Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Levering 2023

Startet av tklev, fredag 16. desember 2022, klokken 21:27

« forrige - neste »

offpist

Tesla kan gjerne rabattere bilprisen, men de kan ikke bare la være å fakturere med moms.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

Haggish

Ser jo at vi fortsatt har Nordens rimligeste Tesla priser selv med nye avgifter. Selv om dette er en fattig trøst for de som ikke fikk sin bil på rett side av nyåret.

Rimligeste TMYP m/vinterhjul. I Nkr slik jeg ser det.
Norge     nkr 698390,-
Sverige   nkr 813096,-
Danmark nkr 936534,-

Danmark er vel landet det er mest riktig og sammenligne med, da de har normalt høye bilavgifter på ICE biler som vi også har her i landet,
TmY P 23
TmY LR 23 Solgt
Tm3 LR 21 Solgt

Thalgar

Er likevel liten grunn til å kjøpa ny Model Y nå. Dårlegare og dyrare bil enn lett brukt midt-2022-modell.
Model Y LR Quicksilver, 2023

moby666

Ikke enig. Hadde valgt 2023 fremfor veteran 2022 modell 10 av 10 ganger.

Haggish

Sitat fra: moby666 på søndag 01. januar 2023, klokken 14:56
Ikke enig. Hadde valgt 2023 fremfor veteran 2022 modell 10 av 10 ganger.

Kunne ikke sagt det bedre selv😉🙏
TmY P 23
TmY LR 23 Solgt
Tm3 LR 21 Solgt

Thalgar

Så ivrige etter manglande parkeringssensorar og 100 kg mindre nyttelast?
Model Y LR Quicksilver, 2023

Haggish

Sitat fra: Thalgar på søndag 01. januar 2023, klokken 15:44
Så ivrige etter manglande parkeringssensorar og 100 kg mindre nyttelast?

Har ikke kjøpt lastebil så nyttelasten er god nok, samt har parkert bil i 40 år uten parkeringssensor så klarer meg godt uten fortsatt. 😉🙏
TmY P 23
TmY LR 23 Solgt
Tm3 LR 21 Solgt

peterka

Skjønner ikkje kvifor alle maser rundt mangel av  parkeringssensor. Eg har no hatt bare biler uten og det er ingen problemer med lukeparkering. Viss ikkje dere klarer å kjøre bilen uten parksensor så hadde eg vore skeptisk å sete på med denne sjåføren. :police:

Thalgar

Sitat fra: peterka på søndag 01. januar 2023, klokken 15:52
Skjønner ikkje kvifor alle maser rundt mangel av  parkeringssensor. Eg har no hatt bare biler uten og det er ingen problemer med lukeparkering. Viss ikkje dere klarer å kjøre bilen uten parksensor så hadde eg vore skeptisk å sete på med denne sjåføren. :police:

Det kan du sei om alle støttesystem i moderne bilar. Men fakta er at Tesla her har fjerna ein funksjon som er svært nyttig. Og den funksjonen har ein om ein kjøper ein 2022-modell. Normalt sett inneber kjøp av nyare modell framgang, men altså ikkje nå.
Model Y LR Quicksilver, 2023

offpist

Må si meg enig med Thalgar her altså.

Vi kan vel alle være enig om at MED parkerings sensorer, er bedre enn uten.
Et hjelpemiddel som strengt tatt er en selvfølge på en bil nå.

Selv om man har 3 speil og et ryggekamera så er det fort gjort å sneie en søyle i et parkeringshus med fronten når man rygger, for eksempel. Eller et lite barn som kommer løpende inn fra blindsone.

Min gamle Model S har ikke parkering sensorer og anser meg selv som en ansvarlig og flink sjåfør.
Men greide faktisk å rygge RETT inn i en annen bil for 1 år siden. Det var mørkt, snø på bakken og ryggekamera var både skittent og frossent. Stirret på skjermen og trodde jeg så bakken men det var null sikt.
Rygge sensorer hadde trolig reddet dagen.

Kjører:
Grå 2013 Model S P85

geear

Sitat fra: Haggish på søndag 01. januar 2023, klokken 15:08
Sitat fra: moby666 på søndag 01. januar 2023, klokken 14:56
Ikke enig. Hadde valgt 2023 fremfor veteran 2022 modell 10 av 10 ganger.

Kunne ikke sagt det bedre selv😉🙏
Sier to stk eiere av den 2023 Y P, som tror kommentarer på elbilforum påvirker bruktverdien. 😉

el-sprell

Sitat fra: geear på søndag 01. januar 2023, klokken 18:43
Sitat fra: Haggish på søndag 01. januar 2023, klokken 15:08
Sitat fra: moby666 på søndag 01. januar 2023, klokken 14:56
Ikke enig. Hadde valgt 2023 fremfor veteran 2022 modell 10 av 10 ganger.

Kunne ikke sagt det bedre selv😉🙏
Sier to stk eiere av den 2023 Y P, som tror kommentarer på elbilforum påvirker bruktverdien. 😉
Spot on :laugh:
X - Audi E-tron 55 Exclusive (2019)
X - Tesla Model 3 SR+ (2020)
X - Tesla Model 3 Performance (2021)
X - Tesla Model Y Performance (2022)
Porsche Taycan GTS Sport Turismo (2022)
Tesla Model S Plaid (2023)
Tesla Model X Plaid (2023)

førategangtesla

Økonomisk så lønner det seg nok å kjøpe brukt. Selv tok jeg imot en 2023 model y performance 2. desember og jeg fikk da ikke parkeringssensorer og "bare" 526kg nyttelast, ellers er vel bilene ganske like. Spørsmålet er jo om vi kanskje får ettermont HD radar av tesla som det har vært spekulasjoner om, men det er kanskje bare en ønsketenking. Hehe.. Får håpe at Tesla får noe orden på dette med tesla vision sensorene, det er litt derfor jeg lurer på om vi vil få montert HD radar siden dette nok kommer til å komme på 2023 modellene og tesla har sagt at de manglende funksjonene vil komme på bilene solgt uten sensorene snart. De har vel ventet på noe godkjenning før produksjonsstart med radar igjen?

Thob

Jeg har en Y LR fra Kina levert i sept i år, med sensorer, og en YP som ble levert 30.12 uten sensorer. Må si det er skikkelig irriterende å ikke ha parksensorer. Er nok kun Tesla som kan klare å fjerne dette uten at et nytt alternativ er på plass når bilene blir levert.. og hvem vet når det kommer på plass og hvordan det vil fungere. Klarer meg greit uten men er uansett skikkelig irriterende. Kjøpte den nye bilen med tanke på prisøkning som kom idag og planen var da å selge Y LR men nå er jeg litt usikker, også fordi LR som er fra Kina er helt perfekt kvalitetsmessig men Berlin-YP har noen irriterende småfeil.

Electroelectro

Sitat fra: førategangtesla på søndag 01. januar 2023, klokken 19:51
Økonomisk så lønner det seg nok å kjøpe brukt. Selv tok jeg imot en 2023 model y performance 2. desember og jeg fikk da ikke parkeringssensorer og "bare" 526kg nyttelast, ellers er vel bilene ganske like. Spørsmålet er jo om vi kanskje får ettermont HD radar av tesla som det har vært spekulasjoner om, men det er kanskje bare en ønsketenking. Hehe.. Får håpe at Tesla får noe orden på dette med tesla vision sensorene, det er litt derfor jeg lurer på om vi vil få montert HD radar siden dette nok kommer til å komme på 2023 modellene og tesla har sagt at de manglende funksjonene vil komme på bilene solgt uten sensorene snart. De har vel ventet på noe godkjenning før produksjonsstart med radar igjen?


Tingen er at det står på dems nettsider at de funksjonene uten USS kommer snart tilbake med en oppdatering.
Alle som nettopp har fått bil venter uten tvil på denne oppdateringen.
Må huske på dette gjelder alle nye modeller ikke bare Y.
Er spent jeg .inntil videre kjører jeg meget forsiktig .

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA