Model 3 refresh (highland)

Startet av model3pw, torsdag 13. april 2023, klokken 16:56

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: lightscribe på mandag 04. september 2023, klokken 15:58Jeg foretrekker reglene i UK.  Blink venstre hvis du skal til venstre. Blink høyre hvis du skal til høyre. Ikke blink hvis du skal noe annet.  Det synes jeg er mer intuitivt.
Ja, i tillegg har de som skal ut første til venstre forkjørsrett.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ProsjektX

Sitat fra: hELgenen på mandag 04. september 2023, klokken 15:21Og dette er altså designet av et selskap som har gjort geniale grep tidligere mhp design og utforming av SW til bil. Appen deres og selve GUI på skjermen er jo genialt...
Etter å ha fått med TMY kan jeg ikke fatte alle som skryter av GUI'et. Ja, det kan til dels funke på en tablet du holder fremfor deg hele tiden, mens som et UI som du skal benytte under kjøring hvor fokus skal være på veien fremfor deg er det relativt dårlig synes jeg. knapper og hvor du skal trykke flytter seg over hele skjermen, fra venstre til høyre, oppe og nede etter hvor du er i menyer og apper. Veldig små ikoner, varmeapparat temp f.eks er kanskje 5mm.. spotify er også veldig rotete integrert. Å sikte seg inn på et bittelite objekt som kan være over hele skjermflaten mens man kjører er rett og slett dårlig design
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

Rosstopher

Sitat fra: ProsjektX på mandag 04. september 2023, klokken 16:09[...]Veldig små ikoner, varmeapparat temp f.eks er kanskje 5mm.. spotify er også veldig rotete integrert. Å sikte seg inn på et bittelite objekt som kan være over hele skjermflaten mens man kjører er rett og slett dårlig design
Man kan styre temperaturen fra rattet, eller bare sveipe høyre eller venstre over pilene på skjermen. Trenger ikke å trykke på de små pilene dersom man syns det er utfordrende.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler, motorsykkel, veteranbil, veterantraktor, lastebil, brannbil

geear

Det er alltid ting som kan være annerledes, men det eneste jeg egentlig har å utsette på GUIet i Y er at både aktivert AP og fjernlys er indikert med blått i venstre kant av skjermen. Lett å forveksle i sidesynet...

marud

Har bestilt nye Model 3. Inne på kontoen får jeg ikke valgt leveringssted eller gjøre noe mer. Gjelder dette flere?

Ringte en fra Tesla og sa at jeg burde velge leveringssted så fort som mulig for å ikke få forsinket leveranse. Sa at jeg ikke får gjort det og han syntes det var rart. Han bekreftet at det så likt ut fra hans side også. Han sa at han aldri hadde sett det før.

Kjekt om vi er flere så jeg vet at det er meningen 😅 sikkert flere enn bare meg som lurer
2024 Tesla Model 3 RWD Stealth Grey

Contango

Mulig dette er skrevet før, men reserveløsningen for girvelger er oppunder speilet.

Jeg kan ikke se at kameraløsningen foran er noe bedre. Altså at dødsonen foran ved parkering er akkurat like død som forrige utgave. Da blir mangelen på parkeringssensorer like håpløs. Har noen sett noe annet?
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

Handyman

Sitat fra: marud på mandag 04. september 2023, klokken 19:33Har bestilt nye Model 3. Inne på kontoen får jeg ikke valgt leveringssted eller gjøre noe mer. Gjelder dette flere?

Ringte en fra Tesla og sa at jeg burde velge leveringssted så fort som mulig for å ikke få forsinket leveranse. Sa at jeg ikke får gjort det og han syntes det var rart. Han bekreftet at det så likt ut fra hans side også. Han sa at han aldri hadde sett det før.

Kjekt om vi er flere så jeg vet at det er meningen 😅 sikkert flere enn bare meg som lurer
Still spørsmålet i seksjonen for "Bestilling og levering" der er sjansen for et svar større.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Handyman

Sitat fra: Contango på mandag 04. september 2023, klokken 22:24Jeg kan ikke se at kameraløsningen foran er noe bedre. Altså at dødsonen foran ved parkering er akkurat like død som forrige utgave. Da blir mangelen på parkeringssensorer like håpløs. Har noen sett noe annet?
Det skal nå være kamera i frontfangeren. Dersom det stemmer bør det helt kunne eliminere dødsonen foran bilen.

Contango

Dt var ikke noe "foroverkamera" da TB fiklet med kameraknappen i demo bilen. I den grad det betyr noe.

daktari

Sitat fra: Contango på mandag 04. september 2023, klokken 22:24Mulig dette er skrevet før, men reserveløsningen for girvelger er oppunder speilet.

Jeg kan ikke se at kameraløsningen foran er noe bedre. Altså at dødsonen foran ved parkering er akkurat like død som forrige utgave. Da blir mangelen på parkeringssensorer like håpløs. Har noen sett noe annet?
Det har visst vært bilder av bil med et kamera i grillen foran, oppunder fanger, veldig diskre men  lavt plassert, ca 20 cm over asfalten. Vist på Tesla sine egne videoer, men disse bildene er nå endret.
Hvorfor vil Tesla fjerne dette hintet?
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Handyman

Sitat fra: Contango på mandag 04. september 2023, klokken 22:40Dt var ikke noe "foroverkamera" da TB fiklet med kameraknappen i demo bilen. I den grad det betyr noe.
Har ikke lest noe sted at det er aktivt, men bare at det finnes der fysisk.

Søk på "front bumper camera tesla model 3" så ser man fort spekulasjonene.

Contango

Søkte litt. Er som Daktari skriver at de bildene Tesla selv har lagt nå er editert uten frontkamera.

elektro

Sitat fra: RJK på mandag 04. september 2023, klokken 05:37Men "girvelgeren" er jo også fjernet og erstattet med skjermbetjening, for når prediktiv giring velger feil.

I motsetning til S/X der man også har fått D, N, R og P som touchknapper på konsollen, så får altså TM3 bare "override"-mulighet på skjermen.

Sveip opp for D, sveip ned for R.

Og det er jo selvsagt et stort problem for endel her inne.

Fant akkurat sak som sier det blir knapper i taket over "ryggespeilet" også:

Ser ikke at det er noe problem å ha girvelgeren på skjermen. Men, det burde ha vært motsatt. Sveip opp for R og ned for D. Det er jo det som er intuitivt. Frykter en del bulker og i verste fall påkjørsler av mennesker her.

Ellers er det jo noe med dette å ikke ha knapper for grunnleggende funksjoner, sånn at man slipper å ta blikket fra veien.. Men i motsetning til blinklyshendelen, så varierer uansett plasseringen- og utformingen av girvelgeren mye. Så det er helt uproblematisk. Selve funksjonen kan de jo enkelt endre OTA.
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Syklist

Kjapp test av støynivået i DN:

https://dntv.dn.no/m/dr7Tim4n/bil-med-embret-dn-testet-lydnivaet-i-gammel-og-ny-tesla-model-3

Lurer på hvor mye av denne forbedringen som kommer fra mer stillegående dekk? 

(Knirkelydene forsvant stort sett med 2021 facelift. Vindstøyen ble også bedre dempet når det ble doble glass i fordørene.)
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

geear

Elektro, Det intuitive er vel at fremover er fremover?

At "alle andre" har det sånn, betyr ikke at det er riktig. Det har vært girkasser opp gjennom med R både fremover og bakover.

Minner om Apple og Windows sine valg av scrolleretning på skjermen er motsatt, der den ene tenker at man drar "arket" nedover og den andre ikke. Det ene er mer intuitivt for barn som ikke har brukt alternativet, det andre en vanesak for resten...

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA