Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er greia med Easee saken?

Startet av elektro, lørdag 11. februar 2023, klokken 00:01

« forrige - neste »

elektro

Må ikke enhver elbillader installeres av en elektriker på en kurs med overspenningsvern? Hva er problemet, i Norge?
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

RJK

Poenget er at du kan installere lader som produsent mener har A og B-vern i laderen, uten å ha noe i skapet på den kursen.

Men Easee løser dette i software, og ikke med fysisk bryter, og den har heller ikke en fysisk testknapp for å sjekke om vernet og lader slår ut slik den skal.

Legg til at medfølgende monteringsanvisning og samsvarserklæring kan oppfattes som tvetydig, slik at feilmontering kan skje. Og heller ikke er klar nok på om alle punkter i standarden den sier den skal oppfylle, er etter kravene.

Easee er ikke enig i at denne bryter forskrift og de standardene de sier den skal følge, fordi de har løst dette mer enn tilstrekkelig med software-basert løsning. Og at påpekningene følger et gammelt tankesett, og forskriftene er ikke absolutte, men kan avvikes om produsent mener de har en minst like god løsning, og at de har testet dette tilstrekkelig.

Så får vi bare se hvordan saken utvikler seg, og om de to (og nå tre?)  kommer til enighet, eller om Easee må gjøre større eller mindre endringer, eller om kundene må få installert fysiske vern i skapet før de blir godkjent. Eller i verste tilfellet, må trekke produktet tilbake.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Stig-Arne

Kan legges til at de fleste laderene har både AC og DC vern, f.eks DEFA Solid har DC vern på 6 mA og AC vern på 30 mA.
Står heller ingenting i monteringsveilledningen der om at AC vern må monteres foran laderen.
Så jeg tipper det er flere produsenter av ladere der ute som kan få problemer

https://www.defa.com/content/uploads/Documentation/EV-Charging/DEFA-Solid/Manuals/EV-Charging-Station-Installation-Manual-NO-Online.pdf

elektro

Sitat fra: RJK på lørdag 11. februar 2023, klokken 01:56
Poenget er at du kan installere lader som produsent mener har A og B-vern i laderen, uten å ha noe i skapet på den kursen.

Kan jeg det? Dvs. kan en elektriker gjøre det?

Jeg har trodd det er en forutsetning at kursen har B-vern. Hva A-vern er, vet jeg ikke. :) Min forståelse har altså vært at å ha B-vern i laderen er overflødig, all den tid en boks som Easee alltid installeres som en dedikert, fastmontert lader av en elektriker, som har ansvar for å påse at dette er på kursen. Og ikke så mye som en lampe i tillegg.

Ulikt enkelte portable ladere, eller bokser som kan leveres med industrikontakt for enkel og billig montering på egenhånd.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

RJK

Sitat fra: elektro på lørdag 11. februar 2023, klokken 12:49
Sitat fra: RJK på lørdag 11. februar 2023, klokken 01:56

Kan jeg det? Dvs. kan en elektriker gjøre det?

Jeg har trodd det er en forutsetning at kursen har B-vern. Hva A-vern er, vet jeg ikke. :) Min forståelse har altså vært at å ha B-vern i laderen er overflødig, all den tid en boks som Easee alltid installeres som en dedikert, fastmontert lader av en elektriker, som har ansvar for å påse at dette er på kursen. Og ikke så mye som en lampe i tillegg.

Ulikt enkelte portable ladere, eller bokser som kan leveres med industrikontakt for enkel og billig montering på egenhånd.
Ja, det er lovlig. Det er derfor mange har anbefalt "ladere" med B-vern innebygget, så man slipper den kostnaden i tillegg, slik man må på ladere som ikke har det innebygget.

Prisforskjellen for "lader" med vs uten B-vern, har i mange tilfeller vært pris på B-vernet+ekstraarbeidet ved å montere dette, både materialer og ekstratiden det utgjør. I noen tilfeller har faktisk prisforskjellen vært mindre, så den "billige" boksen faktisk ender opp som det dyreste alternativet.

NB! Valgt å sette ordene lader/ladere i "-tegn, da laderen faktisk sitter i bilen, ikke i boksen. :)
Bosted Oslo

hELgenen

Dersom Easee må byttes ut - hva slags andre ladere gir tilsvarende egenskaper som denne?

RJK

Sitat fra: hELgenen på lørdag 11. februar 2023, klokken 15:49
Dersom Easee må byttes ut - hva slags andre ladere gir tilsvarende egenskaper som denne?
De største konkurrentene er nok Tesla Wall Connector og Zaptec, men jeg vil tro at de nok tildels vil få samme ankepunkter ved en større gjennomgang.

Jeg ville uansett ventet med å gjøre noe frem til saken er opp og avgjort, og se hva Easee må gjøre i ettertid for å tilfredsstille kravene som fremkommer her, og ikke minst se hva som skjer etter at alle laderne som er på norske markedet, får for slags utslag i gjennomgangen.

Alternativt, se etter en billig og enkel lader man kan styre effekt på pga effekttariffen, og få montert både A og B-vern i sikringsskapet, for å være på den trygge siden.

Men jeg tror ikke problemene er store nok til at det blir noe umiddelbart bruksforbud, da alternativet fort blir at folk drar frem 16V-uttaket med schuko mens de venter på ny boks. Det må jo definitivt gå under reglene for nødlading.  8)

Det tror jeg myndighetene liker enda mindre, så Easee får nok en tid på seg til å komme med akseptabel og godkjent løsning.
Bosted Oslo

daktari

Er det overhodet noen ladebokser med innebygget b-vern som har slik test/ utløserknapp som etterspørres?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

RJK

Sitat fra: daktari på lørdag 11. februar 2023, klokken 16:51
Er det overhodet noen ladebokser med innebygget b-vern som har slik test/ utløserknapp som etterspørres?
Kanskje den svenske konkurrenten til Easee har dette? (konspirasjonsteori ;) )

Nei, jeg vet ikke om noen, men mulig de som selger bokser av diverse merker, har oversikten.
Bosted Oslo

Stig-Arne

Sitat fra: daktari på lørdag 11. februar 2023, klokken 16:51

Ikke som jeg vet om.
Ta f.eks DEFA Solid. Defa er jo ikke akkurat ny i verden når det kommer til ting og tang.
Men boksen der er liten, overhodet ikke plass til noen som helst "vanlig" Type A eller B vern.
Står ingenting om det installasjonsmanualen.
Skal den resettes så er det ut med kabelen litt og inn med den igjen. Altså lik funksjon som Easee sin.

Føler man fort kan kalle dette storm i vannglass.

+ sak, men sikkert interessant for de som har tilgang og interessen for dette
https://www.tu.no/artikler/derfor-blir-easee-gransket/526157

hELgenen

Sitat fra: RJK på lørdag 11. februar 2023, klokken 16:40
De største konkurrentene er nok Tesla Wall Connector og Zaptec, men jeg vil tro at de nok tildels vil få samme ankepunkter ved en større gjennomgang.

Ja - kan ikke skjønne noe annet. Har ikke sett noen andre som har alt det som easee sies å mangle.

Dersom jeg skulle bytte må jeg ha lastfordeling mellom 2 ladere - må ha 2 ladere.
Videre er det en fordel om man kan slippe å dra en signalkabel mellom laderene.
Videre må man kunne styre lading fra app direkte og aller helst direkte fra smarthus løsninger som zigbee,z-wave eller direkte via en åpent rest-api i tillegg.

Håper dette ordner seg - for jeg sliter faktisk med å finne ut hva jeg event. skulle bytte ut til.

Også litt snodig at f.eks easee appen ikke kan styres etter kraftpriser. Man kunne gjøre det så enkelt at når man startet ladingen så kunne man a) angi hvor mange timer man ønsket å lade b) når man ønsket å være ferdig - c) hvilke spotpriser man vil refere lading til (NO1;NO2 osv) - og så kunne easee bare plukket timer og ladet etter beste pris...

Slike ting ligger det tilrette for å fikse med easee - og ser ingen andre som kan fikse det samme..

geear

https://www.elsakerhetsverket.se/om-oss/press/nyheter/2023/pagande-provning-av-laddboxar/

"Vilka laddboxar har valts ut?

Totalt har sex stycken modeller valts ut från olika tillverkare. Gemensamt är att de är vanligt förekommande på marknaden och att tillverkarna finns inom Europa."

Ser ikke ut som de vil svare på hvilke ladebokser de har testet, men er det noen som vet?

Det trenger ikke bety noe, men syns det er interessant at blant disse seks, så er det kun Easee som fortsatt holder på å svare ut spørsmålene:

"Ett ärende pågår fortfarande där parten har getts tillfälle att yttra sig kring den pågående undersökningen."

Det er vel kanskje ingen som har alt? Easee har heller ikke alt. Dermed blir det å velge ladeboks basert på hvilke egenskaper man trenger. For eksempel integrasjon mot Tibber Pulse og lastbalansering mot hovedsikring - det er det vel bare Easee som har, så det spørs altså helt hvilke egenskaper i Easee man benytter seg av, og hvilke produktspesifikke krav man eventuelt har. Zaptec er sikkert de som er nærmest å ha tilsvarende strømstyring som Easee har.

Sitat fra: RJK på lørdag 11. februar 2023, klokken 16:40
Hvilken faktabasert og konkret teknisk informasjon er grunnlaget ditt for å hevde dette?

ToWalkOrDrive

Jeg leste et sted at Zaptec hadde alle de vernene som Easee ikke har. Er nok derfor svenskene ikke klager på de.
Tesla Model Y                         2021-

geear

Fant hele brevet...

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Ser ut som Easee hevder samsvar med 61008-1, som krever fysisk test og resetknapp, mens for eksempel Tesla og Zaptec ikke oppgir samsvar med 61008-1.

Og kom ellers over denne testen, der noen briter viser hvordan de tester en Easee uten fysisk testknapp, og resetter den ved å dra ut kabelen:

https://www.youtube.com/watch?v=r1VzrJVRgLo

Kan nevnes at TWC resettes ved å trykke på knappen på ladehåndtaket (og/eller trekke støpselet ut fra bil), men tror ikke man kan initiere en test med knapp på den heller, kun resette feil.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA