Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Svenske Elsäkerhetsverket gir salgsforbud for Easee Home og Easee Charge.

Startet av jlan, onsdag 08. februar 2023, klokken 07:25

« forrige - neste »

geear

Helt utrolig, uforståelig og kunnskapsløst at de angriper dette på den måten. Easee trenger seriøst hjelp av et kommunikasjonsbyrå eller noe. De har allerede svart på altfor cocky måte i det de har korrespondert så langt. Når det gjelder myndighetsdialog er det å velge ut sine kamper, gi noe og finne kompromisser for å bli enige. Gi faen i de jævla klistrelappene, legge seg flat for endringene som har lavest kost, som å trykke og sende ut 100 000 nye klistremerker som kundene setter på selv. Holde god og åpen dialog. Og når myndighetene skriver til Easee på svensk bør de svare på skandinavisk, aller helst på svensk, siden de tross alt også har en svensk avdeling. Ikke på engelsk som de har gjort. Dette har jeg vært med på før i Norge - myndighetene skrev til oss på norsk, og vi svarte på engelsk. Det skapte kun større avstand mellom partene og ble oppfattet cocky og lite jordnært.

For det de mener de har på sitt rene opp mot standarder osv. så må de angripe ting fra riktig ende, ikke skyte på Elsäkerhetsverket. Easee må forstå at de ikke er større enn myndighetene, som har knallharde midler for å oppnå sin side av saken, og at de må jobbe sammen med og ikke imot. For eksempel gå inn på utsettelser/midlertidige avvik basert på risikoanalyser og jobbe med det man trenger å endre for å få dette godkjent, enten det er regelverk eller produkter. I stedet har de kranglet seg inn i et salgsforbud.  ::)

Orbit

#121
En kjapp gjennomlesning av ESV sin rapport tyder på at mye av manglene de påpeker kommer av at Easee har sagt at deres løsning er like bra som et vanlig jordfeilvern (som godt kan være tilfelle), men de har ikke lagt fram dokumentasjon på at dette er tilstrekkelig testet.

Men det er også et par punkter som er mer inngripende, og som ikke kan løses med ytterligere testing:

  • ESV enviser til IEC 62955 med at kontaktgapet internt i reléene skal være >= 3 mm i utkoblet tilstand, mens modellen Easee bruker bare har 2,3 mm. Reléer med 3 mm kontaktgap er typisk dobbelt så store, så det kan bli vanskelig å finne et alternativ som unngår store endringer i utformingen av boksen. Å bytte reléer i eksisterende bokser er nok heller ikke praktisk gjennomførbart selv om en fant et relé av samme størrelse - det ville mest sannsynlig bli bytte av hele kretskortet.
  • Easee har generelt basert mye av sin argumentasjon og valg av komponenter ut fra at ladeboksen antas å være dobbeltisolert. ESV mener dette ikke er tilfelle, og om denne vurderingen står seg blir det mange følgeeffekter på komponentvalg og hvilke standarder som det skal testes mot.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

keepitsimple

Sitat fra: geear på onsdag 15. mars 2023, klokken 14:40
Helt utrolig, uforståelig og kunnskapsløst at de angriper dette på den måten. Easee trenger seriøst hjelp av et kommunikasjonsbyrå eller noe. De har allerede svart på altfor cocky måte i det de har korrespondert så langt. Når det gjelder myndighetsdialog er det å velge ut sine kamper, gi noe og finne kompromisser for å bli enige. Gi faen i de jævla klistrelappene, legge seg flat for endringene som har lavest kost, som å trykke og sende ut 100 000 nye klistremerker som kundene setter på selv. Holde god og åpen dialog. Og når myndighetene skriver til Easee på svensk bør de svare på skandinavisk, aller helst på svensk, siden de tross alt også har en svensk avdeling. Ikke på engelsk som de har gjort. Dette har jeg vært med på før i Norge - myndighetene skrev til oss på norsk, og vi svarte på engelsk. Det skapte kun større avstand mellom partene og ble oppfattet cocky og lite jordnært.

For det de mener de har på sitt rene opp mot standarder osv. så må de angripe ting fra riktig ende, ikke skyte på Elsäkerhetsverket. Easee må forstå at de ikke er større enn myndighetene, som har knallharde midler for å oppnå sin side av saken, og at de må jobbe sammen med og ikke imot. For eksempel gå inn på utsettelser/midlertidige avvik basert på risikoanalyser og jobbe med det man trenger å endre for å få dette godkjent, enten det er regelverk eller produkter. I stedet har de kranglet seg inn i et salgsforbud.  ::)
Ja det er veldig spesielt. Min erfaring med både svenske og norske myndigheter er at de faktisk er interessert i dialog MEN da må du jo faktisk gå i dialog..
Tesla Model S 75D - 2016 Solgt 2022
Model Y Long range - 2022

Ingeniøren

#123
Trodde slike produkter måtte type testes selv om produsent har tillatelse til å CE merke. Hvem har i fall gjort denne testen som går på om produktet er i hht standarden som anvendes ? Dette skal være gjort av noen/tredjepart med rett akkreditering og ikke av produsenten selv. Når dette er gjort skal produsenten selv holde kvaliteten oppe og i samsvar med type test og standard. Sertifikater med tillatelse til å CE merking på veggen gir ikke rom for endringer uten ny test dok noe mange produsenter desverre tror. Ting var nok mer rydding den gang alt måtte innom Nemko...

Ellers kan folk senke skuldrene. Tror ikke man til nå kan påvise en alvorlig feil eller brann grunnet manglende B-vern så kravet er kanskje litt overkill 😁
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

geear

Her er hele brevet fra svenskene:

https://www.tu.no/filer/ESV_Easee/22EV1261-22_Beslut_Easee_AS.pdf

Ufattelig nok har altså testrapportene/dokumentasjonen Easee har sendt inn for å dokumentere seg ut av situasjonen, vist ytterligere fem funn som Elsäkerhetsverket ikke hadde avdekket i sin granskning. Så i en prosess for å stenge funn har Easee klart kunstverket å dokumentere seg OPP i antall funn i stedet for ned!!! Har jobbet med mange myndighetstilsyn og stengt avvik, men har aldri opplevd å generere flere gjennom prosessen med å stenge funn. 😂

Tre av testrapportene de har sendt over har filnavn "draft" i seg? Sende en kladd til myndighetene som testdokumentasjon?!

De har fått sjansen til å sende inn nye risikovurderinger, men har unnlatt å gjøre det i løpet av 8-9 måneder, bare stått på sitt?

Dette kunne vært håndtert bra mye mer elegant...

geear

Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 15. mars 2023, klokken 16:22
Trodde slike produkter måtte type testes selv om produsent har tillatelse til å CE merke. Hvem har i fall gjort denne testen som går på om produktet er i hht standarden som anvendes ? Når dette er gjort skal produsenten holde kvaliteten oppe og i samsvar med type test og standard.

Ellers kan folk senke skuldrene. Tror ikke man til nå kan påvise en alvorlig feil eller brann grunnet manglende B-vern så kravet er kanskje litt overkill 😁
Elsäkerhetsverket hevder at dokumentasjonen Easee har sendt inn også viser at boksen mangler jordfeilbryter type A, og at det ikke står i manualen at dette kreves, på tross av at testdokumentasjonen sier FAIL og anbefaler å stille krav til ekstern jordfeilbryter i manualen. Elektriker monterte IKKE jordfeilbryter for elbillader her hos meg (dobbelisolert kabel), så spørs om mitt oppsett er innafor, selv om jeg ikke har Easee.. 🫣

Electric cars in Norway

SitatDette kunne vært håndtert bra mye mer elegant...

geear  :+1:,,,ja det har du helt rett i

Electric cars in Norway

#127
Godt sagt av foreningen vår :+1:

https://www.dn.no/marked/easee/nasjonal-kommunikasjonsmyndighet/norsk-elbilforening/norsk-elbilforening-om-ladekrisen-i-easee-norske-myndigheter-ma-rydde-opp/2-1-1419978

Kopi:


Norsk elbilforening om ladekrisen i Easee: – Norske myndigheter må rydde opp
Et knapt døgn etter at svenske myndigheter vedtok salgsforbud av Easee-ladere er det mange fortvilte elbileiere som nå venter på svar.

2 MIN
PUBLISERT: 15.03.23 — 11.18
OPPDATERT: EN TIME SIDEN

Generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening, som er Norges største elbilforening, sier at norske myndigheter må komme på banen.

– Vår umiddelbare tanke er at usikkerheten som oppstår nå er svært uheldig for de norske forbrukerne. Her må norske myndigheter raskt rydde usikkerheten av veien, sier Bu.

Tirsdag ettermiddag fikk det norske ladeselskapet Easee den verst tenkelige meldingen fra det svenske Elsäkerhetsverket. De svenske tilsynsmyndighetene innfører salgsforbud for Easees elbilladere i Sverige.

Nyheten har skapt forvirring rundt hva som nå vil skjer med laderne i Norge. Easee oppgir at det har solgt over 700.000 ladere og at rundt 600.000 av disse er installert.

Tidligere har Norsk elbilforening hatt et medlemstilbud på Easee-ladebokser gjennom Tibber. Bu opplyser at de har fjernet medlemstilbudet da saken først oppsto for en tid tilbake.

Nasjonal kommunikasjonsmyndighet uttalte at i utgangspunktet er det felles EØS- regler som gjelder og et omsetningsforbud i et EØS- land vil som hovedregel medføre det samme i alle EØS- land. Men foreløpig er det ikke innført noe forbund her hjemme.

Les også:
Nkom om svensk Easee-vedtak: – Vil som hovedregel medføre det samme i alle EØS- land
Påtagelig
Norsk elbilforening har alt fått henvendelser fra flere medlemmer og venter at antallet vil øke utover dagen.

– Vi forventer at norske myndigheter kommer med en selvstendig vurdering av saken. Og så er det litt påtagelig at svenske myndigheter, med Sverige som ligger bak oss i elbilutviklingen, er de første som går inn i dette, sier Bu.

Hun legger til at foreningen ikke kjenner til uønskede hendelser knyttet til tematikken som den svenske myndigheten har pekt på, selv om ladeboksene er solgt i stort omfang her i Norge og at man må forholde seg til at svenske myndigheter ikke har kommet frem til at det er noen konkret fare ved å bruke installerte ladebokser og derfor er det ikke gitt bruksforbud.

Svenske tilsynsmyndigheter stanser salget av Easee-ladere
– Vi opplever at det over tid har vært en unnvikelse hos norske myndigheter og at det er en uklarhet rundt hvilken instans som er ansvarlig for kontroll av dette markedet. Det er ikke lett å forstå hvem som har ansvaret for dette, om det er Nkom, Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap eller norsk elektronisk komité, sier Bu.

Avdelingsdirektør John-Eivind Velure i Nkom har fått forelagt kritikken og sier de anerkjenner at det kan være litt vanskelig å forstå hvordan ansvaret er fordelt mellom myndigheter.

– Men det er slik at Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) har ansvaret for tilsyn med produkter som kan kommunisere eksempelvis via wifi/blåtann eller 4G/5G. Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) fører tilsyn med elektriske installasjoner, sier Velure.

Han legger til at det viktigste for Nkom er at produktene som selges på det norske markedet er trygge.

– Vi er ikke kjent med at det er konkrete hendelser knyttet til laderne. Det har derfor ikke vært et umiddelbart behov for tilsyn. Likevel er det slik at vi på bakgrunn av egne vurderinger og henvendelser fra blant annet Naf, har planlagt tilsyn med flere elbilladere i år. Dette skjer uavhengig av det svenske vedtaket fra Elsäkerhetsverket, legger han til.

Easee må utbedre
Vedtaket fra det svenske Elsäkerhetsverket innebærer at Easee er pliktet til å utbedre mangler ved allerede installerte ladere, ifølge meldingen. Det er installert om lag 100.000 Easee-ladere i Sverige.

– Easee er blitt bedt om å utbedre feilen så fort som mulig, og det forventer vi at skjer, sier Bu.

Kreativ direktør Tommy Ellingsen i Easee sier selskapet har fått beskjed om at de i løpet av de neste tre månedene må komme opp med en plan på hvordan de skal løse det.

– Vi har fått ytterligere ni til 12 måneder å implementere den planen. Vi mener vi har jordfeilvern. Det er dette som er stridens kjerne. Elsäkerhetsverket mener at vi i tillegg må montere et tradisjonelt jordfeilvern. Der er ikke mye jobb. I tillegg har en del installert slik allerede i dag, sier Ellingsen.

Ellingsen understreker at øverst på selskapets agenda i dag ligger arbeidet med en anke til svenske tilsynsmyndigheter.

Samarbeid med Circle K
Circle K har hatt et samarbeid med Easee over tid. Kommunikasjonsdirektør Pål Heldaas i Circle K sier at de følger saken tett og er i dialog med norske myndigheter og Easee.

– Mellom en og to prosent av hjemmeladere fra Easee er solgt til våre kunder. I Sverige har vi et mindre antall Easee-ladere i bruk på egne stasjoner og kontor, sier Heldaas.

På hjemmesiden til Circle K er det fortsatt mulig å kjøpe easee-ladere.

– Norske myndigheter har uttalt at det ikke er fare for liv, helse og eiendom ved bruk av ladestasjonene fra Easee, og vi forstår det slik at laderne kan brukes som normalt med mindre norske myndigheter sier noe annet. Vårt mål er å holde våre kunder skadefrie, sier Heldaas.(Vilkår)

Ingeniøren

#128
Litt skremmende at tilsynsmyndighet heller ikke kjenner standardene ifm CE merking. De er helt klare. Problemer at at de ikke leses og følges slik de er ment når sertifikatet henger på veggen....

Kjenner ikke el bransjen men prinsippet er som følger:
-På toppen sitter DSB eller annen nasjonal myndighet. De sjekker og utpeker kontrollorgan som skal kontrollere produsenter.
-Kontrollorganet besøker produsenten og sjekker kvalitetssystemene som skal sikre at produktet kan produseres i hht til stander. Det skal finnes rutiner for produksjon, ansvar, lagring, merking, testing, kvalitetskontroll, avvikshantering, samsvarserklæring mm. Kontroll organet kan og foreta testing, såkalt typeprøving
- typeprøving kan og gjøres av akkrediterte labber som sjekkes av Norsk akkreditering
- når produsenter har gjort det som kreves av kontroll organet usteder KO et sertifikat som gir tillatelse til produsent å produsere og CE merke produktet.
- For noen bransjer er det ikke krav om oppfølging av produsenten etter dette, for andre kan det være årlig eller kontroll ved større intervaller
- med papirene i orden kan produsenten CE merke produktet og lever med en Samsvarserklæring om at produktet er produsert og tilfredsstiller en eller flere standarder. Samsvarserklæring er en dokumentasjon på at du kan bruke det produktet du har kjøpt, men de fleste kaster det...
- om det ved kontroll finnes store avvik kan tillatelsen til CE merking trekkes tilbake og da er det full stopp i produksjon av dette produktet om det er krav om CE merking
- nasjonal myndighet kan når som helst trekke CE merke tillatelsen

Har jobbet med dette men i en helt annen bransje. Det kan være avvik men synes ikke dette er uklart. Vet ikke hva Easee har gjort her men ting tyder på at de har vært litt for kreativ og ikke produsert det som ble godkjent i utgangspunktet. Kontrollorganet kan og ha gjort en feil og godkjent noe som det kan diskuteres om er innafor standarden.

Etter mitt syn burde CE merke tillatelsen trekkes tilbake til ting er brakt i hht standard. Det er i alle fall ikke noe for rettssystemet til det er reglene klare nok etter mitt syn.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

geear

Samsvar med europeisk regelverk hevder vel produsenten selv... er vel ingen som utsteder en tillatelse til CE-merking?

jlan

#130
Sitat fra: Orbit på onsdag 15. mars 2023, klokken 15:07
...
Men det er også et par punkter som er mer inngripende, og som ikke kan løses med ytterligere testing:

  • ESV enviser til IEC 62955 med at kontaktgapet internt i reléene skal være >= 3 mm i utkoblet tilstand, mens modellen Easee bruker bare har 2,3 mm. Reléer med 3 mm kontaktgap er typisk dobbelt så store, så det kan bli vanskelig å finne et alternativ som unngår store endringer i utformingen av boksen. Å bytte reléer i eksisterende bokser er nok heller ikke praktisk gjennomførbart selv om en fant et relé av samme størrelse - det ville mest sannsynlig bli bytte av hele kretskortet.
...
Det punktet der kan bli vanskelig ja. Det er vel et slikt de trenger:
https://www.ttieurope.com/content/ttieurope/en/manufacturers/p-s/panasonic/products/40a-relay-he-r-with-4no-for-3-phase-systems.html

Alternativet blir å spandere et type B vern på alle kundene. De er dyre.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

RJK

#131
Sitat fra: jlan på torsdag 16. mars 2023, klokken 00:01
Sitat fra: Orbit på onsdag 15. mars 2023, klokken 15:07
...
Men det er også et par punkter som er mer inngripende, og som ikke kan løses med ytterligere testing:

       
  • ESV enviser til IEC 62955 med at kontaktgapet internt i reléene skal være >= 3 mm i utkoblet tilstand, mens modellen Easee bruker bare har 2,3 mm. Reléer med 3 mm kontaktgap er typisk dobbelt så store, så det kan bli vanskelig å finne et alternativ som unngår store endringer i utformingen av boksen. Å bytte reléer i eksisterende bokser er nok heller ikke praktisk gjennomførbart selv om en fant et relé av samme størrelse - det ville mest sannsynlig bli bytte av hele kretskortet.
...
Det punktet der kan bli vanskelig. Det er vel et slikt de trenger:
https://www.ttieurope.com/content/ttieurope/en/manufacturers/p-s/panasonic/products/40a-relay-he-r-with-4no-for-3-phase-systems.html

Alternativet blir å spandere et type B vern på alle kundene. De er dyre.

Hvor dyrt det faktisk er, har jeg store spørsmålstegn ved.

Jeg jobbet for et firma som laget (kjøpt opp) regnskapsprogrammer, og en vanlig ting å måtte gjøre, var å importere prismatriser inn for kundene. Både rørleggerbransjen og elektrikerbransjen hadde slike.

Slik det virket, så hadde leverandøren en offisiell pris til disse butikkene, men matrisen hadde oversikt over hvor stor rabatt firmaet skulle få. Endel varer som så svindyre ut, ble fort ganske så billige etter å ha krysset seg gjennom prismatrisen.

Pris ut til kunde ble beregnet fra den offisielle prisen, som nesten ingen betalte. Så la de på normale kalkyler fore hva pris ut skulle være. Og til slutt ble ny avanse og mva lagt til når de priset oppdrag med deler ut til kunden.

Endel kunder skjønte fort at det var noe rart, da ting som en lampe eller en rørbend lå til kostpris lik eller over hva kunden kunne kjøpe samme del løst i butikken.

Dette er lenge siden, og jeg har selvsagt ikke tilgang til slike matrisefiler nå, så jeg kan ikke sjekke hva et normalt stort firma faktisk betaler for et slikt vern, men jeg tipper det er langt under hva menigmann får kjøpt det for, om man får kjøpt disse løst.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

jlan

Sitat fra: RJK på torsdag 16. mars 2023, klokken 00:15
Hvor dyrt det faktisk er, har jeg store spørsmålstegn ved.
Jeg vil tro at en kan komme ned mot 1000 kr for et B-vern, og noe av det samme for alternativet med et A-vern + et ekstra  IEC 62955 relé. Men så kommer distribusjon og installasjon. Det beste for Easee er antagelig at kunden bytter hele boksen selv. Da må de trolig lage en større boks som passer på den eksisterende monteringsplaten.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

turfsurf

#133
Sitat fra: jlan på torsdag 16. mars 2023, klokken 00:35
Jeg vil tro at en kan komme ned mot 1000 kr for et B-vern, og noe av det samme for alternativet med et A-vern + et ekstra  IEC 62955 relé. Men så kommer distribusjon og installasjon. Det beste for Easee er antagelig at kunden bytter hele boksen selv. Da må de trolig lage en større boks som passer på den eksisterende monteringsplaten.
De billigste b-vernene kommer nok godt under 1000 inn til Easee.

Distribusjon er heller ikke så dyrt, er nok montering det kommer an på. Men gjør de en bulk avtale med noen større firma så kan nok det fremdeles være billigere enn å sende ut en helt ny boks.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electric cars in Norway

Easee ja ja sier jeg nå som vi har fasiten fra Sverige.... nå må jeg passe på å ikke prate svorsk når jeg neste gang er i Sverige  ;D  he he torsdagshumor.....

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA