Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading av elbil i borettslag og sameier

Startet av phaugneland, mandag 05. november 2012, klokken 10:47

« forrige - neste »

bruisepristine

Sitat fra: tonl på tirsdag 19. august 2014, klokken 16:53
For elbil eier i Oslo.

Styret i Boretslag/sameier i Oslo kan søke om tilskudd for å sette opp ladestasjoner, inntil 10.000kr pr ladeplass...

http://www.enoketaten.oslo.kommune.no/tilskudd_og_lan/tilskudd_til_ladestasjon_for_elbil/

Men disse må vel da som et kriterie for innvilget støtte være tilgjengelig for alle, så det ville vel ikke være aktuelt å søke denne støtten når det gjelder å opprette ladepunkt på egne p-plasser i borettslag?
i-MiEV 2013
MG4 2023

Electrix

Sitat fra: bruisepristine på tirsdag 19. august 2014, klokken 17:14
Sitat fra: tonl på tirsdag 19. august 2014, klokken 16:53
For elbil eier i Oslo.

Styret i Boretslag/sameier i Oslo kan søke om tilskudd for å sette opp ladestasjoner, inntil 10.000kr pr ladeplass...

http://www.enoketaten.oslo.kommune.no/tilskudd_og_lan/tilskudd_til_ladestasjon_for_elbil/

Men disse må vel da som et kriterie for innvilget støtte være tilgjengelig for alle, så det ville vel ikke være aktuelt å søke denne støtten når det gjelder å opprette ladepunkt på egne p-plasser i borettslag?
"Det er mottaker av tilskudd som avgjør hvorvidt ladestasjonen bare kan benyttes av egne biler eller om den skal være tilgjengelig for allmenn bruk."

"- Parkeringsplassen må være tilgjengelig for alle, dvs. den kan ikke reserveres for enkeltpersoner"

Lett å bli forvirret her, men jeg antar de mener at man kan reservere for ansatte I et firma, eller for beboere I et borettslag, men ikke kun for sjefen eller styreleder.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

tonl

Har sendt mail til Bymiljøet for å avklare kriterier for støtte.

Olatho

Har snakket med dem om det, og den tolkningen stemmer ganske godt. Plassen kan gjerne være kun for beboere, men den kan ikke være en privat plass for en enkelt beboer.
Det gjør at det for oss er vanskelig å få benyttet støtteordningen, da alle plassene er tilknyttet en bestemt leilighet. Det er mulig å se for seg at vi kan opprette en slags pool av plasser og lage en bytteordning osv, men siden plassen man får støtte til må reserveres elbil kan vi i tilfelle ikke bygge ut flere plasser enn det er elbiler (og det er for øyeblikket bare en).
Så støtteordningen er bra, men mange borettslag havner nok i samme situasjon som oss, at den ikke funker helt som ønsket.

vgnils

Sitat fra: Olatho på tirsdag 19. august 2014, klokken 18:22
Har snakket med dem om det, og den tolkningen stemmer ganske godt. Plassen kan gjerne være kun for beboere, men den kan ikke være en privat plass for en enkelt beboer.
Det gjør at det for oss er vanskelig å få benyttet støtteordningen, da alle plassene er tilknyttet en bestemt leilighet.

Fint at du har avklart dette med kommunen. Vi er i samme situasjon som dere (er dog et sameie, ikke borettslag): garasjeplassene fungerer som private plasser som følger seksjonen. Rent juridisk tror jeg de er fellesareal med eksklusiv bruksrett for den enkelte.

Noen som har erfaring med kostnadsfordeling ved etablering av ladepunkt i denne situasjonen? Synes det virker mest rimelig å legge hele kostnaden ut på den enkelte, men har ikke kikket på jusen ennå.

Olatho

Ja, jeg fikk snakke med han som var ansvarlig for dette i Oslo, og han var veldig klar på at vi ikke kvalifiserte til støtte sånn som reglene var nå (men han så jo også problemet med det - jeg ville dog ikke holdt pusten i påvente av en regelendring).

Jeg tror vi kommer til å ende på en løsning der borettslaget investerer i en del av infrastrukturen som må på plass - ny kabel fra hovedtavla, ny underfordeler i garasjen osv, og så blir det en engangskost og en månedsavgift for de som vil knytte seg til, som sørger for at investeringene blir nedbetalt innen rimelig tid, for å forhindre bråk fra bileiere som ikke har behov for det.
Vi venter fortsatt på litt priser fra leverandører, men ut fra de første overslagene ser det ut som vi da kan ende på en engangskost på under 10000 per utbygget plass - inkludert all kabling fram til den enkelte plass OG selve ladeboksen, og så noe rundt 300 i måneden, inkludert strøm.
Tror det er priser de fleste kan leve med. Vi ønsker nok at det skal installeres veggfaste ladere både av sikkerhetsmessige årsaker, og for å være sikker på at ikke andre "stjeler strøm".
Så kan evt installasjon av feks en vanlig schuko være en mulighet i tillegg, for en litt lavere pris hvis noen også vil ha uttak til feks støvsuger, motorvarmer eller noe annet.

vgnils

Det høres ut som en fornuftig tilnærming, Olatho, og overraskende rimelig. Tar gjerne tips til leverandører på PM etterhvert, om du vil dele.

Vår utredning av ladeløsning er helt i startfasen så jeg kjenner ikke detaljene i det elektriske systemet vårt. Men blokka er 40 år gammel og garasjen er lang med 141 plasser, så jeg regner med at det må gjøres en del før hver enkelt kan begynne å koble seg til.

Kone:Mor

Vi har fast plass i Borettslagets Parkeringshus. Vi fikk tilbud om egnet Bosch lader for bla. e-golf, som vi har. I tilbudet fra Bosch var det inkludert montering av elektriker og ladeboks.
Men Borettslaget ville ikke ha andre enn sin egen faste elektriker inn i sikringskapet for å legge opp egen kurs til vår plass.
Så om vi ville ha Bosch sin lader måtte vi først ha Borettslagets elektirker til å legge opp kursen og så ha de fra Bosch til å gjøre resten. Siden vi må betale for alt selv, sier det seg selv at vi ikke betaler for å få jobber gjort to ganger. Dermed endte vi opp med stikkontakt på veggen og vanlig ladekabel som følger med bilen. Ladingen tar nå ca 8 timer og ville gått fortere med Bosch sin boks.
Syns Borettslaget var lite samarbeidsvillige her.

e-golf sjåfør :-)
Oslo

E_S

I sameiet jeg bor spilte det ingen rolle hvem som gjorde jobben bare det var en godkjent installatør med de nødvendige sertifikater som koblet og skrev dokumentasjon. Heldigvis er bygget så nytt at det bare tok en times tid å trekke over 50 meter kabel..
:)

Olatho

Da er vi i ferd med å utarbeide retningslinjer for lading av elbil i borettslaget, men jeg har kommet over en liten nøtt...

Tanken vår er at den enkelte bileier dekker installasjon - men at det er vi i styret som bestiller og besørger installasjonen.  Dermed får vi kontroll over løsningen som velges, og får blant annet sikret at vi får inn "smarte" ladestasjoner som forhindrer overbelastning av hovedsikringene osv. I tillegg til at vi trenger litt kontroll over totalforbruk og vil sikre at det ikke blir totalt kaos med forskjellige elektrikere som pirker i hverandres installasjoner.

Det er jo fint og flott i utgangspunktet, men hva hvis noen flytter?

I prinsippet så eier de jo da ladestasjonen (og kablene og jordvernet og whatnot som de betalte for under installasjonen), men det blir jo fryktelig ugreit om de røsker ned alt sammen igjen hvis de flytter ut av borettslaget, og neste mann må koble opp nytt.
Samtidig blir det jo veldig mye å holde orden på hvis borettslaget skal "kjøpe tilbake" installasjonen av den som flytter - og til hvilken pris? Ny pris? Halv pris? Kun prisen av ladeboksen, eller arbeidet og alt sammen?

Hvis man selger leiligheten - med garasjeplass - så er det jo et pluss at det er en ladestasjon der, men på den annen side, kanskje bare hvis den som kjøper har behov for det?

Og hvis man flytter til et nytt sted, og har hatt parkering hos oss med ladestasjon, så vil man jo sikkert ha en ladeboks der man flytter til også, så da kan det jo være kult å slippe å kjøpe en ny til det nye huset, hvis man bare kan ta med seg den gamle...

Er det noen som har noen tanker om gode formuleringer her, som gjør at vi kan få til en smidig løsning som verken er urettferdig for beboere som ikke lenger trenger ladestasjon, selv om det er installert på plassen deres. Og for beboere som skal flytte, og for borettslaget som vil ha minst mulig administrasjon og opp- og nedkobling av strøm i fellesområdene.

Espen Hugaas Andersen

Bruksrett til ladestasjonen bør følge leiligheten, syns jeg. Og så bør man ha krav til at det som settes opp er enten industrikontakt eller Type 2.

Det at kanskje ikke neste kjøper har behov for ladestasjon er en risiko som mange andre risikoer man tar ved å gjøre utbedringer. Kanskje neste kjøper ikke bryr seg i det hele tatt om garasjeportåpner, kanskje neste kjøper ikke syns flisene på badet er pene. Dette vet man aldri.

Vi solgte nettopp en leilighet, der noe av det siste vi gjorde før vi flyttet var å friske opp veggene på soverommene med hvit maling. Jeg var innom en uke etter at kjøperen hadde tatt over leiligheten, og da var han travelt i gang med å male alle veggene i leiligheten. Har jeg da tapt penger på investeringen jeg gjorde i maling? Tja, kanskje, kanskje ikke. Det var tross alt 2 andre bugivere, så kanskje investeringen jeg gjorde var med på å presse opp prisen.

Sånn vil det være med ladestasjon. Kanskje man får med en ekstra budgiver som ellers ikke hadde vært med. Hvis prisen endte opp 50k høyere, så har den betalt seg godt, selv om ikke nødvendigvis vinneren av budrunden trengte ladestasjon.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Olatho

Vi krever at det settes opp en boks med Type 2. En blå CEE hadde det neppe blitt bråk om. En ladestasjon til 6-7000 er jo litt penger.

Bare synes det er litt urettferdig å skrive "Dere må betale hele greia, både boks og kabling, men hvis dere flytter så får dere ikke ta med dere boksen".  Men det vil kanskje bli det samme som andre faste installasjoner i en leilighet man selger?

Til gjengjeld er det jo ingenting i veien for å fjerne sånne _før_ visning, og da kan man ta dem med seg hvis man vil.

Espen Hugaas Andersen

Hvorfor ikke tillate industristikk, så kan folk selv velge hvor mye de vil investere i ladestasjon?

Eventuelt - koble alle ladestasjoner til industrikontakt. Ved slutten av eietiden får den tidligere eieren koble løs ladestasjonen og ta med seg denne, mens den nye eieren har industrikontakt der det er mulig å koble til Type 2 ladestasjon.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Olatho

#73
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 22. september 2014, klokken 16:56
Hvorfor ikke tillate industristikk, så kan folk selv velge hvor mye de vil investere i ladestasjon?


Fordi vi har litt lite strøm tilgjengelig, så vi kommer enten til å måtte gjøre en kjempeinvestering i å få lagt inn mer strøm, eller så "må" vi velge litt smarte ladere (f.eks. http://nofuel.tabetalt.no/Produkt/type2-veggboks-32a#product) så vi kan fordele lasten og sørge for at alle får en fair share.

16A ganger (potensielt) 30 plasser kan fort bli trøblete på ettermiddagen når alle kommer hjem og plugger til samtidig.  Nå er det nok lenge til vi er der, men selv etter bare 5-6 elbiler begynner det å bli såpass med potensielt forbruk i peak-tider at vi enten må begrense folk permanent, eller være kule og sette opp smarte bokser så vi får utnytta det som faktisk er av strøm best mulig.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Olatho på mandag 22. september 2014, klokken 17:03Fordi vi har litt lite strøm tilgjengelig, så vi kommer enten til å måtte gjøre en kjempeinvestering i å få lagt inn mer strøm, eller så "må" vi velge litt smarte ladere (f.eks. http://nofuel.tabetalt.no/Produkt/type2-veggboks-32a#product) så vi kan fordele lasten og sørge for at alle får en fair share.

16A ganger (potensielt) 30 plasser kan fort bli trøblete på ettermiddagen når alle kommer hjem og plugger til samtidig.  Nå er det nok lenge til vi er der, men selv etter bare 5-6 elbiler begynner det å bli såpass med potensielt forbruk i peak-tider at vi enten må begrense folk permanent, eller være kule og sette opp smarte bokser så vi får utnytta det som faktisk er av strøm best mulig.
Greit nok det. Når det er snakk om en spesiell løsning tilpasset borettslagets behov, så syns jeg det eneste riktige er at de ikke får tatt med seg ladestasjonen. Og det blir en bruksrett på ladestasjonen som følger leiligheten.

Så lenge man gjør klart fra begynnelsen at dette må man være med på for å få lov til å lade i borettslaget, så er det ikke noe urettferdig i at de ikke får tatt med seg ladestasjonen. Hvis nesten 20% av de som bor i borettslaget har elbil, så er det vel ikke lite trolig at Type 2 lader kan være ett moment som trekker til seg interessenter, så det er ikke nødvendigvis snakk om noe tap.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA