Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er greia med Easee saken?

Startet av elektro, lørdag 11. februar 2023, klokken 00:01

« forrige - neste »

RJK

#30
Sitat fra: Radiobil1 på onsdag 15. mars 2023, klokken 10:31
Kan noen fortelle enkelt om hvilke komponenter jeg har i mitt sikringsskap i et 400v anlegg, fra inntak og ut til ladekontakten?
Er det ikke et overspenningsvern/ jordfeilbryter der?
Eller må dette vernet svenskene prater om sitte i selve ladeboksen?


Hva kan en quickfix være for oss som har ladebox, og evt må oppdatere litt?
Easee sier de har innebygd jordfeilvern, så ingen behov for å montere dette i skapet i tillegg. ESV mener dette ikke er som i kravene for standarden Easee sier de følger, og de har ikke info nok til å si hvordan elektrikerne kan sjekke at dette fungerer, eller koble av laderen. Derfor har de nå utstedt bruks salgsforbud.

Mulig Easee kan komme rundt dette ved å samsvarserklære det der de ikke henviser til standarden, men legger ved nok dokumentasjon på at løsningen er mer enn god nok til tross for å ikke følge standarden.

Alternativt må man likevel inn med et slikt vern i skapet, for det er ikke krav om at vernet sitter i laderen. Mange "dummere" ladere er godkjent, men bare om det finnes et slikt vern i skapet, og elektrikerne er pålagt å montere dette.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

knute

MG ZS EV 2020
Hyundai Kona 2019
Kia Soul 2015

daktari

Easee er potensielt kjørt nå. De har solgt 700.000 ladere og må akkurat nå ettermontere B-vern hos alle disse...
Hvis ikke de kan forfølge det regulatorisk-tekniske sporet og finne en løsning, men utfra det svenskene skriver så er det ganske kjørt.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Erik Ola Ulvestad

Systemet er ikkje rigga til å godta utstyr utanfor standard. Sjølv med overlegen funksjonalitet vert bevisbyrda for stor. Regulatoriske myndigheter har lagt for mykje energi i utforming og etterprøving av standarane til at dei gidd å bry seg med andre påfunn og krumspring. Fagmiljø i myndigheter og bransje er full av folk som er vant til å forholde seg til IEC og andre standardar så det å vise til lovverket si åpning for å overgå standard, blir eit ekstremt tungt løp. Easee har klart å produsere for ein lav pris  med god funksjonalitet og slik kunne fortsette sitt stormløp der andre leverandørar med sine "standardoppfyllande" boksar har måtte gi opp konkurransen. Synd, men rettferdig at dei blir satt til veggs.

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Ferry

Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på onsdag 15. mars 2023, klokken 20:37Synd, men rettferdig at dei blir satt til veggs.

Hvorfor mener du det? Jeg syns det er flott at noen kan benytte muligheten til å konstruere noe på en bedre måte enn standarden legger opp til. Billigere utstyr for forbrukeren. Sikrere også. Ifølge Easee selv, vel og merke. Hadde vært interessant å hatt inngående kjennskap til både de tekniske løsningen og personene som gjør vurderingene. Hvor mye annerledes er kretsdesignet enn innmaten i f.eks Zappi eller Zaptec ladebokser? Og hvor mye annerledes er det fra RCD-er fra Siemens, Chint osv?

Veldig gunstig for en konkurent å få satt Easee i klemma. Trenger ikke gå full konspi for å tenke at "noen" har snakka med "noen" her. 700.000 ladebokser solgt så langt, og potensiale for mye mer. Det er mye penger. Mange kunne solgt bestemora si for å få en bit av den kaka der.

Hvis Easee går overende pga. dette, så håper jeg de legger ut alt av kretsdesign, underlag, kildekode etc. "all our patent are belong to you"

Om Easee har tatt noen snarveier, så greit nok. Da fortjener de antagelig å henge. Men det går begge veier. Har Svenske Elsäkerhetsverket tilstrekkelig kompetanse? Man forventer jo det, men.

Erik Ola Ulvestad

#35
Sitat fra: Ferry på onsdag 15. mars 2023, klokken 21:30
Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på onsdag 15. mars 2023, klokken 20:37Synd, men rettferdig at dei blir satt til veggs.

Hvorfor mener du det? Jeg syns det er flott at noen kan benytte muligheten til å konstruere noe på en bedre måte enn standarden legger opp til. Billigere utstyr for forbrukeren. Sikrere også. Ifølge Easee selv, vel og merke. Hadde vært interessant å hatt inngående kjennskap til både de tekniske løsningen og personene som gjør vurderingene. Hvor mye annerledes er kretsdesignet enn innmaten i f.eks Zappi eller Zaptec ladebokser? Og hvor mye annerledes er det fra RCD-er fra Siemens, Chint osv?

Veldig gunstig for en konkurent å få satt Easee i klemma. Trenger ikke gå full konspi for å tenke at "noen" har snakka med "noen" her. 700.000 ladebokser solgt så langt, og potensiale for mye mer. Det er mye penger. Mange kunne solgt bestemora si for å få en bit av den kaka der.

Hvis Easee går overende pga. dette, så håper jeg de legger ut alt av kretsdesign, underlag, kildekode etc. "all our patent are belong to you"

Om Easee har tatt noen snarveier, så greit nok. Da fortjener de antagelig å henge. Men det går begge veier. Har Svenske Elsäkerhetsverket tilstrekkelig kompetanse? Man forventer jo det, men.
Rettferdig, fordi Easee bidrar til å undergrave kvalitet ved å avvike frå rettleiande standardar. Dei kan ha overlegent design, men dei sår frøet i bransjen om at "standardar ikkje er så nøye". Dei er rettnok ikkje pålagt å følge standardar, men har jfr ESV på ingen tilfredstillande måte underbygd sine designvalg. Dei har tatt snarvegar. Punktum. Det er ikkje rettferdig i høve andre som må ta "standard"-vegen.

Vedtaksbrevet til ESV er jo reine læreboka. Og så sender Easee inn "drafts" som underlag..... Og utsagn som "we consider...." Naivt.
Sjølvsagt er det også misunnelse inne i bilde her. Det er trass alt omsetninga til ein haug med produsentar og importørar som Easee har kapra.

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

geear

Her er link til hele brevet:

https://elbilforum.no/index.php?topic=63464.msg1096010#msg1096010

Kan ikke noen stenge den ene av disse to trådene så vi slipper to paralelle diskusjoner om det samme?  :o

turfsurf

#37
Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på onsdag 15. mars 2023, klokken 23:25
Rettferdig, fordi Easee bidrar til å undergrave kvalitet ved å avvike frå rettleiande standardar. Dei kan ha overlegent design, men dei sår frøet i bransjen om at "standardar ikkje er så nøye". Dei er rettnok ikkje pålagt å følge standardar, men har jfr ESV på ingen tilfredstillande måte underbygd sine designvalg. Dei har tatt snarvegar. Punktum. Det er ikkje rettferdig i høve andre som må ta "standard"-vegen.
Innovasjon heter det. At de undergraver kvalitet har jeg liten tiltro til, det er bare å se på installasjonsbasen deres, og antallet ulykker grunnet laderen.

Standardiseringsorganer evner sjelden å henge med i bransjer under hurtig utvikling, i tillegg til at etablerte aktører i markedet trenerer endringer av egen vinnings hensikt.

Men så er det jo klart at Easee har gjort en alt for dårlig jobb mtp dokumentasjon og kommunikasjon.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

dundun

Lager man potensielt farlig utstyr uten å være god på dokumentasjon har man ingenting i bransjen å gjøre.
2023 ID.Buzz
2021 Polestar 2, 2022 Bmw iX40, 2019 Tesla Model X LR, 2015 Tesla Model S S85D, 2020 Honda E, 2014 i3, 2016 Mercedes B-klasse, 2014 Tesla Model S P85
...og i tillegg en Mini Remastered og en MX-5 for moro skyld


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA