Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er greia med Easee saken?

Startet av elektro, lørdag 11. februar 2023, klokken 00:01

« forrige - neste »

hELgenen

De glemte å signere brevet korrekt.
En Vogoner ville aldri gjort det slik......

https://www.youtube.com/watch?v=WNsu4PHD2B8



SurSnasen

Sitat fra: geear på tirsdag 14. februar 2023, klokken 10:46
Kan nevnes at TWC resettes ved å trykke på knappen på ladehåndtaket (og/eller trekke støpselet ut fra bil), men tror ikke man kan initiere en test med knapp på den heller, kun resette feil.

TWC resettes vel med knappen på siden av selve boksen, og ikke knappen på ladehåndtaket? Hvertfall slik på den jeg har hengende i garasjen. (men det er fullstendig off topic)

geear

#17
Sitat fra: SurSnasen på tirsdag 14. februar 2023, klokken 12:26
TWC resettes vel med knappen på siden av selve boksen, og ikke knappen på ladehåndtaket? Hvertfall slik på den jeg har hengende i garasjen. (men det er fullstendig off topic)
Da er du på den gamle, som uansett krevde jordfeilbryter type B i sikringsskapet. TWC3 har ikke knapp på boksen, og jordfeil resettes med å koble fra kjøretøyet eller trykke på knappen på håndtaket, som nevnt. Den gir lysindikasjon på type jordfeil. Forskjellen til Easee er nok første og fremst at TWC ikke hevder samsvar med samme standarder, men blir spennende å se hvilke de andre fem ladeboksene som er testet, er....

knute

MG ZS EV 2020
Hyundai Kona 2019
Kia Soul 2015

geear

Leste svaret hos VG/Tek også i dag: https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/VPjk2J/trues-med-salgsforbud-i-sverige-slik-svarer-easee

Veldig bra at de går ut og svarer, men får samtidig litt inntrykk av at de ikke tar alvoret av å snakke med myndighetene innover seg. Har vært i lignende båt selv og diskutert løsninger med myndigheter, og man kan mene noe er så fornuftig som bare det, og syns man er svært så pragmatisk, men det hjelper ikke en dritt når de har bestemt seg for en tolkning, selv når kostnadene for å oppfylle kravene (nye forskriftstolkninger av nye koster!) er beløp i hundremillionersklassen! De pleier sjelden bli særlig medgjørlige om man kommer med bedreviterargumentasjon slik som Easee virker å gjøre - fortelle myndigheter at noe er veiledende, og at de syns en skjult merking er mye lurere, når myndighetene først har påpekt det som en mangel.  :o

Håper det ordner seg uten noe salgsforbud.

THE

Det er forskriftene som må oppfylles og følges. En norm, f.eks. NEK400 er en samling av predefinerte metoder som sørger for at du oppfyller minimumskravet i forskriften hvis du følger normen. Du står fritt til å gjøre ting på en egne måte, men da kan du ikke si at løsningen er i samsvar med normen. Hvis normen ikke følges må man dokumentere at sin egen metode/implementering av krav i forskrift er minst like god som metoden normen viser. Dette kan det bli både kostbart og tidkrevende å dokumentere. Det er vel derfor de aller fleste velger å lage løsninger som er i samsvar med standarder. Dette vet Eease, så de må jo ha utarbeidet og gjennomført beregninger og tester som viser at forskriftskrav er ivaretatt, og dette må de ha i dokumentasjonen sin slik at det kan kontrolleres av tredjepart også. Her er det flere forskrifter som er aktuelle, og f.eks. FEU (Forskrift om elektrisk utstyr) stiller jo ganske klare krav til samsvarserklæring og CE-merking, så dette er noe produsenter av elektrisk utstyr må ha et bevisst forhold til.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Philip Marlowe

I dagens DN (krever abonnent) hevder gründeren av Easee, Helmikstøl, at en utenlandsk konkurrent la ut en Twittermelding med brevet fra Elsäkerhetsverket. Dette førte til den store mediasaken.

https://www.dn.no/teknologi/elbil/easee/jonas-helmikstol/easee-grunder-jonas-helmikstol-om-krisen-jeg-kjente-en-bolge-av-frykt-ga-gjennom-kroppen/2-1-1404038?utm_source=front&utm_campaign=lsrjgr
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

geear

#22
Hvis det blir salgsforbud så ville støyen kommet allikevel. Går dette bra så kan dette ha en sinnsvak PR-verdi for Easee - da er alle bekymringer døde og enda flere kjenner til Easee. Tesla har brukt den taktikken i mange år. Virker spesielt uansett at alle spørsmål rundt de fem andre laderne er besvart for lenge siden, men at Easee fortsatt hevder de har rett og skal veilede Elsakerhetsverket mer enn et halvt år etter dialogen startet. Det siste brevet påpeker tvert imot at de IKKE har tatt forventede aksjoner. Kan få en følelse av arroganse når man tilbakeviser myndigheters krav, og skylder på konkurrenter. Men, igjen, dette minner ekstremt om Tesla sin kommunikasjonsstrategi og væremåte, og se hvor de har kommet.  8)

Ingeniøren

Sitat fra: geear på torsdag 16. februar 2023, klokken 21:31
Hvis det blir salgsforbud så ville støyen kommet allikevel. Går dette bra så kan dette ha en sinnsvak PR-verdi for Easee - da er alle bekymringer døde og enda flere kjenner til Easee. Tesla har brukt den taktikken i mange år. Virker spesielt uansett at alle spørsmål rundt de fem andre laderne er besvart for lenge siden, men at Easee fortsatt hevder de har rett og skal veilede Elsakerhetsverket mer enn et halvt år etter dialogen startet. Det siste brevet påpeker tvert imot at de IKKE har tatt forventede aksjoner. Kan få en følelse av arroganse når man tilbakeviser myndigheters krav, og skylder på konkurrenter. Men, igjen, dette minner ekstremt om Tesla sin kommunikasjonsstrategi og væremåte, og se hvor de har kommet.  8)

Tror ikke du skal gi Tesla æren for å ha begynt med dette - dette har de hentet fra Apple blandt mye annet  :)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

ToWalkOrDrive

Litt morsomt at Zaptec nevnte at Easee var litt mindre opptatt av å dobbelsikre alle ting for 3 måneder siden....og så fikk de rett.....
Ser at Zaptec sin lader ble godkjent uten problemer.
https://www.aftenbladet.no/okonomi/i/JQ7Wa8/zaptec-sjefen-om-easee-kritikken-jeg-har-faatt-en-god-del-pepper
Tesla Model Y                         2021-

Electric cars in Norway

SitatLitt morsomt at Zaptec nevnte at Easee var litt mindre opptatt av å dobbelsikre alle ting for 3 måneder siden....og så fikk de rett.....
Ser at Zaptec sin lader ble godkjent uten problemer.

TheWalk.. :+1:.. ja det samme tenkte jeg...hva er det de sier? No smoke without fire ..... he he

Philip Marlowe

Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

Radiobil1

Kan noen fortelle enkelt om hvilke komponenter jeg har i mitt sikringsskap i et 400v anlegg, fra inntak og ut til ladekontakten?
Er det ikke et overspenningsvern/ jordfeilbryter der?
Eller må dette vernet svenskene prater om sitte i selve ladeboksen?


Hva kan en quickfix være for oss som har ladebox, og evt må oppdatere litt?

jlan

Sitat fra: Radiobil1 på onsdag 15. mars 2023, klokken 10:31
Hva kan en quickfix være for oss som har ladebox, og evt må oppdatere litt?
Det kan være å installere en type B jordfeilbryter eller jordfeilautomat på kursen. Men jeg tror ikke det er nødvendig å forhaste seg med det.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

edyrli

Tviler også på vi trenger gjøre noe oppdateringer. Sånn jeg forstår det er sikkerheten ivaretatt men Elsäkerhetsverket er ikke enig i måten sikkerheten er blitt implementert på. (Kortversjonen)
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA