Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bom stopp for elbilsalget: – Kollaps og slutten for elbiler?

Startet av Arthur Morgan, onsdag 01. mars 2023, klokken 21:21

« forrige - neste »

Svk

hva koster nye sommerdekk til en tesla Y eller BMW i50 ? bare lurer :-)

arthur

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Håvar

Sitat fra: Svk på torsdag 02. mars 2023, klokken 13:55

Sjekket nettopp hos Vianor. Finnes sikkert mange rimeligere leverandører. Pris er pr dekk
Nokian R5(Piggfri): Model Y: 3649,-   Passat alltrack (2022 mod): 3585,-
Nokian Hakkapeliitta 10 (pigg): Model Y:  4050,-  Passat alltrack (2022 mod): 3912,-

Eller burde jeg sjekke Model Y mot VW Polo? ;D Ikke vanskelig å få det til å se ille ut om en vil

EDIT: OBS! Begge eksempler er med 18-tommer felg. Standard på Model Y er 19", da må en legge på ca 500 kr pr dekk på prisene over.
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

Arthur Morgan

Sitat fra: Håvar på torsdag 02. mars 2023, klokken 14:16
Sitat fra: Svk på torsdag 02. mars 2023, klokken 13:55

Sjekket nettopp hos Vianor. Finnes sikkert mange rimeligere leverandører. Pris er pr dekk
Nokian R5(Piggfri): Model Y: 3649,-   Passat alltrack (2022 mod): 3585,-
Nokian Hakkapeliitta 10 (pigg): Model Y:  4050,-  Passat alltrack (2022 mod): 3912,-

Eller burde jeg sjekke Model Y mot VW Polo? ;D Ikke vanskelig å få det til å se ille ut om en vil

EDIT: OBS! Begge eksempler er med 18-tommer felg. Standard på Model Y er 19", da må en legge på ca 500 kr pr dekk på prisene over.

Selv om du går for 18 tommer koster det 16200 kr for et sett med nye dekk før omlegg og balansering, en helt hinsidig pris! Ikke rart folk blir lang i maska.

Håvar

Ja, dekk til nye biler er dyrt  ::)
Men dette er de dyreste dekkene, du kan få Kina-dekk til halve prisen.
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

THE

Husker jeg ble lang i maska tilbake i 2003 eller 2004 da jeg kjøpte nye Nokian Hakka RSi til en Volvo 240, tror dimensjon var 175x14. Jeg betalte da 8400,-. Dette er også de desidert dårligste vinterdekkene jeg har hatt på noen bil noen gang, og årsaken til at jeg boikotter Nokian den dag i dag. Sist jeg kjøpte Goodyear vinterdekk til TMX i 235/55x19 høsten 20 mener jeg at jeg betalte ca. 10000,-, men da fikk jeg 1000,- i cash back fra Goodyear.

Sommeren 2021 kjøpte jeg fire nye Continental Premium Contact i originaldimensjon 275/45x20 og 255/45x20 til drøyt 11000,-. Har ikke blitt lang i maska av disse prisene.

Kjøpte nye Goodyear av samme modell som jeg har på Tesla på bilen til guttungen høsten 21, og betalte over 8000,- for fire dekk i dimensjon 205/55x16, så ikke så stor forskjell fra prisen jeg betalte for 19" til Teslaen.

Det som kan gi meg litt lang maske er at to dekkforhandlere med noen hundre meters avstand kan gi tilbud på samme dekk til henholdsvis 16500,- og 11200,- som var tilfellet med Conti-dekkene jeg kjøpte. Jeg kommer nok til å sjekke pris hos flere forhandlere neste gang jeg skal ha dekk igjen også.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Svk

kjøpte 4 Kina dekk til hybriden før snøen falt før jul 2022.205/60-16 piggfri. betalte rett over 3000 ferdig pålagt  :-)

THE

Sitat fra: Svk på torsdag 02. mars 2023, klokken 15:13
kjøpte 4 Kina dekk til hybriden før snøen falt før jul 2022.205/60-16 piggfri. betalte rett over 3000 ferdig pålagt  :-)
Jeg har også hatt 4 kinadekk på sommerhjul på Teslaen til 6-7000,-, men jeg tør ikke å gamble med kinadekk på vinterhjul uavhengig av type bil. Nå er det vel også uaktuelt med kinadekk av prinsipp for min del framover, selv om jeg var godt fornøyd med Landsaildekkene jeg hadde på Teslaen.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Svk

Kommer vel ikke unna kina produkter? Tesla produsert i kina er vel ok? Samme med apple produkter?

Jeg sjekker alltid aksjonærer før jeg handler fra kinesiske produsenter...

Arthur Morgan

Det som kan gi meg litt lang maske er at to dekkforhandlere med noen hundre meters avstand kan gi tilbud på samme dekk til henholdsvis 16500,- og 11200,- som var tilfellet med Conti-dekkene jeg kjøpte. Jeg kommer nok til å sjekke pris hos flere forhandlere neste gang jeg skal ha dekk igjen også.
[/quote]

Nokian dekk er noe av det bedre du kan kjøpe og vinner ofte tester på nordisk vinterføre, den noe spesielle og kalde vinteren vi har hatt hittil, har det vært ekstremt glatt, så ille faktisk at flere og flere har fått øynene opp for piggdekk, selv fra statens vegvesen som til nå egentlig har sett på det som nesten tabu.
Jeg er heller ikke negativ til rimeligere dekk så lenge jeg kan finne gode tester og anmeldelser, de jeg ikke finner noe på kjøper jeg ikke.

elektrolux

Lurt å kjøpe dekk online. Betalte under 10 000 kr for komplett sett til Tesla S og nylig 1677.- for 2 nye bakdekk til Smart ED
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Syklist

https://www.tu.no/artikler/elbilen-star-fortsatt-svakt-i-distriktene-ifolge-naf/527240

Det som er klart er at avgiftsendringene kombinert med nedsatt bensin og dieselavgift ikke gjør det lettere å skifte ut fossilbilen i distriktene. 
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

1317142119

Helt ærlig, så spiller det fint liten rolle for meg personlig om elbilsalget stagnerer noe. Jeg gir jo beng i hvilket drivstoff en i indre innavl velger å kjøpe. Om de fyller tanken med flytende kreft, flytende eksplosiver eller elektrisitet betyr ikke noe for meg og mine bilkjøp.

Det blir først et problem den dagen bilprodusentene slutter å lage attraktive elbiler, men det tror jeg aldri kommer til å skje. Og skulle det vise seg at elbiler er en bløff og vi finner opp biler som er like stille som elbilene var (før dette bråkete fotgjengertullet nye elbiler har), like utslippsfrie og gir meg full tank "automatisk" hver morgen, så er jeg sikkert fornøyd med å kjøpe en slik bil også.

Vaduz

Det her er vel ganske tendensiøst og tabloid. Prisfallet er veldig gunstig for oss som er ute etter brukt elbil med mange seter i alle fall, blitt langt hyggeligere priser i det siste:)

Elektro12

Sjokkerende at det er fall i salget over nyttår når de solgte som gale mot nyttår og så kom det avgifter oppå.

Hadde heller vært en sjokknyhet om salget hadde holdt seg. Spes med stigende renter.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA