Model 3 refresh (highland)

Startet av model3pw, tor 13. apr 2023, kl. 16:56

« forrige - neste »

Marzo

Sitat fra: SurSnasen på søn 03. sep 2023, kl. 21:12Nei, jeg tror rett og slett det er kostnadsbesparelse. Blir litt som AnneMa. "AnneMa gjør som AnneMa vil". "Tesla gjør som Tesla vil". Og folk hopper på. Det vet Tesla.

Blir litt vanskelig å tolke det slik med tanke på en rekke andre påkostede endringer som er gjort med faceliften.
Skjermen i baksetet og oppgradert anlegg ville vært mer naturlig og tatt seg betalt for hvis det var spørsmål om kostnadsbesparelse ved å fjerne en enkel hendel.

Sitat fra: SurSnasen på søn 03. sep 2023, kl. 21:12Selvkjøring er langt unna. Da kunne de heller ventet med å fjerne hendelen til selvkjøringen faktisk er på plass og implementert 24/7/365/worldwide. Det Tesla gjør nå er stikk motsatt av å skape trafikkflyt og sikkerhet. Men de slipper unna med det.

Det samme kan man si om regnsensor og parkeringssensorene.
Jeg tror det er viktigere for Tesla og selge tanken om at selvkjøring er rett rundt hjørnet.
Derfor lager de nå en autonom bil som kan kjøres manuelt, fra forrige modell som var en manuell bil som kunne kjøres autonomt.

hELgenen

Sitat fra: Handyman på man 04. sep 2023, kl. 08:23
Sitat fra: hELgenen på man 04. sep 2023, kl. 07:08Jeg kan vedde livet og formuen min på at en del sjåfører ikke vil lykkes å betjene dette like bra som dagens hendler - og følgelig er det en dårligere løsning som også vil gi dårligere trafikksikkerhet.
Uten å ha prøvd, så tror jeg også at hendel er enklere enn knapper. Når det gjelder trafikksikkerhet så tipper jeg det bare blir at mange dropper å blinke ut av rundkjøringer ved store rattutslag. Det er det jo allerede svært mange som gir blaffen i. Det har mer med manglende smidighet enn dårlig trafikksikkerhet å gjøre. Altså mest irriterende, men ikke så farlig.

Jeg oppfatter det som farlig å ikke varsle andre i trafikken hvor man f.eks skal kjøre ut av en rundkjøring eller når man skal skifte fil inne i en rundkjøring...

OlaM

Tror det kan gå fint å lære seg en måte å blinke uten å se. Knappene er jo over hverandre og riktig knapp for en gitt svingretning finner du ved å følge samme retning fra den lille kanten som skiller de. Altså når man skal dreie rattet med klokken, kan man finne streken og så gå med klokken til knappen. Dette vil funke selv om rattet er opp-ned. Det er jo litt samme som man gjør med spak, skal du svinge rattet mot klokken så vil jo det være nedover på venstre side, altså drar man spaken i samme bue som rattet.

Kan gå fint, men er langt fra ideellt.
'21 3LR

Handyman

Sitat fra: hELgenen på man 04. sep 2023, kl. 12:29
Sitat fra: hELgenen på man 04. sep 2023, kl. 07:08Jeg kan vedde livet og formuen min på at en del sjåfører ikke vil lykkes å betjene dette like bra som dagens hendler - og følgelig er det en dårligere løsning som også vil gi dårligere trafikksikkerhet.
Uten å ha prøvd, så tror jeg også at hendel er enklere enn knapper. Når det gjelder trafikksikkerhet så tipper jeg det bare blir at mange dropper å blinke ut av rundkjøringer ved store rattutslag. Det er det jo allerede svært mange som gir blaffen i. Det har mer med manglende smidighet enn dårlig trafikksikkerhet å gjøre. Altså mest irriterende, men ikke så farlig.
Jeg oppfatter det som farlig å ikke varsle andre i trafikken hvor man f.eks skal kjøre ut av en rundkjøring eller når man skal skifte fil inne i en rundkjøring...
Jeg er absolutt tilhenger av å bruke bilnkslys, men gitt hvor mange som ikke bruker det så er jeg i tvil om jeg selv vil kalle det farlig. Bøtesatsen og det at det heller ikke gis prikker for forseelsen er også et signal om at det ikke er en alvorlig forseelse.
PS; dette er IKKE argumenter for ikke å bruke blinklys, det er heller ikke argument for å forsvare at Tesla fjernet hendelen.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

SurSnasen

Sitat fra: Marzo på man 04. sep 2023, kl. 09:36
Sitat fra: SurSnasen på søn 03. sep 2023, kl. 21:12Nei, jeg tror rett og slett det er kostnadsbesparelse. Blir litt som AnneMa. "AnneMa gjør som AnneMa vil". "Tesla gjør som Tesla vil". Og folk hopper på. Det vet Tesla.

Blir litt vanskelig å tolke det slik med tanke på en rekke andre påkostede endringer som er gjort med faceliften.
Skjermen i baksetet og oppgradert anlegg ville vært mer naturlig og tatt seg betalt for hvis det var spørsmål om kostnadsbesparelse ved å fjerne en enkel hendel.

Jeg tror det er viktigere for Tesla og selge tanken om at selvkjøring er rett rundt hjørnet.
Derfor lager de nå en autonom bil som kan kjøres manuelt, fra forrige modell som var en manuell bil som kunne kjøres autonomt.

Nå har vel strengt tatt Tesla økt prisen på Model 3 med 10000 kroner, så da har de jo tatt seg betalt for endringene.

Igjen, i mitt simple hode har Tesla kuttet hendlene for å kunne spare kostnader. Om det er for overgangen til autonomi så får de da heller vente til de faktisk har det på plass? Nå har de siden 2016 messet om at alle produserte bilene skulle ha hardware på plass for full selvkjøring. Det gode, gamle ordtaket gjelder ennå: "Selg ikke skinnet før bjørnen er skutt". "Fjern ikke hendlene før full autonomi er på plass". Tesla kunne utmerket godt ventet til FSD er på plass worldwide i full release før de fjernet hendlene gjennom en inkrementell endring. I tillegg har man jo alle som ikke ønsker å betale en formue for å få en eventuell fremtidig FSD.

Regnsensorer og parkeringssensorer er også utmerkede eksempler på at Tesla selger skinnet i god tid før mamma og pappa bjørn har hatt seg en trivelig stund i skogen.

ToWalkOrDrive

Ville nok vært bedre om blinklys-knappene var på siden av rattet...sånn at de ikke roterer. Tenker mest på middels store rundkjøringer, hvor du skal blinke ut av rundkjøringen etter halvkjørt løp. Nesten så en bør kjøpe S3XY-buttons, hvis det funker: https://www.begood.no/products/s3xy-buttons-tesla-model-3y?gclid=Cj0KCQjwgNanBhDUARIsAAeIcAvsHVdtt3DtpJDyhlHVjmv8HWlrw52sE7NAOUJzgJGOLi8d_E86tGgaAlstEALw_wcB
Tesla Model Y                         2021-

ProsjektX

Girvalg på skjerm synes jeg også fremstår som en dum løsning
1. Er ofte en trenger å veksle kjapt mellom D / R, f.eks snu eller et eller annet. sikte inn på skjerm for å gjøre dette tar fokus vekk fra veien
2. og dermed antar det er fort gjort å sveipe på skjermen, f.eks fra D til R, men så har ikke touch skjermen fått registrert, du har bommet litt eller noe henger eller et eller annet.. og ender med å gå i motsatt retning. Det er allerede veldig dårlig visuell info på gir-modus
2025 Tesla Model Y LR, 2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Handyman på man 04. sep 2023, kl. 12:48
Sitat fra: hELgenen på man 04. sep 2023, kl. 12:29
Jeg er absolutt tilhenger av å bruke bilnkslys, men gitt hvor mange som ikke bruker det så er jeg i tvil om jeg selv vil kalle det farlig. Bøtesatsen og det at det heller ikke gis prikker for forseelsen er også et signal om at det ikke er en alvorlig forseelse.
PS; dette er IKKE argumenter for ikke å bruke blinklys, det er heller ikke argument for å forsvare at Tesla fjernet hendelen.

I en undersøkelse så sier 70% av menn at de har opplevd farlige situasjoner pga manglende blinklysbruk.
Hadde de spurt i Stavanger / Sandnes så hadde 100% opplevd farlige situasjoner ukentlig pga mange små rundkjøringer, og folk som skal til venstre som ikke blinker til venstre...og gjerne legger seg godt til høyre for å ta høyde for venstresvingen, så de kan bevare mest mulig fart.

Rosstopher

Sitat fra: ToWalkOrDrive på man 04. sep 2023, kl. 12:58I en undersøkelse så sier 70% av menn at de har opplevd farlige situasjoner pga manglende blinklysbruk.
Hadde de spurt i Stavanger / Sandnes så hadde 100% opplevd farlige situasjoner ukentlig pga mange små rundkjøringer, og folk som skal til venstre som ikke blinker til venstre...og gjerne legger seg godt til høyre for å ta høyde for venstresvingen, så de kan bevare mest mulig fart.

Jeg vil for ordens skyld påpeke at det ikke er påbudt å blinke til venstre når man skal til venstre i en rundkjøring. Det er kun når du bytter felt eller skal ut av rundkjøringen at du må blinke.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler og diverse kjøretøy

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Rosstopher på man 04. sep 2023, kl. 13:18
Sitat fra: ToWalkOrDrive på man 04. sep 2023, kl. 12:58I en undersøkelse så sier 70% av menn at de har opplevd farlige situasjoner pga manglende blinklysbruk.

Jeg vil for ordens skyld påpeke at det ikke er påbudt å blinke til venstre når man skal til venstre i en rundkjøring. Det er kun når du bytter felt eller skal ut av rundkjøringen at du må blinke.

Ja, er det som gjør at det blir ekstra mange ulykker pga dette. Folk kommer i 40km/t og ligger helt på høyre side, som antyder at de skal rett frem, og brekker inn i rundkjøringen og treffer Tante Olga midt i fleisen...

Thalgar

Sitat fra: Marzo på man 04. sep 2023, kl. 09:36

Sitat fra: SurSnasen på søn 03. sep 2023, kl. 21:12Selvkjøring er langt unna. Da kunne de heller ventet med å fjerne hendelen til selvkjøringen faktisk er på plass og implementert 24/7/365/worldwide. Det Tesla gjør nå er stikk motsatt av å skape trafikkflyt og sikkerhet. Men de slipper unna med det.

Dette luktar Elon lang veg. Så er det undersåttane nedover i systemet som får jobben med å omsetta herskaren sine ønske i (dårleg) praksis. Husk på kva han sa for ei tid sidan då manglane på hendlar på Model S kom opp:

""I think generally ... all input is error."

https://jalopnik.com/elon-musk-said-something-that-reveals-much-of-whats-wro-1847080411
Model Y LR Quicksilver, 2023

hELgenen

Elon er jo ganske dum også da - dersom han ville fjerne denne hendelen kunne han vel kommet opp med et enklere alternativ via brytere som ikke fulgte rattet. Poenget er jo at retningsangivelse ikke bør følge et ratt som vris.
Det er egentlig total hjernedødt den løsningen som er valgt. Enhver bryterløsning plassert nesten overalt ellers enn på rattet men innen rekkevidde fra førerplass ville jo vært en bedre løsning. Poenget er at sjåføren må vite hva som er hva under kjøring og ikke være i tvil.......Jo mer jeg tenker på dette jo mer forundret blir jeg over dumskapen som vises i dette designet. Og dette er altså designet av et selskap som har gjort geniale grep tidligere mhp design og utforming av SW til bil. Appen deres og selve GUI på skjermen er jo genialt...de kunne jo f.eks plassert blinklysene på skjermen - kanskje litt tungvindt, men ingen er i tvil hvor høyre og venstre er på en skjem der retningen vises. Men dreier du rattet og skifter grep mister en jo lett retningen på pilene...

geear

Sitat fra: ToWalkOrDrive på man 04. sep 2023, kl. 13:43Ja, er det som gjør at det blir ekstra mange ulykker pga dette. Folk kommer i 40km/t og ligger helt på høyre side, som antyder at de skal rett frem, og brekker inn i rundkjøringen og treffer Tante Olga midt i fleisen...
Her bommer du, og den du har referert til. Når en bilist kommer i en rundkjøring og ikke blinker, så skal hen fortsette rundt, hen skal ikke rett frem! Å blinke venstre er frivillig og gir ofte klarere signal om hva man skal, men når man ikke blinker så sier man at man skal fortsette minimum til neste utkjøring. Problemet er at dette blir ikke fulgt opp verken av trafikkskoler eller politi, og da er kaoset komplett. Hadde det blitt praktisert hadde dette vært klinkende klart og enkelt å forholde seg til. Venstreblink kan bety halvveis eller helt rundt, eller ti runder rundt, mens reglene slik de egentlig er, er mye klarere om man bare kunne stole på at bilistene faktisk fulgte de. Nå kjører noen etter den ene måten og noen den andre.

lightscribe

Jeg foretrekker reglene i UK.  Blink venstre hvis du skal til venstre. Blink høyre hvis du skal til høyre. Ikke blink hvis du skal noe annet.  Det synes jeg er mer intuitivt.

turfsurf

Greia med venstreblink er at da kan man være sikker på at bilen ikke skal rett frem. Veldig mange kjører venstrefil gjennom rundkjøringer selv om de skal rett frem og det er skiltet høyre felt rett frem inn i rundkjøringen. Det skaper dårligere trafikkavvikling og farlige situasjoner.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA