Model 3 refresh (highland)

Startet av model3pw, torsdag 13. april 2023, klokken 16:56

« forrige - neste »

Rosstopher

Jeg tipper girvalg på skjermen blir helt uproblematisk fra og med tredje dag man bruker det. At man må sveipe motsatt vei av det man er vant til er heller ikke noe problem.

Jeg er helt enig i at D skal være nedover på girspaker i biler med automatgir o.l., og på sekvensielle girkasser skal høyere gir også være bakover. Men jeg har kjørt båter, traktorer, gressklippere, plentraktorer, lekebiler og radiostyrte biler hvor spaken skal fremover for å kjøre fremover, og det har aldri vært noe problem.

I tillegg kommer argumentet at på en skjerm hvor man ser bilen ovenfra (spill, kameravisning, navigasjon, etc) så er det mest naturlig at oppover er fremover. Uansett er det nok forsvinnende få som er seriøst interessert i bilen som vil slå den fra seg pga. dette.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler, motorsykkel, veteranbil, veterantraktor, lastebil, brannbil

elektro

Mange gode argumenter for at forover skal være forover, selvfølgelig. :) Når plasseringen er såpass annerledes enn på tradisjonelle biler, tvinges man vel uansett ut av mønsteret.

Girvelgeren er uansett det minste problemet med bilen, sånn jeg ser det. Hadde ikke hatt noen betenkeligheter med å kjøpe en Model Y med det. At speilene viskerintervall mm. må justers på skjermen er verre. Det samme gjelder mangelen på parkeringssensorer/frontkamera. Men alt dette kan man sikkert leve med. Mangel på blinklyshendel er imidlertid totalt uakseptabelt.
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

geear

Det meste sånt er vanesak, men at noe er vanesak betyr ikke at det er optimalt.

Jeg hadde headup før jeg gikk over til Model X, savnet litt, men var så mye annet jeg gledet meg over i X-en at jeg ikke tenkte det var noe issue i det hele tatt. Gikk så over til Y, overgangen fra instrumentpanel til kun senterskjermen gikk også veldig fint, men har aldri betydd at jeg ikke kunne tenkt meg instrumentpanel og/eller headup også.

Jeg har fire biler, og deriblant Y og en annen bil med headup og instrumentpanel, IR-basert autovisker, 360 surround view, cruise med avstandsholder som faktisk fungerer med fornuftige avstander både i kø og på landevei, og som faktisk klarer å kjøre jevnt og fint i saktegående og stop&go-kø, i motsetning til hva Tesla klarer. Engangs-overganger mellom biler med forskjellige kvaliteter går veldig fint, men når man veksler mellom bilene, så merker man ekstremt godt endringen, og når man i tillegg eier begge/alle bilene man veksler mellom, så overbeviser man ikke seg selv på samme måte om at "dette funker fint". Og savnet går begge veier, på forskjellige områder.

Om jeg plutselig gikk over til en 3 uten girhendel nå, så vet jeg at jeg hadde savnet å kunne veksle retning i fart - jeg gjør det ofte til og med uten å bruke bremsa, forsiktig pådrag på motorene i motsatt retning gjør akkurat samme nytten, og gjør ekstremt rask og effektiv parkering/vending osv. Men om det tar 2 sekunder ekstra, så hadde jeg fort blitt vant til det. Men igjen, det betyr ikke at det er optimalt.

elektro

Sitat fra: Handyman på onsdag 06. september 2023, klokken 10:15
Sitat fra: geear på tirsdag 05. september 2023, klokken 08:01Elektro, Det intuitive er vel at fremover er fremover?
Helt enig! Spør en som har kjørt båt om hen ønsker at girvelgeren skal beveges fremover når hen skal reversere. Her vil nok alle svare det samme.

Som sagt, det finnes mange gode argumenter for at forover skal være forover, men hvilken vei vrir man håndtaket på en motorsykkel for å akselerere? ;) Tror vi kan enes om at girvelgeren er til å leve med. La oss legge den død og fokusere på de virkelige problemene med bilen.

elektro

Sitat fra: Stjerneglis på onsdag 06. september 2023, klokken 09:51
Sitat fra: kirky på tirsdag 05. september 2023, klokken 19:38Angående blinklys++ på ratt:

Jeg HAR faktisk en bil med slikt system og 80% av tida er det et bedre system enn på en spake - og resten for eksempel utav lang rundkjøring lærer man seg fort. Den nederste knappen om rattet er helt opp ned blinker ut. Evt holder man fingrern klar på knappen på vei inn.

Jeg blunker i blinde nå fleste tilfeller og ville ikke hatt spake...

Giring enda mindre problem. Ville absolutt ikke hatt spake for dette.

Takk! Endelig en vurdering av noen som faktisk har egen erfaring med blinklysknapper. Mye synsing og skepsisme nedover her, men det er vel en menneskelig egenskap mhp på alt som er nytt og ukjent. Det er skummelt det  ;D

Kan det tenkes at en som har brukt veldig mye penger på en bil, har litt vanskelig for å innrømme svakheter med den? Eller at en som "heier" veldig på en produsent, er i overkant positiv til det denne kommer opp med av løsninger?  :) Det kalles subjektiv mening, eller inhabilitet. Å ha en objektiv, begrunnet mening, har ikke nødvendigvis med frykt for nye ting å gjøre.

At det er vanskeligere å bruke blinklysene, lysene og viskerne når alt gjøres på rattet, som snurrer rundt, og på skjermen, sier seg selv. At dette er både direkte trafikkfarlig og plagsomt for andre, sier seg også selv. Selv om det kanskje ikke plager eieren av bilen.

EDIT: Denne var fin: https://www.theautopian.com/this-argument-against-turn-signal-stalks-in-favor-of-teslas-little-steering-wheel-buttons-is-so-bad-i-need-to-discuss-it/

The indication of turns is what separates us from the baser animals, and the methods by which we accomplish this matter. :)

EDIT2: En annen bruker på Reddit skriver:

"BMW also over-complicated their turn signal stalk, is that why the drivers don't use them?"

Med henvising til denne artikkelen: https://www.autotrader.com/car-news/heres-why-i-hate-bmw-turn-signals-260840

In a normal car, you turn off the left signal by moving the stalk upwards to the neutral position. But in a BMW, the stalk is already in the neutral position. So your left signal is on, you push the stalk upwards to turn off the signal, and — guess what? — now the right turn signal is on. In fact, the way to turn off the signal is to push the signal stalk back in the same direction you pushed it originally.

Handyman

Sitat fra: elektro på onsdag 06. september 2023, klokken 12:01
Sitat fra: Handyman på onsdag 06. september 2023, klokken 10:15
Sitat fra: geear på tirsdag 05. september 2023, klokken 08:01Elektro, Det intuitive er vel at fremover er fremover?
Helt enig! Spør en som har kjørt båt om hen ønsker at girvelgeren skal beveges fremover når hen skal reversere. Her vil nok alle svare det samme.
Som sagt, det finnes mange gode argumenter for at forover skal være forover, men hvilken vei vrir man håndtaket på en motorsykkel for å akselerere? ;) Tror vi kan enes om at girvelgeren er til å leve med. La oss legge den død og fokusere på de virkelige problemene med bilen.
Morsomt at du nevner motorsykkel, hvis man hadde vektlagt sikkerhet hadde man vridd motsatt vei for å gi gass. Hvor mange ganger har ikke utilsiktet pådrag endt galt fordi fører holder feil grep. Beklager avsporingen!
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Suverin

Det jeg hadde vert mest bekymra for er plasseringen til skjermen bak! Det er omtrent akkurat der skoa til seksåringen treffer når han sitter i bilstol, i midten bak.. Ser jeg på hvor hard behandling ventilasjonsdysene (med samme plassering som 3-er sin skjerm) får på bilen vi har nå, så tror jeg den skjermen hadde fått en begrenset levetid her?

Fint med skjerm bak, men skeptisk til plasseringen..

Handyman

Sitat fra: suverin på onsdag 06. september 2023, klokken 12:29Det jeg hadde vert mest bekymra for er plasseringen til skjermen bak! Det er omtrent akkurat der skoa til seksåringen treffer når han sitter i bilstol, i midten bak.. Ser jeg på hvor hard behandling ventilasjonsdysene (med samme plassering som 3-er sin skjerm) får på bilen vi har nå, så tror jeg den skjermen hadde fått en begrenset levetid her?

Tar sikkert ikke lang tid før noen printer deksler til dekke den med.

elektro

Sitat fra: Handyman på onsdag 06. september 2023, klokken 12:21Morsomt at du nevner motorsykkel, hvis man hadde vektlagt sikkerhet hadde man vridd motsatt vei for å gi gass. Hvor mange ganger har ikke utilsiktet pådrag endt galt fordi fører holder feil grep. Beklager avsporingen!

Vel, da hadde man fått manuelle "fantombremsinger" i stedet, og gått i bakken eller blitt påkjørt bakfra. :-\

Når vi først snakker om motorsykler er etter alt å dømme ikke implementasjonen av blinklys helt perfekt heller.. ;D

Stjerneglis

Sitat fra: elektro på onsdag 06. september 2023, klokken 11:54At speilene viskerintervall mm. må justers på skjermen er verre.

Det er mulig å justere viskerintervall uten å ta på skjermen hvis du setter opp venstre ratthjul for dette. Ett trykk på viskerknappen og deretter trykk til venstre eller høyre med ratthjulet.
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric - solgt
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt

JPM

Sitat fra: suverin på onsdag 06. september 2023, klokken 12:29Det jeg hadde vert mest bekymra for er plasseringen til skjermen bak! Det er omtrent akkurat der skoa til seksåringen treffer når han sitter i bilstol, i midten bak.. Ser jeg på hvor hard behandling ventilasjonsdysene (med samme plassering som 3-er sin skjerm) får på bilen vi har nå, så tror jeg den skjermen hadde fått en begrenset levetid her?

HAHA, det var nøyaktig samme førstereaksjon som jeg hadde. Mine gutter vil ødelegge den skjermen rimelig kjapt.

sjokomelk

Sitat fra: elektro på onsdag 06. september 2023, klokken 12:18EDIT2: En annen bruker på Reddit skriver:

"BMW also over-complicated their turn signal stalk, is that why the drivers don't use them?"

Med henvising til denne artikkelen: https://www.autotrader.com/car-news/heres-why-i-hate-bmw-turn-signals-260840

In a normal car, you turn off the left signal by moving the stalk upwards to the neutral position. But in a BMW, the stalk is already in the neutral position. So your left signal is on, you push the stalk upwards to turn off the signal, and — guess what? — now the right turn signal is on. In fact, the way to turn off the signal is to push the signal stalk back in the same direction you pushed it originally.
Godt de ikke har sett noen kjøre Opel fra ca. 2004/2005 og frem til GM-modellene ble borte. For der var det akkurat samme blinklyshendel som alltid var nøytral med samme virkemåte. ;)
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

ToWalkOrDrive

Sitat fra: JPM på onsdag 06. september 2023, klokken 12:43

HAHA, det var nøyaktig samme førstereaksjon som jeg hadde. Mine gutter vil ødelegge den skjermen rimelig kjapt.

Du får snekre et gitter, da :-) Litt sånn som er foran lys i gymsal  ;D  :P
Tesla Model Y                         2021-

Handyman

Sitat fra: elektro på onsdag 06. september 2023, klokken 12:36
Sitat fra: Handyman på onsdag 06. september 2023, klokken 12:21Morsomt at du nevner motorsykkel, hvis man hadde vektlagt sikkerhet hadde man vridd motsatt vei for å gi gass. Hvor mange ganger har ikke utilsiktet pådrag endt galt fordi fører holder feil grep. Beklager avsporingen!
Vel, da hadde man fått manuelle "fantombremsinger" i stedet, og gått i bakken eller blitt påkjørt bakfra. :-\
Kommentaren min om å snu retningen var ikke seriøst ment (kom nok ikke godt frem), da det vil nemlig kunne medføre full gass om hånden vris fremover ved hard nedbremsing.

Stjerneglis

Sitat fra: sjokomelk på onsdag 06. september 2023, klokken 12:59
Sitat fra: elektro på onsdag 06. september 2023, klokken 12:18EDIT2: En annen bruker på Reddit skriver:

Godt de ikke har sett noen kjøre Opel fra ca. 2004/2005 og frem til GM-modellene ble borte. For der var det akkurat samme blinklyshendel som alltid var nøytral med samme virkemåte. ;)

I Tesla kan du vippe opp spaken en ekstra gang for å skru av høyre blinklys (eller også ned som i BMW, Opel og Alfa Romeo, your choice). Tilsvarende kan du vippe spaken en ekstra gang ned for å skru av ventre blinklys. Veldig logisk egentlig. Uten spak antar jeg at man kan trykke en ekstra gang på knappen for skru av blinklyset,

2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric - solgt
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA