Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading av elbil i borettslag og sameier

Startet av phaugneland, mandag 05. november 2012, klokken 10:47

« forrige - neste »

bruisepristine

#45
Sitat fra: Knotten på mandag 16. juni 2014, klokken 13:59

Det er 35 år siden jeg bodde i blokk, men at x antall beboere skal gå med like mange utlegg fra egne sikringsskap (kanskje i 14 etasje..) virker rart, er det ikke framdeles slik at sikringsskapet befinner seg i leiligheten eller er det jeg som (nok en gang) ikke har fulgt med i timen?  :P

Et eget sikringsskap i garasjeanlegget med en 16A kurs til hver interesserte elbileier, med hver sin enkle kilowattimemåler er kanskje en måte? Det trenger ikke å koste allverden..

Det er sikkert litt forskjellig etter alder på borettslagene. Det jeg bor i er forholdsvis nytt (2009) og leilighetene har egne sikringsskap i leiligheten, men samtidig sitter strømmåler i sikringsskap til de enkelte leilighetene i felles rom i kjelleren, det er vel her strømledningen kommer inn i borettslaget utenifra og forgrener seg opp i leilighetene (er ikke det normalt?), og det er herfra det legges ekstra kurs og trekkes ledning til p-plass. På den måten betaler man for akkurat det man bruker fordi det går på din egen strømregning og man slipper stipulerte kostnader eller ekstra måleinnretninger ved feks bruk av felles strøm. :)
i-MiEV 2013
MG4 2023

Louise

#46
SitatDet er sikkert litt forskjellig etter alder på borettslagene. Det jeg bor i er forholdsvis nytt (2009) og leilighetene har egne sikringsskap i leiligheten, men samtidig sitter strømmåler i sikringsskap til de enkelte leilighetene i felles rom i kjelleren, det er vel her strømledningen kommer inn i borettslaget utenifra og forgrener seg opp i leilighetene (er ikke det normalt?), og det er herfra det legges ekstra kurs og trekkes ledning til p-plass. På den måten betaler man for akkurat det man bruker fordi det går på din egen strømregning og man slipper stipulerte kostnader eller ekstra måleinnretninger ved feks bruk av felles strøm. :)

Jeg hadde elektriker her i borettslaget i går. Vi har hovedsikringer i skap to etasjer over felles garasjeanlegg. Det går ingen ledige kabelrør per dags dato ned fra dette skapet og til garasjen, men elektrikeren mente at det burde være mulig å få dette til (han mente borettslaget burde ta den utgiften), og så kan hver enkelt, for egen regning, trekke kabel fra sin hovedsikring og til stikkontakt på fast parkeringsplass. Er det noenlunde slik dere har ?

bruisepristine

Det var ingen ledige kabelrør hos oss. Jeg måtte selv betale for trekking gjennom brannvegg og med krav om forskriftsmessig tetting. Synes det blir litt voldsomt om borettslaget skal betale for ledig kabelrør inn i garasjen til 54 boenheter/p-plasser. Her i vårt borettslag får alle lov til å legge opp til lading på egen p-plass, (tror det er i ettertid satt en grense på 16A pr ladepunkt) og dette gjøres for egen regning og på egen kurs.
i-MiEV 2013
MG4 2023

Louise

Her er tanken ett felles kabelrør fra hoved sikringsskap og ned til garasjen. Det vil si totalt 10 rør. Deretter kan hver enkelt legge kabel i dette røret. Det blir maks 12 kabler i ett rør. Litt usikker på om det går. Elektriker antydet kr 3000 for kabelrøret. Hva betalte du ? Hvis flere kan benytte samme rør, tenker jeg dette blir på lik linje med at borettslaget betaler for felles ladebokser. Det er også ett av alternativene. Deretter er det naturlig at den enkelte betaler for egen kabling, evnt bruk og vedlikehold av felles ladebokser.

bruisepristine

Høres ut som en fin løsning, jeg var ikke klar over at man kunne trekke så mange ledninger i ett rør :)
Her er utdrag fra min faktura etter installasjonen:

SitatUttak for el.bil
 Installasjon av ny 16A jordfeilautomat i hovedtavle etter egen hovedsikring.
 Installasjon av tilførsel og stikkontakt på parkeringsplass som avtalt på befaring.
 Sluttkontroll og dokumentasjon.

Kr. 8.200,- inkl. mva.

Hva selve røret gjennom brannveggen med forskriftsmessig tetting kostet er ikke spesifisert, men slik jeg hadde inntrykk av var det trekking og festing av 40-50 meter ledning i garasjetaket som utgjorde den største delen av regningen da dette tok lengst tid og var mest krevende?
i-MiEV 2013
MG4 2023

Louise

Sitat fra: bruisepristine link=topic=6401.msg247883#msg247883 date=140819

Her er utdrag fra min faktura etter installasjonen:

quote]Uttak for el.bil
 Installasjon av ny 16A jordfeilautomat i hovedtavle etter egen hovedsikring.
 Installasjon av tilførsel og stikkontakt på parkeringsplass som avtalt på befaring.
 Sluttkontroll og dokumentasjon.

Kr. 8.200,- inkl. mva.

Hva selve røret gjennom brannveggen med forskriftsmessig tetting kostet er ikke spesifisert, men slik jeg hadde inntrykk av var det trekking og festing av 40-50 meter ledning i garasjetaket som utgjorde den største delen av regningen da dette tok lengst tid og var mest krevende?
[/quote]

Uansett syns ikke jeg det var en avskrekkende pris. Kommer jeg ifra det noenlunde omkring der, skal jeg være glad.

phaugneland

Minner om at Elbilforeningen har laget veilederen "Slik setter du opp ladestasjon for elbil" for styrer i borettslag og sameier. Går gjennom de grunnleggende problemstillingene om etablering, betaling etc. Men flott med en tråd på forumet hvor vi kan diskutere mer detaljert! http://www.elbil.no/index.php?option=com_jdownloads&Itemid=148&view=finish&cid=27&catid=8
Nestleder i Norsk elbilforening. Har jobbet i Elbilforeningen siden juni 2012. Bruker til daglig BH Emotion elsykkel.

Marius Engel

Jeg anbefaler å lese kapittelet om ladbar motorvogn i NEK400:2014. Det er kommet noen nye krav inforhold til dette.

Den billigste måten å gjøre dette på er å sette opp 16a CEE kontakter til de aktuelle plassene. Er det faste plasser kan det også setter opp en minusmåler i egen liten kapsling eller i fordeligen (godt merket). De som da lader med schuko må bruke en overgang, og dersom det skulle oppleves varmgang inen schuko kontakt er det kun å skifte brukerens overgang. Borettslaget slipper å skifte stikkontakten ved hjelp av elektriker i så tilfelle.

Jeg mener også det det må være minst en CEE stikk på en gjesteplass som borettslaget betaler for. Reservert for gjester som trenger å lade.

Alt. kan man også montere opp en eller flere 32A stikk. Som hjemmelading klarer imidlertid de fleste seg med 16A. Så blir det mindre belastende på nettet når flest mulig elbiler lader tregt.

Tanken er vel at mest mulig ladespunkt skal være mode 3, slik at man skal kunne overvåke om punktene er ledig.

NB!!! Visuell kontroll av ladepunkt skal være med i borettslagets/sameiets internkontrollsystem, dokumentert! Dette skal sjekkes ofte (ukentlig om jeg ikke husker feil). (IK-forskrift $$ 4 og 5 i bunn). Det kan gjøres med en enkel sjekkliste som fylles ut og arkiveres på inspeksjonsrunden, og arkiveres. Avvik må håndteres innen rimelig tid, og hvem som har ansvar for dette kommer fram av organinsasjonskartet som alle borettslag er lovpålagt etter IK forskrift å ha utarbeidet. Hvis dette ikke gjøres, og det oppstår brann/skader, har ikke borettslaget oppfylt lovpålagte krav og kan indirekte ha forårsaket en brann. Forsikrikgsselskapet kan i verste fall vurdere summen på utbetalingen deretter.

Marius Engel


Sitat fra: bruisepristine på lørdag 16. august 2014, klokken 16:01
Høres ut som en fin løsning, jeg var ikke klar over at man kunne trekke så mange ledninger i ett rør :)
Her er utdrag fra min faktura etter installasjonen:

SitatUttak for el.bil
 Installasjon av ny 16A jordfeilautomat i hovedtavle etter egen hovedsikring.
 Installasjon av tilførsel og stikkontakt på parkeringsplass som avtalt på befaring.
 Sluttkontroll og dokumentasjon.

Kr. 8.200,- inkl. mva.

Hva selve røret gjennom brannveggen med forskriftsmessig tetting kostet er ikke spesifisert, men slik jeg hadde inntrykk av var det trekking og festing av 40-50 meter ledning i garasjetaket som utgjorde den største delen av regningen da dette tok lengst tid og var mest krevende?

Står det nek400:2014 på samsvarserklæringen? I så fall må du se om det er montert overspenningsvern, det er ett krav i nek 2014 hvis jeg ikke husker feil, og en feil fra installatør sin side.

Overspenningsvernet bør (må) også stå i samme fordelig som elbilkursen eller i umiddelbar nærhet. For det mister beskyttelsen desto lengre ut på kursen du kommer, da bygger en evt. overspenning seg opp igjen.

Ett enkelt rør/kabel gjennom brannvegg tettes med bannhemmende-brannekspanderende arkylmasse. En viss størrelse på hull ifht. rør-/kabeltykkelse. Bør koste lite.

Evt kan man bruke stålrør med brannbelegg gjennom veggen som støpes fast. Da kan de stå ledig til de trengs å bli brukt.

bruisepristine

Det står nok ikke nek400:2014 på en samsvarserklæring fra desember i 2012? Jeg er ikke i tvil om at arbeidet er utført forskriftsmessig fra et seriøst elektrikkerfirma, men hvis du er veldig interessert i utførelsen av arbeidet kan jeg ta noen bilder for deg av selve arbeidet og samsvarserklæringen så fort jeg får tid. :)
i-MiEV 2013
MG4 2023

bruisepristine

i-MiEV 2013
MG4 2023

Marius Engel


Sitat fra: bruisepristine på mandag 18. august 2014, klokken 23:02
Det står nok ikke nek400:2014 på en samsvarserklæring fra desember i 2012? Jeg er ikke i tvil om at arbeidet er utført forskriftsmessig fra et seriøst elektrikkerfirma, men hvis du er veldig interessert i utførelsen av arbeidet kan jeg ta noen bilder for deg av selve arbeidet og samsvarserklæringen så fort jeg får tid. :)

Er nok bra gjort. Men siden du ikke nevnte overspenningsvern tenkte jeg at installatøren hadde glippet her. Men er det før 2014 er jo saken grei uansett.

Det er overspenningsvern i de fleste kladder. Jeg har vert i kontakt med forhandler/importør for å finne ut tennspenning på disse, da det meste av ladeutstyr ikke er 100% tilpasset norskt nett. Så jeg har ikke klart å finne ut om overapenningsvernet i kladden er rett for oss. Trolig er det ett "finvern", som i kombinasjon med ett grovvern tidligere i installasjonen gir en god beskyttelse så sant ikke grovvernet står for langt borte. Finvernet alene vil og gi en viss beskyttelse.

Jeg vet ikke hvor stor kjangse det er for at en elbil kan ta skade av overspenning, men jeg er den typen som trekker ut bilen i tordenvær om jeg ikke må lade ;)

Gus1

@Marius: Hvor spesifikt i NEK400:2014 står det at det skal ettermonteres, eller tilleggsbeskyttes en ny kurs til en utvendig CEE-kontakt til elbil?

Den lades jo i dag på to måter, enten med kladd eller ladestasjon. Begge har jo dette (og muligens jordfeilbryter) implementert i selve laderen.

Dog er et OSPV kl.2 (grovvern) alltid å anbefale montert. Men husk her er et rikt antall typer og tennspenninger, for forskjellige nettyper.
Gus1

2017 Mercedes 250e Electric Drive 
2014 Volkswagen e-Up!
2005 LandCruiser GX
1981 Toyota Crown SuperSaloon

Marius Engel

#58
Sitat fra: Gus1 på tirsdag 19. august 2014, klokken 13:50
@Marius: Hvor spesifikt i NEK400:2014 står det at det skal ettermonteres, eller tilleggsbeskyttes en ny kurs til en utvendig CEE-kontakt til elbil?

Den lades jo i dag på to måter, enten med kladd eller ladestasjon. Begge har jo dette (og muligens jordfeilbryter) implementert i selve laderen.

Dog er et OSPV kl.2 (grovvern) alltid å anbefale montert. Men husk her er et rikt antall typer og tennspenninger, for forskjellige nettyper.

Grovvernet står vanligvis i fordelingen. Det er installatør sin oppgave å velge rett vern.

Nek har aldri hatt tilbakevirkende kraft. Nye installasjoner utført etter nyeste nek skal følge nyeste nek.

Det står i det nye kapitlet om forsyning av elektrikse kjøretøy (såklart).

Utvendig stikk har da hatt krav om jordfeilvern i mange år. Nå gjelder det for elbil uansett hvor kontakten står.

Om overspenningsvern i 722.443.1 står det "bør". Men for å avvike fra "bør" skal man ha tungtveiende grunner (det har man ytterst skjelden) og det må komme fram i risikovurderingen.

Der står også endel om samtidighet, jordfeilvern, plassering osv...

Og dette er helt uavhengig av hvilken kladd du har.

tonl

For elbil eier i Oslo.

Styret i Boretslag/sameier i Oslo kan søke om tilskudd for å sette opp ladestasjoner, inntil 10.000kr pr ladeplass...

http://www.enoketaten.oslo.kommune.no/tilskudd_og_lan/tilskudd_til_ladestasjon_for_elbil/

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA