av Teslabjørn sine siste videoer. Han brukte ordet counter-intuitive.

I følge Vocabulary.com: "If something is counterintuitive it means it's the opposite of "intuitive" — in other words it's not easily understood in an instinctive, unconscious way. A red light for "go" and a green light for "stop" would be highly counterintuitive, for example."

Man kan selvfølgelig gjøre dette til en nesten filosofisk diskusjon, og si at trafikklys er intuitivt, fordi vi rent instinktivt forbinder rødt med fare. På samme måte som fremover er fremover. Men så er det dette med "easily understood in an instinctive, unconscious way"..

På norsk er kontraintuitivt i følge Det norske akademis ordbok: "motsatt av hva intuisjonen sier ; som går imot det man venter" Min påstand er, i likhet med Teslabjørn, at de fleste sjåfører venter er at bakover skal være D. Teslabjørn foreslår videre at man burde kunne velge dette. Jeg mener i så fall at standard innstilling bør være mest mulig likt de fleste vestlige biler på markedet i dag.

Så er det tekniske grunner for at ting har blitt som det er, som bla. har med a man tidligere også gjerne hadde flere gir/modser, N, 1, 2, L mm. Faren for å feilgire ble vesentlig mindre hvis man plasserte R fremover. Disse grunnene er delvis eliminert i dag, men fremdeles er det veldig dumt at man må tenke etter og ta øynene vekk fra omgivelsene for å finne riktig gir. Det er jo ikke en vanesak hvis man f.eks. bytter på å kjøre flere biler, eller låner/leier bil.

Dette med girvelgeren er uansett en bagatell i forhold til blinklysene.. og på toppen har du mangelfull kontroll av speil, lys og viskere. Og mangelen på sensorer. Totalen er at bilen har gått fra å være genial til helt idiotisk. Men det er vel ingen som tør å stikke kjepper i hjulene til et av verdens mest verdifulle selskaper når økonomien skjelver?

EDIT: Med å kjepper i hjulene, mener jeg at det rent lovmessig bør være visse standarder for hvordan en bil skal betjenes. I alle fall dersom den selges i et visst volum, samt brukes til utleie, trafikkopplæring, tjenestebil, ol.
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Stjerneglis

Sitat fra: kirky på tirsdag 05. september 2023, klokken 19:38Angående blinklys++ på ratt:

Takk! Endelig en vurdering av noen som faktisk har egen erfaring med blinklysknapper. Mye synsing og skepsisme nedover her, men det er vel en menneskelig egenskap mhp på alt som er nytt og ukjent. Det er skummelt det  ;D
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric - solgt
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt

Handyman

Sitat fra: THE på onsdag 06. september 2023, klokken 08:43Det blir store og unødvendige bevegelser med arm og hånd for å bevege seg bort på skjermen og sveipe i stede for å bruke håndleddet og fingrene for å vippe girhendelen.
Særlig stor bevegelse blir det vel ikke? Kanten av skjermen er kun noen cm fra dagens hendel, men man må nok ta hånden bort fra rattet. Blikket flytter uansett de fleste over på skjermen når de skal rygge.
Tipper at slideren dukker opp straks hastigheten er lav nok til at det kan byttes retning.

For min egen del tror jeg denne endringen ganske raskt blir å foretrekke fremfor dagens hendel.

THE

Sitat fra: Handyman på onsdag 06. september 2023, klokken 09:57
Sitat fra: THE på onsdag 06. september 2023, klokken 08:43Det blir store og unødvendige bevegelser med arm og hånd for å bevege seg bort på skjermen og sveipe i stede for å bruke håndleddet og fingrene for å vippe girhendelen.
Særlig stor bevegelse blir det vel ikke? Kanten av skjermen er kun noen cm fra dagens hendel, men man må nok ta hånden bort fra rattet. Blikket flytter uansett de fleste over på skjermen når de skal rygge.
Tipper at slideren dukker opp straks hastigheten er lav nok til at det kan byttes retning.

For min egen del tror jeg denne endringen ganske raskt blir å foretrekke fremfor dagens hendel.

Ja, det er jo vesentlig forskjellig plassering av kanten på skjermen med horisontal skjerm i stedet for vertikal slik som gamle S og X har, så det blir jo en helt annen ergonomi. Jeg skal se om jeg får meg en tur innom Tesla for å prøvekjøre en ny TM3 snart. Jeg er litt spent på hvordan knapper til visker og blink samt skjermgiring vil fungere, så det beste er vel å prøve selv i stedet for å synse å forhånd.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Handyman

Sitat fra: geear på tirsdag 05. september 2023, klokken 08:01Elektro, Det intuitive er vel at fremover er fremover?
Helt enig! Spør en som har kjørt båt om hen ønsker at girvelgeren skal beveges fremover når hen skal reversere. Her vil nok alle svare det samme.

Lucifer-

Jeg tipper det er så enkelt som at dagens løsning dras nedover/bakover for D fordi det er enklere å trekke hendelen ned pga. av håndens posisjon. Og jeg vil tro de aller fleste kjører mer fremover enn de rygger? :P

Hvor intuitivt det er kan nok diskuteres. Ganske sikker på at ungene mine ville tenkt at oppover = fremover.

Handyman

Sitat fra: THE på onsdag 06. september 2023, klokken 10:10
Sitat fra: Handyman på onsdag 06. september 2023, klokken 09:57

Ja, det er jo vesentlig forskjellig plassering av kanten på skjermen med horisontal skjerm i stedet for vertikal slik som gamle S og X har, så det blir jo en helt annen ergonomi. Jeg skal se om jeg får meg en tur innom Tesla for å prøvekjøre en ny TM3 snart. Jeg er litt spent på hvordan knapper til visker og blink samt skjermgiring vil fungere, så det beste er vel å prøve selv i stedet for å synse å forhånd.
Det jo svært lite relevant å ta utgangspunkt i S og X med vertikale skjermer for vurdere hvordan slider på skjermen vil fungere. Jeg forutsetter at alle som har hendel får beholde denne med funksjon som i dag. Kanskje slider på skjermen kommer i tillegg?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA