Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Levering 2023

Startet av tklev, fredag 16. desember 2022, klokken 21:27

« forrige - neste »

tklev

Har noen fått tilbakemelding fra Tesla hvordan de vil håndtere de nye avgiftene for de som ikke får bilen i år?

snakkesalig

Nei, og forventer heller ingenting. Bestilte i april (lenge før det ble snakket om mva i '23) og har nå EDD jan-feb.
Blir nok kansellering.

Electroelectro

Sitat fra: snakkesalig på fredag 16. desember 2022, klokken 22:37
Nei, og forventer heller ingenting. Bestilte i april (lenge før det ble snakket om mva i '23) og har nå EDD jan-feb.
Blir nok kansellering.

Er det hvite seter du har bestilt ?

snakkesalig


offpist

Hvis man virkelig har lyst på bilen, kan man like godt la bestillingen stå og se hva som skjer.
Kanskje er det noen som kansellerer før nyttår, og da får du en hyggelig telefon i romjulen.

Men har lite tro på at de senker prisene på LR over nyttår for å kompensere for økte avgifter.
De må betjene backlog fra de som har bestilt de siste 2 årene i hele Europa/Asia, og så kan de jo bare åpne for bestillinger på LR igjen. Først når tilgangen på biler overgår etterspørselen tror jeg det blir aktuelt å justere ned prisen.

EN LR koster $105 000 i USA, så med dagens kurs er det 1.04M NOK.
Jeg tror derfor det blir grunnpris neste år blir rett over 1M. Med moms og vekt avgift er vi på ca 1.15M+.

Har man en eldre bestilling inne med grunnpris 0.85M så blir det under 1.0M selv med avgifter. 
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

tornaldo

Sitat fra: tklev på fredag 16. desember 2022, klokken 21:27
Har noen fått tilbakemelding fra Tesla hvordan de vil håndtere de nye avgiftene for de som ikke får bilen i år?

Du som sluttbruker vil jo få en faktura du skal betale, som sikkert spesifiserer hva som er avgifter og hva som går til Tesla. Ikke noe hokuspokus det.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

tklev

Sitat fra: Electroelectro på fredag 16. desember 2022, klokken 22:48
Sitat fra: snakkesalig på fredag 16. desember 2022, klokken 22:37
Nei, og forventer heller ingenting. Bestilte i april (lenge før det ble snakket om mva i '23) og har nå EDD jan-feb.
Blir nok kansellering.

Er det hvite seter du har bestilt ?

Jeg har hvite seter, svart bil. Performance Y.. bestilt mars..
Spent på hva Tesla tilbyr som potensiell kompensasjon, evt ikke..

Electroelectro

Sitat fra: offpist på lørdag 17. desember 2022, klokken 07:13
Hvis man virkelig har lyst på bilen, kan man like godt la bestillingen stå og se hva som skjer.
Kanskje er det noen som kansellerer før nyttår, og da får du en hyggelig telefon i romjulen.

Men har lite tro på at de senker prisene på LR over nyttår for å kompensere for økte avgifter.
De må betjene backlog fra de som har bestilt de siste 2 årene i hele Europa/Asia, og så kan de jo bare åpne for bestillinger på LR igjen. Først når tilgangen på biler overgår etterspørselen tror jeg det blir aktuelt å justere ned prisen.

EN LR koster $105 000 i USA, så med dagens kurs er det 1.04M NOK.
Jeg tror derfor det blir grunnpris neste år blir rett over 1M. Med moms og vekt avgift er vi på ca 1.15M+.

Har man en eldre bestilling inne med grunnpris 0.85M så blir det under 1.0M selv med avgifter.



Jeg ser LR koster 58000dollar.er det X du sikter til?

Electroelectro

Sitat fra: tklev på lørdag 17. desember 2022, klokken 09:00
Sitat fra: Electroelectro på fredag 16. desember 2022, klokken 22:48
Sitat fra: snakkesalig på fredag 16. desember 2022, klokken 22:37
Nei, og forventer heller ingenting. Bestilte i april (lenge før det ble snakket om mva i '23) og har nå EDD jan-feb.
Blir nok kansellering.

Er det hvite seter du har bestilt ?

Jeg har hvite seter, svart bil. Performance Y.. bestilt mars..
Spent på hva Tesla tilbyr som potensiell kompensasjon, evt ikke..


Beste er om dem senker med 50000kr så går jo alt opp i opp.
Men tviler på det med den etterspørselen.
Og om du ser prisene i Tyskland så koster en standard performance nesten 700000kr.
Tesla sin Y ligger også langt unna de samme konkurrentene i den klassen her i Norge.så om det ikke skjer noe dramatisk innen salg så holder seg nok prisene med tanken på inflasjon osv.

snakkesalig

Sitat fra: Electroelectro på lørdag 17. desember 2022, klokken 10:21
Sitat fra: tklev på lørdag 17. desember 2022, klokken 09:00
Sitat fra: Electroelectro på fredag 16. desember 2022, klokken 22:48
Sitat fra: snakkesalig på fredag 16. desember 2022, klokken 22:37
Nei, og forventer heller ingenting. Bestilte i april (lenge før det ble snakket om mva i '23) og har nå EDD jan-feb.
Blir nok kansellering.

Er det hvite seter du har bestilt ?

Jeg har hvite seter, svart bil. Performance Y.. bestilt mars..
Spent på hva Tesla tilbyr som potensiell kompensasjon, evt ikke..


Beste er om dem senker med 50000kr så går jo alt opp i opp.
Men tviler på det med den etterspørselen.

...så får man vente å se hva som skjer med etterspørselen i Norge da, når prisene stiger 50.000 og økonomien er som den er.

offpist

Sitat fra: Electroelectro på lørdag 17. desember 2022, klokken 10:17
Jeg ser LR koster 58000dollar.er det X du sikter til?

Beklager, burde vært mer spesifikk. Mener Model S LR.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

Thalgar

Er jo elles interessant eller potensielt sleipt at Tesla framleis annonserer med gammal pris, sjølv om bilar bestilt no openbart vil få både moms og vektavgift. Kan aldri tenka meg at dei vil fullt ut kompensera for det?
Model Y LR Quicksilver, 2023

snakkesalig

Sitat fra: Thalgar på tirsdag 20. desember 2022, klokken 11:50
Er jo elles interessant eller potensielt sleipt at Tesla framleis annonserer med gammal pris, sjølv om bilar bestilt no openbart vil få både moms og vektavgift. Kan aldri tenka meg at dei vil fullt ut kompensera for det?

Hvilke merker har oppdatert prislistene sine med moms og vektavgift?

offpist

De venter nok med å legge det inn helt til nyttår, som alle andre.

Men ja, det blir et styr.. alle "final invoice" må lages på nytt, og de som har søkt om finansiering må kanskje gjøre endringer der også. S og X Plaid øker jo med 200K+.

Er også ganske spesielt at en vare skal beregnes med moms bare ut fra over et beløp.
Jeg driver selv med salg og vårt system har ingen måte å beregne moms på den måten uten en masse manuell behandling på hver eneste ordre.

Nå har man jo hatt mange måneder på å forberede dette men det er en teknisk utfordring.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

Thalgar

Hmm, min nye faktura har fått vektavgift, men ikkje moms... Totalpris nå 617619. Tilsvarande i konfiguratoren er 641803. Kampanje frå Tesla eller feil i systemet?
Model Y LR Quicksilver, 2023

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA