Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Model 3 refresh (highland)

Startet av model3pw, torsdag 13. april 2023, klokken 16:56

« forrige - neste »

OlaM

Sitat fra: JRF på onsdag 16. oktober 2024, klokken 12:01Merkelig nok er det kun speilet på førersiden hos meg som slutter å fungere i kulda, og svaret fra Tesla verkstedet er at man skal skru av innfelling funksjonen om vinteren...

Den siden får mer vannsprut enn den andre, pga motgående felt.
'21 3LR

Moas

Jeg har aldri hatt feil på speilene. Høres ut som noen bør klage til tesla for å få det fikset?
Har heller aldri hatt feil på parkeringssensorene, men jeg skal "se opp" i tilfelle det dukker opp noe i framtiden.

Derimot er det som noe skriver endel problemer med at kameraer blir tilsmusset. Dette skjer også på sidekameraene, da står det gule feilmeldinger når jeg kjører. Så vet vi det.

At noen synes Tesla "nightmare" vision er bedre enn ekte parkeringssensorer blir litt sært når resten av bilverden har dette omtrent som standard. Og hva blir neste? Yoke ratt på nye Y? Det er sikker bedre enn vanlig ratt bare fordi Musk synes det?
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

Leifen1980

Personlig så har jeg hatt problem med speil på min forhenværende M3 base performance 2019 modell. Ble ordnet på garanti. Hadde ikke samme problemet med Y, så kan jo godt være dette er løst på nyere biler.
Angående parkeringssensorer vs. Tesla vision. Tenker det er utfordringer med begge deler. Snø pakket seg på vår MY i fronten, og da fikk jeg varsel om det og at parkeringssensor x eller y ikke fungerte.
Så på ren langkjøring (jeg pendler en del fra Øst til Stavanger) så tror jeg potensielt at dette fint løses med Tesla Vision.

Nå har jeg prøvekjørt litt, også litt ref. tidligere erfaringer. En del biler er ikke aktuelle grunnet mangel på utstyr/4x4 eller lav rekkevidde.
VW ID4 - Grei bil men litt traust. Forfærdelige knapper på ratt for å styre musikk og lyd. Gode Ergoseter
Ford Explorer - Kanskje hakket bedre enn ID4 (Mer støy? Selger skyldte på panoramatak) Enda bedre AGR seter. Ellers veldig lik VW.
Kia EV6, Hyundai Ioniq    har jeg ikke prøvd, Kun Ioniq for noen år siden før vi endte opp på MY. Toyota og Subaru virker overpriset kontra rekkevidde utstyr.
Volvo, Polestar og BMW er alt for høyt priset.

Nå er det få måneder siden vi kvittet oss med MY, fikk en god pris og hadde ikke behovet siden vi har stor 7-seter med 4x4 som funker fint til all reise med alt av bagasje osv.
Sa vel høyt til kona da at jeg vil forsøke å holde meg unna Muskeguttens påfunn og Tesla vindusvisker-, fantombremsings og kontakt&kommunikasjonsutfordringer.
Men...
Den M3 LR jeg prøvde er jo sinnsykt tight og kjekk å kjøre da, og stereoen gruser jo alle disse andre jeg har testet.
Ser ikke noe behov for å betale 100k ++ ekstra for de andre som for all del har sine fordeler mtp sittekomfort, taklast, skiluke + noe annet småting.
I tillegg så antar jeg prisfallet kan potensielt bli større på de andre variantene.
En ny LR med hengerfeste + vinterdekk til snaue 460 000 virker så absolutt fristende. (Dette da inklusiv henvisning)

Om det finnes noen konkurrenter der ute jeg ikke kjenner til, som også har "kampanjer", så skriv gjerne noe om dette.
Kun fossilbiler akkurat nå.
ex Tesla MY 2021
ex Tesla M3 base performance 2019
ex 2xNissan Leaf + div fossilbiler

Moas

Sitat fra: Leifen1980 på onsdag 16. oktober 2024, klokken 19:00Om det finnes noen konkurrenter der ute jeg ikke kjenner til, som også har "kampanjer", så skriv gjerne noe om dette.
Har du prøvd KGM?
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

Leifen1980

Tøffe biler, men det var dette med 4x4 som mangler da. Utseendemessig og innvendig så har jeg absolutt sansen for de ja. Enkelt, men ikke for minimalistisk igjen. 
Kun fossilbiler akkurat nå.
ex Tesla MY 2021
ex Tesla M3 base performance 2019
ex 2xNissan Leaf + div fossilbiler

Moas

Sitat fra: Leifen1980 på torsdag 17. oktober 2024, klokken 13:04Tøffe biler, men det var dette med 4x4 som mangler da. Utseendemessig og innvendig så har jeg absolutt sansen for de ja. Enkelt, men ikke for minimalistisk igjen. 
Tipper 4x4 kommer straks, kanskje allerede i 2025. De har allerede 4x4 på sine andre drivlinjer på Torres. Bare å følge med.
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

JRF

Sitat fra: Moas på onsdag 16. oktober 2024, klokken 14:45Jeg har aldri hatt feil på speilene. Høres ut som noen bør klage til tesla for å få det fikset?
Har klagd flere ganger. Men hver gang enten fått svar at ingen feil er funnet (etter at den har stått inne på et varmt verksted og tint), eller at jeg bare må deaktivere funksjonen om vinteren. Sist gang jeg klagde på det fikk jeg igjen beskjed om at ingen feil var funnet, også når jeg skulle hente bilen fra den kalde garasjen den hadde stått over natta fungerte selvsagt ikke speilet på førersiden igjen, og jeg gikk rett inn til service desken og sa at nå er problemet der så nå får de se på det. De ville ikke gå ut, og sa bare at speilet kan fryse om vinteren og at jeg måtte skru av innfellingsfunksjonen da....

RJK

Sitat fra: Moas på torsdag 17. oktober 2024, klokken 13:09
Sitat fra: Leifen1980 på torsdag 17. oktober 2024, klokken 13:04Tøffe biler, men det var dette med 4x4 som mangler da. Utseendemessig og innvendig så har jeg absolutt sansen for de ja. Enkelt, men ikke for minimalistisk igjen. 
Tipper 4x4 kommer straks, kanskje allerede i 2025. De har allerede 4x4 på sine andre drivlinjer på Torres. Bare å følge med.
Veldig interessant bil i utgangspunktet, men det som trekker ned for min del, er lav taklast-vekt på bare 75 kg (denne burde hatt minst 100 kg til taktelt og awning), FWD (hva pokker tenkte de på!?!), og ingen HUD.

Kunne og tenkt meg en slik med helst 100 km lengre rekkevidde, selv om den lader passe fort!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA